Tämä ei tosiaankaan ole avaruustiedettä. Törmäsellä on näytöt viime kaudelta siitä, että parhaimmillaan hänen individualistikiekkonsa toimii hyvin. Tältä kaudelta on sitten näyttöä siitä, että huonoimmillaan hänen jääkiekkonsa on häviävää pelaamista. Mikä sitten erottaa viime kauden tästä kuluvasta? Tietenkin pelaajamateriaali. Sekään ei vaadi einsteinia, että hiffaa viime kauden miehistön olleen ihanteellinen Stögön freehockeylle/airhockeylle. Tämän kauden jätkät eivät yksinkertaisesti omaa vastaavia valmiuksia kuin viime kauden miehistö ja tässä tilanteessahan valmennuksen pitäisi teoriassa osata muuttaa taktiikkaa. .
Mä olen kyllä veli Haggelströmin kanssa tästä eri mieltä. Mielestäni tämän kauden jengissä ja sen pelissä on kyse rakenteellisesta virheestä, ja nimenomaan hyökkäyspelin suhteen.
Puolustuksessa IFK:n koko jengi, viisikko ja sen yksilöt yhteensä on päästänyt yhden maaalin vähemmän kuin Tappara. Alivoimassa keikutaan Liigan keskivaiheilla. Mutta kun lähdetään katsomaan hyökkäyspeliä, niin tämä sama joukkue, nämä samat viisikot ja nämä samat yksilöt, jotka ovat ihan kurkoja puolustuspäässä :
- ovat tehneet Liigassa vähiten maaleja
- ovat ylivoimassa Liigan toiseksi paskimpia
- laukovat maalia kohden alle keskiarvon per matsi
- (detalji, mutta mainitsen silti) eivät tee syvyyssunnan rintamahyökkäyksiä, kuten Apassi toisessa ketjussa toteaa
- (detalji, mutta mainitsen silti) eivät pyri päättämään hyökkäystä maalilaukaukseen
Kyllä mä vapautan Karavaanarin vanklilasta (niin paljon kun häntä olen arvostellutkin) ja syytän Stögöä tästä kaikesta. Ja kannattaa miettiä noita yo statseja myös siltä kantilta, minkälaisia pelaajamateriaaleja muissa jengeissä on. Esim HPK on tehnyt 27 maalia, Kalpa 22 maalia ja Pelicans 18 maalia enemmän kuin IFK. Vaihtaisitko päittäin jengit näiden seurojen kanssa? Tai edes näiden seurojen hyökkäyksien kanssa?
Itse seuraan lätkää, IFK:ta ja runkkaria nykyään enemmänkin viihteen kannalta. Tältäkin kantilta Stögön kiekko häviää jopa Sopan ja Raadon kiekolle, joiden pelissä oli sentään jonkinlainen Camp-huumoriaspekti. Luojan kiitos, Stögön jengissä on muutamia mahtavia yksilöitä, joita voi seurata. Silti vituttaa aivan suunnattomasti, että ensi kausikin on kiveen hakattu Stögön myötä.