Eiköhän ne pykälät jääkiekkoliiton sivuilta löydy ja sitä joko on jonkun seuran kasvatti tai sitten ei. Sillä voi sitten makustella kukin oman mielen mukaan kuka on pelannut missäkin junnuna ja onko minkä seuran kasvatti, mutta virallistakin tietoa asiasta löytyy.
Vaan eipä taida löytyä. Tietääkseni jääkiekkoliitto ei määrittele millään lailla, mikä on kenenkin pelaajan kasvattajaseura, tai mikä on kasvattajaseuran määritelmä. Eikä sillä ole siihen varmaan mitään syytäkään. Kasvattajakorvaus on kyllä määritelty hyvinkin tarkkaan, mutta se on ihan eri asia: rahaa jaetaan seuroille sen mukaan, missä kyseinen pelaaja on pelannut kahdeksan viime kauden aikana. Sillä ei ole siis mitään merkitystä, että missä seurassa pelaaja on aloittanut harrastuksensa tai pelannut ennen näitä kahdeksaa vuotta.
Sillehän saa varmistuksen, jos käy joukkueen pelaajat läpi vaikkapa Elite Prospectsista. Itse ainakin katson sieltä, jos kiinnostaa, mikä on jonkun tietyn pelaajan kasvattajaseura.
Se, että sinä katsot Elite Prospectsin "Youth Team" kohdasta pelaajien kasvattiseurat ei tee siitä mitään faktaa. Käsittääkseni tuohon päivitetään yleensä se pelaajan ensimmäinen seura, mikä on päivittäjällä tiedossa.
Minun mielipiteeni on se, että läheskään kaikissa tapauksissa ei ole mitään absoluuttista ja selkeää yksittäistä kasvattajaseuraa, etenkään kun tähän ei ole mitään virallista määritelmää. Sen takia aiheesta nillittäminenkin on jokseenkin turhaa. Kiinnosti vaan, että mikä tuo sinun määritelmäsi on, kun kirjoitit niin ehdottomasti
"Pelaajahan joko on oma kasvatti tai ei, siinä ei ole tulkinnan varaa." Vastauksesi pykälistä (joita ei ehkä ole olemassa, tai et ainakaan tiedä niitä) ja Elite Prospectsin päivittäjän valinta ei kuitenkaan oikein riitä vielä vakuuttamaan minua.
Mielestäni yhdellä pelaaja voi myös olla useampikin kasvattajaseura. Vaikkapa tällaiset kuvitteelliset tapaukset:
- pelaaja aloittaa harrastuksensa Ylöjärven Uplakersin kiekkokoulussa
- pelaa ensimmäiset junnupelinsä KooVeessa
- käy pelaamassa vuoden HPK:ssa, kun perhe asuu hetken siellä vanhempien töiden takia
- siirtyy 9-vuotiaana Ilvekseen
- siirtyy 15-vuotiaana Tapparaan, ja pelaa siellä aikuiseksi saakka
Jonkun mielestä kasvattiseuransa voisi olla Uplakers, toisen mielestä KooVee, kolmas taas määrittelee kasvattiseuraksi sen missä pelaaja on pelannut C-junnusta saakka ja sanoo Tapparan. Toisaalta pelaaja on puolestaan pelannut pisimpään Ilveksessä ja ehkä oppinutkin siellä eniten. Ei näistä mikään varmasti ainakaan väärin ole, mutta en minä ainakaan osaisi nimetä yhtä kasvattaseuraakaan tälle pelaajalle.