Palstakirjoittajat vastaan verkkolehden NHL-toimitus - kumpi vie voiton?

  • 3 038
  • 8

Toimitus

Jäsen
Hei!

Jatkoajan keskustelupalstalla oli aikanaan keskustelua palstalaisten yhteisvoimin puuhaamista NHL-ennakkopaketeista. Nyt teillä jokaisella NHL-tietäjällä on oiva tilaisuus siirtyä nimimerkin takaa omalla nimellä kirjoittavaksi toimittajaksi, sillä verkkolehdessä on jälleen reippaasti tilaa uusille tekijöille.

NHL-kauden alkuun on reippaat 40 päivää, joten alkaa olla kiire ja hoppu lähettää näytejuttu verkkolehden rekryyn ja liittyä mukaan seuraamaan taas yhden komean taalaliigakauden etenemistä.

Miksi sitten kannattaisi ruveta verkkolehteen?

Verkkolehti on ensinnäkin oiva näytönpaikka ja kokemus "isona" toimittajaksi haluaville. Voi kokeilla erilaisia juttutyyppejä, kehittää journalistista osaamistaan ja siinä sivussa napata tärkeän leiman CV:n täytteeksi.

Toinen vaihtoehto on meidän pappaketjulaisten ja muuten nimenomaan harrastusmielessä toimittavien ura. Pitää oikeasti laittaa nimensä ja naamavärkkinsä likoon ja kehittää osaamistaan muiden tekijöiden ja lukijoiden palautemankelissa. Eikö olisi tylsää jos ei koskaan joutuisi kehittämään osaamistaan?

Pieni mutta tärkeä siivu on tietysti se, että lukijoita per juttu on tuhansista kymmeniin tuhansiin. Ei huono.

Kumpi vie voiton, nimimerkillä pelattu höntsäkiekko vai säännöllinen treenaus isossa hallissa? Tervetuloa esittelyn ja näytekirjoituksen kanssa sähköposteilemaan osoitteeseen rekrytointi@jatkoaika.com. Toimimme edelleen vapaaehtoispohjalta tulokkaasta päätoimittajaan, mutta Viaplay-tunnukset järjestyvät kaikille säännöllisesti NHL-juttuja kirjoittavien käyttöön.

Hyvää lätkäkauden odotusta!

Antti Wennström
Päätoimittaja
Jatkoajan toimitus
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Olipa hämmentävä ketjunavaus vrt otsikko. Olin vaan tulossa sanomaan että verkkolehteä en lue ollenkaan mutta palstan keskusteluja tulee luettua päivittäin. Eli palstakirjoittajat vie 7-1 ainakin täällä.
Joskus oli niitä juttuja missä joku toimittaja kierti noita kiekon pikkumaita. Tollaiset jutut on mielenkiintoisia lukea, ihan oikeaa journalismia, tai esim Jouni Niemisen blogia oli mukava seurata täältä käsin aikanaan. Muuten ei kyllä ainakaan änäripuolella ole mitään syytä lukea verkkolehteä. Muutenkin suomenkielistä laatujournalismia ei ole turhan paljon saatavilla ja ainakin änärihommelit löytyy kätevästi ja paremmalla laadulla jos lontoo sujuu.
Tää on hyt vaan mun mielipide. Ja kuten aina meiltä perusnillittäjiltä niin ei mulla löydy mitään ratkaisuja tai edes rakentavaa kritiikkiä. Kunhan valitan.
Peukkua ja kiitosta silti niin toimittajille kuin palstalaisille, iso osa mun jääkiekon seuraamista ja sitä kautta elämää ollut jo abaut 10 vuotta tämä sivusto.
 

Toimitus

Jäsen
Tää on hyt vaan mun mielipide.

Kyllä moni muukin palstakirjoittaja on kanssasi samaa mieltä. NHL-palstan hc-kirjoittajan profiili on kuitenkin hyvin erilainen kuin suurimmalla osalla suomalaisista NHL-seuraajista ja jääkiekon seuraajista. Verkkolehdessä juttuja voi kirjoittaa kaikille, karjalalippiksille, NHL-pleikkarin pelaajille, palstalaisille sekä kaikille muillekin omalla tavallaan NHL:ää seuraavalle.

Terv.
AW
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Samaa mieltä kumielviksen kanssa. Kehitän itseäni ammatillisesti koulussa ja työelämän puolella, täällä haluan rentoutua ja unohtaa oravanpyörän. Jatkoajan keskustelupalsta on tuonut elämääni käsittämättömän määrän sisältöä ja luen lähes jokaisen viestin NHL-osiosta. Syynä siihen on keskustelun laadukkuus ja asiantuntemus. En edes uskalla arvata montako tuntia elämästäni olen jatkoajassa viettänyt. Verkkolehden puolella NHL-jutut ovat pahimmillaan surkuhupaisalla tasolla, arvo on "lupaava Andy Miele" -tason huumorissa, jolle on tullut naureskeltua porukalla paljon. Mitään uutta ei opi verkkolehteä lukemalla, jos ei jotain Tommi Krögerin(?) hyviä Winnipeg-kirjoituksia lasketa.

Jatkoajan keskustelua olen lukenut vuodesta 2006 13-vuotiaasta asti ja moni hyvä vanha nimimerkki on kadonnut ja sitä myötä keskustelun määrä hieman laskemaan päin huippuvuosista. Vaikka palsta kuolisi, sen perintö tulee elämään. Jatkoajan Red Wings -faneista Henkan kokoama whatsapp-ryhmä on isoilta osin korvannut jo jatkoaikaa puolentoista vuoden ajan, ja ryhmän myötä muista kirjoittajista on tullut hyviä kavereita. Yhteisiä pelireissuja ja tapaamisiakin on suunniteltu. Tästäkin haluan kiittää jatkoaikaa.

Edit. Toisaalta ryhmä on vaikuttanut esim Red Wings -keskustelun hiipumiseen selvästi. Asiat on käyty jo läpi keskenään niin ei jaksa enää palstalle kirjoittaa.
 

Toimitus

Jäsen
Samaa mieltä kumielviksen kanssa. Kehitän itseäni ammatillisesti koulussa ja työelämän puolella, täällä haluan rentoutua ja unohtaa oravanpyörän.

Ei verkkolehti mitään oravanpyörää ole - noh, ehkä isoimpien pakettien ilmestymisen kynnyksellä nukkumaanmeno kyllä venyy. Aika moni entinen ja nykyinen palstalainen on onneksi uskaltanut olla osana verkkolehden tiimiä vuosien varrella. Palstaprosentti oli suurempi Jatkoajan alkuaikoina, mutta perheen, työn ja muuten elämäntilanteen muutuessa moni on myös vaihtanut pelkkään palstakirjoittamiseen. Osa taas kirjoittaa nyt maakuntalehdissä, iltapäivälehdissä tahi urheilulehdissä - jotkut jopa rapakon takana. Myös kontaktit NHL-pelaajiin ja valmennukseen ovat mahtava pieni siivu tekemiseen.

Suosikkisi Tommi Kröger muuten nimitettiin kesän aikana NHL-toimituspäälliköksi.

Terv.
AW
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Kumpi vie voiton, nimimerkillä pelattu höntsäkiekko vai säännöllinen treenaus isossa hallissa?
Itse oon viime vuosina jättäytynyt täysin pipolätkähomzeihin. Jengissä pelaamisessa ja halleilla ravaamisessa on kuitenkin se, että siihen menee aikaa, matkat ja kamasirkus. Eikä aika jäälläkään ole takuuvarmasti laadukasta. Joskus on. Pipolätkässä otat luistimet, hanskat ja mailan himasta mukaan ja peli on käynnissä alle puolen tunnin siitä kun löit kotioven kiinni. Yleensä on hauskaa, eikä tartte istua penkillä.

Keskustelussa kuten pelaamisessa ainakin mulle pointti on vuorovaikutus. Varmaan on niitäkin, jotka haluavat vain kertoa omat jorinansa, kuten on niitä, joita jäällä kiinnostaa vain oma pelaaminen. Enkä mä sitä, etteikö peli olis UJllä välillä paskaa, jauhetaan jostain Granlundin luisteluasennosta, tai kuinka monet puikot Selänne veti Kotkan Meripäivillä. Nekin tulee luettua, vaikken ymmärrä miksi. Toimitetusta mediasta ei (ehkä) tarttis.

Eniveis, klikkihuorausotsikko ja vastakkainasettelu eivät ehkä ole paras keino yrittää mainostaa toimitettua laatumediaa, on ironia tarkoituksellista tai ei.
 

Toimitus

Jäsen
Itse oon viime vuosina jättäytynyt täysin pipolätkähomzeihin. Jengissä pelaamisessa ja halleilla ravaamisessa on kuitenkin se, että siihen menee aikaa, matkat ja kamasirkus. Eikä aika jäälläkään ole takuuvarmasti laadukasta. Joskus on. Pipolätkässä otat luistimet, hanskat ja mailan himasta mukaan ja peli on käynnissä alle puolen tunnin siitä kun löit kotioven kiinni. Yleensä on hauskaa, eikä tartte istua penkillä.

Keskustelussa kuten pelaamisessa ainakin mulle pointti on vuorovaikutus.

Todellisuus on positiivisempi. Varsin iso aika yhteisestä verkkolehden ajasta menee leppoisaan höntsään ja vain osa siitä suorittamiseen, sillä emme ole töissä. On keskustelualustat, tapahtumat ja tapaamiset, ja siellä kovia vieraita. Toki päätoimittajan jutut voivat tuntua loppuillasta raskailta, mutta muuten on hauskaa.

Mitä itse juttuihin tulee niin mahdollisuuksiahan on monia. Voi pitää "blogia" seuraamalla yhtä joukkuetta, voi tehdä kattavaa toimittamista. Ainoa selkeä edellytys yhteiselle hankkeelle on se, että jos meinaa kirjoittaa Bruinsista kolumneja, tekee niin kauden loppuun asti. Sitten taas jos oikeasti meinaa urheilutoimittajaksi, on menestyksen tae enemmän "suorittaminen", luovuus ja rohkeus.

Terv. AW
 

Toimitus

Jäsen
Hep!

Tämä ketju nousee kauden kynnyksellä entistä ajankohtaisemmaksi. Tänä vuonna saamme muuten juttujen tueksi vielä kattavat tilastot otteluista ja NHL:stä.

Kannattaa ilmiantaa itsensä!

Antti Wennström
Päätoimittaja
Jatkoajan toimitus
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Hep!

Tämä ketju nousee kauden kynnyksellä entistä ajankohtaisemmaksi. Tänä vuonna saamme muuten juttujen tueksi vielä kattavat tilastot otteluista ja NHL:stä.

Kannattaa ilmiantaa itsensä!

Antti Wennström
Päätoimittaja
Jatkoajan toimitus

Kuulostaa lupaavalta. Jos tilastopuoli ja otteluiden seuranta saadaan edes vanhan NHL.comin tasolle, niin ei tuonne uudistuneeseen paskaan enää sen jälkeen tarvitse mennä. Nyt on isketty oikeaan saumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös