Paistinpannu-ketju

  • 42 853
  • 181

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
En löytönyt omaa ketjua paistinpannuista. Tällä voimme siis keskustella erillaisita paistinpannusta. Jätetään nyt alkuun kasarit ja kattilat omaan ketjuun.
Itselläni on nyt hakusessa uusi paistinpannu. Vanha scanpan on palvellut hyvin kahdeksan vuotta ja nyt on aika siirtää se eläkkeelle. Olen varmaan käyttänyt sitä väärin kun pinnoite alkaa lohkeilla.
Mitäs pannuja suositelette? Lähdetään siitä mitä etsin. 26 tai 28 senttinen. Ei missään nimessä Teflon- tai muu polymeripinnoite. Mä rääkkään jonkinverran niitä pannuja. Silti jokin "non-stick" joka ei tarvitse kauhiasti rasvaa. Tässä vaiheessa valurautapannut jää pois. Hintaa noin 50€ eli se pudottaa Swiss diamondin pois.
Muutaman näin anttilassa eilen. OBH Nordican Eco Kitchen sopii hinnaltaan mutta onko se mistään kotoisin?
Sitten ilmeisesti anttilan omaa brändiä(?) Bon-Appetit pannu. Molemmissa taitaa olla jonkilainen keraaminen pinnoite.
Mitäs muuta osaatte ehdottaa?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kyllä sun täytyy opetella käyttämään sitä valurautapannua, mikään muu ei toimi oikeassa ruoanlaitossa. Kaikkea on tullut kokeiltua, mutta valurautapannuun on aina ollut palaaminen.
 

Crank

Jäsen
Hiiliteräspannu voi olla myös kokeilemisen arvoinen. Kestää kovempaakin käyttöä ja voi vaikka vasaralla napauttaa suoraksi, jos pääsee vääntymään.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Paistinpannuissa ei ole hiiliterästä voittanutta. Tuolla 50e budjetillakin saa oikein pätevän ranskalaisen De Buyerin pannun. Hiiliteräshän on aina hyvä sijoitus, koska pannut ovat käytännössä ikuisia. Ja mikä parasta, pannu vain paranee käytössä kun patinaa kertyy. Hiiliteräs pitää lisäksi lämpönsä hyvin, lämpenee tasaisesti ja kestää metallisia työvälineitä - ehdottomasti paras vaihtoehto paistamiseen. Miinuksina nyt sen verran, että vaatii käytön jälkeen heti pesun ja rasvauksen ja kastikeruokia näillä ei kannata laittaa (esim. tomaattiset sapuskat syövät patinaa pois). Harva sitä muutenkaa kyllä yhdellä pannulla pärjää, joten ohessa kannattaa pitää vähintään jotain normiteflonia.

E: tässä vielä linkki kauppaan eiring.fi
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Valurautapannu + Swiss Diamond yhdistelmää suosittelen. Joissakin kokkailuissa non-stick pannu on paikallaan. Tosin rajasit jo ulos tuon timanttipannun, mutta kannattaa harkita josko voisi sijoittaa kuitenkin. Eihän sekään ikuinen ole, mutta toimiva peli kuitenkin, eikä telflonpinnoitettu.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kyllä sun täytyy opetella käyttämään sitä valurautapannua, mikään muu ei toimi oikeassa ruoanlaitossa. Kaikkea on tullut kokeiltua, mutta valurautapannuun on aina ollut palaaminen.

Valurautapannu toimii monessa asiassa paremmin kuin moni muu pannu, mutta samalla tavalla on paljon ruokalajeja, joita en lähtisi kaikkein mieluiten valunraudan päällä valmistamaan. Kunnollinen valurautapannu on kunnollinen valurautapannu silloin kun se painaa paljon, jolloin esimerkiksi kastikkeiden tekeminen on raskasta. Toisaalta voi olla hyvästäkin, että pannun saa reagoimaan lämmönvaihteluihin. Näin esimerkiksi viime lauantaina frittataa valmistaessani totesin.

Kolmonen: Kannattaa käydä vähän tutustumassa hiiliteräspannuihin. Noi kestää mitä tahansa rääkkäystä, on pinnoittamattomia ja kevyitä käyttää. Alussa vaativat varovaisuutta, mutta muutamien käyttökertojen jälkeen pintaan alkaa kehittyä ns. luonnollinen pinnoite rasvasta. Ruoste voi olla ongelma, mutta oikein hoidettuna nuo eivät kyllä pääse ruostumaan. Hinnoista myös plussaa.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
FF: kyllä valurauta-pannu on varmaan yleisesti paras mut ei se kaikkeen ole kätevin. Esim jos haluut nopeesti paistaa parit kananmunat,niin joku pinnoitettu pelaa paremmin. Samoin jos paistat kalaa niin mielummin joku muu pannu (jonka saa sit kunnolla puhtaasti, ellei kalalle ole omaa valurautapannua..). Valurautapannulla on omat niksinsä (ruuan säilytys, puhdistus ja rasvan käyttö *) ja lähinnä ton takia itse suosin mielummin jotain muuta.

Mulla on aloittajan kanssa sama homma, joku uus pannu pitäis laittaa. Joku hyvä :) mielummin ottaisin jonkun muun kuin valurautaisen ja ihan sellaiseen yleiskäyttöön. Voisi olla hintavakin jos tietäisin että pelaa pitkään. Pari edellistä pannua on menneet aika nopeasti pinnaltaan huonoksi, joku Hackmann mulla oli viimeksi ja ei se kyllä tainnu kestää ku ehkä 2v.

* = siis meinaan että koska pinta on huokoinen niin ruokaa ei kannata jättää pannuun pitkäksi aikaa, puhdistuksessa ei kai suositella pesuaineita ja rasvaa ruuanlaitossa pitäis käyttää reilusti. Pannuhan pysyy myös hyvänä kun sitä öljjyää.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Ruokaa ei kyllä kannata jättää mihinkään pannuun pitkäksi aikaa. Monet säilövät ruokaa pannulla jääkaapissa useita päiviä, mutta kyllä se pannu kannattaa tyhjentää ja pestä mahdollisimman pian käytön jälkeen.

Tefloneista vielä sen verran, että ovat usein täysin käyttökelvottomia esim. pihvin paistamiseen. Tefloniahan ei käytännössä saa edes riittävän kuumaksi tuota operaatiota varten ja jos saa, niin sitten pannu siitä jo kärsii. Pihveille siis hiiliteräs tai valurauta on käytännössä ainoa vaihtoehto. Teflonit ei kyllä omassa käytössä tunnu kahta vuotta pitempään kestävänkään, vaikka niistä kuinka koittaisi pitää huolta.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tietysti on niin, että eri ruoat vaativat vähän erilaisia pannuja, tai sanotaanko niin, että jotkut ruoat on helpompi saada onnistumaan jollakin pannulla ja jotkut jollakin toisella. Kastikkeen tekoon voi käyttää pinnoitettuakin pannua, mutta kunnon pihviä sillä ei saa paistettua.

BTW, hiiliteräspannu on käytännössä samaa tavaraa kuin valurautapannu, ero on valmistusmenetelmässä. Hiiliteräspannut valmistetaan valssatusta levystä muovaamaalla, kun taas valurautapannut valmistetaan -yllätys- muottiin valamalla.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Oho tulipa nopeasti paljon hyviä vastauksia. Valurautapannu on hyvä mutta vaikka olenkin tietyssämäärin välinesnobi niin olen myös laiska. Valurautapannu vaatii aika paljon huoltoa. Multa löyty kyllä valurautaparilla. Hiiliteräspannua pitää oikeasti harkita. Käytetään siiten rasvaa, ei se niin paha ole :)
Kuivalla hiiliteräspannulla voisi myös pahtaa pähkinöitä tai pinjansiemeniä.

Mutta ihan vain teoreettisesti jos lähden johonkin pinnoitettuun niin minkälaisen otan siinä tapauksessa?
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Itse kyllä suosittelisin investoimaan Swiss Diamondiin, maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin suhteessa tavallisiin pinnoitettuihin pannuihin ja köyhällähän ei ole varaa ostaa halpaa.

Toki hiiliteräspannukin on kova vehje, mutta käytön helppouden kautta suosittelen kyllä tuollaista Swiss Diamondia.

Mihinkään perus halpis pinnoitettuihin pannuihin ei missään nimessä kannata sortua, alkaa vaan pidemmän päälle vituttamaan.

Se nyt on pakko sanoa, että paistinpannuissa on valitettavasti niin (pl. valurautatuotteet) että kotimaista ei kannata missään olosuhteissa ostaa. Itseasiassa sama pätee myös veitsiin.

Hackman on pettänyt niin pahasti niin monta kertaa, että ikinä en enää sorru niihin (tämä sama lupaus on toki tehty jo monesti) ja tuntuu että mitä kalliimpi pannu sitä pahempaa paskaa.
Viimeisimpänä joku "superkestävä" pinnoitettu kasari, joka oli kuukauden käytön jälkeen soikea.

Toki Hackmannin veitset ovat niin huonoja, että oikeasti itkettää niiden olevan Suomessa valmistettuja tai edes suunniteltuja.
Erityisesti gourmet-sarjan veitset ovat niin jäätävä kasa paskaa, etten voisi suositella pahimmalle vihamiehellekään.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Hackman on pettänyt niin pahasti niin monta kertaa, että ikinä en enää sorru niihin (tämä sama lupaus on toki tehty jo monesti) ja tuntuu että mitä kalliimpi pannu sitä pahempaa paskaa.
Viimeisimpänä joku "superkestävä" pinnoitettu kasari, joka oli kuukauden käytön jälkeen soikea.

Tähän vahva sama. Mekin joulun alla ostettiin joku Hackmanin "superhyperkovinikinämissään" -paistokasari, nyt siitä on pinnoite rikki ja pohja kupera niin että se keikkuu liedellä pahemmin kuin Pihtiputaan mummo pirttinsä nurkassa keinutuolissaan.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Yhdellä pannulla ei pitkälle pötkitä. Mulla on käytössä pihveille valurautapannu, pikaisille arkiruoille ynnä muille munakkaille halpa Tefal. Lisäksi löytyy joku peruspinnoitettu wokkipannu. Näillä pääsee jo alkuun, mutta kyllähän tässä tarve olisi lisäinvestonneille. Noita pinnoitepannuja löytyy joka vuosi halvalla

Joten: löytyykö täältä kokemusta noista hiiliteräksisistä halpispannuista? Erityisesti hiiliteräksinen wokkipannu kiihottaa mieltäni ja noita näyttää irtoavan 20-30 euron hintaluokassa useammaltakin eri valmistajalta.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Kieltämättä itseäni on alkanut tätä lukiessa kiihottaa tuo hiiliteräspannu erittäin vahvasti. Itselläni on ruostumattomasta teräksestä valmistettu pannu ja tuo Swiss Diamond sekä pinnoitetut halpis Wokki ja Parilapannu. Huutaisi tuollaista laadukasta hiiliteräspannua. Ja ehdottomasti sellainen, jossa ei ole rasittavaa muovikahvaa, joka ei kestä uunia.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mutta ihan vain teoreettisesti jos lähden johonkin pinnoitettuun niin minkälaisen otan siinä tapauksessa?
Swiss Diamond on parin käyttökerran kokemuksella aika mahtava keksintö, mutta koska en itse (vielä!) omista sellaista, en osaa sen tarkemmin sen ominaisuuksia eritellä. Helkkarin kallistahan sellaisen ostaminen on, mutta toisaalta eipähän heti tarvitse välinettä lähteä uusimaankaan.

Itselläni on Jamie Oliverin Tefalpannu, joka on pelittänyt mainiosti nyt nelisen vuotta. Pinnoite ei ole kärsinyt vaikka päivittäin käytän sitä kaikenlaiseen ruoanlaittoon. Nythän nuo ovat vieläpä aika halvoissa hinnoissa, toisin kuin silloin kun itse menin pannuni ostamaan. Haluan huomauttaa, että olen väsännyt tuon pannun päällä lukemattomia pihvejä, jotka ovat onnistuneet erittäin hyvin. Pohja on paksu, ja varaa siksi lämpöä hyvin ja tasaisesti.

Yksi asia, johon moni kiinnittää liian vähän huomiota, on kahvan kiinnitystapa. Jos kahva on pannussa kiinni ruuvilla, jätä ehdottomasti ostamatta!

Joten: löytyykö täältä kokemusta noista hiiliteräksisistä halpispannuista? Erityisesti hiiliteräksinen wokkipannu kiihottaa mieltäni ja noita näyttää irtoavan 20-30 euron hintaluokassa useammaltakin eri valmistajalta.

Mä sain parisen viikkoa sitten synttärilahjaksi tämän. Olen nyt kahdet possuwokit siinä laittanut, ja toistaiseksi on saanut olla aika varpaillaan koko ajan sen kanssa ettei pala kiinni. Toisaalta sehän kuuluu asiaan. 5-10 käyttökerran jälkeen paistopinnan pitäisi olla mustunut siinä määrin, että voidaan jo puhua non-stick-pinnasta. Mitä tulee tuohon hintatasoon, niin hiiliteräshän on melko halpaa muutenkin, joten mihinkään huimiin hintoihin ei edes pääse. Niinpä peruspannu n.30:llä eurolla on aikalailla paras peruspannu ylipäätään. Toki hifistelemäänkin voi lähteä, mutta lisähyöty on varsin minimaalista panostettua euroa kohti.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Muutaman näin anttilassa eilen. OBH Nordican Eco Kitchen sopii hinnaltaan mutta onko se mistään kotoisin?

En ilmeisesti harrasta oikeaa ruuanlaittoa mutta yllämainittu OBH 28 senttisenä on ajanut asiansa meikäläisellä aivan mainiosti. Hintaa tosin se abt. 70 €.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Yksi asia, johon moni kiinnittää liian vähän huomiota, on kahvan kiinnitystapa. Jos kahva on pannussa kiinni ruuvilla, jätä ehdottomasti ostamatta!

Swiss Diamondissa on kahva kiinni ruuvilla. Sitä joutuu aika-ajoin kiristelemään, mutta eipä tuo valtava vaiva ole ollut ja sen jälkeen pelittää taas.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Oho tulipa nopeasti paljon hyviä vastauksia. Valurautapannu on hyvä mutta vaikka olenkin tietyssämäärin välinesnobi niin olen myös laiska. Valurautapannu vaatii aika paljon huoltoa. Multa löyty kyllä valurautaparilla. Hiiliteräspannua pitää oikeasti harkita. Käytetään siiten rasvaa, ei se niin paha ole :)
Kuivalla hiiliteräspannulla voisi myös pahtaa pähkinöitä tai pinjansiemeniä.

Mutta ihan vain teoreettisesti jos lähden johonkin pinnoitettuun niin minkälaisen otan siinä tapauksessa?
Noilta pohjilta kannattaa ilman muuta harkita Swiss Diamondia, vaikka suljet sen hinnan perusteella ulos. Jo se että pannun hankinta mietityttää sinua näin paljon, viittaa siihen että osaisit todennäköisesti arvostaa tuotetta.

Pannu on kallis hankkia, mutta ostat samalla itsellesi aikaa ja mukavuutta. Vaikka normaali reilut sata euroa on Swiss Diamondista ihan kohtuullinen hinta, kun otetaan huomioon mitä rahalla saa. Voi noita huipputsägällä joskus saada hyvään tarjoushintaan. Nappasin minäkin kerran erään outlet-myymälän kesäpoistomyynnistä 26-senttisen timanttipannun muistaakseni alta 70 euron.

Kovin kaksista huoltoa timanttipannu ei tosiaan vaadi, mutta sitä kannattaa kuitenkin käsitellä varoen. Kaikki metallilastat ja metalliset ruokailuvälineet hus helvettiin paistopisteen ääreltä. Eikä missään tapauksessa pidä laittaa pannua täysille lämmöille, koska noin toimimalla pinnoitteen elinikä lyhenee merkittävästi. Tähän ei ole toisaalta tarvettakaan, sillä Swiss Diamond varastoi hyvin lämpöä ja luovuttaa lämpökuormaa tasaisesti. Ruoka kypsyy nopeasti ja tasaisesti vähemmällä kuumentamisella.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Valurautapannu. Paistaa pihvit, pekonit, kananmunat, letut, karamellisoi hedelmät... ihan mitä vaan. Ruskistaa, kuullottaa, voi heittää uuniin/grilliin/avotulelle kypsennystä varten. Muistaa vaan käyttää pyyhettä/uunikinnasta kuuman kahvan kanssa.

Pesen aina kuumalla vedellä, kuivaan ja kevyesti öljyän. Ei kannata käyttää pesuaineita. Ei tartu ruoka kiinni, ei jää makuja vanhoista ruoista jne. Sellainen mutu jäänyt, että mitä vanhempi, sen parempi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Swiss Diamondissa on kahva kiinni ruuvilla. Sitä joutuu aika-ajoin kiristelemään, mutta eipä tuo valtava vaiva ole ollut ja sen jälkeen pelittää taas.

Niin. Valitettavasti käyttöiän venähtäessä pariin vuoteen se ruuvi väsyy ja uuvuttaa samaan syssyyn reiän, jonka läpi se kulkee. Sen jälkeen kahva on löysästi kiinni vaikka tekisit mitä. Jos Swiss Diamond-pannua ei saa niitatulla kahvalla, jättäisin kokonaan ostamatta. Vähän sama kuin laittaisi Ferrariin puiset renkaat alle; jotenkin käyttökokemus latistuu.

Muutenkin kun noita on tässä parisen tuntia tutkiskellut, taipuisin 32 cm hiiliteräspannuun ohi Swiss Diamondin sata kertaa sadasta. Itse asiassa hiiliteräs tuntuu kaikin puolin liki voittamattomalta välineeltä paistinpannukategoriassa. Huomautettakoon tähän loppuun vielä, että asianpesukoneessa en ole pessyt muutenkaan yhtäkään astiaa yli viiteen vuoteen, joten sekään ei ole ongelma. (Paistinpannua ei kannata muutenkaan pestä astianpesukoneessa).

edit.
Pesen aina kuumalla vedellä, kuivaan ja kevyesti öljyän. Ei kannata käyttää pesuaineita. Ei tartu ruoka kiinni, ei jää makuja vanhoista ruoista jne. Sellainen mutu jäänyt, että mitä vanhempi, sen parempi.

Totta. Valurauta toimii siis juurikin samaan tapaan kuin hiiliteräs, vaikka onkin huokoisempi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hieno ketju. Kuulun niihin tyyppeihin jotka ostaa vähintään yhden pannun vuodessa ja valitettavasti olen ostanut monta väärää pannua.

Arkiruoka syntyy pääosin isossa paistinpannussa jossa pitää olla riittävästi reunaa jotta kastikekin onnistuu. Hiiliterästä olen juuri hankkimassa niin paljon hyvää kuullut sen käytöstä ja ei ole iso vaiva sen vaatimat ensipaistot tyhjinä tai tilkka rasvaa käytön/puhdistuksen jälkeen.

Suurin ongelma itsellä pinnoitettujen kanssa on oma liesi jonka isoin levy on keskeltä sikakuuma verrattuna laidan lämpöön ja olen tulkinnut että pannut kuluu alta aikayksikön siitä pannun keskeltä noin 5cm halkaisijalta. Tähän voisi auttaa jokin riittävän paksu pohja joka jakaa lämpöä ja edellinen heräteostos perustuikin siihen eli tälläinen:
Impact fry pan

Mutta täytyy myöntää että en osaa tuota käyttää, kaikki palaa siihen kiinni. Onko tuo materiaali jollekin tuttu?

Toinen kysymys, tuleeko tuollaisella mun kuvailemalla liedellä ongelmia hiiliteräksen kanssa, onko se koko ajan kierona jos liesi on keskeltä kuumempi kuin laidoilta?

_
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä olen juuttunut Kovanaamoihin. Niissä voi tarvittaessa käyttää myös metallisia työvälineitä. Grillipannu on ihan paras. Lettupannuna mulla on valurautapannu, muuten en missään nimessä ruuanlaitossa vois käyttää, koska ovat niin painavia. Pesukin tuottais tuskaa :)
Vähän pienempiä halpispannujakin on, menee esim. sipulin tai valkosipulin paistamiseen tai mitä pientä nyt erikseen tarttee paistella. Myös kakrut paistelee munakkaitaan niissä, ei oo niin nuukaa jos vähän kolhii.

Nyt mulla on kierroksessa 28cm kovis, mutta seuraavan ostan ehkä yhden pienemmän. Paistokasari on kans 28cm, se on ihan hyvä.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Niin. Valitettavasti käyttöiän venähtäessä pariin vuoteen se ruuvi väsyy ja uuvuttaa samaan syssyyn reiän, jonka läpi se kulkee. Sen jälkeen kahva on löysästi kiinni vaikka tekisit mitä.

Tuo on varmasti totta. Pitää vain huomauttaa, että en tiedä onko kaikissa SD pannuissa sama kahvaratkaisu. Itselläni on vain kokemusta yhdestä, eli omastani. Siinä ainakin on ruuvi, joka kyllä löystyy ajan saatossa.

Mutta on se ainakin helvatan paljon parempi kuin joku Kovanaama. Tuohon hiiliteräksiseen en osaa verrata kun ei ole kokemusta. Pitää itselle laittaa sellainen hankintalistalle, kun näyttävät olevan vielä sopuhintaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös