Käsittääkseni kukin voi loukata ketä tahansa kunhan ei syyllisty kunnianloukkaukseen (perättömyys) riippumatta perusteista. Sinäkin kutsuit ilmeisesti Räsästä "oksettavaksi tapaukseksi" loukataksesi hänen mainettaan julkisella alustalla.Räsänen näyttää olevan kovin ylpeä siitä, että saa jatkossakin uskonnon suojista kohdistaa vähemmistöihin loukkaavaa puhetta. Oksettava tapaus koko tyyppi kaikkiaan.
Tässä nyt ei tainnut olla kysymys käytöstavoista. Olisi aika helppoa ratkaista, jos näin olisi ollut.Mitä jos vaan opeteltaisiin ne alkeelliset käytöstavat että kyseistä lakia ei tarvitsisi soveltaa?
Käsittääkseni kukin voi loukata ketä tahansa kunhan ei syyllisty kunnianloukkaukseen (perättömyys) riippumatta perusteista. Sinäkin kutsuit ilmeisesti Räsästä "oksettavaksi tapaukseksi" loukataksesi hänen mainettaan julkisella alustalla.
Sinulla on mielipiteitä, minulla on mielipiteitä - ovatko ne eriarvoisia?
Suomessa noin 2/3 väestöstä on kristittyjä. On aika absurdi ajatus, että selkeään enemmistöön kuuluminen olisi noin vaikeaa ja epämiellyttävää kuin tuossa kirjoitat.Väittäisin myös, että myös joidenkin kristittyjen on vaikea tulla ulos kaapista. Suomalaisessa yhteiskunnassa on paljon kristittyjen vastustamista ja pilkkaa eikä tämä ajojahti ainakaan helpota heidän asemaansa.
Onko tämä tosiasia vai sinun tulkintasi? (En ole nähnyt Räsäsen kommentteja, joten en osaa ottaa kantaa "ylpeydestä")voi olla siitä kovin ylpeä
Ole kiitollinen siitä, että elät yhteiskunnassa jossa saat ilmaista mielipiteesi.Räsänen näyttää olevan kovin ylpeä siitä, että saa jatkossakin uskonnon suojista kohdistaa vähemmistöihin loukkaavaa puhetta. Oksettava tapaus koko tyyppi kaikkiaan.
Ole kiitollinen siitä, että elät yhteiskunnassa jossa saat ilmaista mielipiteesi.
Onko tämä tosiasia vai sinun tulkintasi? (En ole nähnyt Räsäsen kommentteja, joten en osaa ottaa kantaa "ylpeydestä")
Tarkistan nyt, että onko mielestäsi tarkoituksenmukaista käydä oikeutta vaikkapa kolmessa oikeusasteessa siitä, että onko jollakin ollut tarkoitus loukata toista sanallisesti vai ei? Sitten saa pikku sakot tai ei saa. Ja prosessi maksaa muutaman satatuhatta.Missä niistä on tehty "oikeusmurha" tai annettu selkeästi väärä tuomio syytetylle?
Ei "ilman tarkoitusta loukata" ole mikään vapaalippu sille, että voi sanoa mitä haluaa. Ja näillä oikeudenkäynneillä sitten vedetään tulkinnan rajoja selkeämmäksi sille, milloin kyseinen raja ylitetään. Se, missä kohti syrjinnän, väkivallan tai vastaavan kohtelun kehottaminen tai yllyttäminen menee liian pitkälle.
Kyseistä kokoluokkaa en väheksyisi, kun asialla on vaikutusta koko väestön asenteisiin ja käyttäytymiseen.
On meillä muitakin tekojen suunnitteluun, uhkailuun ja vastaavaan puuttuvia rikoksia, eikä niissäkään vaihtoehtoina ole tappo tai syyttömyys. Ne vain tuppaavat sisältämään merkityn uhrin, ei heikommassa asemassa olevaa kansanryhmää, joiden tasa-arvoinen ja inhimillinen kohtelu täytyy pystyä turvaamaan.
Tämä jälkimmäinen on kyllä aika erikoinen käsitys siitä, miten vallanpitäjien asenteet ja lait vaikuttavat siihen, miten ihmisiä kohdellaan ja kuinka hyväksyttyä Räsäsen kaltainen ihmisarvoa uskonnon varjolla alentava viestintä on. Jo tämä asian kriittinen julkisuus on onneksi välittänyt signaalia siitä, että Räsäsen esittämät kannat ovat perseestä eikä niitä paineta enää villaisella.Tarkistan nyt, että onko mielestäsi tarkoituksenmukaista käydä oikeutta vaikkapa kolmessa oikeusasteessa siitä, että onko jollakin ollut tarkoitus loukata toista sanallisesti vai ei? Sitten saa pikku sakot tai ei saa. Ja prosessi maksaa muutaman satatuhatta.
Riippumatta prosessin lopputuloksesta, toteutuiko "oikeus", niin minusta ei. Mitä väliä sillä on kenellekään? Kenenkään mielipide ei liikahda mihinkään. Kenellekään ei koidu mitään harmia, ellei henkistä loukkaantumista lasketa.
Totta kai voi loukata syyllistymättä kunnianloukkaukseen ja näemmä pitkäaikainen kansanedusta, puoluejohtaja ja entinen ministeri voi olla siitä kovin ylpeä ihan pääuutisissa. Se, että anonyymi nimimerkki tällä palstalla kuvaa omia ruuansulatuselimistönsä tunteita on toki ihan hyvin verrattavissa Räsäsen illan esiintymiseen.
Katsoin illan uutislähetyksen. Tulkintani on, että Räsänen oli helpottunut siitä, että erittäin pitkään jatkunut oikeusprosessi alimmassa oikeusasteessa oli päättynyt hyvin hänen kannaltaan. En nähnyt ylpeyttä vaan helpottuneisuutta.Katso Ylen illan uutislähetys ja muodosta itse oma tulkintasi.
Miksi "tulkitset" Räsäselle olevan tärkeää loukata vähemmistöjä?En minä ole kieltämässä Päivi Räsästä loukkaamasta vähemmistöjä, kun se tuntuu olevan hänelle kovin tärkeää ja varmaan tuo elämään sisältöä, mutta loukkaavaa se silti on käräjäoikeudenkin mielestä.
Surullista minusta on, että vaikutusvaltainen ihminen tahtoo tahallaan loukata suurta joukkoa ihmisiä.
Jep!Joka tapauksessa olen ehdottomasti erimieltä siitä, että tämän tasoisia asioita pitäisi oikeudessa käsitellä. Mutta ei se mitään, jäädään sovussa erimielisiksi.
Sellainen pieni huomio, että tämän palstan (vieläpä nämä ketjut) eivät edusta valtaenemmistöä tai muutenkaan kattavaa osaa suomalaisista.Tältäkin palstalta on luettavissa, että ihmisten valtaenemmistö, mukaanluettuna Räsäsen kanssa osin jopa vastakkaista arvomaailmaa edustavat, sympatiseeraavat casessa häntä.
Sananvapauden(kaan) kannalta ei pidä olla merkitystä sillä, missä asemassa kukin henkilö on.
Tarkennetaan, että luterilaiseen kirkkoon kuuluu n. 70% väestöstä. Katoliseen ortodoksiseen kirkkoon muutama(?) prosentti lisää.Suomessa noin 2/3 väestöstä on kristittyjä. On aika absurdi ajatus, että selkeään enemmistöön kuuluminen olisi noin vaikeaa ja epämiellyttävää kuin tuossa kirjoitat.
Päinvastoin, edelleen Suomessa on yhteiskunnallisia rakenteita pönkittämässä kristinuskon valta-asemaa ja tosiasiallisesti heikentämässä ateistien ja muiden uskontokuntien edustajien uskonnonvapautta.
Voitko avata tätä minulle tietämättömälle?Mutta kun sillä asemalla täällä reaalimaailmassa on merkitystä ja sen voit ihan itse tuosta oikeuden päätöksestäkin huomata.
Toki ei, joskin ehdottomasti tolkullisinta osaa kansastamne, mitä indikoi mm. äskettäinen Nato-äänestyskin.Jep!
Sellainen pieni huomio, että tämän palstan (vieläpä nämä ketjut) eivät edusta valtaenemmistöä tai muutenkaan kattavaa osaa suomalaisista.
En tietenkään voi puhua kaikkien homoseksuaalien puolesta, mutta aika paljon olen jutellut asiasta tyttäreni kanssa, joka on lesbo. Hänen mielipiteensä oli, ettei Räsästä pidä tuomita, koska tämä ei ole kehottanut ketään väkivaltaan tms. homoseksuaaleja kohtaan. Tulin myös kerran kysyneeksi, inhoaako hän Räsästä. Tyttäreni katsoi minua vähän kieroon ja totesi: "En tietenkään. Tunnen häntä kohtaan pelkästään sääliä." Hän myös jatkoi tähän tapaan: "Räsänen ja kumppaninsa mielipiteineen kokevat tulevina vuosikymmeninä luonnollisen poistuman. Tulevaisuudessa heidät muistetaan korkeintaan hassuna kuriositeettina." Olin tästä hyvilläni. Fiksuissa nuorissamme on tulevaisuus.Kun on katsonut asian ympärillä vellovaa keskustelua sosiaalisessa mediassa, niin vähän tuntuu joillakin menevän asiat sekaisin. Räsäsen puheita voi pitää samaan aikaan tunteettomina/loukkaavina sekä olla sitä mieltä, että tuollaisesta ei kuulu joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen. Toisaalta odottiko joku Räsäseltä joku jotain muuta? Mahtaako edes homoseksuaaleja kiinnostaa pätkääkään, mitä tuo änkyräkonservatiivinen hihhuli höpöttelee.
Tyttäresi on täysin oikeassa. Maailma menee täysin eri suuntaan kuin on Räsäsen maailmankuva. Dinosaurukset siirtyvät pikku hiljaa vuosien saatossa ajasta ikuisuuteen ja meillä ottaa vallan nuorempi sukupolvi, joka on syntynyt ja kasvanut ihan erilaiseen maailmaan. Tuo on oikea tapa käsitellä mielestäni näitä Räsäsen kommentteja ja asettaa ne oikeisiin mittasuhteisiin. Loppujen lopuksi se on kuin hyttysen ininää isossa kuvassa.En tietenkään voi puhua kaikkien homoseksuaalien puolesta, mutta aika paljon olen jutellut asiasta tyttäreni kanssa, joka on lesbo. Hänen mielipiteensä oli, ettei Räsästä pidä tuomita, koska tämä ei ole kehottanut ketään väkivaltaan tms. homoseksuaaleja kohtaan. Tulin myös kerran kysyneeksi, inhoaako hän Räsästä. Tyttäreni katsoi minua vähän kieroon ja totesi: "En tietenkään. Tunnen häntä kohtaan pelkästään sääliä." Hän myös jatkoi tähän tapaan: "Räsänen ja kumppaninsa mielipiteineen kokevat tulevina vuosikymmeninä luonnollisen poistuman. Tulevaisuudessa heidät muistetaan korkeintaan hassuna kuriositeettina." Olin tästä hyvilläni. Fiksuissa nuorissamme on tulevaisuus.
Tämä oli kyllä kova.
Syyttäjä laittoi Päivi Räsäsen suuhun sanoja, joita tämä ei ollut lausunut – Yle kävi läpi virheelliset väitteet
Käräjäoikeuden mukaan syyttäjä oli väittänyt kansanedustaja Päivi Räsäsen lausuneen asioita, joita tämä ei todellisuudessa ollut esittänyt. Oikeusoppineen mukaan tällainen on poikkeuksellista.yle.fi
Syyttäjä on vetänyt kunnon Cathy Newman-moodilla ja asettanut syytteeseen lauseita mitä Räsänen ei ole koskaan sanonut.