Ovatko suomalaiset tavallista kateellisempia??

  • 1 572
  • 22

Ovatko suomalaiset tavallista kateellisempaa kansaa?

  • Ovat, se elää suomalaisessa luonteessa kuin täi

    Ääniä: 44 54,3%
  • Eivät ole, keksitty juttu jolla saadaan kritiikkiä vähennettyä

    Ääniä: 16 19,8%
  • Aivan sama, prkle, sisulla mennään

    Ääniä: 21 25,9%

  • Äänestäjiä
    81

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niin, tämmöinen asia heräsi mieleen tuolta Heli Koivulaa käsittelevästä ketjusta. Kerroin siellä oman mielipiteeni Heli Koivulan käytöksestä haastatteluissa. Itse asiassa sivusin vain tuota aihetta ja pääviestini oli, että koin pettymyksen havaittuani ettei ulkonäkö ja ulosanti korreloineet positiivisesti Helinkään tapauksessa vaikka olin "unelmissani" kuvitellut jotain ihan muuta. No, joka tapauksessa todella moni kirjoittaja leimasi minun ja muutaman muun henkilön kirjoitukset perisuomalaiseksi kateudeksi .

Joten kysynkin, ovatko suomalaiset tavallista kateellisempaa kansaa (termi perisuomalainen), vai käytetäänkö ks. termiä turhankin usein teilaamaan omasta mielipiteestä eroavat kommentit?
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hankala kysymys.

Vastasin kuitenkin, että kateellista kansaa ollaan.

Usein tätä perisuomalaista kateutta kyllä käytetään teilaamaan eriävät mielipiteet. Esimerkkinä vaikkpa se, että kun itse satun inhoamaan Jari Litmasta ja pidän häntä yliarvostettuna, on yleisin kommentti tästä takaisin, että tuo nyt on vain tuollaista kateutta...

Esimerkkejä suomalaisten kateudesta kyllä löytyy sitten paljon helpommin:

Politiikka:
Suomalaisiin on jostain iskostunut tällainen herravihan ja kateuden yhdistelmä ja tämä näkyy esim. verotuksessa. Kukaanhan ei Suomessa saa edes omalla työllään saavutta mitään parempaa kuin muut. Listaa voisi tässä jatkaa aika pitkään esim. kansanedustajien palkat, optio-ohjelmat jne.

Asuminen:
Moni lienee törmännyt taloyhtiössään tämäntyyppiseen ongelmaan. Meidän yhtiössämme on 67 autopaikkaa ja noin 30 autoa, silti jos pihaan ilmestyy hetkeksi vieras auto, niin heti ilmestyy lappua ikkunaan. Tilaa on, mutta sitä ei kyllä sovi kenellekään antaa.

Yksi tyypillisimmistä suomalaisista henkirikostyypeistä taitaa olla sellainen, että tapellaan naapurin kanssa vuosikymmeniä, jonkun tien tai ojan paikasta ja sitten käydään humalapäissään ampumassa naapuri. Tämä kuvasta mielestäni aikahyvin perisuomalaista kateutta

Urheilu:
Totesin Holmenin voiton jälkeen vaimolle, että ei tule tuosta miehestä koskaan suomalaisten sankaria. Ei mennyt kuin seuraavaan aamuun , kun kuulin ensimmäisen kommentin, jonka sisältö oli suunnilleen seuraava: " Saatanan ruotsalainen sortaja bättre-folk, joka ei osaa edes puhua suomea..." Monen suomalaisen suhteessa suomenruotsalaisiin näkyy oikein kunnon kateutta pienellä alemmuuskompleksilla höystettynä - niillä menee hyvin, niiden täytyy olla jotenkin viallisia.

Joten: Kateellisia ollaan, enkä itsekään väitä olevani tästä syövästä vapaa.

--
tt
 

CtrlAltDel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kateellisia piirteitä löydän itsestänikin, vaikka niitä parhaan kykyni mukaan pyrin pitämään hallinnassa. Kateus liittyy tavallisesti rahaan tai omaisuuteen, jota muilla tavallisesti on enemmän kuin itsellä.

Kateutta en tunne sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka ovat omilla ansioillaan keränneet itselleen hyvinvointia. Sellaisissa tapauksissa osaan jopa olla aidosti iloinen heidän puolestaan. Kalvava kateus kuitenkin valtaa mielen, kun on tekemisessä ihmisten kanssa, jotka ovat ns. syntyneet "kultalusikka suussa". Tunnen useita tällaisia tyyppejä, jotka eivät ole todellakaan mitään huippulahjakkuuksia. Takana on vanhempien loppumaton rahoitus, mutta kertynyt varallisuus lasketaan yleensä omaksi ansioksi. Työelämässä näiden tyyppien ei juurikaan ole tarvinnut olla.

Kuppi meinaa mennä silloin nurin, kun tällainen tyyppi tulee kyselemään, että milloinkas sinä hankit oman asunnon/auton, samalla korostaen, että mullapa jo on. Toinen vakiokysymys on, että miksi olet ottanut opintolainaa? Yksi poikkeus tuttavapiirissäni löytyy tässä "hyväosaisten" joukossa ja suhtautumiseni häneen on aivan toinen. Kaveri reilusti tuo esiin sen, ettei korkea elintaso ole hänen omaa ansiotaan, eikä tällä hetkellä tulisi toimeen ilman vanhempien tukea. Tällaista nöyryyttä kaipaisin noilta muiltakin, eikä mitään turhanpäiväistä kukkoilua.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Itse ainakin tunnustaudun rehellisesti varsin kateelliseksi ihmiseksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö voisi iloita muiden ihmisten hyvistä urheilusuorituksista tai tuttavien onnesta perhe-elämässä, raha-asioissa tms..

Minä olen jopa kateellinen sellaiselle ihmiselle, joka on saanut omalla työllään paljon aikaan ja järjestänyt itselleen hieman enemmän ekstraa elämässä. Nyt puhutaan siis lähinnä rahasta ja hyödykkeistä. En kuitenkaan pidä tätä kateutta negatiivisena, vaan lähinnä sellaisena "kumpa minäkin olisin noin kova jätkä". Itse kun olen laiskanpuoleinen ja sen vuoksi useimmat kaverit ovat monella tapaa ainakin omasta mielestäni menestyneet elämässä paremmin kuin minä. Ja kyllähän mä siitä saan olla kateellinen mutta osaan kuitenkin samalla arvostaa heitä ja olla myös aidosti iloinen heidän onnestaan.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Voisiko kuitenkin olla niin, että muutkin kansat ovat aivan yhtä paljon kateellisia, mutta suomessa tämä tuodaan rehellisesti esiin, jos siltä tuntuu. Eikö ole parempi, että kateellisuus tuodaan jossain vaiheessa esille jos silti tuntuu, kuin että kerätään kaikki kateellisuus sisälle. Niin kumpi on parempi? En osaa itsekkään sanoa, mutta vertailukohtia voisi hakea.

Seuraava ei ole faktaa, ei tosin fiktiotakaan vaan perustuu omiin ja muutaman tutun (maassa asuvien) kommentteihin. Eli jos vertaa suomalaisia ja amerikkalaisia, niin kumpi malli on parempi? Yhdysvalloissa ollaan ulospäin erittäin onnellisia ja iloisia kaikkien menestyksestä (antakaa anteeksi yleistys), mutta todellisuudessa henkilön sisällä saattaa olla jopa suurempaa kateutta, kun suomalainen ikinä kokee ja tuo julki. Eli onko mielestänne parempi, että kateus tuodaan rehellisesti julki vaikkapa kohteelle itselleen vai että kohteelle/ympäristölle näytetään, että ollaan todella iloisia toisen menestyksestä, mutta kotona sitten päästellään kaikki kateus seinille.

Itse olen sitä mieltä, että eivät suomalaiset sen kateellisempia ole kuin muutkaan kansat, mutta sen julkituomisessa on eroja.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Kateuttahan on varmaan joka paikassa tällä planeetalla,
mutta täällä se on useasti jo naurettavaa...
Jos ostat uuden auton niin jenkkilässä naapuri ajattelee
"komean auton naapuri ostanut"
Venäjällä "mistähän naapuri on rahat tuohon saanut"
Suomessa "voi hevon vittu,toivottavasti tuo paska hajoaisi
mahdollisimman nopeasti":D

Jotenkin näin se vanha vitsi meni.




ai niin,ostin viikko sitten moottoripyörän:)
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Vitsi: Mies soitti lipputankoja myyvään yritykseen ja sanoi että tarvitsee lipputangon. No myyjä sanoi että se voidaan toimittaa huomenna. Mies vastasi kuitenkin näin: Ei, kun tarvitsen sen jo tänään sillä naapuri täyttää huomenna 50 ja tahdon näyttää hänelle että minä en ainakaan liputa hänen kunniakseen.

Toinen vitsi: Mikä on pahin katastrofi mikä Suomalaiselle voi tapahtua? V: No tietenkin toisen kohdalle sattunut onnenpotku.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Le Banner
Kateuttahan on varmaan joka paikassa tällä planeetalla,
mutta täällä se on useasti jo naurettavaa...
Jos ostat uuden auton niin jenkkilässä naapuri ajattelee
"komean auton naapuri ostanut"
Venäjällä "mistähän naapuri on rahat tuohon saanut"
Suomessa "voi hevon vittu,toivottavasti tuo paska hajoaisi
mahdollisimman nopeasti":D

Jotenkin näin se vanha vitsi meni.




ai niin,ostin viikko sitten moottoripyörän:)

Tämä oli vitsi, mutta kommentoidaan kuin ei olisi :)

Jos tuossa tilanteessa jenkkilän poika ostaa uuden raudan ja naapurilla on lähes vastaava rauta, mutta vanhempi, autotallissaan, niin uskoisin tuon kommentin. Veikkaisin, että Suomessa olisi useasti sama juttu. Jos itsellä olisi v-73 ruosteenraiskaama ooppeli ja naapuri ostaisi uuden mersun, niin veikkaan, että sekä jenkkilässä että Suomessa itseä vituttaisi. Eli jenkeissähän on tuo autokanta aika tasavertaisempi kuin meillä Suomessa, jossa todellakin naapurilla voi olla hieno mersu ja itsellä tuo ooppeli.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Fläppis:Näinhän se on,mutta esim jenkeissä tilipäivänä
voi ostaa ihan kelpo ajoneuvon.Mutta täällä vitun härmässä
vallaton leskimies ja muut paviaanit pitää huolen että autokanta pysyy vanhana.
Tuskin maltan odottaa Syyskuun veropäätöstä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Enpä oikein usko, että olemme muita kansoja kateellisempia. Kateutta on kaikkialla, eikä se ole kansalaisuudesta vaan yksilöstä kiinni. Joku on kateellisempi kuin toinen, aivan kuten joku on äkkipikaisempi kuin toinen.

Mutta ehkä meissä suomalaisissa kateus näkyy paremmin kuin monissa muissa kansoissa. Meillä kun ei ole tapana olla ns. ulkokultainen, vaan fiilikset ja tunteet näytetään suoraan - tai ainakin ne negatiivisemmat. Jenkki saattaa hymyillä ja onnitella samalla kun mielessään lyö veistä selkään, kun taas suomalainen sanoa töksäyttää, että perkule kun ittelläkin olis.

Lyhyesti sanottuna, suomalaisten kateellisuus on samanlainen myytti kuin suomalaisten alemmuudentuntoisuus.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällaista asiaa on erittäin vaikea kommentoida kun ei ole mittareita käytössä, eli kokemusten ja omien havaintojen pohjalta kantani esitän, joka ei ole absoluuttisiin faktoihin perustuva.

Mielestäni suomalaiset ovat keskivertoa kateellisempaa kansaa.

Suomen "tasapalkka" järjestelmä on parhaimpia esimerkkejä asiasta, kenelläkään ei saa mennä paremmin kuin minulla. Vaikka Suomessa paasataan kasvavista tuloeroista, niin maassamme ne ovat edelleen pienimpien joukossa.

Iltapäivälehtien "katso paljonko naapurisi tienaa" numerot ovat varmoja hittejä ja myydyimpiä numeroita.

Rytsölät ja muut hetken huumassa rikastuneet manataan alimpaan helvettiin.

Nokiankin toivotaan kaatuvat, jopa sillä uhalla, että se aiheuttaisi vakavia taloudellisia seurauksia koko Suomelle.

Suomalaisten kateuden kanavointi eroaa myös muista. Siinä missä muualla pyritään saamaan samanlainen ellei hienompi auto/asunto/joku muu, kuin naapurilla, Suomessa pyritään siihen, että naapuri menettäisi sen.

Esimerkit kärjistäviä ja samaa kateutta esiintyy ympäri planeettaamme, mutta väittäisin että meillä murto-osan enemmän, suhtaudutaan tähän ihan huumorilla.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Le Banner: Samaa mieltä. On se aika turhauttavaa, jos veroja lähtee palkasta pois 50%, kun jenkilän veljillä verottajat kainostellen näykkäisee pienen palan palkasta pois.

Designer: Puhut totuuden sanoja mielestäni.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Seuraavat lainaukset Tatzkan tekstistä:

"Mielestäni suomalaiset ovat keskivertoa kateellisempaa kansaa."
-mielestäni ei.

"Suomen "tasapalkka" järjestelmä on parhaimpia esimerkkejä asiasta, kenelläkään ei saa mennä paremmin kuin minulla. Vaikka Suomessa paasataan kasvavista tuloeroista, niin maassamme ne ovat edelleen pienimpien joukossa."
-totta, ovat pienimpien joukossa (vielä), mutta eikö paino nimenomaan ole sanalla kasvavat tuloerot.

!Iltapäivälehtien "katso paljonko naapurisi tienaa" numerot ovat varmoja hittejä ja myydyimpiä numeroita."
-eiköhän näin ole kaikkialla, kylläkai oma palkkatilanne verrattuna muihin kiinnostaa. Tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä kateuden kanssa.

"Rytsölät ja muut hetken huumassa rikastuneet manataan alimpaan helvettiin."
-eikös Rytsölöitä ym. ole ennemminkin hiukan ihailtu elämäntapansa vuoksi.

"Nokiankin toivotaan kaatuvat, jopa sillä uhalla, että se aiheuttaisi vakavia taloudellisia seurauksia koko Suomelle."
-Mitä, mitä! Nokiahan on Suomen ylpeyden aihe ja sitä, että Nokia liitetään Japaniin tai että sitä ollaan viemässä ulkomaille pidetään todella valitettavina. En ole tavannut ketään, kuka toivoisi Nokian kaatuvan.

"Suomalaisten kateuden kanavointi eroaa myös muista. Siinä missä muualla pyritään saamaan samanlainen ellei hienompi auto/asunto/joku muu, kuin naapurilla, Suomessa pyritään siihen, että naapuri menettäisi sen."
-Eikai nyt sentään. Eiköhän kaikkialla monet yritä saada hienompaa ja jos ei onnistuta niin sitten ollaan kateellisia.

"Esimerkit kärjistäviä ja samaa kateutta esiintyy ympäri planeettaamme, mutta väittäisin että meillä murto-osan enemmän, suhtaudutaan tähän ihan huumorilla. "
-Suhtaudutaan vaan :)
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Vastaukseni on

KYLLÄ ! ja viime päivinä olen saanut tälle käsitykselleni roimasti lisää vahvistusta !
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Olen joskus kuullut suomalaiselle kateudelle seuraavanlaisen selityksen:

Vanhassa suomalaisessa talonpoikaisyhteisössä on uskottu, että maailmassa on vakiomäärä onnea ja menestystä. Eli jos naapuri menestyi, niin se oli kirjaimellisesti itseltä pois. Siksi tunnetaan esimerkiksi vanhoja karja- yms. taikoja, joiden tarkoitus oli imeä naapurin onni itselle.

Uskokoon ken tahtoo, mutta parempaakaan selitystä kukaan ei ole antanut.
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Flappis:
Ei tata jenkkien verotusta kannata niin kateellisena katsella, taalla lahtee 15% valtiolle 10-30%osavaltiolle (yleensa joku 18%) sen paalle jokainen maksaa viela joko firmalle tai jollekin ulkopuoliselle vakuutusyhtiolle elakevakuutusta ja sairasvakuutusta. Vaikka verot ja veronluonteiset maksut ovatkin pienemmat niin sitten kun tohon lisataan noi sairas- ja elakevakuutukset seka lapsen college-rahasto ollaan aika lahella Suomea.

Siihen ovatko Suomalaiset kateellisempia kuin muut voisin sanoa, etta eivat ole. Eika mielestani suomalainen kayttaydy yhtaan erilailli kuin jenkkikaan jos on kateellinen. Aika harvoin olen kuullut kenenkaan suomalaisen tarayttavan suoraan, etta "vittu hajois toi sun paska Jaguaaris". Samanlailla selan takana ja vaimolle sangyssa noita kateellisia puheita puretaan joka maassa.
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Re: Hankala kysymys.

Viestin lähetti tt

Usein tätä perisuomalaista kateutta kyllä käytetään teilaamaan eriävät mielipiteet. Esimerkkinä vaikkpa se, että kun itse satun inhoamaan Jari Litmasta ja pidän häntä yliarvostettuna, on yleisin kommentti tästä takaisin, että tuo nyt on vain tuollaista kateutta...


Nimenomaan noissa yhteyksissä suomalaisesta kateudesta puhutaan, vaikkei asialla ole mitään tekemistä kateuden kanssa.

Koivula-keskustelussa tuli jotain tuollaista luokatonta kommenttia, kun Koivulan esiintymistä mollattiin. Jos hän esiintyy julkisuudessa paskasti, niin sitten esiintyy. Sen toteaminen ei ole kateutta. Kateutta olisi ehkä kommentti tyyliin "kyllähän minäkin jonkun EM-mitalin voittaisin jos saisin Kanervalta miljoonan harjoitteluun ja pääsisin kymmeniin arvokisoihin turistiksi".

Suomalaiset eivät ole tavallista kateellisempaa kansaa, se on pelkästään Lenitojen juoni.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Suomalaiset ovat täsmälleen yhtä kateellisia kuin ruotsalaisetkin. Ruotsalaiset osaavat vain peittää kateutensa paremmin.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
erpe: en tiennytkään, että osavaltiollekin maksetaan noin isolla kauhalla. Eikai tuo college-rahasto ole kuitenkaan enää veroihin (edes) verrattavissa, vai?


Viestin lähetti Abu

Koivula-keskustelussa tuli jotain tuollaista luokatonta kommenttia, kun Koivulan esiintymistä mollattiin. Jos hän esiintyy julkisuudessa paskasti, niin sitten esiintyy. Sen toteaminen ei ole kateutta. Kateutta olisi ehkä kommentti tyyliin "kyllähän minäkin jonkun EM-mitalin voittaisin jos saisin Kanervalta miljoonan harjoitteluun ja pääsisin kymmeniin arvokisoihin turistiksi".


Itsekkin ihmettelin tuota samaa, itse asiassa aloitin tämän ketjun juuri tuon pohjalta. Eli minkääntasoista käyttäytymistä ei saa kyseenalaistaa, sehän on kateutta.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Eivät ole. Muualla asuessa sen huomaa, samanlaisia kaikkialla ollaan tässä suhteessa.


Sen sijaan Suomessa kyllä muuta maailmaa hanakammin tyrmätään millä tavalla tahansa eriävät mielipiteet ilmoittamalla "sä oot vaan kateellinen..."

Jos ei esimerkiksi pidä kenestätahansa julkisuuden henkilöstä, on automaattisesti perisuomalaisesti kateellinen.
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Fläppis
erpe: en tiennytkään, että osavaltiollekin maksetaan noin isolla kauhalla. Eikai tuo college-rahasto ole kuitenkaan enää veroihin (edes) verrattavissa, vai?

Niin siis laitoin tuon sen vuoksi, etta varmaan yksi suosituin tapa Suomessa perustella itselleen sita miksi jaksaa maksaa 50% veroa on se, etta lapset saa ilmaisen korkeakoulutuksen. Ainakin omat vanhempani nain aina sanoivat.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kaikille, eritoten niille, jotka vastasivat Kyllä, voisi esittää kysymyksen: Oletteko itse kateellisia jollekkin/jostain? Jos olette niin kenelle/mille?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös