Mun Oulu – Lämpimällä sydämellä Oulusta. Oululaisuutta kunnioittava, kiinnostaviin asioihin ja ilmiöihin keskittyvä kaupunkimedia.
www.munoulu.fi
Erittäin mielenkiintoinen Mun Oulu-sivustolla viime vuonna julkaistu kirjoitus.
Mielestäni Oululla on potentiaalia. Kaupunki on Pohjois-Skandinavian suurin metropoli, löytyy lentokenttää, merenrantaa, omaa väestöpohjaa tapahtumille, monipuolinen yrityspaletti jne. Jokin kuitenkin puuttuu ja sen aistii kaupungissa käydessä. (Viimeksi viime viikolla.) Tampere on noussut Suomen kiistattomaksi kakkoskaupungiksi, mutta uskon itse myös Oulu-ilmiöön olevan mahdollisuus, mikäli vain visionäärisyyttä ja tahtotilaa löytyy.
Oulussa voitaisiin ensi alkuun pyrkiä brändäämään kaupunginosia nykyistä selkeämmin. Ydinkeskustan ohella oma mielialueeni kaupungissa on urbaania sykettä ja jokimaisemia tarjoava Tuira. Merikoskenkadulla tunnelma on kuin olisi jossain todellisessa suurkaupungissa. Täydennysrakentamiselle on paljon kuitenkin Tuirassa tilaa ja mielestäni aluetta voisi alkaa markkinoimaan kosmopoliittisena Kalliona.
Yliopisto keskustaan. Oulu on merkittävä korkeakoulukaupunki, mutta jostain syystä pääkampus päätettiin aikoinaan sijoittaa ns. hutsiin, Haukiputtaan suuntaan. Mikäli toimintaa olisi enemmän keskustassa tai sen välittömässä läheisyydessä, toisi se erityisesti talvisin uinuvaan kaupunkiin ihan uutta sykettä ja pöhinää.
-Raitiotie, uusi monitoimiareena jne. Mahdollisuuksia on.
Posin kautta toki myös. On hienoa nähdä, miten lasikatto on Oulussa komeasti rikottu ja ihan keskustaankin uskalletaan nykyään rakentaa tornitaloja. Huikeita maisemia asukkaille ja ohikulkijoillekin isomman kaupungin tunnelmaa. Nallikarin kehitystä on myös ollut hienoa seurata, vaikka toki tyhjillään oleva Eden surullinen näky onkin.