Osaatko kirjoittaa kaunoa?

  • 3 448
  • 26

Osaatko kirjoittaa kaunoa?

  • Kyllä

    Ääniä: 52 75,4%
  • Ei, en ainakaan enää

    Ääniä: 17 24,6%
  • Lintsasin koulusta tai olin sairaana

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    69

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole tätä asiaa miettinyt pariin vuosikymmeneen, mutta nyt tämä on jostain syystä ajankohtainen:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1422070151542.html

Otin kynän ja paperin kauniiseen kouraan ja yritin kirjoittaa esimerkiksi oman nimeni kaunolla. Eipä onnistunut. Muistan hyvin, kun jotain aineita äikänmaikalle kaunoksi väännettiin. Muistan myös sen, että isoveljellä oli jotain vaikeampaa kaunoa ja olen itse sitä ikäluokkaa mihin tuli jotain helpotuksia ja ei tarvinnut ihan jokaisen kiekuran olla juuri oikein.

(linkki vie ison suomalaisen sanomalehden verkkosivustolle)
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Piti oikein testata kirjoittamalla pari lausetta ylös. Kyllä se vielä onnistuu vaikka eihän tuota mihinkään tarvitse eikä kyllä minunkaan mielestäni tarvitse kouluissa opettaa. Kuinka paljon peruskouluissa nykyään muuten käytetään käsinkirjoitusta? Ainakin toiseen asteen koulutuksessa käytetään tietokoneita lähes kaikkeen.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
En kunnolla muuta osaakkaan kirjoittaa. Sitä piti koulussa kirjoittaa ja sitä olen sitten aina kirjoittanut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En ole tätä asiaa miettinyt pariin vuosikymmeneen, mutta nyt tämä on jostain syystä ajankohtainen:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1422070151542.html

Otin kynän ja paperin kauniiseen kouraan ja yritin kirjoittaa esimerkiksi oman nimeni kaunolla. Eipä onnistunut. Muistan hyvin, kun jotain aineita äikänmaikalle kaunoksi väännettiin. Muistan myös sen, että isoveljellä oli jotain vaikeampaa kaunoa ja olen itse sitä ikäluokkaa mihin tuli jotain helpotuksia ja ei tarvinnut ihan jokaisen kiekuran olla juuri oikein.

(linkki vie ison suomalaisen sanomalehden verkkosivustolle)

Suomi toden totta on tekemässä virheen tämän asian suhteen, mitä muualla länsimaissa hieman kummastellaan. Juuri eilen puhuin kahden asiasta enemmän tietävän ihmisen (luokanopettajan) kanssa ja he totesivat, että kaunokirjoitus on käytännössä ollut hyvä motoriikan kehittämisen väline, mm. ykkösluokkalaisille.

Itse ketjun kysymykseen, niin tietysti osaan kirjoittaa kaunoa, senhän olen koulussa oppinut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kauno (eli kirjoituskirjainten sitominen?) onnistuu, mutta sitä perkeleen tekstausta en koskaan oppinut käyttämään, enkä oikeastaan koskaan ole edes ymmärtänyt että mikä sen pointti edes on. Kauno on nopeampaa ja esteettisempää. Kyllä 90-luvun alussa ala-asteella tekstaustakin harjoiteltiin, mutta kaunolla olen aina kirjalliset tehtävät suorittanut, ylppäreissä, amkissa jne ja vieläkin jos tarvetta olisi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei onnistu enää. Käsialanäytteen perusteella lahjani viittaavat lääketieteen puolelle, lääkäriksi tai apteekkariksi.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, paitsi r ja s ja k tuottaa vähän vaikeuksia tekstin seassa. Oma käsiala on sellasta kaunon ja tekstauksen sekoitusta, mutta ala-ja yläkoulussa piti äidinkielen aineet vielä kaunolla kirjoitaa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tottakai. Sen verran paljon sitä tuli koulussa vedettyä, ei se kaunista ole, mutta kaunoa kuitenkin.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Kyllähän tuo onnistuu edelleen, vaikka en kyllä mikään mestari ole. Enkä kyllä ole koskaan ollutkaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Enkä kyllä ole koskaan ollutkaan.
Joo en myöskään. Muistaakseni ylä-asteen uskonnonopettaja oli ainoa, joka ei saanut selvää, tai siis rokotti koevastausten pistemääriä, kun ei saanut selvää. Hän oli mulkku muutenkin. Muistaakseni kaunoni oli välillä koulussa sitä luokkaa, että en itsekään saanut selvää, mutta kyllä opettajat kiitettävästi oli asiaan paneutuneet kun en muita tapauksia muista missä olisi pisteitä jäänyt saamatta tai edes tullut epäselvästä käsialasta palautetta. Muistaakseni minun lisäkseni kaunoa ei lukion kirjallisisssa tehtävissä juuri kukaan muu käyttänyt enää 2000-luvun alussa, tai ainakin olin selvässä vähemmistössä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peruskoulussahan käytettiin vaan tuota kaunoa. Kyllä mä sitä varmaan vieläkin osaisin, vaikka pelkkiä tikkukirjaimia olen sen jälkeen käyttänyt. Mutta sitä mä oon aina ihmetellyt että miten ja milloin joku on opetellut sen jonkun tekstauksen? Koulussa sitä taidettiin ehkä yhtenä päivänä vähän katsoa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ihan aidosti ihmettelen että kuka suomessa ala-asteen käynyt luku- ja kirjoitustaitoinen ei muka osaa kirjoittaa kaunoa...? Vaikka ala-asteesta olisikin jo vuosikymmeniä, niin ainakin itselle tuo on ollut samanlainen juttu kuin esim. pyörälläajo tai uimataito, eli kun kerran oppii niin osaa aina vaikka ei ikinään ks. taitoa tarvitsisikaan. Eli kysymykseen, tottakai osaan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo sitä kaunoahan opiskeltiin joka hemmetin päivä tosi monen vuoden ajan, mutta jotain yksittäistä nippelitietoa, esimerkiksi historian tapahtumia tai jokien tai lintujen nimiä vain sen yhden kerran, joten ne ei jäänyt silleen mieleen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllä taituu kaunokirjoitus ja siististi. Ala-asteella jälki oli parempaa kuin luokan tytöillä. Kirjoitusvirheitä tosin hieman enemmän.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Osaan vieläkin, mutta ei se vieläkään kaunista ole. Ei kai sitä tiettyjä lapsena opittuja asioita unohda?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En ymmärrä, kun alakoulussa opetettiin aina kirjoittamaan kaunolla, niin missä vaiheessa on tullut ohje tekstata? Tarkoitan siis sitä, että (ainakin lähes) kaikki muut lukiossa kirjoittavat tekstausta, mutta itse kirjoitan "kaunoa". Kauno on mielestäni paljon kätevämpi: kynä pysyy lähes koko ajan paperissa, joten voi kirjoittaa katsomatta paperiin. Muutenkin on nopeampaa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kyllä osaan kaunoa kirjoittaa, tosin rumaa se on nykyään. Ala-asteella voitin luokan sisäisessä äänestyksessä poikien kaunokirjoituskilpailun.

En kyllä kanssa itsekään muista, että missä vaiheessa on tullut siirtyminen tekstaamiseen, mutta sitä nykyään täysin harjoitan kirjoittaessa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
En ymmärrä, kun alakoulussa opetettiin aina kirjoittamaan kaunolla, niin missä vaiheessa on tullut ohje tekstata? Tarkoitan siis sitä, että (ainakin lähes) kaikki muut lukiossa kirjoittavat tekstausta, mutta itse kirjoitan "kaunoa". Kauno on mielestäni paljon kätevämpi: kynä pysyy lähes koko ajan paperissa, joten voi kirjoittaa katsomatta paperiin. Muutenkin on nopeampaa.

Ei meille ainakaan mitään käskyä tullut vaihtaa, mutta kun siitä (me oppilaat) jatkuvasti valitettiin, että kaunoa pitää kirjoittaa, niin muistelisin että tyyliin joskus neljännellä tai viidennellä, ala-asteella saatiin lupa, että voi halutessaan kirjoittaa myös "tavallisesti".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Osannen kirjoittaa kaunolla edelleen, en tosin ole kokeillut vuosikausiin. Kirjoitin koko yläasteen ja hiukan lukion alkuakin tikuilla, koska kauno oli niin hidasta ja typerän kiekuraista. Inisin äikän opettajilta vain erityisluvan ja sain sen, kun osoitin, että pystyn tekemään eron ison ja pienen kirjaimen välillä. Lukion ekana vuonna pakotin itseni tekstaamaan, koska äikänopet varoittelivat, ettei yo-sensorit oikein lämpene tikuille. Opin tekstauksen lopulta nopeasti enkä sen jälkeen ole muuta käyttänyt.
 

Morgoth

Jäsen
Mutta sitä mä oon aina ihmetellyt että miten ja milloin joku on opetellut sen jonkun tekstauksen?

Minulta on myös tuo tekstaus mennyt täysin ohi. En tiedä missä vaiheessa 80-lukua sitä on opetettu. Mielestäni olin kyllä tunneilla. Nykyiset kaunokirjaimet tosin muistuttavat tuota tekstausta enemmän kuin kaunoa. Harmi, että ei osaa kirjoittaa aidolla mustekynällä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Yllattavan haastavaa se oli, kun nyt kokeili. Toki kirjoittaa osaa, mutta kun tuota ei ole ainakaan reiluun kymmeneen vuoteen kayttanyt, niin ei tule enaa selkarangasta. Toki jos kirjoittaisi edes sivun verran, niin eikohan se aika ajattelematta jo sujuisi. Itse olin aikoinaan pirun tyytyvainen kun sai alkaa tekstata koulussa. Kaunokirjoitukseni oli niin hirvean nakoista, ettei sita kukaan selvajarkinen pysty lukemaan edes yhden aineen vertaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös