Oppilas puukotettiin Alahärmässä, koulukiusaamista vai turvallisuudeen puutetta?

• 8 590
  • 30

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Oppilas puukotettiin Alahärmässä, koulukiusaamista vai turvallisuuden puutetta?

Alah tunnille - MTV3.fi - Uutiset - Rikos
Uutista lukiessa tuli taas mieleen että työnnetäänkö taas sitä päätä pensaaseen ton kiusaamisen takia. Uutisen mukaan taustalla on koulukiusaamista mutta sivistysjohtajan mukaan pitäisi puuttua koulujen turvallisuuteen.
Kyllä se niin on että jos joku puukon sinne kouluun haluaa viedä niin sinne se sen kyllä vie, ainoastaan metallinpaljastimet ja ruumiintarkastus sen estää.

Itse koulussa työskennelleenä opettajat on kyllä hyvinkin haluttomia puuttumaan kiusaamiseen, ainakin 10 vuotta sitten. Opettajan silmien alla haukutaan toista oppilasta, tönitään ja vedetään ovea nenän edestä kiinni. Opettajan kommentti oli vaan tälle kiusaajalle että menehän paikallesi istumaan ja se siitä.

Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Itse koulussa työskennelleenä opettajat on kyllä hyvinkin haluttomia puuttumaan kiusaamiseen, ainakin 10 vuotta sitten. Opettajan silmien alla haukutaan toista oppilasta, tönitään ja vedetään ovea nenän edestä kiinni.

Ainakaan minun silmieni alla ei näin käyttäydytä. Puutun aina kiusaamiseen. Omalla kohdallani kiusaamisessa on nollatoleranssi. Koulujen toimintakulttureissa on isoja eroja (työyhteisö + rehtori). Oli koulu sitten mukana KiVassa tai ei. Henkilökunnan tulee olla sitoutunut kiusaamisen ehkäisyyn.
Valitettavaa on se, että osa opettajista ei näe/ole näkevinään, että oppilasta kiusataan. Meitä on moneksi, mutta ehkä nämä, jotka eivät näe "mitään" ovat mielestäni väärällä alalla...

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onneksi tällä sankarilla ei ollut käytössään sarjatuliasetta.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Puukotettu taisi olla samaa ikäluokkaa oleva tyttö. Äkkiseltään tulee mieleen jokin mustasukkaisuus/pettämis-draama - varsinkin kun tapaus viittaisi siihen että meni tappamaan itsensä heti perään.

Voin toki olla väärässäkin, mahdollista on myös se että kyseessä oli turhautunut ja elämänhalunsa menettänyt mahdollisesti kiusattu nuori joka halusi vain tehdä tuhoa ja tappaa sitten itsensä. Kiusaaminen on toki vakava asia, mutta minua hieman häiritsee että se kiusaamiskortti vedetään aina ensimmäisenä esiin. Näillä pohjatiedoilla olisin hajonneen parisuhteen, mustasukkaisuus- tai pettämisdraaman kannalla.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mustasukkaisuuspuuskaa, erittäin pahaa sellaista, itsekin rupesin epäilemään. Vaan mistä näitä koskaan tietää ja saattaa jäädä mysteeriksi ikiajoiksi. Eikä sillä tässä kohtaa kai niin väliä ole. Jos ihminen on noin kylmäveriseen tekoon kykenevä, niin askel joukkosurmiin tuskin on kaukana. Onneksi niin ei käynyt tällä kertaa, mutta kyllä tosiaan ihmisten pahoinvointi on tosiasia. Myös se, että sen huomaaminen on niin hemmetin vaikeaa, ennen kuin on liian myöhäistä.

Edit. Jossain uudemmassa uutisessa oli, että mitään seurusteluhistoriaa ei noilla kahdella ollut. Se ei tietysti sulje pois mustasukkaisuutta millään lailla.

Viimeksi muokattu:

Ferris

Jäsen
Pariin otteeseen on tullut vastaan keskustelupalstoilla tietoa/huhua, että puukottaja olisi ollut koulukiusattu. Tiedä sitten pitääkö paikkansa vai ei. Jommassa kummassa (IL/IS) oli jo lisäjuttuna koulukiusaamistaustat viime vuosien veriteoissa, joten liekkö sielläkin jotain vastaavaa kuultu puukottajan taustasta?

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Valitettavasti tässä on nyt viimevuosina noussut joillain nuorilla keinoksi purkaa vaikeita kokemuksiaan veriteoin. Takuulla tuollaisia radikaaleja ratkaisuja on vuosikaudet jollei kymmenet moni pyöritellyt mielessään, mutta kun joku aloittaa sarjan niin muut samojen asioiden kanssa kelailevat saavat rohkeutta toteuttaa sitä sanomaa eteenpäin tavalla tai toisella.

Lumipalloefekti, ikävä kyllä. Näitä tullaan varmasti tasaisin väliajoin näkemään.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valitettavasti tässä on nyt viimevuosina noussut joillain nuorilla keinoksi purkaa vaikeita kokemuksiaan veriteoin. Takuulla tuollaisia radikaaleja ratkaisuja on vuosikaudet jollei kymmenet moni pyöritellyt mielessään, mutta kun joku aloittaa sarjan niin muut samojen asioiden kanssa kelailevat saavat rohkeutta toteuttaa sitä sanomaa eteenpäin tavalla tai toisella.

Lumipalloefekti, ikävä kyllä. Näitä tullaan varmasti tasaisin väliajoin näkemään.
90-luvun lopulla Rauman naapurikunnassa Eurajoella ysiluokkalainen poika puukotti samanikäistä rinnakkaisluokkalaista poikaa koulun käytävällä. Vammat tosin jäivät lieviksi, osin opettajan ripeän ensiavun ansiosta. Mutta taustalla tässäkin oli pitkään jatkunut koulukiusaaminen. Ja iltapäivälehtien lööppeihin tämäkin juttu silloin aikanaan päätyi. Eli mikään uusi ilmiö tämä ei ole. Valitettavasti näitä ääri-ilmiöitä vain nousee nousee silloin tällöin myös suuren yleisön tietoisuuteen. Koulukiusaamista on aina ollut ja tulee olemaan, vaikka sitä miten yritetäänkin kitkeä.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli mikään uusi ilmiö tämä ei ole.
No ei toki sinällään. Niputin vaan nuo kouluammuskelut samaan kategoriaan. Tämä nyt vaan oli muutamaa astetta "lievempää" toimintaa.

Samoista jutuista nuo silti kumpuaa. Joku kostaa tai purkaa vihan ja turhautumisensa yhteen ehkäpä satunnaiseen henkilöön, toinen taas vie mukanaan niin monta kuin suinkin mahdollista. Henkinen pahoinvointi nyt on joka tapauksessa taustalla.

Uskon vaan itse siihen, että mitä useampi mieleltään nyrjähtänyt uskaltautuu ottamaan oikeuden omiin käsiinsä, niin sitä todennäköisemmin saavat seuraajia. Sellaisia, jotka pyörittelee päiväunissaan joukkosurmia ja muuta sairasta kamaa. Osa voi havahtua siihen, että hei: tuollaista voi tehdä oikeastikin!

Voi olla, että nyt suurentelen asiaa, mutta uskon vaan tuollaiseen efektiin ja sitä kautta yleistyviin veritekoihin. Entistä valppaampina pitäisi olla niin vanhempien, opettajien, ammattiauttajien kuin virkavallankin. Ei toki helppoa.

Kyllä itse vähän huolissani olen tuollaisen touhun lisääntymisestä. Osasyy on siinä, että itselläni on taustaa kiusattuna ja valehtelisin, jollen paskimmissa fiiliksissäni olisi haaveillut verikostoista. Teko johon en onneksi koskaan ryhtynyt tai ryhtyisi, mutta en ihmettele yhtään jos jotkut astuu sen rajan yli.

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Koulukiusaamista on aina ollut ja tulee olemaan, vaikka sitä miten yritetäänkin kitkeä.

Näin on, mutta eniten tässä ärsyttää, että joka helvetin kerta tällaisen tapauksen kohdalla pohditaan, kuinka "aseiden pitäisi olla vaikeammin saatavilla" tai "oppilaiden turvallisuuteen tulee panostaa". Tuo jälkimmäinen nousi esille eilisen puukotuksen yhteydessä. Miten muka puukon tuominen kouluun voitaisiin estää, jos pelkkää mustaa päässään näkevä poika päättää tappaa?

Kumpi nousi Pekka-Ericin ja Matin verilöylyissä suuremmin esille: koulukiusaamisen ehkäiseminen vai aselakien tiukentaminen? Mielestäni kiusaaminen tuli ainoastaan esille teon taustoja mietittäessä, mutta kun alettiin miettiä tulevaisuuden kouluammuskeluiden ehkäisykeinoja, vain aselakien muutos oli esillä mediassa. Tuntui jopa, että poliitikot käyttivät tilannetta hyödykseen. Koulukiusaamisen esille nostaminen olisi saattanut viedä ummehtuneen poliitikon huonoon valoon, kun taas lupaamalla tiukennuksia aselakeihin voitiin kalastella muutama lisä-ääni. Oksettavaa. Jopa pelottavaa.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tuo on kyllä alhainen teko käyttää muita ihmisiä hyväksi siinä että ottaa hengen itseltään. Saisi tuon tehtyä itsekin vaikka hyppäämällä jostakin hyvin korkealta.

En kannata korkealta hyppäämistäkään, mutta siitä olen samaa mieltä, että rekkamiesten/veturinkuljettajien/jne... hyväksikäyttäminen itsemurhissa on alhaista. Siinä menee kuitenkin toisilta koko työkyky pitkäksi aikaa, ja joka tapauksessa siitä jää traumat. Tilastoista näkee todennäköisyyden, montako tällaista työuran aikana kohtaa.

Onneksi sentään uhrin tila on vakaa, vaikka siinäkin toipuminen on äärettömän pitkä prosessi.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Koulukiusaamisen esille nostaminen olisi saattanut viedä ummehtuneen poliitikon huonoon valoon, kun taas lupaamalla tiukennuksia aselakeihin voitiin kalastella muutama lisä-ääni. Oksettavaa. Jopa pelottavaa.

Koulukiusaamiseen puuttuminen vaatii lisäresursseja eli lisää menoja, eikä menojen lisäämisen ehdottaminen ole järkevää. On paljon helpompaa ehdottaa kovempia rangaistuksia ja tiukempaa lakia, äänestäjät pitävät näistä enemmän.

En kannata korkealta hyppäämistäkään, mutta siitä olen samaa mieltä, että rekkamiesten/veturinkuljettajien/jne... hyväksikäyttäminen itsemurhissa on alhaista. Siinä menee kuitenkin toisilta koko työkyky pitkäksi aikaa, ja joka tapauksessa siitä jää traumat. Tilastoista näkee todennäköisyyden, montako tällaista työuran aikana kohtaa.

Jenkeissä on muuten melko yleistä käyttää itsemurhissa apuna poliisia, siis ampua poliisia kohti siinä toivossa että poliisi vastaa tarkalla osumalla takaisin. Sopii sikäläiseen kulttuuriin käsiaseiden yleisyyden sekä varsinkin alemmissa sosiaaliluokissa poliiseja kohtaan yleisesti tunnetun vihamielisyyden takia.

Ylempään viestiin sen verran, ettei koulukiusaamiseen puuttuminen niinkään lisää rahaa vaadi vaan toisenlaisia toimintamalleja ja asenteita, uskallusta. Omien muksujen koulunkäyntiä seuratessa olen ollut todella tyytyväinen siihen, millä tavalla meillä puututaan kiusaamiseen jämäkästi jo alkuvaiheissa. Käsittääkseni kyseessä on kaikissa Espoon kouluissa yhtenäinen toimintamalli.

Edit: Tuohon alle on ilmestynyt viesti jonka sanomaa en voi mitenkään käsittää. On oikeus antaa puukosta jollekulle, jos tulee kiusatuksi? Ei ziisus.

Viimeksi muokattu:

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäli poika oli koulukiusattu, ei tuota tekoa voida mitenkään tuomita. Hän otti oikeuden omiin käsiinsä kuten kuuluukin jos muualta ei apua saa. Toivottavasti pari kiusaajaa nyt miettii mitä tekevät kun riskinä on että tullaan vähän moralla kutittelemaan.

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
On se nyt jumalauta kun pitää mennä puukkojen tai muiden aseiden kanssa riehumaan vaikka olisi kuinka koulukiusattu.
Joko sen kestää vaan itsekseen ja odottaa että kiusaajat vanhemmalla iällä tajuavat kuinka typerästi ovat käyttäytyneet(mikä lähes poikkeuksetta tapahtuu viimeistään lukio/ammattikoulu iässä) tai jos kompetenssia löytyy edes jonkin verran niin pistää vastaan ihan perinteisin keinoin.

Itse olin aikoinaan myös koulukiusattu ja sitten joskus seiska luokalla paloi käämit pahemman kerran pariin tyyppiin ja annoin niille turpaan oikein kunnolla, kiusaaminen loppui kuin seinään.

En nyt sano että "fight fire with fire" mentaliteetti olisi se paras ratkaisu tähän, mutta tuo toisten hengenvaaraan asettaminen nyt on kyllä alhaisista alhaisin.

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Mitä itse Iltaroskalehdistä luin, poikaa oli kiusattu joskus alemmilla luokilla, mutta ei enää lukiossa. Sen sijaan jotain riitaa oli ollut viikonloppuna tekijän ja toisen pojan välillä. En sitten tiedä miksi tyttö piti puukottaa? Olisiko ollut tämän toisen kundin tyttökaveri? Jospa havittelivat samaa tyttöä?

Melkoista meininkiä kyllä, että 18-vuotiaana otetaan asiat niin raskaasti, että oma elämä pitää lopettaa ja siinä sivussa yrittää tappaa toinen.

Näinhän tämä kiusaaminen parhaiten loppuu. Nyt toki meni överiksi, mutta jos kerran on koulukiusattu, niin paras tapa siitä on päästä eroon on miehekkäästi otettava tai annettava pataan. Eiköhän siitä se arvostus nouse, kun myllyttää menemään, vähän niinkun änärissäkin?!

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse olin aikoinaan myös koulukiusattu ja sitten joskus seiska luokalla paloi käämit pahemman kerran pariin tyyppiin ja annoin niille turpaan oikein kunnolla, kiusaaminen loppui kuin seinään.

En nyt sano että "fight fire with fire" mentaliteetti olisi se paras ratkaisu tähän, mutta tuo toisten hengenvaaraan asettaminen nyt on kyllä alhaisista alhaisin.

Mutta eihän motiivien ja tapahtumaketjun taustojen selvittäminen tarkoita niiden hyväksymistä. Minusta on ihan hyödyllistä ymmärtää kaikkea patologista inhimillistä toimintaa niin että sitä pystyttäisiin välttämään ja että voitaisiin mahdollisimman tehokkaasti suojautua siltä.

Kiusaaminen voi monesti hyvinkin selvittää tapahtumien taustaa, sitä on myös hyvin monenlaista ja hyvin monenlaiset persoonallisuudet joutuvat kiusatuiksi. Suinkaan kaikki eivät muserru sen alle, ja ne uhrit jotka turvautuvat vakavaan väkivaltaan tekevät sitä ymmärtääkseni ylivoimaisesti eniten itselleen. Sitten saattaa olla tietty ihmistyyppi, joka paineessa räjähtää, ja se olisi hyvä pystyä tunnistamaan. Tietenkin tuo teko on raukkamainen ja pelokas ja vain tekijä on siitä vastuussa, mutta samoin kaikki ovat vastuussa käytöksestään, ja kaikkien velvollisuus on olla kiusaamatta ja olla sallimatta kiusaamista ympäristössään. Teoilla ja tekemättä jättämisillä voi joskus olla hyvin pitkät ja synkät varjot.

edit: väkivaltaan>vakavaan väkivaltaan

Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
On se nyt jumalauta kun pitää mennä puukkojen tai muiden aseiden kanssa riehumaan vaikka olisi kuinka koulukiusattu.
Joko sen kestää vaan itsekseen ja odottaa että kiusaajat vanhemmalla iällä tajuavat kuinka typerästi ovat käyttäytyneet(mikä lähes poikkeuksetta tapahtuu viimeistään lukio/ammattikoulu iässä) tai jos kompetenssia löytyy edes jonkin verran niin pistää vastaan ihan perinteisin keinoin.

Kaikki eivät valitettavasti kykene antamaan kiusaajilleen samalla mitalla takaisin. Yleensä kiusaajilla on oma possensa tappelut ovat harvoin mitään kahdenkeskisiä mättöjä. Ja vaikka olisikin niin yleensä kiusaajat maksaisivat kalavelat tulemalla joukolla päälle.

Eniten tässä harmittaa tässä eniten se, että uhri oli viaton muija. Olisi "mielummin" iskenyt sitä kiusaajaa selkään sillä puukolla. Tosin jos tällä muijalla ja tällä puukottajan kiusaajalla oli ollut jotain vispilän kauppaa niin ehkä puukottaja koki, että satuttamalla tyttöä hän saisi suuremman mielipahan tällä kiusaajalle.

Vuosikausia jatkuva kiusaaminen yleensä tekee tehtävänsä ja joistakin kiusaamisen uhreista tulee syrjäänvetääntyviä ja syrjittyjä ja tämä voi sytyttää kipinän näissä kiusatuissa ottaa oikeus omiin käsiinsä. Pienellä paikkakunnalla tilanne on vielä monin verroin pahempi, koska piirit ovat pienet.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu
Eniten tässä harmittaa tässä eniten se, että uhri oli viaton muija. Olisi "mielummin" iskenyt sitä kiusaajaa selkään sillä puukolla. Tosin jos tällä muijalla ja tällä puukottajan kiusaajalla oli ollut jotain vispilän kauppaa niin ehkä puukottaja koki, että satuttamalla tyttöä hän saisi suuremman mielipahan tällä kiusaajalle.
Tiedätkö asiasta jotain enemmän vai eikö tyttö muka voi olla kiusaaja? Sen mitä olen nykyajan koulumaailmasta ymmärtänyt niin tytöt yleensä ovat niitä pahempia kiusaajia. Pojat vetävät nyrkillä jossain vaiheessa kiusantekoa, mutta tytöt jatkavat verbaalista kiusaansa kun ei tuota voi nyrkillä vetämisellä lopettaa ellei halua olla naistenhakkaaja.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Nyt kun täällä kaikki asiantuntijat arvelevat mikä osuus tällä puukotetulla tytöllä oli tapahtumaan. Niin lukiessa itse uutisen selviää, sangen helposti, että tyttöä puukotettiin vahingossa. Eli ko. naishenkilö meni estämään puukottajaa puukottamasta poikaystäväänsä ja sai täten itse puukosta. Eli ensisijainen kohde oli puukotetun naikkosen poikaystävä.

Tiedätkö asiasta jotain enemmän vai eikö tyttö muka voi olla kiusaaja? Sen mitä olen nykyajan koulumaailmasta ymmärtänyt niin tytöt yleensä ovat niitä pahempia kiusaajia. Pojat vetävät nyrkillä jossain vaiheessa kiusantekoa, mutta tytöt jatkavat verbaalista kiusaansa kun ei tuota voi nyrkillä vetämisellä lopettaa ellei halua olla naistenhakkaaja.

Tuokaan jako ei enää päde että pojat hakkaavat ja tytöt vittuilevat.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy