Opetustyö

  • 365 538
  • 3 061

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lukioiden osalta olen kehottanut valinnoissa huomioimaan, että keskiarvoraja määrittelee sen, minkä tasoisia muut oppilaat ovat ja sillä on vaikutusta. Yli ysin keskiarvoilla saattaa karusti sanottuna heittää omaa potentiaaliaan hukkaan, jos tunneilla on jengiä, joiden keskiarvo on piirun verran yli 7. Vastaavasti, jos alin keskiarvoraja on yli 9, tällöin kannattaa huomioida, että ei itse enää ole se "yksi luokan parhaista, ellei paras", vaan ihan perusoppilas ja siihen pitää sitten olla valmistautunut.
Vanha viesti, mutta tuli tästä mieleen, että joskus tässä ehkä vuoden sisään muistelisin nähneeni jossain uutisen jostain tätä aihetta liippaavasta tutkimuksesta, jossa lopputulos oli jotain sensuuntaista, että jos kaksi samantasoista opiskelijaa menee eritasoisten opiskelijoiden joukkoon, suorittaa opintonsa loppuun todennäköisemmin se, joka menee huonompitasoisten opiskelijoiden joukkoon. Saattaa olla, että tässä oli tarkasteltu korkeakoulutason opiskelijoita. Mutta ideana siis se, että sinne huippujen sekaan meneminen kasvattaa riskiä kokemukselle omasta huonommuudesta ja opintojen keskeyttämisestä. Lukiota toki nyt harva kesken jättää, mutta kokemus omasta huonommuudesta voi laskea motivaatiota.

Väittäisin kuitenkin, että lukiossa eniten vaikutusta oppimistuloksiin on sillä, millaisia ne opettajat sattuvat koulussa olemaan. Eivätkä ns paremmassa koulussa opettajat ole välttämättä sen parempia kuin huonommassa koulussa. Eivät toki välttämättä huonompiakaan, joskin siellä paremmassa koulussa opettajien ei välttämättä tarvitse tehdä paljoa mitään oppilaiden eteenpäin puskemiseksi, kun lahjakkaasta joukosta tulee hyviä tuloksia yo-kirjoituksissa opettajasta riippumatta. Toisaalta eliittilukiossa pidän riskinä myös tietyllä tapaa vaativaa ilmapiiriä, joka ajaa helposti kiltit tytöt henkisesti aivan uuvuksiin. Tai ainakin ymmärtääkseni moni kokee lukio-opiskelun nykyään valtavan uuvuttavana, varsinkin tytöt. Pitäisi vain ymmärtää jättää kaikenlaisen turhan työn tekeminen minimiin. En muista, että omana aikanani lukio-opiskelu olisi mitenkään kovin uuvuttavaa ollut, mutta voin helposti kuvitella, että jossain kovempitasoisessa lukiossa olisi ehkä teetetty enemmän kaikkea turhahkoa työtä.

Itse kävin kohtalaisen suuren lukion, jossa keskiarvoraja oli 7 ja joinain vuosina ei keskiarvorajaa tainnut varsinaisesti olla ollenkaan, vaan kaikki hakijat otettiin sisään. Koska kyseessä oli paikkakunnan ainoa lukio, siellä olivat kuitenkin myös ne yli ysin oppilaat, jotka eivät olleet lähteneet naapurikaupungin "eliittilukioihin", eli oppilasaines oli erilaista kuin jossain sellaisessa lukiossa, mihin ovat valikoituneet vain ne seiskan oppilaat. Tällaisia lukioita lienee lähinnä vain isojen kaupunkien laitamilla, missä eliittilukiot ovat yhtä saavutettavissa.

Omassa lukiossani molemmat pitkän matematiikan opettajat olivat mielestäni erittäin hyviä, ja käsittääkseni pitkästä matikasta kirjoitusten tulokset ylittivätkin meidän lukiosta valtakunnan keskitason. Pitkää matikkaa pidän aineena, jossa kilteille kympin tytöille on riski mennä kouluun, jossa kaikki muut ovat hyviä. Nämä pelkkiä kymppejä saamaan tottuneet kiltit tytöt ahdistuvat hirmuisesti siitä, jos saavatkin jostain kokeesta kovallakin hikaroimisella vaikka vain kasin, varsinkin jos muut ympärillä saavat ysiä ja kymppiä. Tällöin he menettävät itseluottamuksensa ja vaihtavat helposti palikkamatikkaan kuvitellessaan, että pitkä matikka on heille liian vaikeaa. Tuo on muutenkin yleinen ja haitallinen harhakuvitelma, että pitkä matikka olisi jotenkin vaikeaa. Avain siinä menestymiseen on luotto siihen, ettei ole itse yhtään muita huonompi ja sen sisäistäminen, että asiat eivät ole mitenkään ylivaikeita. Toisaalta tulee muistaa, että seiska ja kasi ovat pitkästä matikasta hyviä numeroita – joskaan eivät sellaisia, joihin tulisi tyytyä – ja ällän voi kirjoittaa, vaikka jostain kurssista tulisi vitonen.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Resurssiopettajan työrupeama loppui kuin seinään perjantaina. Nyt yritän laittaa aika laajoin pensselinvedoin tämän homman tähän, jottei tunnisteta.

Eräs opetushenkilöstön jäsen päätyi ratkaisuun, ettei hän enää jatka koulumme vahvuudessa. Harmittaa kovasti, mutta elämä on tällaista eikä koulussakaan kaikkea voi aina ennakoida. Nyt tämä on tapahtunut. Koulu joutui harmittavan tiukkaan tilanteeseen, koska lukuvuosi on jo pitkällä, kouluun on ollut vaikea saada henkilökuntaa ennenkin ja nyt tuli tiukka rekrytointitarve.

Kyseisen opetushenkilön luokka on ollut moninainen ja olemme aikaisemminkin tunnistaneet tuon haasteen koulussa. Keskustelua on käyty, käydään myös tulevaisuudessa. Kyseinen luokka tarvitsee heti, välittömästi opettajan, joka tuntee luokan tarpeita sekä oppilaita entuudestaan. Ulkopuolelta tuohon luokkaan tarvittaisiin todennäköisesti todella kokenut tekijä.

Näinpä koulumme pikaratkaisu asiaan on: allekirjoittaneen pesti resurssiopettajana tuli päätökseen ja aloitan kyseisen luokan omana luokanopettajana (huom. epäpätevänä) välittömästi maanantaina. Karkasin kotiseudulle miettimään syntyjä syviä viikonlopuksi. Hengähdän ja nautiskelen, koska nyt on tulossa todellinen haaste. En tiedä laskenko ylennykseksi (saan pitää aikaisemman palkkani, joka on parempi kuin epäpätevän luokanopettajan), mutta kuitenkin tehtäväkenttä syveni kertaheitolla. Ei muuta kuin harjoittelemaan!
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Resurssiopettajan työrupeama loppui kuin seinään perjantaina. Nyt yritän laittaa aika laajoin pensselinvedoin tämän homman tähän, jottei tunnisteta.

Eräs opetushenkilöstön jäsen päätyi ratkaisuun, ettei hän enää jatka koulumme vahvuudessa. Harmittaa kovasti, mutta elämä on tällaista eikä koulussakaan kaikkea voi aina ennakoida. Nyt tämä on tapahtunut. Koulu joutui harmittavan tiukkaan tilanteeseen, koska lukuvuosi on jo pitkällä, kouluun on ollut vaikea saada henkilökuntaa ennenkin ja nyt tuli tiukka rekrytointitarve.

Kyseisen opetushenkilön luokka on ollut moninainen ja olemme aikaisemminkin tunnistaneet tuon haasteen koulussa. Keskustelua on käyty, käydään myös tulevaisuudessa. Kyseinen luokka tarvitsee heti, välittömästi opettajan, joka tuntee luokan tarpeita sekä oppilaita entuudestaan. Ulkopuolelta tuohon luokkaan tarvittaisiin todennäköisesti todella kokenut tekijä.

Näinpä koulumme pikaratkaisu asiaan on: allekirjoittaneen pesti resurssiopettajana tuli päätökseen ja aloitan kyseisen luokan omana luokanopettajana (huom. epäpätevänä) välittömästi maanantaina. Karkasin kotiseudulle miettimään syntyjä syviä viikonlopuksi. Hengähdän ja nautiskelen, koska nyt on tulossa todellinen haaste. En tiedä laskenko ylennykseksi (saan pitää aikaisemman palkkani, joka on parempi kuin epäpätevän luokanopettajan), mutta kuitenkin tehtäväkenttä syveni kertaheitolla. Ei muuta kuin harjoittelemaan!
Minulla on hiukan erilaiset, mutta kuitenkin samantapaiset haasteet omassa työssäni. Opetan siis matematiikkaa ja fysiikkaa iltalukiossa, mutta oppilaani ovat aikuisten peruskoululaisia ja Tuva-linjan oppilaita (entinen kymppiluokka). Lisäksi verkko-opetuksena peruskoulun päättötodistusta halajavia oppilaita, jotka eivät vain kykene koulussa käymään.

Aikuisten peruskoulun oppilaat ovat pääasiassa ulkomaalaisia, oppilaita on tällä hetkellä Ukrainasta, Kiinasta, Venäjältä, Somaliasta, Irakista, Nigeriasta,, Senegalista, Sudanista, Syyriasta ja pari Suomestakin. Tuvalaiset ja verkko-opiskelijat ovat pääsääntöisesti Suomesta, pari virolaista ja yksi latvialainen on mukana myös.

Haasteet tulevat siinä, että opetuskieli on suomi, mutta se on hyvin vaikeaa useimmille ulkomaalaisille. Lisäksi nuo kiinalaiset ja ukrainalaiset oppilaat osaavat kyllä matematiikkaa erittäin hyvin, mutta käyvät tunneilla lähinnä sen takia, että oppisivat samalla suomea. Muille ulkomaalaisille matematiikkaa joutuu suunnilleen rautalangasta vääntämään, samoin kuin noille suomalaisillekin. Kauhea työ on aina askarrella jokaisen omalle tasolle sopivia tehtäviä. Teoriapuolen joudun myös miettimään todella pitkään ja hartaasti, jotta siitä tulisi ymmärrettävää.

Erityisopettajan kanssa ollaan hakattu päitämme seinään epätoivosta, kun muutama ilmeisesti jotenkin hahmotushäiriöinen naispuolinen oppilas keksii tehtäviin ihan omia lukujaan. Esimerkiksi kun pyysin yhtä oppilasta laskemaan allekkain 11*12, niin jostakin syystä hän laski 13*14 ja senkin tietysti väärin. Eli välillä olen täysin neuvoton. Mutta on se toisaalta palkitsevaa nähdä, kun joku tällainen epätoivoinenkin tapaus joskus onnistuu.

Eli haasteita tässä työssä riittää aina, opetitpa missä tahansa ja millä tahansa tittelillä.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Onko täällä lukion opettajia? Kysymys teille:

1) Seurataanko koulussanne yo-kirjoitusten arvosanoja ja niiden kehitystä a) koulutasolla, b) opettajakohtaisesti?

2) Onko opettajan vaikutus arvosanoihin yleisesti keskustelun kohteena lukiossanne? Nimittäin ainakin itsellä on vankka omakohtainen kokemus siitä, miten opettajilla oli merkittäväkin vaikutus siihen, millaisia arvosanoja zrbs sai. Muistan ainakin kolme tekijää: auktoriteetti, innostus ja hieman vaikeasti määriteltävissä oleva "tekninen opettaja-osaaminen". Viimeinen on luonnollisesti tärkeä tai itsestäänselvin ulottuvuus, mutta itsellä on jäänyt erityisesti mieleen, miten pelkkä opettajan auktoriteetti tai innostuneisuus sai sivuunkirjoittaneenkin kiinnostumaan tai satsaamaan aineeseen.

Toki opettajan vaikutusta arvosanoihin voi olla monessa lukiossa mahdoton seurata, jos opettajia on paljon.

Huom! Yllä oleva ei missään nimessä tarkoita, että tarkoittaisin, että arvosanojen kehitystä koulu- tai opettajakohtaisesti tulisi seurata, sillä koulussa on paineita ihan riittävästi muutenkin, mutta kiinnostaa ihan vaan muuten, että onko tällainen seuranta kuinka aktiivista.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Harmittavaa, että @vdx mua zorbas kommentti on jäänyt totaalisesti käsittelemättä tässä ketjussa. Koska en ole lukion opettaja, en lähde arpomaan siihen vastausta itse.

Omaa opetusuraa on nyt takana virallisesti pian seitsemän täyttä kuukautta. Kolme kuukautta olisi matkaa ns. kesälomaan.

Resurssiopettajasta kuoriutui kahdessa kuukaudessa luokanopettaja. Yksi opettaja päätti nostaa kytkintä ja pikahälytyksellä toimenkuvani muuttui marraskuussa luokanopettajan tehtäväksi. Paljon olen saanut oppia tässä lyhyessä ajassa siitä, kuinka paljon erilaista yhteistyötä täytyy tehdä. Jatkuvasti tuntuu, että olen keskustelussa huoltajien kanssa perässä aikataulua, mutta samaan aikaan kaikkiin on kuitenkin muodostunut jo jonkinlainen suhde.

Oppilaat ovat päivieni kohokohta. Täällä pohjoisemmassa oppilasmateriaali on oikeasti todella laadukasta, mutta peruskoulun ongelmat alkavat näkyä jo kuudennella luokalla aika karusti. Lisätunteja tarvittaisiin erityisesti lukemiseen ja kirjoittamiseen, jotka toimivat kaiken oppimisen pohjana. Älypuhelimet ovat "häiriö", jotka eivät vielä oppilaiden käytössä menesty. Teknologiaa osataan käyttää, mutta sitä ei osata hyödyntää järkevästi oppimisen tukena. Kännyköillä lähinnä tapetaan aikaa, kun muuten ei nappaa.

Alakoulun opettajalle voimakkaimpia tuntemuksia ovat riittämättömyys, kun aika ei yksinkertaisesti riitä jokaiselle siihen, mihin sen toivoisi riittävän. Minulle kävi perinteinen virhe, ja sisäistin opettamisen kaikesta varoituksesta huolimatta liian paljon eräänlaiseksi suoritukseksi, jossa tietoa vain siirretään substanssissa eteenpäin. Oppimisen polulla olevia esteitä täytyy raivata monipuolisesti, ja turvallisella luokkahuoneessa on tärkeää harjoitella perustaitoja. Nykyiselle oppilaalle on erittäin epämiellyttävä tilanne joutua tekemään työtä yhdessä jonkun kanssa, joten olemme pian harjoitelleet ryhmätöitä koko kaksi kuukautta.

Luokanopettajana voi jossakin määrin säästyä pitkiltä työilloilta kotona, mutta opetuksen monipuolistaminen on opettajallekin jatkuvasti kehittyvä prosessi. Valmiiksi ei tällä alalla tulla koskaan, vaan oppilaita pitää palvella monipuolisesti erilaisista lähtökohdista. Herkästi tarjoaa oppilaille vain itselle mieluisia toimintamalleja, mutta muut jäävät helposti kuolleeksi kirjaimeksi.

Yksi itselleni vaikeimmista asioista on ollut harjoitella keskustelevaa opetustapaa. Keskusteleva opetustapa on vaativa, koska oppilaiden luottamuksen rakentaminen kestää pitkään. Luokassa pitää olla jokaiselle todella turvallista ja helppoa olla, jotta keskustelua alkaa syntyä. Keskustelun hyöty on se, että usein se juuri pakottaa tai painostaa oppilaita kehittämään omia ajattelutaitoja. Kirjan kanssa tätä ei tahdo syntyä, vaikka kuinka toivoisi. Kirja luo turvallisen pohjan, mutta aiheen soveltaminen on vaikeaa.

Kollegoilta olen saanut palautetta siitä, että olen hyvä opettaja. Kai kollegoita on uskottava, vaikken itse aina ymmärrä sitä, mitä ja miten. Olen tällaisena etelän vetelänä ehkä myös poikkeava muilta ominaisuuksiltani täällä pohjoisemmassa. Pystyn kompensoimaan paljon puuttuvaa kokemustani sillä, että olen tottunut asiakaspalvelussa keskustelemaan hyvin erilaisten ihmisten kanssa erilaisista lähtökohdista. Paperilla oppilaideni tulokset ovat parantuneet, muttei siitäkään voi saada varmuutta ennen kuin seuraava opettaja astuu ruoriin. Opettajien subjektiivisella omaleimaisuudella on niin paljon vaikutusta siihen, miten oppilaat kokevat oman turvallisuutensa koulussa.

Itse aion palata tämän ensimmäisen opettajavuoteni jälkeen takaisin koulun penkille. Tavoitteeni on päästä lukemaan luokanopettajan monialaiset opinnot Oulun yliopistoon, jotta olen virkakelpoinen vuoden päästä. Ensi vuoden aion elättää itseäni sijaisuuksilla. Olen kyllä hakenut ison kasan tehtäviä, mutta aktiivisuudesta päätellen olen toistaiseksi siinä "ei"-pinossa paperilla monessa paikassa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onko täällä lukion opettajia? Kysymys teille:

1) Seurataanko koulussanne yo-kirjoitusten arvosanoja ja niiden kehitystä a) koulutasolla, b) opettajakohtaisesti?

2) Onko opettajan vaikutus arvosanoihin yleisesti keskustelun kohteena lukiossanne? Nimittäin ainakin itsellä on vankka omakohtainen kokemus siitä, miten opettajilla oli merkittäväkin vaikutus siihen, millaisia arvosanoja zrbs sai. Muistan ainakin kolme tekijää: auktoriteetti, innostus ja hieman vaikeasti määriteltävissä oleva "tekninen opettaja-osaaminen". Viimeinen on luonnollisesti tärkeä tai itsestäänselvin ulottuvuus, mutta itsellä on jäänyt erityisesti mieleen, miten pelkkä opettajan auktoriteetti tai innostuneisuus sai sivuunkirjoittaneenkin kiinnostumaan tai satsaamaan aineeseen.

Toki opettajan vaikutusta arvosanoihin voi olla monessa lukiossa mahdoton seurata, jos opettajia on paljon.

Huom! Yllä oleva ei missään nimessä tarkoita, että tarkoittaisin, että arvosanojen kehitystä koulu- tai opettajakohtaisesti tulisi seurata, sillä koulussa on paineita ihan riittävästi muutenkin, mutta kiinnostaa ihan vaan muuten, että onko tällainen seuranta kuinka aktiivista.
Meillä seurataan koulun yo-tuloksia tietysti ja näihin myös reagoidaan. Liian nopeita liikkeitä ei kannata tehdä, ikäluokat eivät ole veljiä keskenään. Koulutasolla siis, valtakunnallisessa laajuudessa jo paremmin.

Opettajien vaikutusta ei seurata, koska se on juurikin mahdotonta ison koulun ja opettajajoukon takia. Ei ole mitään "porukkaa", jota esimerkiksi juuri minä vetäisin, vaan kirjoituksiin osallistuva on osallistunut keskimäärin kahdelle minun kurssille, loput 2-5 muulla opettajalla.

Tuo opettajan vaikutus myös hyvin yksilöllistä, eli kaikki ei todellakaan inspiroidu samoista asioista ja opetustyylistä.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Kiitos tiedoista @Jymäkkä

Kysyn vielä sellaista, että osaatko sanoa, miten isoissa lukioissa on onnistuttu ryhmäytymisessä tai ryhmäyttämisessä, kun varsinaisia luokkiahan ei enää pitkään aikaan ole ollut? Voisi kuvitella, että jollekin hiljaisemmalle voi olla aika turvatonta, jos käytännössä jokaisella tunnilla on eri naamat luokassa?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kiitos tiedoista @Jymäkkä

Kysyn vielä sellaista, että osaatko sanoa, miten isoissa lukioissa on onnistuttu ryhmäytymisessä tai ryhmäyttämisessä, kun varsinaisia luokkiahan ei enää pitkään aikaan ole ollut? Voisi kuvitella, että jollekin hiljaisemmalle voi olla aika turvatonta, jos käytännössä jokaisella tunnilla on eri naamat luokassa?
Kyllä ryhmäytymiseen panostetaan, ja ainakin meillä se jossain määrin hyvin onnistuu. Ongelmia siinä, että ne joille ryhmäytymisestä ehkä eniten olisi hyötyä, suhtautuvat siihen usein negatiivisesti. Toimii niille, joilla oma motivaatio ryhmäytyä, mutta ujous tai muu sosiaalinen ongelma vaikeuttaa. Toinen sitten se, että isossa koulussa ei millään ehdi kunnolla ryhmäyttää kuin sen ro-ryhmän, ja kursseillahan ei olla alun jälkeen enää ro-ryhmittäin. Kaveriporukat/parit valitsee mahdollisuuksien mukaan selvästi samoja kursseja, eli harvoin siellä yksinäisiä susia on.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hesarissa on tänään mielenkiintoinen juttu alakoululaisista. ”Mitä koulussa oikein tapahtuu?”

Tiivistän artikkelin pohdintoja artikkelin loppukappaleella.

”En kehota palaamaan 1950-luvulle, vaan haluaisin, että tultaisiin järkevällä tavalla 2020-luvulle luomaan aikuisuutta, jossa voitaisiin suojata lasten elämä niin, että pidetään tietyistä pelisäännöistä kiinni”, Uski sanoo.”
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Tänään heitetty uusi, jännä Tiktok haaste nuorille:

Tuo huomenna teräase kouluun!!

Kyllä some on hieno juttu!!

Osataan sitä muuallakin Euroopassa Sosiaalinen media | Berliinin koulutussenaattori varoittaa Tiktokissa leviävästä ”raiskauspäivästä”

Taas herää kysymys, että tarvitaanko koko tiktokia? Minusta tuntuu, että tulevaisuudessa ihmetellään, että oli se 2020 -luku hullua aikaa, kun kaikenlaisia somepalveluita oli olemassa, kun ei oltu älytty kieltää niitä. Sama kuin nykyään ihmetellään asbestin käyttöä ennen kuin se ymmärrettiin kieltää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös