Itsehän olen henkilökohtaisesti pitänyt oopperasta, josta soitetaan parvella toscaa tai ainakin jotakin sinne päin. Toki myös ooppera carmee on tehnyt vaikutuksen.
No jos seitsämän seinähullua veljestä jätetään rauhaan ja/tai luostarin puutarhaan, niin tokihan klassista musiikkia kannattasi harrastaa myös vähän enemmän kuin pelkästään uudelleenkierrätettynä amerikkalaisissa hittielokuvissa. Oopperasta tykkää, jos on tykätäkseen. Mutta eihän siitä tiedä, jos ei ota selvää.
Neuvoisin kuitenkin välttämään Manskun Oopperan intermissioiden buffettia, saattavat juuri ostetut tekohampaat tipahtaa suusta, kun pääsee perille, että kuinka paljon korvausta vaaditaan alle alkeellisimmankin Gourmet-arvostelun olevista kulahtaneista hiukopaloista. Tämä on siinäkin mielessä huvittavaa, kun varmasti yli puolet oopperayleisöstä on aina paikalla jonkin toisen rahoilla.
Vaikka esimerkiksi baletti näyttääkin monesta homoparodialta, niin luulisi myös tanssin ja jopa modernin sellaisen puolustavan paikkaansa jääkiekkoväen keskuudessa. Näemmehän tanssiesityksiä päivittäin, kuten esimerkiksi kuolevia joutsenia Pähkinänsärkijästä (tai murskattuja "nutseja" Joutsenlammessa, miten se nyt meni), vaikka Mikkelin Kovanen ei olisikaan pääroolissa.
Tanssissa muuten koreografiksi mainittu henkilö oikeasti vaikuttaa katsomiskokemukseen. Suomessakin on sellaisia koreografeja, joiden teoksia ei kyllä viitsisi katsella, ellei siitä saa palkkaa/muuta hyötyä tahi ole silleen "eri tavalla" suuntautunut... (merkityksessä Yrjönkadun uimahallissa vakituiseen käyvät)
Pidän eniten ns. korkeakulttuurin saralla puhtaasti sinfoniaorkestereista ja niiden tuottamista sulosävelistä (muista varmistaa ennen konsertti-iltaa, että repertuaariin ei sinä päivänä kuulu naispuolista solistia, olipa sitten vox humana tai piano kyseessä... no toki joku Kiri Te Kanawa ja siitä ylöspäin alkaa menetellä) ja teatteria, vaikka jälkimmäisen osalta monet ryhmät tekevätkin ansiokasta työtä laskeakseen sen tasoa.