Onko täällä "salmiakkinistejä"?

• 1 996
  • 20

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Meikäläinen on ollut koko ikänsä heikkona salmiakkiin. Onko palstalla muita "koukkuun" jääneitä?
Minulla kun on tuota ikää jo enemmän kuin monella muulla palstalaisella, niin olin jo ehtinyt luulla että iän mukana on makuaistikin huonontunut... koska nämä nykyisin myytävät salmiakit eivät ole niin "stydyä kamaa", kuin silloin joskus 1960- ja 1970-luvuilla myydyt karkit ja jauheet. MUTTA... HA-HAA... sain kuulla varmalta taholta että minun makuaistissani ei ole mitään vikaa, vaan nykyisin on lupa myydä ainostaan ERITTÄIN LIEVIÄ salmiakkituotteita!
1960-luvulla apteekeissa myydyssä salmiakkijauhossa oli ammoniumkloridia 47 % parhaimmillaan, kun nykyisin tuota herkkumyrkkyä saa olla tuotteessa vain n. 4 % !!!!!! Ei ole ihme että 1960-luvun kakaroille (kuten minulle) jauho maistui!
Ammoniumkloridihan nimittäin nostaa verenpainetta, joten se ei ole suositeltavaa naposteltavaa... ainakaan hullun lailla syötynä.

Nykyisistä "kesyistä kamoista" nostaisin ykköseksi Mustan Pantterin karkkipussin ja irtokarkkeina myytävät isot mustat salmiakkipääkallot.... mites te muut "nistit"?

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä salmiakki hyvää on. Niin kossun kuin karkinkin muodossa. :D

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Kultaisen 60-luvun kasvattina lukeudun myös salmiakkinisteihin. Salmiakki menee niin makeisena kuin kossuna. Liiankin kanssa ;).

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Tottahan sitä salmiakkia tulee popsittua. Jos järjestykseen pitää laittaa niin ykköseksi nostan Fazerin Supersalmiakin. Toiseksi menevät ehkäpä nuo Mustat Pantterit. Myöskin salmiakkipääkallot menevät nopeasti jos niitä ostaa, eikä vikaa ole niissä toisissakaan Fazerin salmiakeissa. Perinteiset merkkaritkin silloin tällöin, mutta eivät kovin usein. Ja Turkin Pippuritkin ansaitsevat maininna. Halvan salmiakki jota punaisissa pusseissa myydään menee myös joskus, mutta on kyllä pidemmän päälle liian makeaa salmiakiksi. Varsinaisesti kamalan huonoa salmiakkia en osaa nimetä, mutta kuitenkin sellaiset joista ei ensin oikein edes tiedä ovatko ne pehmeitä vai sitkeitä ovat välillä aivan kuvottavan makuisia.

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
Salmiakki on hyvää. Apteekin salmiakki on myös hyvää.

Viikko sitten tuli juotua Salmiakkia Kossussa, siellä myydään hyviä puolen litran pulloja. Sitä oli hyvä tissutella...

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
70-luvun alun isot merkkarit oli tosi hyviä,näitä nykyisiä ei voi edes verrata niihin.Nykyisitä parhaita ovat Draculat.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
60-luvulla imettiin pilleillä salmiakkijauhoa, mammammamammamauuu!

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kyllä keuhkokuume on vittumainen tauti..6 päivää niin huonossa kunnossa, että ei edes koneelle jaksanut raahautua sängyn pohjalta. Ääntä ei tule vieläkään, mutta kirjotus jo onnistuu.

Itse asiaan. Salmiakki on makeisten aatelia. Itse olen syntynyt -78 joten noista kuuluisista -60 luvun supersalmiakeista olen kuullut vain juttuja. Koko elämäni ajan on salmiakki ollut lempimaikeiseni ja sitä aina ostan, jos karkkia ostan.
Syksyllä -99 vietin reilut kolme kuukautta Skotlannissa ja siellä tunnetusti salmiakin saanti on vähän heikkoa - onneksi nykyinen kihlattuni oli jo silloin kuvioissa ja lähetti postissa parin viikon välein turkinpippureita ja muita mustia makeisia. Oli muuten kilttikansan naama aika väänteillä, kun niille koitti turkinpippureita syöttää ja perään vielä haukkuivat kaikki suomalaiset hulluiksi. :D

- ipa rules

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Salmiakki on ja pysyy. Vaikka vatsa vähän välillä valittaakin, ei makunautinnosta halua tinkiä. Mun suosikkini on tällä hetkellä Lakrisal. Pikkupatukkaan ahdetut "tabut" tuovat mieleen jossain määrin sen vanhan kunnon salmiakkijauheen.

Ja makunautiskelun jälkeen nimenomaan vesi maistuu tavallistakin paremmalta...

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nam!

Salmiakki on ihan ehdoton makeinen. Karkkia ei tule yleensä syötyä kuin korkeintaan kerran tai kaksi viikossa, mutta silloinkin ainakin osan siitä pitää olla salmiakkia. Luovun ennemmin vaikka suklaasta kuin salmiakista.

Huonoa salmiakkia ei tule mieleen, mutta suosin kuitenkin enemmän väkevää kuin makeaa salmiakkia. Irtokarkkeja ostamalla saa yleensä parhaat salmiakit kerralla, merkkareita, väkeviä pääkalloja, noitapillejä, turkinpippureita jne.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Lakrisalia pitää olla aina taskussa. Varsinkin hyvän pihvin jälkeen muutama Lakrisal-kiekko naamariin...

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Kyllä. Salmiakki ja (Fazerin) suklaa ovat karkeista ehdottomat suosikkini.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Jees. Salmiakki on hyvää ja Fazerin ja apteekin vastaavat aineet ovat parhaita. Kuten myös salmari on on paukkuna todella hyvää..

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mina rakastan salmiakkia. Sen maku ja siita aiheutuva olo ovat verrattavissa, no ainakin melkein, siihen sen kanssa. En ole kuitenkaan saanut salmiakkia sen paremmin kuin sitakaan puoleentoista kuukauteen. Naista tekijoista johtuen kirjoitukseni alkavat nayttaa paiva paivalta yha sekavammilta. Ne wanhan ajan merkkarit olivat suosikkejani, nykyisin on kylla ihan hyvia irtokarkkeja, oikein vakeviakin, viela saatavilla. Sellainen paakallon muotoinen iso makeinen on hyva.

farsan

Jäsen
Suosikkijoukkue
LEIJONAT,Ässät, Djurgårdens .I.F. Teemu Selänne
JOO TÄLLÄ RUÅTTISSAKIN "saltlakritsin " nimellä kulkevaa salmiakkia menee..
muistuu mieleen Halvan nimellä olleen salmiakkiaskin vielä 6-70.luvun vaihteesta.
-onnex poika ei tykkää !!saa syödä rauhassa

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Salmiakki on ihan ok, mutta en ole varsinainen salmiakkinisti. Mutta tyttöystävä on, ja ihan mahdoton sellainen. Ei se sitten juuri muuta karkkia syökään, suklaata välillä.
Itse olen perunalastu-addikti. Ei yksinkertaisesti pysty olemaan ilman niitä viikkoa pidempään. Onko täällä kohtalotovereita?

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Parasta on itse tehty. Labrassa vaan ammoniakki ja vetykloridi purkit vierekkäin. Annat kaasujen sekoittua ja härmistyä kylmälle pinnalle. Voilá! n. 100% NH4Cl:ää. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että räjäyttää tajunnan :eek:

wapiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Artukaisten Rypistys
Viestin lähetti Designer
...Itse olen perunalastu-addikti. Ei yksinkertaisesti pysty olemaan ilman niitä viikkoa pidempään. Onko täällä kohtalotovereita?

Kyllä löytyy... Yleensä viikonloppusin on noita kivasti raksuvia suolapusseja jo pakko kaupasta kotiin rahdata... Koriin tipahtaa useimmiten Taffelin originaaleja, Grillsejä tahi Ostboogareita .. ja oluen kera ....NJAM !

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Salmiakki, kuin myös lakritsi, on makeisten aatelia. Perunalastuja en saisi alas kuin putkitongilla tungettuna. Outoa?

No, salmiakit/lakut top 5:

1. Pehmeät isot "Väyryset", saanti vähän huonoa, löytyy yleensä Karkkipusseista (varokaa varsinkien R-Kioskien tarjoamia vale-väyrysiä, sama naamafiguuri, mutta koko 1/2 pienempi ja materiaali ikävän kova, maku mitäänsanomaton)

2. Pullonavaimet - irtosalmarien aatelia

3. Huulet - samat sanat

4. Kouvolan laku

5. Pantterit, ne sokeripäällysteiset

-----

Bubbling under: Fazerin perinteiset pikkusalmiakit, ne oikean salmiakin muotoiset pikku vinoneliöt. Ei mikään järisyttävä makuelämys, mutta tasalaatuista luotettavaa tavaraa, joka jaksaa pitää pintansa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy