Onko täällä lääkäriä?

  • 775 643
  • 2 643

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Työmatkalla olet työpaikan vakuutuksen alla, eli työterveyshuollon kautta kannattaa aloittaa. Kulkuvälineellä ei väliä, kunhan et poikkeile matkalla kaupoille tms.
Ohi aiheen, mutta pakko puuttua tähän. Kaupassakäynti lasketaan työmatkaksi jos sen tekee joka työpäivän jälkeen. Eli jos liukastut kassajonossa työpäivän jälkeen, tulee vakuutusyhtiölle ilmoittaa että käyt kyseisessä kaupassa joka työpäivän jälkeen. Sittenhän tietysti voi mennä vaikeaksi jos vakuutusyhtiö alkaa kyselemään todisteita.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ohi aiheen, mutta pakko puuttua tähän. Kaupassakäynti lasketaan työmatkaksi jos sen tekee joka työpäivän jälkeen. Eli jos liukastut kassajonossa työpäivän jälkeen, tulee vakuutusyhtiölle ilmoittaa että käyt kyseisessä kaupassa joka työpäivän jälkeen. Sittenhän tietysti voi mennä vaikeaksi jos vakuutusyhtiö alkaa kyselemään todisteita.
Tämä väite on paskapuhetta. En nyt aamulla ehdi linkata todistetta tälle, mutta lyhyesti totean: työtapaturma- ja ammattitautilaissa hyväksytään kyllä lyhyt ajallinen ja matkallinen poikkeama osaksi työmatkaa, mutta hallituksen esitys tarkentaa tuota nimenomaisesti siten, että korvaussuoja ei ole voimassa itse poikkeama suoritettaessa. Ja kaupassa käynti on kyllä poikkeama, se on selvää.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tämä väite on paskapuhetta. En nyt aamulla ehdi linkata todistetta tälle, mutta lyhyesti totean: työtapaturma- ja ammattitautilaissa hyväksytään kyllä lyhyt ajallinen ja matkallinen poikkeama osaksi työmatkaa, mutta hallituksen esitys tarkentaa tuota nimenomaisesti siten, että korvaussuoja ei ole voimassa itse poikkeama suoritettaessa. Ja kaupassa käynti on kyllä poikkeama, se on selvää.
Hyväksytään. En itsekään sen kummemmin väitettäni tarkistellut, oli vaan muistikuva että TTK:n työsuojelukurssilla oli asiasta puhetta ja kouluttaja sen esittämälläni tavalla kertoi. Ilmeisesti muisti sitten teki tepposet.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Onkos kenellekään tehty ENMG-tukimusta eli hermoratojen tutkimusta tai kellään tietoa siitä?

Huomenna olen menossa moiseen tutkimukseen ja vähän jännittää joko näille mun kivuille alkais syy löytymään kohta puolentoista vuoden tutkimusten jälkeen.
Tutkimusta ei tarvitse jännittää. Todennäköisesti alkuun laitetaan pari elektrodia kiinni tarroilla, ja mittaillaan kevyen sähköstimulaation kanssa, ei tunnu juuri nipistystä kummemmalta. Jos on tarvetta "nähdä syvemmälle", niin tutkimusta voidaan jatkaa neulan kanssa, mutta ne neulatkin ovat paljon pienempiä kuin esim. verinäytteitä ottaessa, eivätkä nekään juurikaan satu.
Toivottavasti tilanteesi selviää, mutta ei kannata pettyä jollei lääkäri anna heti tutkimuksen jälkeen vastausta. Normaalitilanteessa lääkäri analysoi datan tutkimuksen jälkeen, ja lähettää lausunnon sinua hoitavalle lääkärille, jolta vastaus tulee sitten aikanaan.

Jos olet kerhofanina sattumoisin menossa Hämeenlinnassa tutkimukseen, niin lisäetuna paikan mieslääkäri on mahdottoman mukava mies. Ja kärppäfani tietysti!
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Onkos kenellekään tehty ENMG-tukimusta eli hermoratojen tutkimusta tai kellään tietoa siitä?

Huomenna olen menossa moiseen tutkimukseen ja vähän jännittää joko näille mun kivuille alkais syy löytymään kohta puolentoista vuoden tutkimusten jälkeen.

@Chambza hyvin vinkkasikin. Itse ENMG:sta ei ole minulla kokemusta, mutta aivojen ja sydämen käyristä eli EEG:sta ja EKG:sta on. Nuokin vaativat vaan sen, ettei jännittele tutkimuksen aikana. Elektrodit liimailtu paikoilleen ja rauhassa olelua itse käyrän mittailun ajan. Aivojen käyrä vaati minullakin ennen pitkää sen, että elektrodit laitetiin syvemmälle, koska ei pinnalta mitään häikkää erottunut. Operaationa toki aivan eri asia päästä puhuttaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Bianconeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Juventus
Laitellaas nyt vaikka tänne kysymystä, kun en muutakaan sopivaa osastoa nopealla vilkaisulla bongannut. Kyseessä takareisi ja siinä pistävä kipu. Reilu viikko sitten tuli pelailtua salibandya useamman pelin verran (mukamas höntsäturnaus). Viimeisissä peleissä alkoi sitten olla paikat aika rikki, mutta tuli kuitenkin jauhettua pelit loppuu. Nyt sitten viime torstaina tein jalkoja salilla takareidessä tuntui pientä juilintaa, joten rauhoitin treeniä tämän osalta. Nyt onkin sitten "pistellyt" takareittä useita päiviä. Sunnuntaina ajattelin että käyn lenkillä, ihan kävellen. Huomasin että jos sattui ottamaan vähänkin pitemmän askelen, tämä samainen takareisi vihlaisi heti.

Onkohan minulla nyt revähtänyt takareisi vai onko kyseessä jotakin muuta? Takareittä venyttäessä "ääriasentoon" tuntuu selkeästi kipua ja tätä olenkin välttänyt tekemästä. Ja jos on takareiden revähdys kyseessä, niin onko tehtävissä jotakin joka nopeuttaa paranemista (venytystä tai jotain tukisidettä esimerkiksi)? Ja oikeastaan tärkeimpänä kysymyksenä, voiko koivessa olla jotain pahempaakin kuin revähdys, esimerkiksi repeämän lihaksessa? Että jos jollakin ollut takareiden kanssa jotain vastaavaa niin ottaisin vastaan mielelläni vinkkejä että saa koiven mahdollisimman pian kuntoon.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Laitellaas nyt vaikka tänne kysymystä, kun en muutakaan sopivaa osastoa nopealla vilkaisulla bongannut. Kyseessä takareisi ja siinä pistävä kipu. Reilu viikko sitten tuli pelailtua salibandya useamman pelin verran (mukamas höntsäturnaus). Viimeisissä peleissä alkoi sitten olla paikat aika rikki, mutta tuli kuitenkin jauhettua pelit loppuu. Nyt sitten viime torstaina tein jalkoja salilla takareidessä tuntui pientä juilintaa, joten rauhoitin treeniä tämän osalta. Nyt onkin sitten "pistellyt" takareittä useita päiviä. Sunnuntaina ajattelin että käyn lenkillä, ihan kävellen. Huomasin että jos sattui ottamaan vähänkin pitemmän askelen, tämä samainen takareisi vihlaisi heti.

Onkohan minulla nyt revähtänyt takareisi vai onko kyseessä jotakin muuta? Takareittä venyttäessä "ääriasentoon" tuntuu selkeästi kipua ja tätä olenkin välttänyt tekemästä. Ja jos on takareiden revähdys kyseessä, niin onko tehtävissä jotakin joka nopeuttaa paranemista (venytystä tai jotain tukisidettä esimerkiksi)? Ja oikeastaan tärkeimpänä kysymyksenä, voiko koivessa olla jotain pahempaakin kuin revähdys, esimerkiksi repeämän lihaksessa? Että jos jollakin ollut takareiden kanssa jotain vastaavaa niin ottaisin vastaan mielelläni vinkkejä että saa koiven mahdollisimman pian kuntoon.

Moi, tuo vähän viittaisi pieneen venähdykseen. Siinä kipu ja vihlonta on tuntuu heti, jos yrität ottaa pidempää askelta, venytellä tai tehdä jalkoja salilla. Mitään noista ei kannata tehdä siis. Mä lepuuttaisin jalkaa nyt viikon verran. Kävely rauhalliseen tahtiin, samoin nousut tuolilta ym. hyvin hissukseen, ettei tuu ponnistus- tai venytysliikettä. Kylmägeeli viilentää kivasti, sitä pistäisin iltaisin. Ensin kevyen kerroksen, ja 10min päästä toisen.
 
Viimeksi muokattu:

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Löytyisikö täältä henkilöä joka voisi selittää mitä tämä diagnoosi käytännössä tarkoittaa. Oon siis ollu pari kuukautta jo sairaslomalla pahojen iskiaskipujen takia ja viimein ohjasivat magneettiin. No työterveyslääkäri ei paljoa ilmeisesti tajua näistä joten häneltä en mitään muuta vastausta saanut kuin, että ohjaa ortopedille. Mukava odotella sitä ortopedia samalla kun lueskelet että 3kk alkaa olla raja sille että olisi jo leikattava. Eli siis omakantaan oli tullut tämmöinen diagnoosi " L4 - 5 välissä sentraalinen ja molemmille puolille lateraalisesti ulottuva diskusprolapsi". Mitä tuo tarkoittaa suomeksi?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Löytyisikö täältä henkilöä joka voisi selittää mitä tämä diagnoosi käytännössä tarkoittaa. Oon siis ollu pari kuukautta jo sairaslomalla pahojen iskiaskipujen takia ja viimein ohjasivat magneettiin. No työterveyslääkäri ei paljoa ilmeisesti tajua näistä joten häneltä en mitään muuta vastausta saanut kuin, että ohjaa ortopedille. Mukava odotella sitä ortopedia samalla kun lueskelet että 3kk alkaa olla raja sille että olisi jo leikattava. Eli siis omakantaan oli tullut tämmöinen diagnoosi " L4 - 5 välissä sentraalinen ja molemmille puolille lateraalisesti ulottuva diskusprolapsi". Mitä tuo tarkoittaa suomeksi?

Eli jonkinlainen välilevyn pullistuma nikamien L4 ja L5 välissä. Joku osannee tarkentaa.

Itse joskus iskiaskivuista kärsin. Kävin yleislääkärillä, joka nakitti minut suoraan fyssarille. Tuossa kävi tuuri, koska fyssari osasi tuon tunnustella pullistumaa, vaatiiko lääkäriä. Riitti tapauksessani tosiaan pari painelua fyssarilta. Ei vaatinut magneettia ja lääkäriä, fyssari sai treenillä tuon parempaan kuntoon.

muoks: pikku unohdus meinasi käydä
 
Viimeksi muokattu:

Fingerpori

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
diagnoosi " L4 - 5 välissä sentraalinen ja molemmille puolille lateraalisesti ulottuva diskusprolapsi". Mitä tuo tarkoittaa suomeksi?

Lääkäri en ole , mutta tuo on helppo suomentaa. Lannenikamien L4 ja L5 välissä keskelle ja molemmille sivuille levinnyt välilevyn pullistuma. Noita prolapseja leikellään nykyään melko vaihtelevasti, oireista riippuen. Eli jos puutumista/tunnottomuutta/pidätyskyvyn alenemaa niin yleensä puukotetaan nopealla aikataululla. Prolapsit tuppaavat sulamaan itsestäänkin pois joten se leikkaus ei välttämättä ole pakollinen, toki nopeuttaa paranemista. Suvussa monta ongelmasta kärsinyttä, osa leikattu ja osa hoidettu konservatiivisesti.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Itsekin käynyt fyssarilla ja on kaikenlaisia venytysohjeita mutta oireet ne on ja pysyy. Varmaan leikkaukseen kai tässä joutuu. Lähinnä mietin tuosta diagnoosista, että onko pullistuma iso/paha :D hitto kun ois heti menny yksityiselle nii ois varmaa jo kunnossa.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Itsekin käynyt fyssarilla ja on kaikenlaisia venytysohjeita mutta oireet ne on ja pysyy. Varmaan leikkaukseen kai tässä joutuu. Lähinnä mietin tuosta diagnoosista, että onko pullistuma iso/paha :D hitto kun ois heti menny yksityiselle nii ois varmaa jo kunnossa.
Mulla sama tilanne. Tosin magneetti vasta ensi lauantaina. Itse tapaturma sattui jo viime joulukuussa, josta lähtien olen vain syönyt särkylääkkeitä. Kiitos julkinen terveydenhuolto. Magneettiin pääsyä kysyin jo tammikuussa kun ensinnäisen kerran vastaanotolla kävin. Viime perjantaina taas lekurilla ja uutena oireena peroneuspareesi, jonka huomattuaan lähetti mut Töölöön päivystykseen. Kipuja on kokoajan ja panacodia menee 6 tablettia päivässä.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Mulla sama tilanne. Tosin magneetti vasta ensi lauantaina. Itse tapaturma sattui jo viime joulukuussa, josta lähtien olen vain syönyt särkylääkkeitä. Kiitos julkinen terveydenhuolto. Magneettiin pääsyä kysyin jo tammikuussa kun ensinnäisen kerran vastaanotolla kävin. Viime perjantaina taas lekurilla ja uutena oireena peroneuspareesi, jonka huomattuaan lähetti mut Töölöön päivystykseen. Kipuja on kokoajan ja panacodia menee 6 tablettia päivässä.
Mulla alkoi tammikuun lopulla oireet ja menin lääkäriin vasta maaliskuun lopulla, tyhmä kun olin niin luulin että kyllä se siitä. Magneettiin koitin päästä mutta vähäteltiin vaan ja sanottiin että venyttele. No lopulta sinne pääsin ja sen jälkeen on vähän vakavammin asia otettu paitsi että ortopedin aikaa ei kuulu. Itsekin syön panacodia & buranaa ja niiden avulla kestää kun ei liiku.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Tänään tuli laput ortopedille ja aika 25.7! Ei voi sanoa kuin että mitä helvettiä. Ilmeisesti se on fine että hermot menee jalasta paskaksi ja olet töistä puoli vuotta pois. Taidan soitella yksityiselle ja maksaa itseni kipeäksi mutta ei saatana terveydellä viitsi alkaa leikkii.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
@raju

Vielä sen verran olon parantamiseen, että kokeile maata mahdollisimman kovalla alustalla (lattia etc.). Jos löytyy paikkaa missä roikkua, niin useamman kerran päivässä venytystä selälle. Ei mitään leuanvetoja, vaan keskivartalo rentona niin, että paine alaselän nikamissa hellittää ja verenkierto alueelle "avautuu". Itselläni noista oli oloon ja kipuun merkittävä vaikutus, ohjeet tuli Ortopediltä. Tuohon vielä lisäät rauhallista kävelyä, niin saatat saada jonkun yönkin nukuttua.
Kiitos vinkeistä! Lattialla olen makoillutkin tässä viimeiset 2,5kk ja alkaa jo pää leviämään. Huvittavintahan tässä lääkärihommassa oli se kun lekuri soitti että on pullistuma ja aikoi Kiireisenä laittaa asian eteenpäin. Ilmeisesti tuo 25.7 on julkisen puolen käsite kiireestä :D
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Tuli ostettua leuanvetotanko ja siinä kun on roikkunut kädet suorassa niin kivasti alkaa jalkaa pistelemään ja puutuu. Tuota kävelyä ei oikein pysty harrastamaan kun pahin kipu on nilkka / jalkaterä alueella. Sopivasti kun on lääkkeet vaikuttanu voi hetken kävellä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Puolisen vuotta lattialla nukkumista jalat koholla aikanaan pullistuman takia. Kävely piti jonkinlaisessa kunnossa, mutta olihan se yhtä helvettiä. Ei leikattu, koska paikka oli sellainen, että riskit olivat liian suuret.

Ilmeisesti sitten suli itsekseen, koska nyt kolmisen vuotta ilman suurempia oireita. Toki joskus säikähtää, kun töissä tekee virheliikkeen ja selkään vihlaisee. Toivon mukaan ei koskaan enää noiden oireiden pariin tarvitse palata.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Selkä hajosi maastavedossa ja puolen vuoden arvauskeskusrallin jälkeen pääsin magneettiin ja näin:
th12/L1 ad L3/4 Ei prolapsia, ei spinaalisteroosia, ei diskusdegeneraatiota

L4/5 Diskuksessa alentunut vesipitoisuus. Nähdään sentraalinen, vasenvoittoinen diskusprolapsi joka komprimoi duurapussia vasemmalta ja myös vasenta L5-hermojuurta lateraalirekessissä.

L5/S1 diskusdegeneraatiota, laakea vasenvoittoinen diskusprolapsi, ei vaikutusta duurapussiin, ei komprimoi vasenta S1 hermojuurta. Spinaalikanavassa poikkeavaa ei todeta. Lateraalisesti juurikanavissa ei ole ahtautta.

Ortopedin aika ensi viikolla. Puukkoa varmaan tulee.
 
Viimeksi muokattu:

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Mulla huomenna aika yksityisen puolen ortopedille. Toivottavasti tulis jotakin edistystä asioihin. Osannee ainakin selvittää kun näytän nuo magneettikuvat että tarviiko leikkausta vai meniskö muuten ohi. Tuntunu viime päivinä että saattas olla paranemaan päin tai sitte alkaa vaan jalka olemaan niin kuoliossa jo :D
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Selkä hajosi maastavedossa ja puolen vuoden arvauskeskusrallin jälkeen pääsin magneettiin ja näin:
th12/L1 ad L3/4 Ei prolapsia, ei spinaalisteroosia, ei diskusdegeneraatiota

L4/5 Diskuksessa alentunut vesipitoisuus. Nähdään sentraalinen, vasenvoittoinen diskusprolapsi joka komprimoi duurapussia vasemmalta ja myös vasenta L5-hermojuurta lateraalirekessissä.

L5/S1 diskusdegeneraatiota, laakea vasenvoittoinen diskusprolapsi, ei vaikutusta duurapussiin, ei komprimoi vasenta S1 hermojuurta. Spinaalikanavassa poikkeavaa ei todeta. Lateraalisesti juurikanavissa ei ole ahtautta.

Ortopedin aika ensi viikolla. Puukkoa varmaan tulee.

Miten teit maastavetoa? Itse käyttelen sellaista neliön mallista tankoa, jossa kädet ovat tangosssa ns vasaraotteella. Itse veto lähtee pääosin jaloista, ja selkä on aika stabiilissa asennossa. Laskeskelin, että säästäisi kenties selkää?

Tsemppiä selän paranteluun!
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Miten teit maastavetoa? Itse käyttelen sellaista neliön mallista tankoa, jossa kädet ovat tangosssa ns vasaraotteella. Itse veto lähtee pääosin jaloista, ja selkä on aika stabiilissa asennossa. Laskeskelin, että säästäisi kenties selkää?

Tsemppiä selän paranteluun!

Mavehan ei edes kuulunut mun ohjelmaan, vaan treenin jälkeen otin muutaman sarjan tekniikkaharjoituksia ihan huumoripainoilla. Viimeisen sarjan viimenen toisto koitui selän kohtaloksi, kun en jostain syystä tiputtanut tankoa vaan laskin sen melkoisella kissanselällä ja naps.

Täytyypä kokeilla tuollaista kuvailemaasi tankoa jahka takaisin treenin pariin pääsen. Toistaiseksi salilla käynti on roikkumista leuanvetotangosta ja muiden treenajien mulkoilemista kateellisena.

Kiitti tsempeistä! Kyllä tää tästä nyt kun hommat lähtivät etenemään tuon positiivisen magneettilöydöksen myötä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@Haastattelija ikävä haaveri kyllä, joskus on hommat pienestä kiinni. Näin istumatyöläisenä välillä hirvittää koko päivän istumisen jälkeen yrittää salilla mitään selälle raskaampaa liikettä. Trap bar tosiaan tuntuu hyvältä, kun vetokin tosiaan lähtee vähän ylempää. Hyvät lämmittelyt ja kevyemmät painot toki rauhoittavat mieltä.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Nopealla aikataululla alkoi tapahtumaan kun pääsi magneettiin. 26.6 olisi välilevynpullistuman leikkaus edessä. Ilmeisesti aika rutiinioperaatio (jos nyt mistään leikkauksesta voi niin sanoa)

Onkoa tuollaisesta operaatiosta kokemuksia?
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
^Hienoa että saat apua! Minä kävin terveystalon ortopedillä joka katseli kuvia mutta eipä siitä mitään apua ollut. Kerroin kyllä että ollut tunnottomuutta jalkapohjassa. Alkaa olemaan kohtuu lannistunut fiilis napsia pillereitä ja päivästä toiseen samaa paskaa.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
^Hienoa että saat apua! Minä kävin terveystalon ortopedillä joka katseli kuvia mutta eipä siitä mitään apua ollut. Kerroin kyllä että ollut tunnottomuutta jalkapohjassa. Alkaa olemaan kohtuu lannistunut fiilis napsia pillereitä ja päivästä toiseen samaa paskaa.
Tiedän tunteen.. puoli vuotta tullut napsittua arcoxiaa, tradolania, buranaa, panadolia, panacodia, relaksantteja ja ties mitä myrkkyjä. Mulla se tosiaan vaati sen peroneuspareesin että jotain alkoi tapahtumaan ja leikkauksesta alettiin puhumaan ääneen. Oireet ovat mulla helpottaneet todella paljon muutaman viikon takaisesta, jolloin en nukkunut kahta tuntia enempää yössä, mutta edelleen peroneuslihas halvaantunut ja kävely on sellaista läpsyttelyä. Onneksi löydös kuvissa oli niin selkeä, että ortopedi ilmoitti heti huoneeseen astuessani että laitetaas mies jonoon samantien. Tsemppiä sullekin ja toivottavasti saat vaivan hoidettua! Kaikennäköistä loukkaantumista tässä vajaan 30 vuoden aikana on ollut mutta kyllä tämä välilevynpullistuma oli vittumaisuusasteikolla kaikista korkeimmalla. En toivo kenellekään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös