Onko suomalaisuus sinänsä syy hankaliin asioihin tai ominaisuuksiin?

  • 2 473
  • 16

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Asia on vaivannut minua pitkään. On olemassa sitkeä kollektiivinen käsitys, että suomalaisuus tai Suomen rajojen sisälle syntyminen olisi syy erilaisiin asioihin kuten sulaminen tiukassa paikassa, kakkossijat, kateus, kauna, katkeruus, huono itsetunto, junttius ja niin edelleen. Suomalaiset olisivat jotenkin yleisesti huonolla itsetunnolla varustettuja. Olympiakisat ovat olleet omiaan levittämään ja leimaamaan käsitystä ihmisten herkkiin kalloihin. Vastaväitteitä on liian vähän, papukaijamainen hokeminen kohta aiheuttaa sen, että valhe on joillekuille totta.

Olen siinä käsityksessä, että nämä asiat ovat ihmisten henkilökohtaisia ominaisuuksia, jotka eivät oikeastaan liity suomalaisuuteen sinänsä mitenkään. Suomalaiset ovat ihmisiä kuten kaikki muutkin maailman eri kansallisuuksia edustavat ihmiset. Olen käsityksessä, että kaikissa maissa on näitä ihmisiä, olen myös saanut lukea ja kuulla, että hyvin monessa maassa pidetään muun muassa kateutta juuri sen maan ominaisena piirteenä.

Olen tavannut kaunaisia ja katkeria ihmisiä, jotka pitävät näitä omia ominaisuuksiaan suomalaisuuden vikana. Vitun Suomi saatana, paska maa vittu. Mitään se ei ole tehnyt hyväkseni, muutan Karibialle. Silti pienellä pöyhinnällä voidaan havaita, että omat teot ja ajatusrakenteet ovat olleet näillä ihmisillä omiaan kusemaan hommat, eikä tässä ole Suomessa asumisella mitään tekemistä. Osa ihmisistä jopa uikuttaa, että Suomen viranomainen on natsi, ja että maassamme ei ole lainkaan sananvapautta, koska täällä ei saa ilman nuhtelua haukkua mustaa lähimmäistä ali-ihmisnekruksi Helsingin sanomien etusivulla. Lähes aina tämä ihminen on joutunut viranomaisten asiakkaaksi omaa tyhmyyttään, ei omaa suomalaisuuttaan.

Minua myös vituttaa raskaasti, että väite suomalaisuuden aiheuttamista kehnoista asioista on niin yleinen. Tietysti on huomattava, että internetin takia jokaisella on ikään kuin yhtäläinen oikeus tuoda "mielipiteensä" esiin, eikä enää eletä ajassa, jolloin vain lahjakkaat ja järkevät saavuttavat mahdollisuuden puhua ja kirjoittaa julkisesti. Pitää myös muistaa mielipiteen ja virheellisen käsityksen ero. Voihan jonkun yksilön henkilökohtainen mielipide olla, että pallo on muotona itse asiassa kulmikas, ja että hänellä on oikeus mielipiteeseensä ja että mielipide muka olisi yhtä arvokas kuin jonkun toisen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Eikö kenelläkään tosiaan ole mitään sanottavaa tähän aiheeseen? Pahoittelen omahyväistä nostoa kaikilta suomalaisilta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minusta tämä on varsin monisäikeinen juttu. Periaatteessa jokainen ihminen vastaa ihan itse omasta kateudestaan ja teoistaan ylipäätään, mutta eri kansallisuuksissa tai pikemminkin näiden kansallisuuksien kulttuureissa on yhtäläisiä ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä, joiden yleistykset eli stereotypiat saattavat pitää kohtalaisella tarkkuudella kutinsa.

Mutta ovatko tietyt ominaisuudet suomalaisuuden ansiota/vikaa, vai ovatko ne universaaleja? Ovatko suomalaiset esimerkiksi huonoja small talkissa, kuten usein väitetään? Onko se suomalainen ominaisuus? Ehkä se on, mutta tämäkin on määritelmäkysymys, koska sitä pitää verrata muiden kulttuurien kykyyn hallita small talkia ja usein tämä määritelmä tehdään siten, että muiden kulttuurien tapa small talkiin olisi jotenkin parempi tai oletusarvoisempi.

Jos vaikkapa italot huitovat käsillään, huutavat ja jauhavat paskaa, niin onko silloin "suomalainen" tapa olla huitomatta ja huutamatta huono tapa, se "junttimainen" tapa, vai onko se itse asiassa järkevämpi, parempi tapa josta muut saisivat ottaa oppia? Ja johtuuko se määriteltävissä olevasta "suomalaisuudesta"? Vaikeita kysymyksiä sinänsä.

Suomalaisuuskin pitäisi oikeastaan jakaa alakategorioihin. Pohjanmaalainen uho ja savolainen vääräleukailu ovat pohjanmaalaisia ja savolaisia yleistapoja, eivät yleisemmin suomalaisia tapoja.

Yhteiskunnan syyttäminen ja omien vikojen ulkoistaminen muille eivät minusta ole erityisen suomalaisia tapoja, vaan yleisempiä inhimillisen käytöksen negatiivisempia puolia, joita esiintynee lähes jokaisessa länsimaisessa kulttuurissa, ja luultavasti muissakin kulttuureissa.

Paradoksi on, että vaikka olen ja käyttäydyn hyvin eri tavalla kuin monet suomalaiset, niin siitä huolimatta tunnen kuuluvani suureen suomalaiseen vertaisryhmään ennemmin kuin johonkin muuhun vastaavaan ryhmään tai kansallisuuteen, ja tunnistan pikemminkin vaistonvaraisesti näitä yhteisiä katto-ominaisuuksia kuin osaan pukea niitä sanoiksi.

Kenties kieli vaikuttaa tähän enemmän kuin uskotaankaan, sillä "yksi kansa, yksi kieli"-periaate pitää vahvasti paikkansa. Kieli muokkaa ajattelua ja ajattelu kulttuuria, joten samalla kielellä ajattelevat ja kommunikoivat ovat enemmän yhtä keskenään suuristakin eroista huolimatta kuin eri kieliä käyttävät ja eri kielellä ajattelevat.

En luultavasti koskaan tuntisi sataprosenttista yhteenkuuluvuutta eri kieliryhmän kanssa enkä hyväksyisi varauksettoman täysivaltaisesti omiin piireihini henkilöä, joka ei puhuisi suomea. Vieraskielinen on aina ulkopuolinen, tavalla tai toisella. Tämä ei estäisi hyväksymästä tai pitämästä ihmisestä, mutta kielen rooli identiteetin ja ryhmäidentiteetin luonteenpiirteiden määrittämisessä on elintärkeä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ovatko suomalaiset esimerkiksi huonoja small talkissa, kuten usein väitetään? Onko se suomalainen ominaisuus?

Ovat.

Ulkomailla kaupan kassalla:

Asiakas: "Moikka"
Tyttö: "Moikka, miten menee, mitäs meinasit tehdä tänä viikonloppuna?"
A: "Ei tässä kai mitään niin ihmeellistä, voisin toki sun kanssa johonkin lähteä"
T: "Sori, mutta mä oon jo varattu" [ja hymyilee hyväntuulisesti]

Suomessa, jos avaat suusi kassalla, niin myyjä lehahtaa aivan tulipunaiseksi ja häntä alkaa ahdistaa. Muutamassa sekunnissa kuuluu myös huuto "mee nyt vittuun säätämästä siitä, täällä on jono." Ja muutenkin yleistä paheksuntaa huonosti käyttäytyvää asiakasta kohtaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ovat.

Ulkomailla kaupan kassalla:

Asiakas: "Moikka"
Tyttö: "Moikka, miten menee, mitäs meinasit tehdä tänä viikonloppuna?"
A: "Ei tässä kai mitään niin ihmeellistä, voisin toki sun kanssa johonkin lähteä"
T: "Sori, mutta mä oon jo varattu" [ja hymyilee hyväntuulisesti]

Suomessa, jos avaat suusi kassalla, niin myyjä lehahtaa aivan tulipunaiseksi ja häntä alkaa ahdistaa. Muutamassa sekunnissa kuuluu myös huuto "mee nyt vittuun säätämästä siitä, täällä on jono." Ja muutenkin yleistä paheksuntaa huonosti käyttäytyvää asiakasta kohtaan.

Oletko tosissasi? Mikä sinulle on Suomi? Ikävä kyllä minulle syntyy käsitys, että olet ruma läski jossakin pienessä kaupunginosassa Helsingissä. Koska aivan tavallinen ihminen vaikkapa Oulussa saavuttaa tavallisessa Siwassa tai S-Marketissa ihan tavallisen ihmisen reaktion. En oikein usko tuota, että jokainen kassatyttö yrittää iskeä sinua ulkomailla. Olet niin katkera, että sen täytyy näkyä naamasta.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Ovat.

Ulkomailla kaupan kassalla:

Asiakas: "Moikka"
Tyttö: "Moikka, miten menee, mitäs meinasit tehdä tänä viikonloppuna?"
A: "Ei tässä kai mitään niin ihmeellistä, voisin toki sun kanssa johonkin lähteä"
T: "Sori, mutta mä oon jo varattu" [ja hymyilee hyväntuulisesti]

Suomessa, jos avaat suusi kassalla, niin myyjä lehahtaa aivan tulipunaiseksi ja häntä alkaa ahdistaa. Muutamassa sekunnissa kuuluu myös huuto "mee nyt vittuun säätämästä siitä, täällä on jono." Ja muutenkin yleistä paheksuntaa huonosti käyttäytyvää asiakasta kohtaan.

En tiedä, missä perkeleen arkinibbanan maksimimaissa sinä olet kassoilla asioinut, mutta enpä ole itse moiseen paskanjauhantaan asiakaspalvelija - asiakas -tilanteessa joutunut ikinä onneksi törmäämään. Ja niitä maita, joissa olen asunut tai joutunut jostain muusta syystä aikaa viettämään on useampia, jopa ihan eri mantereiltakin.

Eihän tollasessa mukarennossa ja leikittelevässä kanssakäymisessä tehdä muuta kuin tuhlata kahden toisilleen tuntemattoman ihmisen energiaa ja takana jonottavien aikaa.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Siis mä tapojeni vastaisesti laitoin taannoin ihan positiivista feed backia Iso Roban Alepan junnuosastosta koska ne heittää kelpo läppää kassalla ja pitää keskenään hauskaa duunissa. Sellanen positiivinen boogie tarttuu, mutta kyllä sielläkin huomaa ettei se kaikille toimi sellanen meininki, kun on jotain vitun kurpitsanaamoja liikenteessä liian paljon. Harmi. Kauppa toimii kuitenkin kuten tollasen pikku paskakaupan pitää toimiakin ja meno on jees.

Ei tää nyt liittynyt avaukseen kuin löyhästi mutta enivei.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Ovat.

Ulkomailla kaupan kassalla:

Asiakas: "Moikka"
Tyttö: "Moikka, miten menee, mitäs meinasit tehdä tänä viikonloppuna?"
A: "Ei tässä kai mitään niin ihmeellistä, voisin toki sun kanssa johonkin lähteä"
T: "Sori, mutta mä oon jo varattu" [ja hymyilee hyväntuulisesti]

Suomessa, jos avaat suusi kassalla, niin myyjä lehahtaa aivan tulipunaiseksi ja häntä alkaa ahdistaa. Muutamassa sekunnissa kuuluu myös huuto "mee nyt vittuun säätämästä siitä, täällä on jono." Ja muutenkin yleistä paheksuntaa huonosti käyttäytyvää asiakasta kohtaan.

Öh, mulla on vähän toisenlainen kokemus kassasta parin viikon takaa. Menin kassalle ja mun edessä oli kolmekymppinen mies pienen lapsensa kanssa. No se lapsi siinä hääräs mun jaloissa ja kassatyttö katto mua ja sitä lasta ja naureskeltiin kumpikin tilanteelle. Tän jälkeen menin kassalle ja tää pikkupoika lähti pakoon isäänsä takaisin kaupan sisälle. Naureskeltiin kassatytön kanssa tälle lisää ja neuvoin miehelle et minne suuntaan poika lähti juoksemaan. Sit kassatyttö tähän hymyillen, et "pääasia ettei eksy minnekään" ja vastasin hänelle jotain "niinpä" tän jälkeen tää lapsi ilmesty yhtäkkiä mun jalkoihin ja saatiin siitäkin jotain juttua aikaiseksi. :)

Toki ilman tota tapahtumaa ei oltais varmaan juteltu ja tilanteeseen vaikutti varmaan sekin, että kaupassa oli todella hiljaista tuolloin. Se että on ystävällinen kassalle tai hän on sulle ei tarkoita mitään flirttaamista tai vastaavaa. Kyllähän tää kassatyttö katso mua ja hymyili kun pakkasin tavaroita, mut en ottanut sitä flirttinä. Tulin vaan hyvälle tuulelle siitä ja varmaan kassatyttökin tuli.

Mutta summasurrarum, kassa ei mun mielestä oo paikka missä pitäis harrastaa väkisin jotain vaivaannuttavaa small-talkia. Ystävälliset kiitokset ja moikkaamiset kuuluvat toki asiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Andrew

Jäsen
Minusta Suomessa on aika isot alueelliset erot, vaikka Suomi on pieni maa. Olen todellakin huomannut, että eri puolilta tulevilla suomalaisilla on täysin erilaiset mielipiteet. Mitä enemmän mennään pohjoiseen, sitä isänmaallisempia ja konservatiivisempia ihmiset ovat. (Kunnon yleistys, mutta se varmaan tässä ketjussa sallittakoon).

Etelässä asuvat suomalaiset ovat taas selkeästi yleinsä rennompia ja suvaitsevaisempia sekä positiivisempia.

Itseäni ärsyttää joskus, kun aina jauhetaan Suomen vaikeasta historiasta ja siitä kuinka sodat ovat vaikuttaneet meidän kansanluonteeseen. Tämä on varmasti totta, mutta joskus on oikeasti aika katsoa eteenpäin. Historiasta opitaan, mutta siihen ei pidä jämähtää.

Moni Itäeuroopan maa jäi sodassa täysin jyrän alle ja kärsi sen jälkeen Kylmän Sodan aikana kommunismista, silti näissä maissa tapaa mukavia ja positiivisia ihmisiä jotka haluavat katsoa tulevaisuuteen, eikä menneisyyteen.

En usko, että suomalaisuus on itsessään syy hankaliin asioihin tai ominaisuuksiin. Suomalainen kulttuuri on vaan hitaasti muuttunut positiivisempaan suuntaan, mutta se vie aikaa.

Yksi asia mitä en ymmärrä suomalaisissa on tämä ajatusmaailma "mitä muut meistä ajattelee... ". Järkytys on ollut kuinka moni ei ollenkaan kyseenalaista asioita tai antaa jonkun muun ohjata elämäänsä ja tulee sitten onnettomaksi.

Toivottavasti seuraavan kymmenen vuoden aikana päästään paremmin pois tästä holhousvaltiosta: monopolit pois, ruotsin kieli vapaaehtoiseksi, asepalvelus vapaaehtoiseksi jne. Ihmisten kuuluu saada päättää itse asioista niin kuin esimerkiksi meidän läntisissä naapurimaissa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ulkomailla kaupan kassalla:

Asiakas: "Moikka"
Tyttö: "Moikka, miten menee, mitäs meinasit tehdä tänä viikonloppuna?"
A: "Ei tässä kai mitään niin ihmeellistä, voisin toki sun kanssa johonkin lähteä"
T: "Sori, mutta mä oon jo varattu" [ja hymyilee hyväntuulisesti]

Suomessa, jos avaat suusi kassalla, niin myyjä lehahtaa aivan tulipunaiseksi ja häntä alkaa ahdistaa. Muutamassa sekunnissa kuuluu myös huuto "mee nyt vittuun säätämästä siitä, täällä on jono." Ja muutenkin yleistä paheksuntaa huonosti käyttäytyvää asiakasta kohtaan.

Ei tätäkään voi yleistää, ei minulla ainakaan tuollaisia kokemuksia ole. Se on epäkohteliasta jos jää kassalle notkumaan ja jauhamaan paskaa kun jono kasvaa, mutta jos on hiljaisempaa, niin usein olen vaihtanut sanasen lähi-Salen kassatyttöjen (ja hyväntuulisen, keski-ikäisen naisen) kanssa hyvässä hengessä. Ei mitään väkinäistä flirttipaskaa vaan yleistä jutustelua, sitä kuuluisaa small talkia. Lähikaupan myyjien asenne ja ilmapiiri on muutenkin letkeä, siitä ovat muutkin maininneet. Eivät nuo ahdistu tai punastu, jos asiakas tekee muutakin kuin murahtaa.

Vastaavasti ulkomailla on ollut ihan yhtä yrmeitä kassaeukkoja kuin mitä Suomessa usein kuvitellaan, jotka väsyneesti sanovat tasan sen mitä pitääkin, ja sehän sinänsä riittää - ei sitä tarvitse mistään leivän tai eineksen ostosta tehdä suurta viettelevää draamaa, jos kassa"tyttö" on viisikymppinen puolalainen rouva.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Suomessa, jos avaat suusi kassalla, niin myyjä lehahtaa aivan tulipunaiseksi ja häntä alkaa ahdistaa.
Arvostan vanhoja suomalaisia sananlaskuja. Niissä on ikiaikainen viisaus. "Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa". Teet mitä tahansa työksesi niin positiivinen asenne toista ihmistä kohtaan saa asiat sujumaan. Samoin asiakkaana, kun olet luonnollisesti ystävällisesti, saat hyvää palvelua. Esim. viime vuonna huomasin lähikaupan kassan värjäyttäneen onnistuneesti hiuksensa ja sanoin hänelle spontaanisti, että onpa sulla hyvän näköiset hiukset. Sen jälkeen olen aina saanut hymyilevää palvelua. Lähikioskin myyjällä huomasin uudet rakennekynnet. Sanoin, että onpa sexyt kynnet. Ja hän ilahtui, koska ei kai kukaan nainen vain omaksi ilokseen kalliita rakennekynsiä teetä.

Joskus tilasin aikaa kantaparturiini. Puhelimeen vastannut kysyi, että kenet meistä haluat leikkaavan hiuksesi. Vastasin, että ei sillä ole väliä kun olette kaikki valtavan ihania. Sen jälkeen olen saanut parturiin kanta-asiakasalennuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No aika pahan pistit. Mutta jos nyt mennään henkilökohtaisen mielipiteen kanssa, niin mun mielestä suomalaiset on perin negatiivista sakkia. Ja vähän perseennuolijoita ja tittelinkipeitä, arvostus toista kohtaan lähtee sen kautta kuka sä oot, kenen kanssa naimisissa, mikä ammatti tai koulutus. Täällä ollaan myös mestareita elämään sen toisen saavutuksien kautta. Ylpeä voit olla tyttäresi tutkinnosta, mutta ei se susta mitenkään erikoisempaa ihmisenä tee. Varsinkin jos olet vittumainen luonne muuten.

Mun naapuri on sellanen ikuinen kadehtija ja lapsiensa kautta eläjä. Todella raskas tyyppi. Olisi onnellinen kun on kaunis koti, terveet lapset ja mukava mies, mut ei. Mä olen onnistunut aika hyvin välttymään sen kanssa suuremmilta kotkotuksilta, mutta erehdyin viime kesänä laittamaan meidän kesäpaikalla kuvattuja kuvia facebookiin. Jo on peräsuolipitkällä tekemässä itseään tykö kun esim. isäni ajaa pihaan. Miksi? Miten se eroaisi jos oliskin työtön alkoholisti.

Suomalaisessa palvelualttiudessa palvelun laatu liittyy kanssa siihen miltä näyttää. Jos menee töistä suoraan verkkkareissa ostamaan sohvaa, saa vähän kauemmin odotella myyjää kuin olis laittautunut ja kallis käsilaukku olalla. Mutta ihan perus Prismoissa on mukavia ja asiansa osaavia kassahenkilöitä. Ja varsinkin Alkoissa on hyvää asiakaspalvelua aina.

No, en tiedä. Sellanen negatiivinen ja vaativa asenne mun mielestä suomalaisilla on.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, en tiedä. Sellanen negatiivinen ja vaativa asenne mun mielestä suomalaisilla on.

Tuossahan tuo nyt aika hyvin tuli käytyä läpi. Jos joku on sitä mieltä, että suomalaiset eivät hermoile vaikka siellä kaupan kassalla, jos eläkeläisen plussakortti on vähän hukassa tai bussi muutaman minuutin myöhässä, niin on silloin taatusti samaa porukkaa. Ja eikö Suomi jonkun mielestä ole maa missä aika usein jätetään avaamatta ovi, jos joku ei ole ilmoittanut tulostaan.

Ulkomailla huomaa kaksi asiaa. Suomi on hyvä maa, mutta ei missään tapauksessa mikään maailman ainoa ja paras maa ja kaikki muualla on ihan päin helvettiä.

En minäkään pidä smalla talkista sinänsä ja joskus lähinnä jopa naurattaa juurikin sen turhuus. Silti se voi olla ihan hauskaakin, kun siihen tottuu.
 

Andrew

Jäsen
No aika pahan pistit. Mutta jos nyt mennään henkilökohtaisen mielipiteen kanssa, niin mun mielestä suomalaiset on perin negatiivista sakkia. Ja vähän perseennuolijoita ja tittelinkipeitä, arvostus toista kohtaan lähtee sen kautta kuka sä oot, kenen kanssa naimisissa, mikä ammatti tai koulutus.

Tässä on kyllä aika hyvä tiivistys suomalaisista. Onneksi uudet sukupolvet ovat koko ajan enemmän ja enemmän vapaampia sekä heillä on parempi itsetunto yhdistettynä hyvään itseluottamukseen.

Mika Waltari kuvaa hyvin kirjoissaan sitä miten suomalainen aina miettii sitä mitä muut ajattelee ja hyväksyykö muut minut, vaikka kirjat on kirjoitettu pääosin toisen maailman sodan jälkeen niin yllättävän hyvin Waltari on onnistunut kuvaamaan sitä suomalaisten ahdistuneisuutta mikä on vielä 2014-luvulla läsnä tässä meidän yhteiskunnassa.

Kirjoitin tuonne jo aikaisemmin, että kaikkea ei voi pistää historian piikkiin, koska Euroopassa on lukuisia muita valtioita, jotka kärsivät myös sodassa, mutta ei heidän kansanluonne silti ole perusnegatiivinen.

Yksi asia mitä kannattaa elämässä tehdä on valita ihmiset kenen kanssa on tekemisissä. Jos joku ihminen valittaa aina vaan joka asiasta niin siitä voi huomauttaa ja jos mikään ei muutu, niin sitten lopettaa vaan omalla vapaa-ajalla tälläisten ihmisten kanssa olemisen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mika Waltari kuvaa hyvin kirjoissaan sitä miten suomalainen aina miettii sitä mitä muut ajattelee ja hyväksyykö muut minut, vaikka kirjat on kirjoitettu pääosin toisen maailman sodan jälkeen niin yllättävän hyvin Waltari on onnistunut kuvaamaan sitä suomalaisten ahdistuneisuutta mikä on vielä 2014-luvulla läsnä tässä meidän yhteiskunnassa.

Jees, mutta johtuuko asia nimenomaan suomalaisuudesta? Minusta tämä on yleisinhimillinen juttu. Ihan varmasti esimerkiksi Puolassa, Virossa, Norjassa ja sanotaan vaikka Hondurasissa mietitään, että mitä muissa maissa heistä ajatellaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Iltaroskalehdet seuraavat muutenkin Jatkoaikaa juttutärppien toimessa, tämä ainakin tuntuu sopivan kuin nakutettu tähän ketjuun eli Iltasanomien juttu "Tällainen on suomalainen tyhmä: ”Kaikki eivät tajua”.

Tässä perusasia jutusta:
Kilpamäki valottaa kirjassaan Suomalaisen tyhmyyden ylistys hölmöyden historiaa Suomessa 1800-luvulta lähtien. Hän päätyi tyhmyyden tutkijaksi vahingossa.

– Etsin materiaaleja kulttuurihistorian graduuni ja törmäsin 1800-luvun pilalehteen nimeltä Matti Meikäläinen. Huomasin, että aineistosta olisi vaikka mihin.

Pohjoinen kansamme kärsi pitkään hieman tyhmän maineesta. Kilpamäki kirjoittaa, kuinka 1900-luvun alkupuolella suosiossa olleet rotuteoriat lokeroivat suomalaiset vähä-älyisinä pidettyjen mongolien rinnalle.

Myös suomalaiset ovat aina naureskelleet toistensa tyhmyydelle. Sitkeässä olevien stereotypioiden mukaan pohjalaiset esiintyvät maailmanomistajan elkein, lappilaiset ja kainuulaiset ovat masentuneita juoppoja, karjalaiset tunteikkaita lörppöjä, tamperelaiset suoraan Kummelista ja turkulaiset muuten vain omahyväisiä, kirjassa listataan.

Stereotypioita on toki joka maassa, mutta Kilpamäki kaivoi esille nimenomaan suomalaisia erityispiirteitä (ei onneksi sentään geneettisiä erityispiirteitä):

Kilpamäki löysi suomalaisesta tyhmyydestä muutamia erityispiirteitä.
– Humalahuumori on sellainen juttu, jota ei kaikissa maissa ymmärretä. Kaikkialla ei tajuta, mitä hauskaa kännissä olemisessa tai humalassa hölmöilyssä on.

Lisäksi suomalainen tyhmyys näyttää tiivistyneen miehiin.
– Suomalaisesta tyhmyydestä puhuttaessa puhutaan usein juuri miehen tyhmyydestä. Se on mielenkiintoista, Kilpamäki pohtii.

Myös populaariviihteen hassut hölmöt ovat yleensä miehiä, kuten Uuno Turhapuro, Kummeli-hahmot ja Duudsonit.

Tässäkö siis suomalaisuuden negatiiviset erityispiirteet oikein tutkittuna? Känniset tyhmät miehet.

Kilpamäen analyysin lukisin mielelläni koskien Kalsarikänniketjua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös