Onko sinulla pitkä letti?

  • 6 005
  • 62

Onko sinulla pitkä fleda?

  • Kyllä

    Ääniä: 78 20,9%
  • Ei

    Ääniä: 295 79,1%

  • Äänestäjiä
    373

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, tuli tuossa katsottua Idolsin finaali ja senhän voitti pitkätukkainen hevari, eli Ari Koivunen. Tuli myös tuossa katsottua Lynyrd Skynyrdin DVD:ta ja melkoisia pitkätukkiahan oli tuonkin suurenmoisen bändin jäsenet enimmäkseen...

Näin ollen purskahti mieleen sellainen huikea kysymys: Kuinka moni jatkoaikalainen tunnustautuu pitkätukaksi? Varmasti meistä osa täälläkin omistaa letin, jota voi mieltää pitkäksi noin ainakin miesten mittapuulla (ts. ulottuu korvien alapuolelle, mieluiten lähemmäs hartialinjaa). Tämä ketju on siis, mitenkään sukupuolia sorsimatta, tarkoitettu miehille etupäässä, mutta olen kuitenkin lempeä kaveri ja naiset saa myös toki äänestää, mutta toivon, että mainitsevat asian kuitenkin viestin muodossa. Jotta tuloksista välittyy edes jonkinlainen totuus.

Itsehän olen ns. pitkätukka. Kuontalo kasvaa tällä hetkellä hartioille saakka ja hieman sen allekin jo. Muutamia vuosia on tullut tätä kasvateltua ja aika hitaastihan tuo enää pituutta venyy, mutta ei ole ainakaan vielä käynyt vakavasti mielessä, että pois ajellaan. Viimeistään sitten, kun alkaa kalju mahd. paistamaan sen verran, että haittaa jo ulkomuotoa. Sitten ehkä on paluu lyhyeeseen malliin, mikä on kuulunut myös ulkomuotooni aikanaan. Siihen asti annan kuitenkin kutrien hulmuta ja rokkitytöthän siitä tykkää, se on selvä! ;)

Niin ja bonuskysymys: Edustaako sinulle pitkät hiukset jonkinasteista ideologiaa? Kertooko ja viestittääkö ne ihmisen elämänasenteista ja yleisestä suhtautumisesta arkisiin ja yhteiskunnallisiin asioihin? Voiko konservatiivi olla pitkätukka, vai onko kaikki pitkätukat vähintäänkin anarkisteja, hippejä ja/tai saatananpalvojia?
 

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Eipä ole. Ollut aikaisemmin joskus 15-16 kesäisenä. Nykyään vetelen gilleten uusimmalla innovaatiolla ne vähäisetkin pois. Lähinnä sen vuoksi, että jos tukkaa kasvattaisi niin lopputulos lähentelisi Pertti "Spede" Pasanen lookkia. Ja meikäläinen ei tule ikinä sortumaan mihinkään "overcomb" viritykseen. Parta kyllä kasvaa ja voi erittäin hyvin. Pakko se on jotain kasvattaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyään varsin lyhyt fleda, ollut jo yli kymmenen vuotta. Joskus pikkupoikana inhosin parturissa käymistä ja lettikin kasvoi siinä samalla melkoisiin mittoihin. Pari kertaa luultiin tytöksikin hieman kauempaa katsottuna. Parhaimmillaan tai pahimmillaan kuontalo oli sellainen Pasi Rautiaismaisen pitkä, kihara ja sekaisin. Roikkui siis silmillä. Jätkiltä tuli yleensä kuittailua ja vittuilua, tytöt puolestaan jopa kadehtivat paksua ja näyttävää kupolikarvoitustani. Eipä ole silti sitä pehkoa enää ikävä. Enkä yleensä vedä mitään johtopäätöksiä henkilön luonteenlaadusta tukan pituuden perusteella.
 

Erik Loka

Jäsen
Suhteellisen pitkä piiska (vähän sinne korvien alapuolelle) meikäläiselläkin oli vielä pari viikkoa sitten. Ei sitä vaan jaksanu enää kattella. Eikä siihen mitään sen kummempaa "ideologiaa" liity. Se vaan oli.
Kyllä mä semmosen kuitenkin vielä takasin kasvatan.
 

Zalama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, SaiPa
Toki on pitkä letti. Mulla on sellainen perinne, että talven yli kasvatan lettiä ja heti kesäloman alettua lähtee pois. Talvipakkasilla se lämmittää päätä ihan kivasti. Kesällä on mukavampaa olla lyhyttukkainen, eikä sitä lämpimällä säällä edes tarvitse.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joskus ~kymmenvuotiaana oli jonkinmoinen takapiiska, mutta yläasteelta lähtien on tukka ollut jotain kolmen millin ja vajaan kymmenen sentin väliltä. Yläasteella vakiotyyli oli jenkkisiili, lukiossa mentiin hiukan pidemmällä piikkitukalla ja lopussa tapahtui vaihto hyppyrimalliin. Intissä pidin hiukset max. puolessa sentissä. Opiskeluaikoina kuvaan tuli ensin etutöyhtö, sitten ruuhkatukan yritys ja lopulta keesi. Kerran vedin sivut kolmeen milliin ja päälle jätin miedon beckhamin.

Pari kertaa olen päättänyt alkaa kasvattaa lettiä jonnekin tuonne korvien alapuolelle, mutta ei ole riitänyt kärsivällisyys. Tai lähinnä en kestä sitä välivaihetta, kun hiukset ovat liian lyhyet ollakseen sopivan huolettomat, mutta liian pitkät totellakseen vahoja ja geelejä. Pari pyörrettä, paksut hiukset ja liika tarkkuus saavat kivasti pinnan kireälle peilin edessä. Niinpä olen pitänyt hiukseni melko lyhyenä ja pyydän ohentamaan niitä ja rikkomaan muotoa parturisession aikana. Tosin nyt olen harkinnut, josko ajaisin about puolen sentin siilin ja kasvattaisin siistin parran hiusten kanssa yhteen. Olisi ainakin yksinkertainen ratkaisu ja säästäisi vahoissa, partureissa ja ajassa.
 
Täältä löytyy kans lettiä ja aika pitkällehän se on tuossa kerennyt jo venähtää, kun melkein 10 vuotta sitä on tullut kasvatettua. Metallimies kun on "henkeen ja vereen" niin pakkohan sitä on ollut kasvattaa kunnon heviletti.

Vastaus Bonuskysymykseen:

Ei tässä mitään muuta ole takana kun että satun pitämään pitemmistä hiuksista, ne tuntuu jotenkin luonnollisimmillta ja en ole saatananpalvoja enkä myöskään mikään muukaan noista edellämainituista.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, ei ole tällä hetkellä pitkää lettiä. Pari kertaa kylläkin on ollut sellainen semi-pitkä. Siis kun parturissa käyntien välissä on ehtinyt kulua lähes vuosi, ja esimerkiksi etuhiukset ovat ehtineet kasvaa suuhun asti.. Tosin, monesti parturin jälkeen on ollut aika alaston olo, jostain syystä.. Partaa kasvatin ekaa kertaa viime syksynä, noin 5-6 kuukauden ajan, ja aikamoinenhan siitä ehti tulla. Tai en mä sitä kasvattanut, vaan se kasvoi ihan itsestään. Oli muuten aika hassu olo kun sen ajoin pois, en meinannut tunnistaa itseäni peilistä.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Nelisen vuotta sitten, 26-vuotiaana havahduin siihen, että vaikka olen hevimies, minulla ei ole koskaan ollut pitkää tukkaa. Päätin korjata tilanteen, enkä sen koommin ole parturiin mennyt. Nyt tukka ulottuu yli lapaluiden. Onhan tuosta tullut tietyllä tavalla osa identiteettiä, eikä näkyvissä olevan tulevaisuuden aikana ole aikeita lyhentää.

EDIT. Lisäksi mä olen saanut elämääni ihan uutta sisältöä, kun löysin huumeet ja Saatanan.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ei ole.

Edustaako se jotain ideologiaa: Kylla. Epasiistia "ideologiaa". Suora pitka letti on kylla jotain niin vastenmieleista, etta parturiin vaan. Kylla se siita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
1Timer kirjoitti:
Ei ole.

Edustaako se jotain ideologiaa: Kylla. Epasiistia "ideologiaa". Suora pitka letti on kylla jotain niin vastenmieleista, etta parturiin vaan. Kylla se siita.
Minusta suora, hyvin hoidettu pitkä piiska sopii joillekin ihan hyvin. Eikä se tee kantajastaan ollenkaan epäsiistiä, siis jos on hoidettu ja tyyppi pitää itsensä muutenkin kuosissa. Hoitamaton kasaripehko on taas asia erikseen, niille saa nauraa julkisesti. Toinen on saksalaisten suosima viikset + takapiiska -yhdistelmä.
 

super

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvissä kyttäysasemissa
Italialainen fudispiiska löytyy. Pitäisi kuulemma käydä parturissa ja leikata ikäiselleen sopiva tukka tai malli. Tätä mieltä on vaimoni. Eli en mene parturiin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei ole. Joskus yläasteella meikäläiselläkin oli sellainen keskijakaus ja pitkät hiukset, mutta siitä virheestä toivuttiin hyvin nopeasti. Sen jälkeen on ollut lyhyet, tai kuten nytten, millin sängellä olevat hiukset. Tämä nykyinen malli on järjettömän hyvä ja helppo.

Enkä kyllä ketään kategorisoi pelkästään pitkän letin perusteella. Pitkät hiukset omistava ei ole välttämättä hippi tai penteleenpalvoja.

Yksi ennakkoluulokategoria minulla hiusten suhteen on, nimittäin ainakin viime kesänä teinipoikien kuontalot vallannut ns. vasikan nuolema -malli. Tämä on muka epäsiisti mutta oikeasti pilkunnussijan tarkkuudella viimeistelty ns. huolimaton kampaus, joka puskee merkkilippiksen alta muka vahingossa. Oikeasti jokainen suortuva siitä pikku pellavapäästä on geelillä vedetty millilleen oikealle paikalleen. Tämä tukkamalli vaatii kuitenkin kantajalleen myös pinkin kauluspaidan jonka kaulukset pystyssä katuun räkiminen onnistuu huomattavasti vakuuttavammin. Valkoinen kangasvyö muka kuluneissa farkuissa ja pilottilasit viimeistelevät kokonaisuuden.

Hauskin malli on tuo jo mainittukin takapiiskamalli, jossa niskahiukset on päästetty täyteen kukoistukseensa. Letti voi olla muuten ihan siisti, mutta tuo takatukka... Tunnettiin ennen nimellä tsekkitukka, nykyään täällä päin käytetään kyseisestä mallista nimeä takaraisio. Ja raisiolaisten on turha kiukutella, en minä tuota ole keksinyt.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Totta helvetissä on. Kaljua kun en viitsi pitää (niin muhkurainen pää), niin pitkä se on oltava. On nimittäin semmoiset hiukset jotka ei suostu minkään valtakunnan muotoilutuotteen alistamaksi, kasvaa mm. sivuilta suoraan pystyyn, joten pitkätukka helppohoitoisuuden takia.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Pitkä tukka on, ilmeisesti aika samaan mittaan pääsen Tedin kanssa eli sinne hartioiden alle tämä alkaa kohta mennä. On muuten huomattavasti helpompi tällaista tukkaa hoitaa kuin Trenchtownin mainitsemaa vasikan nuolemaa. Sellaista geelikuontaloa tuli silloin joskus kannettua ja ei se tukanlaitto oikeasti ole kovin heteroa hommaa, tarkoitan tällä tätä geelien ja vahojen kanssa pelleilyä.

Enkä tällä tukalla oikeastaan mitään ideologiaa noudata tai kannata, mitä nyt hieman rock/metallihenkiseksi tunnustaudun.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sir von Aulis kirjoitti:
On muuten huomattavasti helpompi tällaista tukkaa hoitaa kuin Trenchtownin mainitsemaa vasikan nuolemaa.
Joo, tosin hoitoainetta käytän itse pesun yhteydessä, ettei mene ihan paskaan kuntoon hiukset. Geelit kyllä jätän ihan suosiolla muille, omistan sen verran taipuisat hiukset, että ne pysyy sutaisemallakin aika hyvin paikoillaan. Ponnarillahan tulee enimmäkseen hiuksia pidettyä, ainakin muualla kuin kotona.

Pitkissä hiuksissa on se hyvä, että niitä ei tosiaankaan tarvitse trimmata. Jos haluaa pitää lyhyen mallin, niin saa kyllä käydä parturissa, tai olla itse ajamassa pois vähän väliä. Kasvavissa hiuksissa se paskin vaihe on yleensä, kun ne on hieman ylipitkät, eli eivät asetu oikein mitenkään. Ponnarille niitä ei saa ja menevät silmille koko ajan ja näyttävät muutenkin tosi typeriltä. Pakko käytönnössä yrittää kammata taakse. Siinä vaiheessa sitten kun saa ponnarille hyvin, niin ne eivät mene tielle ollenkaan ja on melko käytännöllinen hiustyyli, kun ei tosiaan tarvitse parturiaikoja miettiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan se toinen ääripää. Eli kerran-pari viikossa höyläilen kaikki pois.
 

Viljuri

Jäsen
Yleensä siisti, lyhyehkö sivuilta, mutta päältä hieman pitempi. Olen joskus leikkimielisesti kesäisin kokeilut "Seitsemän veljestä" -lookia ja myös täysin ajeltua, molemmilla kerroilla huomasi tarvitsevansa lippalakkia, mikäli kulki ihmisten ilmoilla.

Joka tapauksessa nykyaikana tälläiset ihmisen oman persoonan "ilmentämiseen" kuuluvat valinnat kuulunevat asiaan, ulkokuori on ulkokuori, eikä näistä valinnoista voi esimerkiksi päätellä mitään ihmisen arvoista ja mielipiteistä. Omassakin kaveripiirissäni on henkilöitä, joiden ulkoasu on kaikkea muuta kuin konservatiivinen, enkä tarkoita mitään Erkki Tuomiojan kaltaista nuhjuista ja boheemia ulkoasunsa laiminlyöntiä. No toki liiallinen laittaminen se vasta outoa onkin, ristiriitaistakin, eiväthän metroseksuaalit tapaa juurikaan kulkea metrolla! ;)

No ei kyllä lävistyksiä taida ollaan kenelläkään miespuolisella kaveripiirissäni, jos tarkemmin ajattelee! Itse asiassa "kapinan" tai "oman erityisyytensä" ilmaiseminen niiteillä ja lävistyksillä lienee jo melko vulgaariksi nähty "statement" näin ylipäätään ja sellaisenaan kulttuurivaikutteiden asento em. tehostuskeinojen osalta toivottavasti osoittaa "eilistä". Oma on luonnollisesti valinta, ei siinä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
P. Kääpiön letti on tyyliä J.K. Paasikivi ja sillä siisti. Isäntämiehen kuontalo ei konstailuja kaipaa. Geeleille sun muille liukkareille sanon väy-väy.

Ajelen hiukseni omin käsin noin kerran 1-2 viikossa, viitseliäisyyden asteesta riippuen. Sivuilta surautan 3 millin terällä, päältä kuutosella. Vaihtoehtoisesti 6 ja 9/12. Työn jälki on perfetto kun on hyvä kone apuna. Vaimo jyystää toisinaan niskavillat jos sattuu olemaan lähettyvillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös