Onko muita lentokenttätyön tekijöitä?

  • 3 406
  • 20

rautis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli löytyykö täältä muita kentältä leipänsä ansaitsevia?
Itse olen työssä Hki-Vantaalla,kolmevuorotyö päivät yleensä 8-14 tuntisia,mutta vastapainoksi sitten hyvin vapita.Työntelen lähteviä koneita putkesta ja siirtelen yöpyviä ja reitille lähteviä koneita parkkiin ja parkista putkeen,talvisin lisäksi tietenkin jäänpoistoa koneihin ja ynnä muuta vastaavaa.Kertoilkaa onko muita ja mitä yleensä teette työksenne?!
 
Viimeksi muokattu:

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Re: Onko muita lentokenttä työn tekijöitä?

Jo ketjun otsikko antaa fiksun kuvan ammattiryhmästä. Ja itse en ole kyseisessä työpaikassa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ai,jaa no mikäs olis aihe joka sinuakin kiinnostaisi,kerro niin jutellaan siitä!

AnFa viitannee siihen, että lentokenttätyöntekijä on yhdyssana, kun olet kirjoittanut lentokenttä työn tekijä.

Mutta älä anna lannistaa. Harva näitä täysin hallitsee. Jatkakaa vaan, mielenkiintoinen työpaikkahan lentokenttä varmasti on. Itsekin olisin voinut aikoinani ajatella, ja olihan haaveissa tietenkin liikennelentäjän ammatti. Rahkeet nyt vaan eivät riittäneet toimistoa pitemmälle.

edit. Eikä mun toimisto edes sijaitse lentokentällä. Syytä kyllä toisinaan olisi, että olisi pakomahdollisuus nopeasti käsillä.
 

scholl

Jäsen
Mielenkiintoinen ketjunavaus sinänsä.
Itseäni lentokentät kiinnostavat. En ole mikään suuri ilmailufani, mutta bisneksenä se on jotenkin kuitenkin kiehtovaa. Olen harrastanut sitä työskentelymielessä aiemmin ja nykyään vain harrastus- ja tutkimusmielessä. Aikoinaan olen ollut mm. tilanteessa, missä olen asunut pitkiäkin aikoja mm. Frankfurtin lentokentässä hotellissa ja lentänyt hyvin paljon niin sitä ikäänkuin alkaa pitää noita paikkoja jonkinlaisina kaupunkeina, joihin voi jopa kotiutua. Kun viettää aikaa oikeastaan pelkästään lentokentällä ja ilmassa mukaan lukien kuntoilun, safkaamisen ja shoppailun niin muutaman viikon päästä kaikki alkaa olla aika tuttua.

Mielenkiintoista kuinka paljon erilaisiakin työtehtäviä lentokentillä on ja sitä on aina kiva seurata. Moni vihaa välilaskuja, mutta itse otan sellaisetkin lennot aina välillä vastaan ihan ilolla, kun tulee sitten seurattua vähän erilailla kentän ja lentoyhtiöiden toimintaa.

Itse olen ollut lentokentällä lentoyhtiöillä duunissa. Siis ihan konsulttina, mutta toimistot ovat olleet lentokentän yhteydessä. Sekä Arlandassa että Frankussa. Sen lisäksi on tullut tehtyä duunia mm. Malmön, Köpiksen, Göteborgin, Helsingin, Johannesburgin, Wienin, Milano Linaten, Amsterdamin, Brysselin, Kölnin, Barcelonan, Pariisin CDG:n jne. kentillä. Varmasti joku nyt jäi pois. Lähinnä toimintojen integrointiprojekteja, mutta myös muitakin.

Arlandan aikoina kymmenisen vuotta sitten hengailin myös vapaa-aikoja usein kentällä. Kaverilla oli ne kaikki kulkuluvat etc. kun teki spot checkejä omassa projektissaan ja diilasi mut sitten visitoriksi. Käytiin B747 freighterissä, B737 QC:ssä ja sitten käytiin katsomassa, kun jotain ABB:n tai vastaavan isoa osaa haettiin Antonovilla. Ja kaikkea mahdollista, mitä viikonloppuisin voi tehdä. Ja aina kun oli joku tietty päivä niin että on uusi lehti ilmestynyt niin gatelle vastaan Lufthansan konetta niin lentoemäntä antoi uuden Wirtschaftswochen, der Spiegelin, Sternin tai Economistin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja aina kun oli joku tietty päivä niin että on uusi lehti ilmestynyt niin gatelle vastaan Lufthansan konetta niin lentoemäntä antoi uuden Wirtschaftswochen, der Spiegelin, Sternin tai Economistin.

Eikös toi nyt oo vähän niin kuin kerjäämistä? Siellä ne nyt Saksassa puhuu, ettei näillä ressukoilla ole varaa edes lehtiin, vaan almuja pitää anella. Ja tuskin osaavat edes lukea, taitavat vaan raukat lämmittää mökkejään niillä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Ja aina kun oli joku tietty päivä niin että on uusi lehti ilmestynyt niin gatelle vastaan Lufthansan konetta niin lentoemäntä antoi uuden Wirtschaftswochen, der Spiegelin, Sternin tai Economistin.

Pelimies olisi ottanut lentoemännän ja jättänyt lehdet gatelle. Tosin pelimies olisi ottanut jonkun muun yhtiön kuin Lufthansan emännän.
 

scholl

Jäsen
Pelimies olisi ottanut lentoemännän ja jättänyt lehdet gatelle. Tosin pelimies olisi ottanut jonkun muun yhtiön kuin Lufthansan emännän.

Lufthansalla on kyllä mielestäni parhaimmannäköisiä lentoemäntiä. Olen henkilökohtaisestikin tutustunut joihinkin ja todella loistavannäköisiä ja hyviä tyyppejä. Puhuvat kaiken lisäksi luonnollisesti saksaa. Eivät toki kaikki hyvännäköisiä.

Wirtschaftswochea ei myydä esim. Suomessa tai Ruotsissa lehtipisteissä. Eli vaihtoehtoina on melkein vierailu Saksassa tai sitten että sen saa LH:n koneesta. Samoin Manager Magazin on hävinnyt viime vuosina Akateemisesta. Kaikki parhaat lehdet siis ovat vain tyyliin Kauppakorkeakoulun kirjastossa, eikä missään myynnissä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Monesti oli nuorempana mielessa, etta josko lentokentalle menis toihin. Se kansainvalinen ja kiivastempoinen tyoilmapiiri jotenkin kiehtoi. Ja kiehtoo edelleenkin, silla kylla ma aina kentalle paastyani zuumailen silmat vilkkuen kaikkia kentalla tyoskentelevia. Semminkin naita ulkona tyoskentelevia. Turvallisuus-tyontekijoita kattelen taas vahan niin, etta kuinka jotkut tekee duuniansa niinkin tarkeassa mestassa vahan niin kun "tosta vaan".

Taisin kerran (90-luvulla) jopa hakea Hki-Vantaalle niihin hommiin, mutta en kelvannut.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pelimies olisi ottanut lentoemännän ja jättänyt lehdet gatelle. Tosin pelimies olisi ottanut jonkun muun yhtiön kuin Lufthansan emännän.

Kentillä mielenkiintoisimpia paikkoja ovat tietysti loundget, jossa harrastetaan tätä perinteistä brandykiekkoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tienaako kentällä hyvin noin niinkuin duunarina jostain tietystä hommasta? En nyt ole hakeutumassa alalle, mutta tulipahan vain mieleeni.

Kyllähän näillä spesiaalipaikoissa työskentelevillä on joku mystinen aura olemassa. Lentokentät ja -koneet, isojen merien laivat miehistöineen, öljynporauslautoilla duunaavat yms. Kansainvälistä meininkiä oletusarvoisesti, vaikkei oikeasti olisikaan. Agenttimeininkiä ja eksoottisia kokemuksia, vaikkei oikeasti olisikaan. Kovempi imago kuitenkin kuin jollain paikallisen veroviraston virkailijalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lufthansalla on kyllä mielestäni parhaimmannäköisiä lentoemäntiä. Olen henkilökohtaisestikin tutustunut joihinkin ja todella loistavannäköisiä ja hyviä tyyppejä. Puhuvat kaiken lisäksi luonnollisesti saksaa. Eivät toki kaikki hyvännäköisiä.
Ei missään ole koko laivasto täynnä pelkästään hyvännäköisiä emoja. Tai ehkä jossain kauko-idän firmoissa, jos oikein silmin katsotaan.

Mielenkiintoinen detalji kokemuksistani Lyfthansan siivillä: Matkasin joskus kauan sitten Luftarilla Frankfurtin kautta Tokioon. Luin lennolla Occhiogrosson teosta The Real Frank Zappa Book, joka sai erään lentoemännän käyttämään kanssani enemmänkin aikaa kuin hyvä palvelu olisi edellyttänyt. Kävi ilmi, että emo oli nähnyt Zapen ainakin vuoden 1988 Euroopan kiertueella ja oli koko lailla hirmuinen fani. Kaikkiin teutoni-ihmeisiin sitä maailmalla törmää. Harmi että tädillä ei ollut mahdollisuutta ottaa päivää Tokiossa, jostain muustakin olisi ollut mukava jutella kuin Zappa-vainajasta.
 

rautis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tienaako kentällä hyvin noin niinkuin duunarina jostain tietystä hommasta? En nyt ole hakeutumassa alalle, mutta tulipahan vain mieleeni.

Kyllähän näillä spesiaalipaikoissa työskentelevillä on joku mystinen aura olemassa. Lentokentät ja -koneet, isojen merien laivat miehistöineen, öljynporauslautoilla duunaavat yms. Kansainvälistä meininkiä oletusarvoisesti, vaikkei oikeasti olisikaan. Agenttimeininkiä ja eksoottisia kokemuksia, vaikkei oikeasti olisikaan. Kovempi imago kuitenkin kuin jollain paikallisen veroviraston virkailijalla.

Mikä on hyvä ja mikä huono,mutta tällä koulutuksella(sähköasentaja)en taitaisi muualta samaa palkkaa saada?!Se joka palkan nostaa hyväksi on vuoro+viikonloppu yms.lisät,työ todella on kaikkea muuta kuin 8-16.Päivä voi alkaa käytännössä yö kolmesta ilta yhdentoista väliin ja on poikkeuksetta 8-14 tunnin mittaisia,mutta vapaat taas sitte on vastaavasti todella mukavat!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä olin kouluaikana vuoden Gatwickilla siivoamassa. Ei se oikeasti mitään ihmeellistä ole, mutta toisaalta olinkin landsidella, mikä muuttaa jotain.

Aivan käsittämätöntä miten typeriä kysymyksiä ja miten paljon matkustajat kysyvät. Saniteettitiloja sekä niihin osoittavia kylttejä on joka puolella ja ei, en ole oikea henkilö vastaamaan majoitusta koskeviin kysymyksiin.

Harmi että tädillä ei ollut mahdollisuutta ottaa päivää Tokiossa, jostain muustakin olisi ollut mukava jutella kuin Zappa-vainajasta.

Tai siis tehdä jotain ihan muuta kuin jutella.
 
Jossain vaiheessa haettiin kuljettajia lentokentälle. Siis ajamaan niitä busseja terminaaleilta lentokoneiden luo. Mielessä kävi hakea sinne, palkka olisi ollut huomattavasti parempi kuin muualla ajelu. Mutta ei vaan kiinnosta muuttaa Vantaalle. Työpaikkana varmaan ihan ok, ehkä tosin yksitoikkoista. Olisin kyllä varmaan onnistunut kuskaamaan porukat väärälle koneelle tms. Mutta ei tarvitsisi rahastaa ihmisiä, sen kun vaan ottaa auton täyteen porukkaa ja lähtee.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Gekko ei kehtaisi pummia Wirtschaftswochenia. Se ostaisi oman.

**

Tämän ketjun avausviestin luettuani tuli mieleen, että nyt FF2:n väki yrittää taas koijata kendojanareita. nimim. "rautis" viittaa sinne suuntaan.

Tuskin kuitenkaan.

Aanri, anyone? Kyllä tämä haiskahtaa vahvasti jalkapalloyhteiskuntaa ajavien suuntaan. Sille :tuoppi:
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös