On aika oluen

  • 669 621
  • 3 954

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
IPA:n osalta suurin hype on ollut poissa jo pitkään, mutta onneksi suosio on kuitenkin vakaata, nuo ovat tulleet jäädäkseen. Jonkinlaista jatkuvaa kehitystä ja uusia tuulia tuonkin tyylin sisällä tapahtuu, mikä on ihan positiivista.
Joskus 2010 paikkeilla, kun kaupoista ei IPA:a yms. Löytynyt, tarjosin kaverille huikan Alkosta ostetusta oluesta ja hän sylkäisi sen samantien suustaan ulos. Nykyään hän toki on aika monipuolinen oluesta nautiskelija ja tuskin edes muistaisi koko tapahtumaa.



Oikeastaan näiden tuleminen ruokakauppoihin oli lähes lottovoitto. Eivät ne tietysti ole parhaimpia oluita maailmassa, mutta voittavat kyllä lagerit satanolla.

Nyt kun alkoholin kuluttaminen on omalta osaltani vähentynyt paljonkin, niin on ollut ilo huomata myös alkoholittomien tuotteiden lisääntymisen. Myös ykkösen vahvuista IPA:a on tarjolla. Toki myös muita tyyppejä pienillä prosenteilla on ilmaantunut ja näitä tulee joskus iltavuoron jälkeen ostettua.

Ei nekään tajuntaa räjäytä, mutta saunassa maistuvat ihan hyvältä.
 

444

Jäsen
Mitkäs ovat porukan suosikkipanimot kotimaasta?

Itse pidän Mallassepät, ETKO ja CoolHead top kolmosessa. Jokaisen happamat ovat taivaallisia.

Pakko antaa Porin Beerhunter'sille kunniamaininta.
Takatalo & Tompuri tarjoilee omaan makuuni erittäin kelvollisia tuotteita. Saatavuus täällä päin Suomea vain on vähän mitä on. Etenkin kylmäsavulager vie kielen mennessään. Vaalea ja savuinen, juuri sitä mitä kesään kaipaa.
Toinen on sitten tuo ahvenanmaalainen Stallhagen, jonka valikoimista toki löytyy lähinnä ”tylsiä” perusjuomia, mutta hintalaatusuhteeltaan ihan eliittiä tässä maassa.
Tällä hetkellä on Stallhagenin Hunaja oluen aika.
Tässä esimerkiksi on yksi aivan ehdoton kesäjuoma.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Takatalo & Tompuri tarjoilee omaan makuuni erittäin kelvollisia tuotteita. Saatavuus täällä päin Suomea vain on vähän mitä on. Etenkin kylmäsavulager vie kielen mennessään.
Juuri viikonloppuna kietaisin huiviin tuon Kaski kylmäsavun ja oli kyllä mainio. Löytyi ainakin Lohjan keskustan Alkosta perjantaina.

IPA on tosiaan tullut jäädäkseen, onneksi. Mistään muodista ei ole voinut pitkään aikaan puhua, ja ainakin itselleni kävi vähän kuten kahvienkin kanssa, eli joskus vajaa 10 vuotta sitten makua piti olla humalan/paahdon kautta niin, että naama rutistuu. Siitä sitten pikkuhiljaa on tultu molempien osalta takaisinpäin ja nykyään oluissa paras IPA on raikkaasti humaloitu 6-7 pinnainen.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
IPAa eri vahvuisina ja hyvää vaalea lageria/pilsiä, eipä sitä muuta tarvita, tai no joku imperial stout tai barley wine välillä
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
No omalta kohdaltani voin sanoa, että jonkinlaista kyllästymistä olen havainnut noihin Ipoihin. Toki laadukkaat sellaiset menevät edelleen, mutta esim. ruokajuomana (jollaisena olutta aika usein menee jos menee) ei nuo ole kyllä lainkaan parhaimmillaan. NEIPA:t tai varsinkaan mitkään tupla-IPA:t eivät ole oikein koskaan itselleni toimineet.

Jotenkin viimeisen parin vuoden aikana saksalaissuuntaiset oluet ovat vieneet tilaa noilta Ipoilta. Laadukkaat pilsnerit, vehnät ja ihan lagerit toimii aina. Sama kyllä pätee Aleihin ja Pale Aleihin. AIka usein tosin jälkimmäiset varsinkin kotimaisten panimoiden valmistamina ovat täysin vastaavia kuin Jenkkityyliset Ipat.

Noita soureja yritin opetella juomaan silloin kun ne muutama vuosi sitten alkoivat muotiin tulla, mutta aika pian päätin, että miksi yrittää kun hyvääkin olutta saa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No omalta kohdaltani voin sanoa, että jonkinlaista kyllästymistä olen havainnut noihin Ipoihin. Toki laadukkaat sellaiset menevät edelleen, mutta esim. ruokajuomana (jollaisena olutta aika usein menee jos menee) ei nuo ole kyllä lainkaan parhaimmillaan. NEIPA:t tai varsinkaan mitkään tupla-IPA:t eivät ole oikein koskaan itselleni toimineet.
MIedommat IPAt menee ruokajuomana itämaisen (kinkki/thai ja muut hiukan ronskimmin maustetut) ruuan kanssa yllättävän hyvin. Muuten suosin lageria siihen tarkoitukseen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MIedommat IPAt menee ruokajuomana itämaisen (kinkki/thai ja muut hiukan ronskimmin maustetut) ruuan kanssa yllättävän hyvin. Muuten suosin lageria siihen tarkoitukseen.
Erilaisten curryjen kanssa huikea olut on Eaglen Banana Bread Beer
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Joo IPA sinänsä voi olla aika harhaanjohtava yleisnimitys suunnilleen kaikille aleille varsinkin asiaan ei-niin-perehtyneen suussa. Ipoja on niin montaa tyyliä, että ei niitä oikein samaan voi niputtaa ja usein ipoina menevät myös apat ja muutkin alet. Eikä siinä mitään, ei oluen ole pakko olla mitään hifistelyä, mutta jos joku sanoo kyllästyneensä IPA:n, niin vähän se särähtää korvaan, kun niitä on joku miljoona erilaista.

Parastahan oluessa on tietenkin valita se oman makunsa mukaan ja tilanne huomioiden. Mulle on viime aikoina uponneet erityisesti NEIPA:t, joskin sieltä raikkaammasta ja vähemmän hedelmäisestä päästä sekä erilaiset APA-henkiset bisset sitten taas vähän katkerampana.

Mainitaan nyt To Øl Whirl Domination ja Northern Monkin Faith NEIPAt ja aika perinteiset Sierra Nevada PA sekä Beavertownin Gamma Ray. Maistuu!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikea sanoa kolmen kärkeä suomalaisista panimoista, kun olen vähän oluen suhteen pudonnut rattailta. En niin seuraile kaikilta osin ja jaksa samaan tapaan kuin hiukan nuorempana saalistella uusia tuttavuuksia. Olen päässyt siihen tilanteeseen, että ostelen tuttuja turvallisia, hyväksi havaittuja oluita. Ne omaan makuun klassikot ja toimivimmat on jo löydetty. Toki uuttakin välillä, mutta ei samalla intohimolla.

Lisäksi juon nykyään lähinnä kauppavahvuisia, koska ne prosentit riittää pääasiassa ja lakimuutos kun toi nelosvahvuiset kauppaan, niin se omaan makuun ainakin lisäksi mahdollisuuksia huimasti.

Eniten ostelen oluita seuraavilta panimoilta ja olen myös huomannut, että ostelen kotimaisia pääasiassa nykyään. Niissäkin laatu kehittynyt ja moni panimo saanut tietyn tasalaatuisuuden aikaan, että ne on jo usein varmoja valintoja.

CoolHead
Nokian panimo
Malmgård
Pyynikki
Saimaan juomatehdas

Noista varmaan löytynee ne, mitä eniten ostan ja kulutan. Vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen, mutta sovitaan, että vaikka nuo kolme ensin mainittua. Ja itse olen CoolHeadin kautta onnistunut mieltymään hapanoluisiin, koska osaavat ne niin hyvin. Toki niitä löytyy ihan laadukkaita muiltakin, kuten Etkolta, mutta CoolHead on noissa kyllä ykkönen. Raspberry Licorice Salted Souria on tullut hörsittyä jokunenkin tölkki. Ei toki olut ihan joka hetkeen ja paikkaan, mutta maistunut kuitenkin hyvin vaihteluna ipalle ja muille.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En vielä maistanut, mutta pakko ihmetellä ääneen. Stallhagenin tuotteet ovat olleet sen verran luotettavia omaan makuun, että poimin Citymarketista mukaan 12packin (0,355 litran tölkkejä, 5,0%) Rusty Rooster Brown Alea sen kummemmin hintaa katsomatta. Piti kyllä moneen kertaan tavata kuitti silmien harittamisen varalta, mutta niin siinä tosiaan lukee: 10,20 plus pantit 1,80. Eihän tuollaiseen hintaan saa nykyään kuin korkeintaan niitä S-Marketin bulkkikoffikarjaloita tai Lidlin olutoluita vai onko nekin jo kalliimpia.

Mikä lie koira haudattuna vai virhe kassajärjestelmässä? Näkyy saaneen kohtuullisia arvioitakin.

Jos sen juurooppaliigan finaalin aikana pari. Ehkä.

E: Vaikutelma ensipuraisun perusteella. Hirveästi ei ole Brown Aleista kokemusta, tuoreimmassa muistissa on joitain viikkoja sitten testaamani Fat Lizardin Freiherr von Braun. Ehkä tämä on vähän mauttomampaa, mutta taatusti kuitenkin euron tölkkihinnan arvoinen. Juu, en lähde hifistelemään termeillä joita en oikeasti hallitse. Ihan jees.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistelen joskus saaneeni kuraa niskaan tässä ketjussa, kun en arvostanut suomalaisia bulkki-lagereita. Perusteluksi taidettiin mainita elitistisyys ja paremman ihmisen esittäminen, ja jo pelkkä suomalaisuus ja lager olisivat sellaisia termejä, että kaltaiseni ihminen hylkää oluen, ja maulla ei ole mitään merkitystä.

No, yritin perustella, että en minä pidä myöskään ulkomaisesta bulkki-lagerista sen enempää, ja toisaalta suuretkin kotimaiset panimot tekevät ihan hyvää olutta halutessaan. Mutta eipä tämä silloin mennyt jakeluun.

No, nyt on kuitenkin todettava, että nyt tuli vastaan todella hyvä kotimainen lager. Kyseessä on kyllä pienpanimotuote, ja pils-kategoriaan kuuluva sellainen, eli ehkä menee vielä erikoisuuden tavoittelun puolelle, mutta pakko tätä on kehua. Kyseessä on Honkavuoren Günter, joka on saksalaistyylinen luomu-pils. Maistuva mallas, tasapainoinen humaloilti ja täyteläinen jälkimaku, jota pieni makeus tukee. Oikein maistuva, ja mieleen tulevat Baijerissa aikoinaan juodut paikalliset ja tuoreet pilsit.

Mielestäni saksalaistyylinen pils on harvinaisempaa Suomessa verrattuna tšekkityylisiin. Ja ehkä tämä selittää sen, miksi olut ei ole niin korkeita pisteitä esimerkiksi Untappd:ssa saanut. Mutta itse kyllä pidin.

Suomessa siis pystytään kyllä tekemään oikein hyvää lageria, joka täyttää myös minun valikoivan makuaistini vaatimukset.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä on kun ei Keijo kelpaa?

En itse osaa sanoa tuosta mitää, kun en ole maistanut. Onhan tuo konseptina omalla tavallaan ihan huikea. Arvostan tuollaista suoraa stereotypioita sisältävää piruilua, kun se on vedetty noin överiksi. Tavallaan piruilu menee jo parodian puolelle, ja sitähän tuo olut ilmeisesti on - eli kalliilla hinnalla suomalaisena myytyä virolaista bulkki-lageria.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Hyväksi havaittuja oluita:

Tornion panimo: Hillatus sour. Tätä juotiin työtoverin kanssa eräässä SOPPissa ja todettiin että taisipa olla paras tuote tällä kertaa. Luultavasti laadukkain hilla olut markkinoilla?

Koffin portteri. Klassikko. Mustaa paksua jankkia. Toimii hyvin aina, mutta erityisesti talvella ja rasvaisen liharuuan kanssa.

Saimaan Panimo IPA. Tässä ei ole mitään ihmeellistä, vaan hyvän makuista helposti juotavaa Ipaa halpaan hintaan. Pirkka IPA on sama Saimaan Panimon tuote hieman vahvempana.

Hiiden panimo Iku-turso. Muistaakseni imperial stout. Hiiden panimosta minulla on aika kokeilun haluinen käsitys. Jopa kuusenneulasolut Otus toimii.

Laitilan lakritsi porter. Näistä esanssi/mauste jutuista porter ja lakritsi sopii hyvin yhteen. Laitilan versio ei ole kauhean voimakasta mutta aika hyvin tasapainossa.

Pyynikin mosaic lager. Mosaic humalat antavat sitruunaisen maun joka etenkin näin kesällä on virkistävä, muulloin antaa virtuaalisen häivähdyksen kesästä. Sama pätee toki muihinkin mosaic ja citra humaloutuihin oluisiin. Tämä olut mainostaa valintaa maailman parhaaksi olueksi, tosin tämä koki pientä inflaatiota kun selvisi että kyseisessä kisassa lähes kaikki osallistuneet valittiin parhaaksi jossain kategoriassa.

Sonnisaari: Nallikaribu barley wine. Kerran mun asuin paikalle on tehty oma olut niin pakkohan siitä on tykätä. Vahvaa hedelmäistä olutta jota on maustettu mm. mangolla. Pitkään panimolla oli vain kiertäviä tuotteita. Yksi ensimmäisistä pysyvämmistä oli Humaloja IPA. Ei syyttä sillä nimensä mukainen vahva humalointi antaa tanakan juonti kokemuksen.

Hailuodon panimo: laakeri. Panimo on pystynyt luomaan selkeän brändin alkaen 0.7l näyttävistä pulloista. Laakeri on laadukas versio peruskeppanasta. Maistuu erityisesti sisällä saari skenessä ollessa kuten esimerkiksi Marjaniemessä tai Hailuodon panimoravintolassa vieraillessa.

Maistila. Yksi Oulun isoista pienistä tuottaa etenkin sour oluita vauhdilla. Jos kyseinen tyylilaji miellyttää, kannattaa pistäytyä Alppilan tehdasromanttisessa ympäristössä tai hakea growler viikonlopun iloksi. Toki muutakin löytyy. Ainakin Harvesteri oli ihan jees. Vähän näppituntuma että Maistila on tullut Oulun pienpanimoista näkyvimmäksi?

Keisari Munchener. Jostain syystä minulla on sympatiaa tätä tuotetta kohtaan, ehkä koska se maistuu hyvältä? Väri kuparinruskea. Lagerin maussa hieman tummuutta ja karamellisuutta.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Koska jos haluan juoda sitä niin A Le coq on halvempaa.
Muistaakseni Taloussanomissa Keijo väki kertoi että lagereista ei ole tarpeeksi vaihtoehtoja ja alkaa kyllästyminen iskeä mitä ihmeellisimpiin litkuihin. En ole minäkään maistanut, mutta epäselväksi jää millä tässä erotutaan muista. Näköjään is juttu on kans: Suomalaisille myydään pian Kontulan Oluttehtaan olutta, joka tehdäänkin Virossa – yritys ratkaisustaan: ”Uudenlainen liikeidea”
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistaakseni Taloussanomissa Keijo väki kertoi että lagereista ei ole tarpeeksi vaihtoehtoja ja alkaa kyllästyminen iskeä mitä ihmeellisimpiin litkuihin. En ole minäkään maistanut, mutta epäselväksi jää millä tässä erotutaan muista. Näköjään is juttu on kans: Suomalaisille myydään pian Kontulan Oluttehtaan olutta, joka tehdäänkin Virossa – yritys ratkaisustaan: ”Uudenlainen liikeidea”

Muistelen lisäksi, että kaverit väittivät jossain haastattelussa, ettei heillä ole itsellään mitään kokemusta oluen tekemisestä, ja keksivät koko homman vähän kuin hetken mielijohteesta. Olisiko ollut vielä perusteluna se, että ovat vähän kyllästyneet siihen, että jotkut juovat mitä ihmeellisempiä oluita.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Jos haluatte erikoisen olut kokemuksen niin käykääpä testaamassa Pien Brewingin ja CoolHeadin yhteistyön tulos Squish of Death. Yrittivät tölkittää sitä, mutta kun juoma on niin paksua, että ei ollut kuulema muuta vaihtoehtoa kuin heittää se kegeihin ja siitä hanoihin. Kyseessä on siis 5% sour jossa on hedelmään niin maan pirusti. Pelkästään juoman ulkonäön ja tuoksun perusteella luulet tilanneesi juoman Jungle Juice baarista. Tämä on semmoinen kokemus, että suosittelen kokeilemaan. Itse tykkäsin tästä kovasti. Pienestä on kiva käydä myös growlereita hakemassa, hinta ei ole kovin paha, tuote on tuore ja paikka on lähellä.

Paljon näin kesän kunniaksi tullut juotua soureja ja näistä tuon edellisen lisäksi parhaita ovat olleet vähemmän yllättäen Mortaliksen oluet. Näissä on niin älyttömästi hedelmää, että tölkit on tuotava lentorahtina amerikasta, koska tölkit ei vaan kestä pitkää laivamatkaa. Todella tasapainoisia ja hienoja tuotoksia.

Parin kaverin kanssa tilattiin Piwne Mostysta juhannusjuomat. Kaikki toimi oikein hyvin, paitsi kaksi tölkkiä rikki. Onneksi ei sentään ollut kalleimmasta päästä vaan halvempia puolalaisia pienpanimo-tuotteita. Muuten tilausprosessi ja muut toimi oikein kivasti. Vähän harmaita hiuksia aiheutti firman tapa laittaa kaikki viestit tilaukseen liittyen puolaksi. Vissiin saivat palautetta niin paljon asiasta, että tämä muuttui tässä kuussa.

Pitkästä aikaa kun pääsee kotipuolessa päin käymään niin pitää viedä tutulle 75v ukkelille pari mielenkiintoista olutta testiin. Meinasin viedä yhden omnipollon vahvemman pastry stoutin ja toiseksi puolukkaisen Biancan. Luulisi taas tykkäävän kun aina kyselee milloin käyn ja voinko tuoda jotain erikoista jota hän voi jakaa naapurinsa kanssa. Näin näitä uusia oluesta innostuneita syntyy.

Ja mitä tuohon Keijoon tulee, niin on mielestäni sen luokan kusetus, että en heitä itse tue.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mikä on kun ei Keijo kelpaa?

Alkoholittomat oluet kuuluu pääsääntöisesti sarjaan sitä itseään. En kuitenkaan tyrmää ennenkuin maistan mutta en ole vielä tykännyt ainoastakaan alkoholittomasta oluesta joita oon maistanu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkoholittomat oluet kuuluu pääsääntöisesti sarjaan sitä itseään. En kuitenkaan tyrmää ennenkuin maistan mutta en ole vielä tykännyt ainoastakaan alkoholittomasta oluesta joita oon maistanu.

Onhan niitä useampiakin hyviä. Nostaisin esiin toisenkin hyvän kotimaisen lagerin, eli Kukko Alkoholiton Pils. Toimii hyvin lämpimänä päivänä janojuomana, tai vaikka grillisapuskan kyytipoikana.

Tosin eikös tuo Keijo ole kuitenkin alkoholillinen? Sellaisessa käsityksessä olen ollut tähän asti.
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Alkoholittomat oluet kuuluu pääsääntöisesti sarjaan sitä itseään. En kuitenkaan tyrmää ennenkuin maistan mutta en ole vielä tykännyt ainoastakaan alkoholittomasta oluesta joita oon maistanu.

Tosin eikös tuo Keijo ole kuitenkin alkoholillinen? Sellaisessa käsityksessä olen ollut tähän asti.
Keijoa on 4,6% ja 0,0% vahvuuksina.
Ei ollut kumpikaan hääviä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keijoa on 4,6% ja 0,0% vahvuuksina.
Ei ollut kumpikaan hääviä.

No on siinäkin. Tekevät keskioluen lempinimen mukaan nimetyn "rehellisen peruskaljan", koska eivät jaksa näitä oluthössötyksiä. Ja sitten tekevät kuitenkin heti tyylipuhtaan oluthössötyksen, eli alkoholittoman oluen...

Nyt meni jo katu-uskottavuus. Odotan jo innolla Keijo IPA:n ja Keijo Sourin (tuohan voisi olla vaikka panimomestarin salanimi) tuloa markkinoille. Koska jos panimo ei jaksa oluthössötyksiä, mutta tekee kuitenkin sellaisia, niin nuohan tulevat markkinoille väkisinkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös