Mä haluaisin kanssa vastauksen tähän. Mun mielestä kaikkien panimoravintoloiden ja panimoiden tulisi tarjota tätä. Se lisäisi myös isompien annoksien myyntiä. Koska jos itse otan vaikka tällaisen 5 oluen pienen ”maistelumenun”, niin tilaan kyllä maistelun jälkeen ainakin jonkun näistä myös isompana versiona. Olen käynyt useammalla panimollakin vierailulla, jotka eivät tätä mahdollisuutta tarjoa.
Tuo toimi vielä BrewDogilla hyvin. Siellä ei ollut oluessa "paljousalennusta", vaan desin lasi maksoi viidenneksen tuopillisesta.
Tuota perinteisempää hinnoittelua kai perustellaan sillä, että desin laseilla joudutaan tekemään enemmän työtä kuin tuopeilla. Itse näen asiakkaana kuitenkin niin, että ne tuovat lisäarvoa, ja saattavat houkutella juuri sinun tai minun kaltaisia asiakkaita paikkaan. Aika iso osa ottaa kuitenkin edelleen sen perinteisen tuopillisen, ja nuo setit ovat vain hyvä lisäpalvelu. Toisekseen, juuri tuollaiset desin bussin odottelu -oluet olisivat myös loistava "lisäpalvelu".
Taitaa vielä kaikesta hyvästä kehityksestä huolimatta näkyä tuo suurten panimoiden kylvämä maaperä tässä. Tuossä tässäkin ketjussa ollut Sinebrychoffin pitkäaikaisen panimomestarin haastattelussaan mainitsema: "Olut on tarkoitettu janon sammuttamiseen, eikä siemailuun, tai se ei ole olutta" on kaikessa yksinkertaisuudessaan minusta aika käsittämätön lausahdus. Esimerkiksi nämä erittäin arvostetut imperial stoutit ja barley winet menevät ehdottomasti jälkimmäiseen kategoriaan. Tai vahvat belgialaiset luostarioluet. Vaalea lager on sitten taas ehdottomasti ensimmäistä kategoriaa, mutta on melkoista propagandaa väittää, että nuo aiemmat eivät olisi olutta.
Olen sen verran tutustunut itse eri oluttyylien valmistukseen, että tiedän vaalean lagerin olevan yllättävän vaikea valmistaa. Esimerkiksi aina trendikkäät IPA ja APA valmistuvat paljon helpommin ihan aloittelevalta kotipanimon pyörittäjältäkin, ja tämä on yksi syy myös sille, miksi pienpanimot monesti aloittavat näillä. Tämä vaalean lagerin vaativuus on yksi usein näiden suurten panimoiden viljelemä väite. Ja se pitää ihan paikkaansa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos oluen valmistuksessa käytetään raaka-aineena ohratärkkelystä, kuten monesti näiden bulkkilagereiden kohdalla on, niin vaikka tuote onkin tasalaatuista, ei se ole kovinkaan laadukkaista raaka-aineista valmistettua, ja on ehkä jopa vähemmän olutta, kuin nämä aiemmin mainitsemani lajikkeet...
Näiden bulkkilagereiden suosio perustuu enemmän edulliseen hintaan, helppoon juotavuuteen, pitkään historiaan ja markkinointiin. Enkä koe tätä vääränä, koska näin maailma toimii, ja mitä sitä vastaan kapinoimaan. :)
Ja kyllä noilta isoiltakin tulee hyviä oluita, joita bulkkilagereiden välttäjäkin arvostaa. Koffin Porter on laatutuote. Koffin alkoholiton Crisp Vehnä menee hyvin mökillä grilliruoan kanssa. Olvilla on useampikin oikein juomakelpoinen tuote valikoimissaan. Hartwall... no, heidän valikoimistaan en ole vielä oikein onnistunutta tuotetta löytänyt.
Edit: Tuosta ohratärkkelyksestä löytyi ihan hyvä blogiteksti:
Reittausblogissa paneudutaan panemisen lopputuotteisiin eli arvioidaan oluita, puolueettomasti.
www.reittausblogi.info