Kun tuli muutettua Italiaan niin ajattelin jos viini ketjuun olisi enemmän asiaa, mutta mitä vielä, täällähän on kaupat täynnä kaikkia kivoja olusia. Minulla ei ole oikein kokemusta hienoista oluista, mitä nyt bulkki tavaran olen aikaa sitten hylännyt ja harvaset saunaoluet nautin Stella Artoisia sun muita. Täällä sitten on tullut juotua jos jonkinlaista ja pikku hiljaa pieni olutkemisti sisälläni syttynyt. Alkuun toki tuli tutuksi Italialaiset perus oluet joista Nastro Azzurro toimii omalle kohdalleni parhaiten. Sitten tuli tuttujen kautta saksalaiset vehnäoluet mukaan ja niihin kyllä tykästyin. Jotain Muncheniläistä Brambergin vehnäolusta tuli kiikutettua kotiin kun oli halpaakin (0,5l 0,68€). Sitten rupesin enemmän katselemaan niin hyllystä löytyi belgialaista Leffeä, jota muistan jonkun täälläkin hehkuttaneen. Vähän kalliimpaa kuin perus oluet (0.33l 1,70 €), mutta suomen hintoihin tottuneena ei tuntunut miltään ja perkele kun on hyvää. Toinen tupla maltainen joka hiveli makunystyröitäni on paikallinen Menabrean Doppio Malto. Tuli sitten kiikutettua pari muutaki maistiaista. Jääkaapissa odottaa saksalaista laatua Frankiskaner Dunkel vehnäolutta ja Norbertus Heller bock lageria, joka oli tarjouksessa (0,5l 2 €). Vehnäoluista omaa kärkeäni pitää hieman yllättäen korsikalainen Colomba olut, jonka jälkimaku oli kyllä pehmeä.
Mutta joo en silti oikein kaikkea tiedä oluista esim. mitä eroa on tietyillä oluilla (Ale, APA jne.) mutta koitetaan sivistyä lisää. Ainakin olusta löytyy moneen eri lähtöön ja paikalliset tuntuu erittäin olut myönteisiltä. Paikallisia tarvisi myös enemmän maistella. Varsinkin Morettilta tuntuu olevan kaiken maailman makuja, varsinkin se kullanvärinen d'Oro versio mua siellä kaupassa kiihottaa, mutta en ole vielä aloittelijana raaskinut 5 € pulloa ostaa, kun oli vielä kallistakin. Ranskalaisia oluita on myös paljon hyllyillä, mutta en ole vielä maistanut. Jos jollakin on antaa tipsejä niin otan kiitollisena vastaan. Lisäksi kysyisin kokemuksia italialaisita oluista, että oletteko tykänneet? Yksi mikä on pistänyt silmään täällä, että erikoisempia kotimaisia ei oikein baareissa ole, joten turistilla voi olla vähän hankalaa kun täytyisi kaupasta hakea.