On aika oluen

• 578 516
  • 3 618

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Hyväksi havaittuja oluita:
...
Koffin portteri. Klassikko. Mustaa paksua jankkia. Toimii hyvin aina, mutta erityisesti talvella ja rasvaisen liharuuan kanssa.
...
Hiiden panimo Iku-turso. Muistaakseni imperial stout. Hiiden panimosta minulla on aika kokeilun haluinen käsitys. Jopa kuusenneulasolut Otus toimii.
...
Maistila. Yksi Oulun isoista pienistä tuottaa etenkin sour oluita vauhdilla. Jos kyseinen tyylilaji miellyttää, kannattaa pistäytyä Alppilan tehdasromanttisessa ympäristössä tai hakea growler viikonlopun iloksi. Toki muutakin löytyy. Ainakin Harvesteri oli ihan jees. Vähän näppituntuma että Maistila on tullut Oulun pienpanimoista näkyvimmäksi?

Noniin. Tuossa joskus keväällä lupailin, josko tänne säännöllisen epäsäännöllisesti jotain kirjottelisin. Jotain kuitenkin kentältä tiedän ja "kaikki mehukkaat inside tiedot" toki myös. Ei helvetti... :D
Mutta joo. Alotan tosta lainauksesta:
Koffin porter. Heittämällä omaan suuhun ihan hemmetin hieno olut, hintalaatusuhde Alkon paras! Hieno hieno tuote. Kyseistä olutta pannaan muuten tietääkseni vain yhtenä päivänä vuodessa.

Meidän Iku-Turso. No onhan se hyvä. 100 IBUinen imppi oli vuoden 2017 paras stout suomessa. 2018-2021 Suomen paras stout onkin ollut Turson "isoveli" Ikiiurso. (Tän vuoden Urso tulee Alkoihin 1.11.) Sen verran korjaan @Zeic sua, että Otus ei suinkaan ole kuusenneulas olut. Otus on rukiinen NEIPA ja Aarni on se "kuusenneulasolut". :) No, näitä sattuu, nou hätä. Mutta mukavaa, että tuotoksemme maistuu.

Maistila. AH! Maistila on niitä panimoita, mitkä ei päästä paskaa pihalle. Piste. Voi olla, että olut ei just sun makupalettiin istu...mutta paskaa se olut ei ole. Hieno hieno panimo ja hienoja oluita tekevät. Suomen parhaat "belgihiivakikkailut" tulee Oulusta heiltä. Oulun toinen Sonnisaari taas sit osaa IPA-hommat ja siinä touhussa kärkipäätä Suomessa.

Mutta joo. Olutskenestä. Mitäs mä nyt kerron... Tanker myytiin Virossa. Tanker siirtyy täysin Royal Unibrew:n omistukseen, joka omistaa mm. myös Hartwallin. Mielenkiintoista nähdä mihin Tankerin tie vie jatkossa. Hehän investoi taannoin monta miljoonaa uuteen panimoonsa ja vanha panimo jäi hapanoluiden tuotantoon. No, kassellaan.
Mikkelleriä isketään jokapuolelta tällä hetkellä. Panimolla on jotain häirintää tapahtunut kuulema (täältä lisää: Tästänäi) ja Mikkellerin luotsaama olutfestari on saanut lukuisia peruutuksia tästä keissistä johtuen. Ikäväähän tämä on. Sekä seksuaalien häirintä, mutta myös panimoiden festariperuutukset.

Nomut joo. Koitan kertoilla kuulumisia useamminkin Suomikentältä. Lupaan ryhdistäytyä ja laitelkaa kysymyksiä jos mieleen tulee.

Raato /HIISI

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Oli puhetta lagereista tuolla taannoin... Ostakaapa Honkavuoden Helles. Tarkemmin Hilpeä Hidalgo. Iha saakelin hyvä tuote.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomalaiseen pienpanimoskeneen tulee todella ikävä aukko. Hopping Brewsters on mitä ilmeisimmin tullut tiensä päähän, tai ainakin noin tulkitsen tuon heidän tuoreen Facebook-päivityksensä perusteella.

Hopping Brewsters onnistui minusta hyvin brändäämään itsensä. Ilmailuteema jäi hyvin ihmisten mieleen, ja tuotteet pääsivät varsin hyvin markettien valikoimiin. Itse olin tosin sitä mieltä, että silloin kun panimo oli todella pieni, se teki todella hyviä oluita, mutta kun muuttivat uusiin tiloihin, ja valmistusmäärät kasvoivat, taso laski erinomaisesta varsin hyväksi. Osin tuo selittyy sillä, että kun määrät olivat pieniä, tuotetta sai vain hyvin tuoreena hanasta. Isompien erien ja pidempään varastoitavien tuotteiden kohdalla maku muuttuu, ja usein heikompaan suuntaan. Eron huomaa esimerkiksi pastöroimattoman ja normaalin Urquellin välillä.

Kaiken kaikkiaan, tästä lopettamisesta tuleva aukko on suuri.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Melkein osastoon maistamatta paskaa, mutta olihan se pakko napata Karhun jouluolut marketin hyllyltä, kun on saunan jäljiltä jano. Piti ottaa Hesarin testin perusteella Olvin, Pyynikin tai Lahden, mutta lähikauppa oli päättänyt puolestani. Ei tossa maussa mitään joulua ole. Suoraan tölkistä hörpin, ehkä värissä voi olla jotain jouluista punerrusta. Ihan ok perusööle, ei sen enempää. Eiväthän nuo teennäiset kausioluet (joulu, pääsiäinen) koskaan ole muutenkaan säväyttäneet, sikäli ei tullut yllätyksenä. Eipä tuo kahta tähteä enempää tuosta testistä saanutkaan.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tuo on nimensä veroinen. Haju- ja makuaisti eivät saa tuosta oikein mitään irti. :)

Ei kyllä maistunut kyllä miltään, mutta tulipahan kokeiltua ja kokemus tuotti sen johtopäätöksen, etten toista kertaa osta kyseistä merkkiä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kyllä maistunut kyllä miltään, mutta tulipahan kokeiltua ja kokemus tuotti sen johtopäätöksen, etten toista kertaa osta kyseistä merkkiä.

Hyvä koronatesti on hankkia kotiin jotain muuta olutta. Jos se maistuu Coronalta, sinulla on todennäköisesti korona. Toinen vaihtoehto on, että pullossa lukee Sol. :)

Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Oon köyhä, joten limelohko jäi nyt välistä:(.
Oletko ikinä ajatellut vallata palstan "virallisen köyhän" paikkaa? Se lienee ollut tyhjänä siitä lähtien, kun Naputtelija (nimi muutettu) poistui keskuudestamme. Ihan vain vain 2022 bucketlistia ajatellen.

Mitä Coronaan tulee, se on tietysti juuri sitä, mitä lupaakin. Raikas, helppo, jne. jne. "Sutta ei pidä moittia siitä, että se seuraa luontoaan, mutta leijona se ei ole, eikä sellaiseksi tule."

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Oletko ikinä ajatellut vallata palstan "virallisen köyhän" paikkaa? Se lienee ollut tyhjänä siitä lähtien, kun Naputtelija (nimi muutettu) poistui keskuudestamme. Ihan vain vain 2022 bucketlistia ajatellen.

Mitä Coronaan tulee, se on tietysti juuri sitä, mitä lupaakin. Raikas, helppo, jne. jne. "Sutta ei pidä moittia siitä, että se seuraa luontoaan, mutta leijona se ei ole, eikä sellaiseksi tule."

Olen jo @redpecka :n maantietovisan risteilylaivan konehuoneen klonkku, joten joku saa vallata tuon "virallisen köyhän"-tittelin puolestani. Kiitos kuitenkin tarjouksesta.

redpecka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eurooppa
Koronan ja uuden vuoden kunniaksi maistan tänään ensimmäistä kertaa Corona-merkkistä olutta.
Sannan lemppari. Itse en tykkää tuosta litkusta jos se oli sitä jotain ihme maissi- tai jotainkaljaa. Kerran join pullollisen kun tarjottiin baarissa eikä kehdannut kieltäytyä kun ei ollut rahaakaan niin pummina oli otettava armopalat vastaan. Harmi ettei näissä tilanteissa saa itse valita omaa lempparikeskarituoppia vaan massimiesten on nöyryytettävä ja opetettava kuuliaisuutta köyhille. Nyt mulla on kumminkin kotona täällä ihan hyvää lähikaupan tölkkiolutta ja olen itsenäinen ja omillani. Aika oluen. E: Joka toinen annos lasi viiniä, kuten tapoihini kuuluu, mutta nyt kai ollaan täällä olutketjussa.

Viimeksi muokattu:

Jens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & HIFK
Porteria tässä siemailen uudenvuoden kunniaksi, onpas hyvää tämä Must Guld. Mikä on muuten ero stoutin ja porterin välillä? Olutravintolassa sain vain kysyvän katseen, kun kyselin, että oisko stouteja hanassa. Tämä on hieno keskustelu: jääkiekkoa ja olutta!

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Porteria tässä siemailen uudenvuoden kunniaksi, onpas hyvää tämä Must Guld. Mikä on muuten ero stoutin ja porterin välillä? Olutravintolassa sain vain kysyvän katseen, kun kyselin, että oisko stouteja hanassa. Tämä on hieno keskustelu: jääkiekkoa ja olutta!

Aika veteen piirretty viiva se on tänä päivänä. Tuolla on jotain kerrottu lyhyesti Porterin alla:

Googlella löytää sitten lukuisia englanninkielisiä selityksiä eroista. Ja nekin vaihteleva hieman.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Põhjala & Cellar Series. Aivan maaginen.

Pukki toi 14% Pime Öö Islay BA, jonka arvioin täydelliseksi. Miellän top kolmoseen kaikkien aikojen oluista, joita olen maistanut.

Aikasemmin tutuksi tullut 13.9% Pime Öö Px.

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Pukki toi 14% Pime Öö Islay BA, jonka arvioin täydelliseksi. Miellän top kolmoseen kaikkien aikojen oluista, joita olen maistanut.

Vaikka tuokin sarja on hyvä, on toisen virolaisen panimon eli Pühasten Silver Series vielä parempi. Eilen vuoden vaihtuessa nautiskelin tämän:

Ihan täysin alkoholi piilossa ja aivan jäätävän hyvä olut.

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal

Nämä molemmat aivan timanttisia oluita. Ehkä nostan tuon Pime Öö PX:n hieman edelle, tuo kakkoseksi ja Pime Öö Hazelnut on kanssa tosi hyvä. Itselleni paras stout ehdottomasti tuo Px versio tuosta, koska se sherry tynnyri tuo siihen niin kivan lisän. Tullut kaappiin kerättyä noita Cellar seriesiä ja Puhasteen Silver seriesiä, molemmat on kyllä niin huikeita, ettei pettymyksiä ole vielä ainakaan tullut vastaan. 10 Cellaria ja 3 Silveriä olen juonut ja pitää kyllä jatkaa näiden hankkimista. Positiivista näissä on vielä se, että ei ole pahan hintaisia. Kunhan korona hellittää, niin on pakko lähteä käymään virossa ihan vain näiden kahden panimon takia.

Omat top 5 stoutit:

1. Põhjala Cellar Series, Pime Öö Px (Täydellinen)
2. Untitled Art, BA Hazelnut (Niiiiiiin pähkinäistä herkkua, että ei sanotuksi saa)
3. Omnipollo, Yellow Belly (Omnipollo osaa kyllä nämä pastry stoutit)
4. Buxton Brewery, Lasker (16,7% huolimatta todella tasapainoinen)
5. AF Brew, Lobotomy Px (pehmeä herkku jota sherry tynnyri tukee hienosti)

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Miten ne saavat noin vahvoja oluita aikaan? Joskus muinoin luin jostain, että perinteisellä käymisellä joku 11% olisi maksimi. Onko mulla vanhaa vai väärää tietoa?

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten ne saavat noin vahvoja oluita aikaan? Joskus muinoin luin jostain, että perinteisellä käymisellä joku 11% olisi maksimi. Onko mulla vanhaa vai väärää tietoa?
Eikös se hippasen päälle 14 prosentissa ole, mitä perinteisellä käymisellä sadaan aikaan? En osaa sanoa, miten panimot vielä näitä korkeampia alkoholipitoisuuksia saavuttavat. Joku superhiiva? Jouluna join virolaisen imperial stoutin, jonka alkoholipitoisuus oli 18%. Kyseessä oli Lehe Pruukikoda panimon Singularity.

Imperial stoutit ovat kyllä selvästi oluiden kuninkuusluokka. Äkkiseltään kaksi kovinta panimoa näiden suhteen on mielestäni tanskalainen Mikkeller ja toki myös kiertävä ruotsalaispanimo Omnipollo.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Sanoisin, että on todennäköisesti vanhaa tietoa, koska niin usein löytää noita vahvempia. Itse olen ollut apupoikana tekemässä 10% imperial stoutia, ja se meni vielä ihan suhteellisen perinteiseen tyyliin. Mäskäys oli hieman monimutkaisempi tuossa kohtaa, kun maltaista piti saada sokereita enemmän irti. Ja varmasti tuon yli mentäessä vaikeusaste nousee eksponentiaalisesti.

Pakko todeta, että ihan varmaksi en osaa tuota sanoa, mutta käsittääkseni tuossa tarvitaan sellaisia hiivoja, jotka kykenevät toimimaan korkeammissa alkoholipitoisuuksissa. Joskus kai on käytetty tuplahiivausta, jossa oluen käytyä oluthiivalla loppuun, lisätään esim. shampanhahiivaa, joka kykenee käyttämään jäljellä olevia vierteen sokereita. Ja noissa oluthiivoissakin on tapahtunut melkoista evoluutiota viime vuosina, joten taitaa sieltäkin löytyä jotain, joilla noin korkealle päästään. Veikkaisin, että tuo 11% on ollut se "maksimi", mikä tuolloin helposti saatavilla olleilla hiivoilla olisi ollut saatavutettavissa.

444

Jäsen
Riippuu mm. hiivasta. Ihan perus viinihiivalla saa helposti 15-volttista. Lisäksi esim. jäädytysprosessia hyödyntämällä on mahdollista tehdä yli 20-prosenttisia juomia. Se että saako kuka hyvänsä noista juomakelpoisia onkin sitten ihan toinen juttu.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Brewdog julkaisee omista oluistaan reseptejä sivuillaan. Tässä esim. yksi vahva olut:

Tuolla mainitaan, että bourbon-tynnyrissä kypsytys lisää alkoholipitoisuutta, ja tuon oluen kohdalla se vaikuttaisi siihen jopa yllättävän paljon. Reseptin mukaan tuossa olisi jopa 12.8% alkoholia, mutta reseptin ominaispainojen (OG ja FG) perusteella tuo olisi vain noin 10% käymisen jälkeen. Olisiko tuossa joku virhe, sillä ihan noin isoin nousuun en uskoisi?

Kotioloissa tuo tynnyrikypsennys tehdään liottamalla "tammilastuja" bourbonissa (tai missä haluaa) ja lisäämällä nuo liotetut "lastut" käymisastiaan. Itse en ole tuota kokeillut, mutta noin iso alkoholipitoisuuden nousu tuolla keinolla tuntuu kyllä täysin mahdottomalta. Bourbonia pitäisi kaataa suunnilleen pullollinen käymisastiaan...

(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Positiivista näissä on vielä se, että ei ole pahan hintaisia. Kunhan korona hellittää, niin on pakko lähteä käymään virossa ihan vain näiden kahden panimon takia.
Saahan noita tilattua kotiovelle tai lähipostiinkin, ei tarvitse Viroon asti lähteä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy