On aika oluen

• 578 982
  • 3 618

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En vielä maistanut, mutta pakko ihmetellä ääneen. Stallhagenin tuotteet ovat olleet sen verran luotettavia omaan makuun, että poimin Citymarketista mukaan 12packin (0,355 litran tölkkejä, 5,0%) Rusty Rooster Brown Alea sen kummemmin hintaa katsomatta. Piti kyllä moneen kertaan tavata kuitti silmien harittamisen varalta, mutta niin siinä tosiaan lukee: 10,20 plus pantit 1,80. Eihän tuollaiseen hintaan saa nykyään kuin korkeintaan niitä S-Marketin bulkkikoffikarjaloita tai Lidlin olutoluita vai onko nekin jo kalliimpia.

Mikä lie koira haudattuna vai virhe kassajärjestelmässä? Näkyy saaneen kohtuullisia arvioitakin.

Jos sen juurooppaliigan finaalin aikana pari. Ehkä.

E: Vaikutelma ensipuraisun perusteella. Hirveästi ei ole Brown Aleista kokemusta, tuoreimmassa muistissa on joitain viikkoja sitten testaamani Fat Lizardin Freiherr von Braun. Ehkä tämä on vähän mauttomampaa, mutta taatusti kuitenkin euron tölkkihinnan arvoinen. Juu, en lähde hifistelemään termeillä joita en oikeasti hallitse. Ihan jees.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistelen joskus saaneeni kuraa niskaan tässä ketjussa, kun en arvostanut suomalaisia bulkki-lagereita. Perusteluksi taidettiin mainita elitistisyys ja paremman ihmisen esittäminen, ja jo pelkkä suomalaisuus ja lager olisivat sellaisia termejä, että kaltaiseni ihminen hylkää oluen, ja maulla ei ole mitään merkitystä.

No, yritin perustella, että en minä pidä myöskään ulkomaisesta bulkki-lagerista sen enempää, ja toisaalta suuretkin kotimaiset panimot tekevät ihan hyvää olutta halutessaan. Mutta eipä tämä silloin mennyt jakeluun.

No, nyt on kuitenkin todettava, että nyt tuli vastaan todella hyvä kotimainen lager. Kyseessä on kyllä pienpanimotuote, ja pils-kategoriaan kuuluva sellainen, eli ehkä menee vielä erikoisuuden tavoittelun puolelle, mutta pakko tätä on kehua. Kyseessä on Honkavuoren Günter, joka on saksalaistyylinen luomu-pils. Maistuva mallas, tasapainoinen humaloilti ja täyteläinen jälkimaku, jota pieni makeus tukee. Oikein maistuva, ja mieleen tulevat Baijerissa aikoinaan juodut paikalliset ja tuoreet pilsit.

Mielestäni saksalaistyylinen pils on harvinaisempaa Suomessa verrattuna tšekkityylisiin. Ja ehkä tämä selittää sen, miksi olut ei ole niin korkeita pisteitä esimerkiksi Untappd:ssa saanut. Mutta itse kyllä pidin.

Suomessa siis pystytään kyllä tekemään oikein hyvää lageria, joka täyttää myös minun valikoivan makuaistini vaatimukset.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä on kun ei Keijo kelpaa?

En itse osaa sanoa tuosta mitää, kun en ole maistanut. Onhan tuo konseptina omalla tavallaan ihan huikea. Arvostan tuollaista suoraa stereotypioita sisältävää piruilua, kun se on vedetty noin överiksi. Tavallaan piruilu menee jo parodian puolelle, ja sitähän tuo olut ilmeisesti on - eli kalliilla hinnalla suomalaisena myytyä virolaista bulkki-lageria.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Hyväksi havaittuja oluita:

Tornion panimo: Hillatus sour. Tätä juotiin työtoverin kanssa eräässä SOPPissa ja todettiin että taisipa olla paras tuote tällä kertaa. Luultavasti laadukkain hilla olut markkinoilla?

Koffin portteri. Klassikko. Mustaa paksua jankkia. Toimii hyvin aina, mutta erityisesti talvella ja rasvaisen liharuuan kanssa.

Saimaan Panimo IPA. Tässä ei ole mitään ihmeellistä, vaan hyvän makuista helposti juotavaa Ipaa halpaan hintaan. Pirkka IPA on sama Saimaan Panimon tuote hieman vahvempana.

Hiiden panimo Iku-turso. Muistaakseni imperial stout. Hiiden panimosta minulla on aika kokeilun haluinen käsitys. Jopa kuusenneulasolut Otus toimii.

Laitilan lakritsi porter. Näistä esanssi/mauste jutuista porter ja lakritsi sopii hyvin yhteen. Laitilan versio ei ole kauhean voimakasta mutta aika hyvin tasapainossa.

Pyynikin mosaic lager. Mosaic humalat antavat sitruunaisen maun joka etenkin näin kesällä on virkistävä, muulloin antaa virtuaalisen häivähdyksen kesästä. Sama pätee toki muihinkin mosaic ja citra humaloutuihin oluisiin. Tämä olut mainostaa valintaa maailman parhaaksi olueksi, tosin tämä koki pientä inflaatiota kun selvisi että kyseisessä kisassa lähes kaikki osallistuneet valittiin parhaaksi jossain kategoriassa.

Sonnisaari: Nallikaribu barley wine. Kerran mun asuin paikalle on tehty oma olut niin pakkohan siitä on tykätä. Vahvaa hedelmäistä olutta jota on maustettu mm. mangolla. Pitkään panimolla oli vain kiertäviä tuotteita. Yksi ensimmäisistä pysyvämmistä oli Humaloja IPA. Ei syyttä sillä nimensä mukainen vahva humalointi antaa tanakan juonti kokemuksen.

Hailuodon panimo: laakeri. Panimo on pystynyt luomaan selkeän brändin alkaen 0.7l näyttävistä pulloista. Laakeri on laadukas versio peruskeppanasta. Maistuu erityisesti sisällä saari skenessä ollessa kuten esimerkiksi Marjaniemessä tai Hailuodon panimoravintolassa vieraillessa.

Maistila. Yksi Oulun isoista pienistä tuottaa etenkin sour oluita vauhdilla. Jos kyseinen tyylilaji miellyttää, kannattaa pistäytyä Alppilan tehdasromanttisessa ympäristössä tai hakea growler viikonlopun iloksi. Toki muutakin löytyy. Ainakin Harvesteri oli ihan jees. Vähän näppituntuma että Maistila on tullut Oulun pienpanimoista näkyvimmäksi?

Keisari Munchener. Jostain syystä minulla on sympatiaa tätä tuotetta kohtaan, ehkä koska se maistuu hyvältä? Väri kuparinruskea. Lagerin maussa hieman tummuutta ja karamellisuutta.

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Koska jos haluan juoda sitä niin A Le coq on halvempaa.
Muistaakseni Taloussanomissa Keijo väki kertoi että lagereista ei ole tarpeeksi vaihtoehtoja ja alkaa kyllästyminen iskeä mitä ihmeellisimpiin litkuihin. En ole minäkään maistanut, mutta epäselväksi jää millä tässä erotutaan muista. Näköjään is juttu on kans: Suomalaisille myydään pian Kontulan Oluttehtaan olutta, joka tehdäänkin Virossa – yritys ratkaisustaan: ”Uudenlainen liikeidea”

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistaakseni Taloussanomissa Keijo väki kertoi että lagereista ei ole tarpeeksi vaihtoehtoja ja alkaa kyllästyminen iskeä mitä ihmeellisimpiin litkuihin. En ole minäkään maistanut, mutta epäselväksi jää millä tässä erotutaan muista. Näköjään is juttu on kans: Suomalaisille myydään pian Kontulan Oluttehtaan olutta, joka tehdäänkin Virossa – yritys ratkaisustaan: ”Uudenlainen liikeidea”

Muistelen lisäksi, että kaverit väittivät jossain haastattelussa, ettei heillä ole itsellään mitään kokemusta oluen tekemisestä, ja keksivät koko homman vähän kuin hetken mielijohteesta. Olisiko ollut vielä perusteluna se, että ovat vähän kyllästyneet siihen, että jotkut juovat mitä ihmeellisempiä oluita.

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Jos haluatte erikoisen olut kokemuksen niin käykääpä testaamassa Pien Brewingin ja CoolHeadin yhteistyön tulos Squish of Death. Yrittivät tölkittää sitä, mutta kun juoma on niin paksua, että ei ollut kuulema muuta vaihtoehtoa kuin heittää se kegeihin ja siitä hanoihin. Kyseessä on siis 5% sour jossa on hedelmään niin maan pirusti. Pelkästään juoman ulkonäön ja tuoksun perusteella luulet tilanneesi juoman Jungle Juice baarista. Tämä on semmoinen kokemus, että suosittelen kokeilemaan. Itse tykkäsin tästä kovasti. Pienestä on kiva käydä myös growlereita hakemassa, hinta ei ole kovin paha, tuote on tuore ja paikka on lähellä.

Paljon näin kesän kunniaksi tullut juotua soureja ja näistä tuon edellisen lisäksi parhaita ovat olleet vähemmän yllättäen Mortaliksen oluet. Näissä on niin älyttömästi hedelmää, että tölkit on tuotava lentorahtina amerikasta, koska tölkit ei vaan kestä pitkää laivamatkaa. Todella tasapainoisia ja hienoja tuotoksia.

Parin kaverin kanssa tilattiin Piwne Mostysta juhannusjuomat. Kaikki toimi oikein hyvin, paitsi kaksi tölkkiä rikki. Onneksi ei sentään ollut kalleimmasta päästä vaan halvempia puolalaisia pienpanimo-tuotteita. Muuten tilausprosessi ja muut toimi oikein kivasti. Vähän harmaita hiuksia aiheutti firman tapa laittaa kaikki viestit tilaukseen liittyen puolaksi. Vissiin saivat palautetta niin paljon asiasta, että tämä muuttui tässä kuussa.

Pitkästä aikaa kun pääsee kotipuolessa päin käymään niin pitää viedä tutulle 75v ukkelille pari mielenkiintoista olutta testiin. Meinasin viedä yhden omnipollon vahvemman pastry stoutin ja toiseksi puolukkaisen Biancan. Luulisi taas tykkäävän kun aina kyselee milloin käyn ja voinko tuoda jotain erikoista jota hän voi jakaa naapurinsa kanssa. Näin näitä uusia oluesta innostuneita syntyy.

Ja mitä tuohon Keijoon tulee, niin on mielestäni sen luokan kusetus, että en heitä itse tue.

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuollut.
Mikä on kun ei Keijo kelpaa?

Alkoholittomat oluet kuuluu pääsääntöisesti sarjaan sitä itseään. En kuitenkaan tyrmää ennenkuin maistan mutta en ole vielä tykännyt ainoastakaan alkoholittomasta oluesta joita oon maistanu.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkoholittomat oluet kuuluu pääsääntöisesti sarjaan sitä itseään. En kuitenkaan tyrmää ennenkuin maistan mutta en ole vielä tykännyt ainoastakaan alkoholittomasta oluesta joita oon maistanu.

Onhan niitä useampiakin hyviä. Nostaisin esiin toisenkin hyvän kotimaisen lagerin, eli Kukko Alkoholiton Pils. Toimii hyvin lämpimänä päivänä janojuomana, tai vaikka grillisapuskan kyytipoikana.

Tosin eikös tuo Keijo ole kuitenkin alkoholillinen? Sellaisessa käsityksessä olen ollut tähän asti.

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool

Tosin eikös tuo Keijo ole kuitenkin alkoholillinen? Sellaisessa käsityksessä olen ollut tähän asti.
Keijoa on 4,6% ja 0,0% vahvuuksina.
Ei ollut kumpikaan hääviä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keijoa on 4,6% ja 0,0% vahvuuksina.
Ei ollut kumpikaan hääviä.

No on siinäkin. Tekevät keskioluen lempinimen mukaan nimetyn "rehellisen peruskaljan", koska eivät jaksa näitä oluthössötyksiä. Ja sitten tekevät kuitenkin heti tyylipuhtaan oluthössötyksen, eli alkoholittoman oluen...

Nyt meni jo katu-uskottavuus. Odotan jo innolla Keijo IPA:n ja Keijo Sourin (tuohan voisi olla vaikka panimomestarin salanimi) tuloa markkinoille. Koska jos panimo ei jaksa oluthössötyksiä, mutta tekee kuitenkin sellaisia, niin nuohan tulevat markkinoille väkisinkin.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Keijosta. Huumoriheitto tietysti. Kaksi tölkkiä juonut, kun reissussa sikäläisessä marketissa ollut mitään hyvää tarjolla. Oli aika kehnoa, mutta parempi vaihtoehto kuin olla ilman kaljaa. En lukenut tuotetietoja sen tarkemmin, eli alkuperä jäi selvittämättä.

Ei lagereissa mitään vikaa ole ja on tilanteita, joissa ne ovat ehkä jopa paras valinta. Hienosteluun ei juuri sovi, mutta aina ei jaksa hienostellakaan. Lasketaanko Kukko Helles bulkkilageriksi? Hyvä yksilö tuota on oikein mainio kesäjuoma. Hiukan laatuvaihtelua, mikä ei ole hyvä juttu. Keisarikin maistuu yleensä.

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man Utd, HIFK
Lasketaanko Kukko Helles bulkkilageriksi?
En vastaa varsinaisesti kysymykseen, mutta erinomainen olut tämä on. Pääsääntöisesti tulee ostettua juuri Kukko Hellesiä. Joskus Pilsner Urquell tai Krusovice. Vehnäoluista Hoegaarden tai Weihenstephaner. Kun juon olutta, niin haluan tuttua ja turvallista josta tiedän pitäväni. Makuni ei ole oluiden suhteen kovin jalostunut, joten omaan suuhuni pienpanimo- ja käsityöläisoluet ovat yhdeksän kertaa kymmenestä pettymyksiä, usein kalliita sellaisia. Samalla ymmärän oikein hyvin miksi noita joudaan, mutta oma lähtökohtani on toisenlainen.

Juhannukset olutketjuun. Juhlan kunniaksi heittäydyin itsekin villiksi ja ostin hunajaoluen (Lahden Erikois Hunaja Lager). Ehkä olisi kannattanut paneutua skeneen paremmin ja ostaa joku toinen hunaja-lager. Lahden Erikois -sarja kun ei ole ollut ihan omaan makuuni noin yleisesti ottaen, siis se vähän mitä niitä olen ylipäätään maistanut.

Kukko Hellesin jälkeinen osuus tekstistäni ei ollut enää Leonille suunnattua, vaan yleistä jaarittelua.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lasketaanko Kukko Helles bulkkilageriksi? Hyvä yksilö tuota on oikein mainio kesäjuoma. Hiukan laatuvaihtelua, mikä ei ole hyvä juttu. Keisarikin maistuu yleensä.

Bulkin raja lienee aika veteen piirretty, mutta oman elämäni asiantuntijana en laskisi. Joskus joku määritelmä bulkille oli se, että kyseessä on mahdollisimman mauton olut, jonka on oltava edullinen, ja tämä on varmistettu käyttämällä valmistuksessa ohratärkkelystä. Ja Kukko Helles on täysmallasolut, jolloin se ei mene tähän määritelmään. Mutta onko tuokaan sitten yksiselitteistä? Minusta ei.

Sanotaan näin, että Kukko Helles on tyylipuhtaan bulkin ja tyylipuhtaan artesaanioluen välisellä janalla jossain kohtaa, ja jokainen asettaa sen siihen omien fiilistensä mukaan.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Juhlan kunniaksi heittäydyin itsekin villiksi ja ostin hunajaoluen (Lahden Erikois Hunaja Lager). Ehkä olisi kannattanut paneutua skeneen paremmin ja ostaa joku toinen hunaja-lager. Lahden Erikois -sarja kun ei ole ollut ihan omaan makuuni noin yleisesti ottaen, siis se vähän mitä niitä olen ylipäätään maistanut.
Mulle taas toi sarja on maistunut oikein hyvin. Suosikkini on Summer. Myös IPA ja NEIPA noista Erikoisista maistuu hyvin, ja myös ihan perus-nelonen. Aleja osaavat siis ainakin panna. Se Juhla ei herättänyt sitten taas mitään innostusta. Hunaja on mulle kaljassa turn-off, siksi olen jättänyt sen suosiolla väliin. Baltian reissuilla noihin on törmännyt ja pahaa on keskimäärin ollut. Kesähelteillä vehnäoluet putoavat hyvin. Josko kokeilisi lahtelaista versiota tässä jussina.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En soureista pidä erityisemmin, mutta Panimon Kanavalta nappasin muiden muassa mukaani Avena kaura sourin. Tää oli aika kiva! Ehkä se johtui alle juodusta Kotimaista-pintistä, mutta maku ja fiilis molemmat nousivat selkeästi.

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse lasken bulkkiolueksi nykyään jo halvimmat ipatkin. Esimerkiksi lahden erikois ipa on itselleni sitä bulkkia mitä ostetaan massoittain ja sen lisäksi sitten illanviettoon otetaan mukaan muutama parempi olut.

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuollut.
Karl Friedrich on kyllä erittäin hyvä olut. Seuraavaks testiin Beck's ja Mariestads

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Pari kertaa vilkaissut kainosti Koffin IPA:n suuntaan marketissa. Nyt rohkaistuin viikonlopun kunniaksi. Aattelin ensin, että tää on vaan vanha tuttu uusissa kuorissa, mutta se edellinen punatölkkinen oli pari pykälää miedompaa kuin tää Kerhon väreissä myytävä uusi IPA. Edelleen kuitenkin vanhaa maitokauppavahvuutta. Olisivat nyt tehneet siitä vaikka jotain 5,2%. Mutta ihan hintansa väärtti tää on näinkin, tosi raikasta ja sopivasti sitruksista. Humalana käytetty sen miedomman version tapaan Mosaic, Citra ja Cascade.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cittarissa noi Pirkan 3.5 % kaljat. Hintakin tarjouksessa vaan 74 senttiä eli suhteessa halvempaa kuin halvin kolmonen, ja tää on hyvää. Olvia eikä mainita tärkkelystä.

Tietty eri cittareissa on eri hintoja näkynyt. Esim. Urho Malmilla 1.02 ja Itiksessä 0.95.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Cittarissa noi Pirkan 3.5 % kaljat. Hintakin tarjouksessa vaan 74 senttiä eli suhteessa halvempaa kuin halvin kolmonen, ja tää on hyvää. Olvia eikä mainita tärkkelystä.

Tietty eri cittareissa on eri hintoja näkynyt. Esim. Urho Malmilla 1.02 ja Itiksessä 0.95.

Miksi sotkit kaljat olutketjuun?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy