Hyvin valitut suosikit siellä... koska 2/3 on omalle kohdalle aivan turhaa kamaa. Hyvähän se on, että makuja on monia, mutta ei nyt vaan CoolHead eikä ETKO osu millään. Tietääkseni olen kyllä antanut mahdollisuuden kaikille vastaantulleille juomille ja on siellä päteviäkin, mutta kun ei sourit ja överispesiaalit oikein maistu, niin ei voi mitään. Mallasseppien pari juotua oikeinkin hyviä, pitää uppoutua syvemmin.Mitkäs ovat porukan suosikkipanimot kotimaasta?
Itse pidän Mallassepät, ETKO ja CoolHead top kolmosessa. Jokaisen happamat ovat taivaallisia.
Pakko antaa Porin Beerhunter'sille kunniamaininta.
Hyvin valitut suosikit siellä... koska 2/3 on omalle kohdalle aivan turhaa kamaa. Hyvähän se on, että makuja on monia, mutta ei nyt vaan CoolHead eikä ETKO osu millään. Tietääkseni olen kyllä antanut mahdollisuuden kaikille vastaantulleille juomille ja on siellä päteviäkin, mutta kun ei sourit ja överispesiaalit oikein maistu, niin ei voi mitään. Mallasseppien pari juotua oikeinkin hyviä, pitää uppoutua syvemmin.
Beer Hunter's sitten onkin ehkä tasaisen tappavin kotimaisista ja ei nyt tuu mieleen yhtään heikkoa bisseä sieltä. Kovaa tekemistä kautta linjan ja viimeisin "Tammen Tila" osui kuin nyrkki silmään.
Olarin Panimo ja Hopping Brewsters ottakoon osaa kärkikolmikkoon - kaikissa lajityypeissä sinne kärkeen ja ei pettymyksiä. Paska kalja taas on paskaa kaljaa, ihan sama kuka sitä tekee. Eli sourit ja weisset. Juokaa te muut ne pois.
Tujulta löytyy paljonkin todella laadukkaita tummia stouteja, mutta ne pitää melkein hakea panimolta Lappeenrannasta. No Alkossa taisi olla joku. Maitokauppavahvuisista Tuju Porterrieri (porter, nimensä mukaisesti) on mainio, samoin Kalkkaroa suosittelen (Indian Pale Lager). Muutkin Tujun maitokauppavahvuiset vaan testiin, mitä eteen sattuu. En usko, että rajusti ainakaan petyt!Kaski vaikuttaa hyvältä, mutta otokseni on turhan pieni vielä. Salama ja Tuju ovat kokeilematta, mutta olen kuullut ja lukenut kehuja. Mitä noilta suosittelisitte, jos stout/(Indian) pale ale/american lager -osasto uppoaa parhaiten?
Mulle elämys on laadukas olut, eikä se ole tyylilajista kiinni. En osaa pitää laadukasta lageria tai ipaa tylsänä vain sen vuosi, että niitä on tullut juotua paljon. Vähän kuin suklaan ja kahvinkin kanssa, erinäisiä mausteviritelmiä on hauska kokeilla, mutta lopulta yksinkertainen on kaunista.Olutmakuni on muuttunut vuosien varrella, niin etteivät IPA:t oikein enää taitu. Onko IPA uusi lager? Tuttu ja turvallinen, mutta tylsä?
Monelle, joka vasta harjoittelee erikoisoluita tulee suositeltua IPA:a turvalliseksi ensikosketukseksi, mutta itse tulee haettua elämykset eri tyyleistä nykyään.
Olutmakuni on muuttunut vuosien varrella, niin etteivät IPA:t oikein enää taitu. Onko IPA uusi lager? Tuttu ja turvallinen, mutta tylsä?
Monelle, joka vasta harjoittelee erikoisoluita tulee suositeltua IPA:a turvalliseksi ensikosketukseksi, mutta itse tulee haettua elämykset eri tyyleistä nykyään.
Toki siinä mielessä olen kanssasi samoilla linjoilla, että suomalaiset ovat löytäneet IPA:t, ja nykyään pienemmistäkin kaupoista tuntuu löytyvän näitä. Mielestäni hyvä kehityssuunta, koska olutkulttuurin rikastuminen on kaikkien etu.
Toisaalta siinä on myös se yksipuolistumisen vaara. IPA on kuitenkin vain yksi lukuisista oluttyypeistä ja sen muodikkuus on aika tuore keksintö. Kun pubin hanoista suurin osa on pelkkää ipaa niin sinne ei sitten mahdu muita erikoisoluita. Onneksi isoin ipa-huuma alkaa olla ohi ja tarjonta on viime aikoina selvästi monipuolistunut ja kaikki oluet eivät enää maistu sappinesteeltä.
Silti mielestäni viime vuodet olutravintoloissa on ollut se tilanne, että tuollainen perinteinen IPA (tai APA) on ehkä parissa hanassa, ja soureja on ehkä ollut jopa enemmän tarjolla. Tämä vain omiin kokemuksiin pohjautuvaa, ja perustuu pitkälti havaintoihini Tampereella (sekä osin Turussa ja Helsingissä).
Pitää tosiaan paikkansa ja ipat ovat menossa pois muodista. Siinä missä ennen oli pitkä rivi ipa-hanoja on nyt pelkkiä soureja, jotka ovat ottaneet paikan muotioluina. Monipuolinen valikoima olisi parempi, mutta pohjimmiltaan se on kysyntä joka ratkaisee.
Joskus 2010 paikkeilla, kun kaupoista ei IPA:a yms. Löytynyt, tarjosin kaverille huikan Alkosta ostetusta oluesta ja hän sylkäisi sen samantien suustaan ulos. Nykyään hän toki on aika monipuolinen oluesta nautiskelija ja tuskin edes muistaisi koko tapahtumaa.IPA:n osalta suurin hype on ollut poissa jo pitkään, mutta onneksi suosio on kuitenkin vakaata, nuo ovat tulleet jäädäkseen. Jonkinlaista jatkuvaa kehitystä ja uusia tuulia tuonkin tyylin sisällä tapahtuu, mikä on ihan positiivista.
Takatalo & Tompuri tarjoilee omaan makuuni erittäin kelvollisia tuotteita. Saatavuus täällä päin Suomea vain on vähän mitä on. Etenkin kylmäsavulager vie kielen mennessään. Vaalea ja savuinen, juuri sitä mitä kesään kaipaa.Mitkäs ovat porukan suosikkipanimot kotimaasta?
Itse pidän Mallassepät, ETKO ja CoolHead top kolmosessa. Jokaisen happamat ovat taivaallisia.
Pakko antaa Porin Beerhunter'sille kunniamaininta.
Tässä esimerkiksi on yksi aivan ehdoton kesäjuoma.Tällä hetkellä on Stallhagenin Hunaja oluen aika.
Juuri viikonloppuna kietaisin huiviin tuon Kaski kylmäsavun ja oli kyllä mainio. Löytyi ainakin Lohjan keskustan Alkosta perjantaina.Takatalo & Tompuri tarjoilee omaan makuuni erittäin kelvollisia tuotteita. Saatavuus täällä päin Suomea vain on vähän mitä on. Etenkin kylmäsavulager vie kielen mennessään.
MIedommat IPAt menee ruokajuomana itämaisen (kinkki/thai ja muut hiukan ronskimmin maustetut) ruuan kanssa yllättävän hyvin. Muuten suosin lageria siihen tarkoitukseen.No omalta kohdaltani voin sanoa, että jonkinlaista kyllästymistä olen havainnut noihin Ipoihin. Toki laadukkaat sellaiset menevät edelleen, mutta esim. ruokajuomana (jollaisena olutta aika usein menee jos menee) ei nuo ole kyllä lainkaan parhaimmillaan. NEIPA:t tai varsinkaan mitkään tupla-IPA:t eivät ole oikein koskaan itselleni toimineet.
Erilaisten curryjen kanssa huikea olut on Eaglen Banana Bread BeerMIedommat IPAt menee ruokajuomana itämaisen (kinkki/thai ja muut hiukan ronskimmin maustetut) ruuan kanssa yllättävän hyvin. Muuten suosin lageria siihen tarkoitukseen.
Tää oli kyllä positiivinen yllätys, jossain määrin ennakkoluuloja oli mutta hyvin maistui!Erilaisten curryjen kanssa huikea olut on Eaglen Banana Bread Beer