On aika oluen

• 578 523
  • 3 618

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Mitkäs ovat porukan suosikkipanimot kotimaasta?

Itse pidän Mallassepät, ETKO ja CoolHead top kolmosessa. Jokaisen happamat ovat taivaallisia.

Pakko antaa Porin Beerhunter'sille kunniamaininta.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly

Itse pidän Mallassepät, ETKO ja CoolHead top kolmosessa. Jokaisen happamat ovat taivaallisia.

Hyvin valitut suosikit siellä... koska 2/3 on omalle kohdalle aivan turhaa kamaa. Hyvähän se on, että makuja on monia, mutta ei nyt vaan CoolHead eikä ETKO osu millään. Tietääkseni olen kyllä antanut mahdollisuuden kaikille vastaantulleille juomille ja on siellä päteviäkin, mutta kun ei sourit ja överispesiaalit oikein maistu, niin ei voi mitään. Mallasseppien pari juotua oikeinkin hyviä, pitää uppoutua syvemmin.

Beer Hunter's sitten onkin ehkä tasaisen tappavin kotimaisista ja ei nyt tuu mieleen yhtään heikkoa bisseä sieltä. Kovaa tekemistä kautta linjan ja viimeisin "Tammen Tila" osui kuin nyrkki silmään.

Olarin Panimo ja Hopping Brewsters ottakoon osaa kärkikolmikkoon - kaikissa lajityypeissä sinne kärkeen ja ei pettymyksiä. Paska kalja taas on paskaa kaljaa, ihan sama kuka sitä tekee. Eli sourit ja weisset. Juokaa te muut ne pois.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvin valitut suosikit siellä... koska 2/3 on omalle kohdalle aivan turhaa kamaa. Hyvähän se on, että makuja on monia, mutta ei nyt vaan CoolHead eikä ETKO osu millään. Tietääkseni olen kyllä antanut mahdollisuuden kaikille vastaantulleille juomille ja on siellä päteviäkin, mutta kun ei sourit ja överispesiaalit oikein maistu, niin ei voi mitään. Mallasseppien pari juotua oikeinkin hyviä, pitää uppoutua syvemmin.

Beer Hunter's sitten onkin ehkä tasaisen tappavin kotimaisista ja ei nyt tuu mieleen yhtään heikkoa bisseä sieltä. Kovaa tekemistä kautta linjan ja viimeisin "Tammen Tila" osui kuin nyrkki silmään.

Olarin Panimo ja Hopping Brewsters ottakoon osaa kärkikolmikkoon - kaikissa lajityypeissä sinne kärkeen ja ei pettymyksiä. Paska kalja taas on paskaa kaljaa, ihan sama kuka sitä tekee. Eli sourit ja weisset. Juokaa te muut ne pois.

Tässä oli paljon hyviä nimiä, niin hyvässä kuin pahassa. CoolHead on panimo, johon liittyy kova hype. Etenkin tuon hapanolut-puolen kohdalla ovat ymmärtääkseni todella palvottu panimo hapanoluiden ystävien keskuudessa. Minä en siihen porukkaan kuitenkaan kuulu. CoolHeadin IPAt ovat ihan OK, mutta mitään tajuntaa räjäyttävää ei sieltä ole tullut vastaan. On kuitenkin yksi syy, miksi tuo panimo on nostettava esiin. Se on tehnyt parasta maistamaani suomalaista olutta, joka valitettavasti oli vain erikoiserä. Kyseessä oli tynnyrikypsennetty Bourbon Mornings -nimeä kantanut imperial stout. Harvoin on noin pehmeää ja tasapainoista stoutia tullut vastaan, vaikka paljon tätä suosikkityyliäni onkin tullut nautittua. Tuo olut on melkeinpä top-5 -listallani kaikki maailman oluet huomioiden (siis toki ne, jotka olen maistanut).

Hiisi-panimolla on tullut vastaan paljon oikein hyviä, vaikka ne ihan terävimmän kärjen oluet puuttuvatkin. ETKO on taas sellainen, että olen valitettavan harvaa tuotetta toistaiseksi juonut, mutta niissä harvoissa on ollut hyviä varsin hyvällä prosentilla. Hopping Brewsters oli aiemmin suuri suosikkini, mutta jotenkin tuntuu, että siellä on taso laskenut viime vuosina. Tai sitten muut ovat menneet ohi. Ihan kivoja oluita sieltä vieläkin tulee, mutta vielä muutama vuosi aiemmin taso oli paljon kovempi.

Tuo Mallassepät on vaikuttanut todella loistavalta, mutta senkin kohdalla "otanta" on minulla ollut valitettavan pieni. Yhtään hutia ei ole tullut vastaan.

IPA:n saralla hyvää tavaraa on tullut vastaan mm. Iso-Kallan, Sonisaaren, RPS:n ja Bryggerin suunnalta. Ja toki Koskipanimo, eli Plevna, toimii aina tiettyjen klassikoiden muodossa.

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tuju on itselleni varmaan se ykkönen, Salama sitten seuraavana. Olari nousee mukaan kolmanneksi. Ja toki Koskipanimo, eli Plevna on mukana tässä joukossa. Lisäksi kunniamaininta täytyy antaa Takatalo & Tompurille, joka tekee tyylipuhtaita, perinteisempien tyylien oluita varsin laadukkaasti!

ETKO on jäänyt melko pienelle maistelulle minulla, mutta ei ole erityisemmin vielä säväyttänyt. CoolHead taas on ihan ok, mutta selvästi turhan hypetetty panimo, eikä laatu ole ihan hypen tasolla.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tylsän markkinahenkistä varmaan mainita Fat Lizard tässä, mutta koska mulle laatupanimo tarkoittaa myös tasalaatuisuutta, nostan liskot esille. Ostaapa minkä tahansa tyylilajin edustajan, vähintään kelvollinen tuotos osuu käteen. Siihen päälle muutama hyvä/erinomainen tuote sarjassaan, niin siinäpä se. Vähän sama on Hiisi-panimon kanssa, hyvä ja tasaista plaatua.

Kolmatta on vaikea nostaa vastaavaan kategoriaan, joten sanon Plevna, koska Siperia. Vähän ehkä tylsää nostaa mitaleille panimon henk. koht. yhden oluen vuoksi, mutta menköön.

Kaski vaikuttaa hyvältä, mutta otokseni on turhan pieni vielä. Salama ja Tuju ovat kokeilematta, mutta olen kuullut ja lukenut kehuja. Mitä noilta suosittelisitte, jos stout/(Indian) pale ale/american lager -osasto uppoaa parhaiten?

(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Kaski vaikuttaa hyvältä, mutta otokseni on turhan pieni vielä. Salama ja Tuju ovat kokeilematta, mutta olen kuullut ja lukenut kehuja. Mitä noilta suosittelisitte, jos stout/(Indian) pale ale/american lager -osasto uppoaa parhaiten?
Tujulta löytyy paljonkin todella laadukkaita tummia stouteja, mutta ne pitää melkein hakea panimolta Lappeenrannasta. No Alkossa taisi olla joku. Maitokauppavahvuisista Tuju Porterrieri (porter, nimensä mukaisesti) on mainio, samoin Kalkkaroa suosittelen (Indian Pale Lager). Muutkin Tujun maitokauppavahvuiset vaan testiin, mitä eteen sattuu. En usko, että rajusti ainakaan petyt!

Salamaa on vaikeampi suositella, kun joka viikko tulee jotain uutta ja jakelu ei ilmeisesti ole kovin laajaa maitokauppojen osalta. Alkossa on jotain ja toki jos paikan päälle Espooseen pääsee, niin hyllyssä laajemmin. Jos jotain eteesi saat, niin ei muuta kun maistamaan.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Olutmakuni on muuttunut vuosien varrella, niin etteivät IPA:t oikein enää taitu. Onko IPA uusi lager? Tuttu ja turvallinen, mutta tylsä?

Monelle, joka vasta harjoittelee erikoisoluita tulee suositeltua IPA:a turvalliseksi ensikosketukseksi, mutta itse tulee haettua elämykset eri tyyleistä nykyään.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olutmakuni on muuttunut vuosien varrella, niin etteivät IPA:t oikein enää taitu. Onko IPA uusi lager? Tuttu ja turvallinen, mutta tylsä?

Monelle, joka vasta harjoittelee erikoisoluita tulee suositeltua IPA:a turvalliseksi ensikosketukseksi, mutta itse tulee haettua elämykset eri tyyleistä nykyään.
Mulle elämys on laadukas olut, eikä se ole tyylilajista kiinni. En osaa pitää laadukasta lageria tai ipaa tylsänä vain sen vuosi, että niitä on tullut juotua paljon. Vähän kuin suklaan ja kahvinkin kanssa, erinäisiä mausteviritelmiä on hauska kokeilla, mutta lopulta yksinkertainen on kaunista.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Itse taas olen edelleen IPA-miehiä (siis oluessa). Näitä seuraavia trendejä olen sitten vaihtelevammin omaksunut rinnalle. Saison menee ihan hyvin, ja niitä tulee välillä juotua vaihtelun vuoksi. NEIPA on todella hyvää tuoreena, mutta sitä on valitettavan heikosti saatavilla, ellei osu suurten kaupunkien olutravintoloihin. Sitten taas nämä hapanoluet eivät iske yhtään.

En sanoisi, että IPA on uusi lager - ainakaan bulkki-sellainen. IPA:ssa humalalla on maussa todella suuri rooli, ja eri humalakombinaatioilla IPA:an tulee helposti erilaista variaatiota. Ja toki mallaspohjakin vaikuttaa. Jotenkin bulkkilagereiden kohdalla makujen kirjo on aika paljon rajallisempi, kuin mihin IPA:n maailmassa pystytään. Toki tietyt mallas- ja humalapohjat ovat vakiintuneet aika yleisiksi, joten ehkä joku epävirallinen "bulkkistandardi" saattaisi jossain vaiheessa syntyä niiden pohjalta.

Toki siinä mielessä olen kanssasi samoilla linjoilla, että suomalaiset ovat löytäneet IPA:t, ja nykyään pienemmistäkin kaupoista tuntuu löytyvän näitä. Mielestäni hyvä kehityssuunta, koska olutkulttuurin rikastuminen on kaikkien etu.

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tällä hetkellä on Stallhagenin Hunaja oluen aika.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki siinä mielessä olen kanssasi samoilla linjoilla, että suomalaiset ovat löytäneet IPA:t, ja nykyään pienemmistäkin kaupoista tuntuu löytyvän näitä. Mielestäni hyvä kehityssuunta, koska olutkulttuurin rikastuminen on kaikkien etu.

Toisaalta siinä on myös se yksipuolistumisen vaara. IPA on kuitenkin vain yksi lukuisista oluttyypeistä ja sen muodikkuus on aika tuore keksintö. Kun pubin hanoista suurin osa on pelkkää ipaa niin sinne ei sitten mahdu muita erikoisoluita. Onneksi isoin ipa-huuma alkaa olla ohi ja tarjonta on viime aikoina selvästi monipuolistunut ja kaikki oluet eivät enää maistu sappinesteeltä.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Mun mielestä ne sourit on muoti-ilmiö, jonka haihtuminen ei olisi yhtään pahitteeksi. Tai mitä mä siitä edes välitän? Jätän muille juotavaksi, pysykööt valikoimissa. Ei oo multa pois. Harmi, jos IPAt on joltain muulta pois.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta siinä on myös se yksipuolistumisen vaara. IPA on kuitenkin vain yksi lukuisista oluttyypeistä ja sen muodikkuus on aika tuore keksintö. Kun pubin hanoista suurin osa on pelkkää ipaa niin sinne ei sitten mahdu muita erikoisoluita. Onneksi isoin ipa-huuma alkaa olla ohi ja tarjonta on viime aikoina selvästi monipuolistunut ja kaikki oluet eivät enää maistu sappinesteeltä.

Mielestäni kunnon vanhan liiton West Coast IPA oli 3-4 vuotta sitten jopa harvinaisuus. SOPP:ssä suurin osa IPA-nimen alla myydyistä oluista oli jonkinlaista erikois-IPA:a (maustettu, sessio, double, Brut yms.). Ilahduin, kun niitä alkoi hiljalleen ehkä pari vuotta sitten taas löytää.

Silti mielestäni viime vuodet olutravintoloissa on ollut se tilanne, että tuollainen perinteinen IPA (tai APA) on ehkä parissa hanassa, ja soureja on ehkä ollut jopa enemmän tarjolla. Tämä vain omiin kokemuksiin pohjautuvaa, ja perustuu pitkälti havaintoihini Tampereella (sekä osin Turussa ja Helsingissä).

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Silti mielestäni viime vuodet olutravintoloissa on ollut se tilanne, että tuollainen perinteinen IPA (tai APA) on ehkä parissa hanassa, ja soureja on ehkä ollut jopa enemmän tarjolla. Tämä vain omiin kokemuksiin pohjautuvaa, ja perustuu pitkälti havaintoihini Tampereella (sekä osin Turussa ja Helsingissä).

Pitää tosiaan paikkansa ja ipat ovat menossa pois muodista. Siinä missä ennen oli pitkä rivi ipa-hanoja on nyt pelkkiä soureja, jotka ovat ottaneet paikan muotioluina. Monipuolinen valikoima olisi parempi, mutta pohjimmiltaan se on kysyntä joka ratkaisee.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitää tosiaan paikkansa ja ipat ovat menossa pois muodista. Siinä missä ennen oli pitkä rivi ipa-hanoja on nyt pelkkiä soureja, jotka ovat ottaneet paikan muotioluina. Monipuolinen valikoima olisi parempi, mutta pohjimmiltaan se on kysyntä joka ratkaisee.

IPA:n osalta suurin hype on ollut poissa jo pitkään, mutta onneksi suosio on kuitenkin vakaata, nuo ovat tulleet jäädäkseen. Jonkinlaista jatkuvaa kehitystä ja uusia tuulia tuonkin tyylin sisällä tapahtuu, mikä on ihan positiivista.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
IPA:n osalta suurin hype on ollut poissa jo pitkään, mutta onneksi suosio on kuitenkin vakaata, nuo ovat tulleet jäädäkseen. Jonkinlaista jatkuvaa kehitystä ja uusia tuulia tuonkin tyylin sisällä tapahtuu, mikä on ihan positiivista.
Joskus 2010 paikkeilla, kun kaupoista ei IPA:a yms. Löytynyt, tarjosin kaverille huikan Alkosta ostetusta oluesta ja hän sylkäisi sen samantien suustaan ulos. Nykyään hän toki on aika monipuolinen oluesta nautiskelija ja tuskin edes muistaisi koko tapahtumaa.

Oikeastaan näiden tuleminen ruokakauppoihin oli lähes lottovoitto. Eivät ne tietysti ole parhaimpia oluita maailmassa, mutta voittavat kyllä lagerit satanolla.

Nyt kun alkoholin kuluttaminen on omalta osaltani vähentynyt paljonkin, niin on ollut ilo huomata myös alkoholittomien tuotteiden lisääntymisen. Myös ykkösen vahvuista IPA:a on tarjolla. Toki myös muita tyyppejä pienillä prosenteilla on ilmaantunut ja näitä tulee joskus iltavuoron jälkeen ostettua.

Ei nekään tajuntaa räjäytä, mutta saunassa maistuvat ihan hyvältä.

444

Jäsen

Takatalo & Tompuri tarjoilee omaan makuuni erittäin kelvollisia tuotteita. Saatavuus täällä päin Suomea vain on vähän mitä on. Etenkin kylmäsavulager vie kielen mennessään. Vaalea ja savuinen, juuri sitä mitä kesään kaipaa.
Toinen on sitten tuo ahvenanmaalainen Stallhagen, jonka valikoimista toki löytyy lähinnä ”tylsiä” perusjuomia, mutta hintalaatusuhteeltaan ihan eliittiä tässä maassa.
Tällä hetkellä on Stallhagenin Hunaja oluen aika.
Tässä esimerkiksi on yksi aivan ehdoton kesäjuoma.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Takatalo & Tompuri tarjoilee omaan makuuni erittäin kelvollisia tuotteita. Saatavuus täällä päin Suomea vain on vähän mitä on. Etenkin kylmäsavulager vie kielen mennessään.
Juuri viikonloppuna kietaisin huiviin tuon Kaski kylmäsavun ja oli kyllä mainio. Löytyi ainakin Lohjan keskustan Alkosta perjantaina.

IPA on tosiaan tullut jäädäkseen, onneksi. Mistään muodista ei ole voinut pitkään aikaan puhua, ja ainakin itselleni kävi vähän kuten kahvienkin kanssa, eli joskus vajaa 10 vuotta sitten makua piti olla humalan/paahdon kautta niin, että naama rutistuu. Siitä sitten pikkuhiljaa on tultu molempien osalta takaisinpäin ja nykyään oluissa paras IPA on raikkaasti humaloitu 6-7 pinnainen.

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
IPAa eri vahvuisina ja hyvää vaalea lageria/pilsiä, eipä sitä muuta tarvita, tai no joku imperial stout tai barley wine välillä

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, avoin liiga
No omalta kohdaltani voin sanoa, että jonkinlaista kyllästymistä olen havainnut noihin Ipoihin. Toki laadukkaat sellaiset menevät edelleen, mutta esim. ruokajuomana (jollaisena olutta aika usein menee jos menee) ei nuo ole kyllä lainkaan parhaimmillaan. NEIPA:t tai varsinkaan mitkään tupla-IPA:t eivät ole oikein koskaan itselleni toimineet.

Jotenkin viimeisen parin vuoden aikana saksalaissuuntaiset oluet ovat vieneet tilaa noilta Ipoilta. Laadukkaat pilsnerit, vehnät ja ihan lagerit toimii aina. Sama kyllä pätee Aleihin ja Pale Aleihin. AIka usein tosin jälkimmäiset varsinkin kotimaisten panimoiden valmistamina ovat täysin vastaavia kuin Jenkkityyliset Ipat.

Noita soureja yritin opetella juomaan silloin kun ne muutama vuosi sitten alkoivat muotiin tulla, mutta aika pian päätin, että miksi yrittää kun hyvääkin olutta saa.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
No omalta kohdaltani voin sanoa, että jonkinlaista kyllästymistä olen havainnut noihin Ipoihin. Toki laadukkaat sellaiset menevät edelleen, mutta esim. ruokajuomana (jollaisena olutta aika usein menee jos menee) ei nuo ole kyllä lainkaan parhaimmillaan. NEIPA:t tai varsinkaan mitkään tupla-IPA:t eivät ole oikein koskaan itselleni toimineet.
MIedommat IPAt menee ruokajuomana itämaisen (kinkki/thai ja muut hiukan ronskimmin maustetut) ruuan kanssa yllättävän hyvin. Muuten suosin lageria siihen tarkoitukseen.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MIedommat IPAt menee ruokajuomana itämaisen (kinkki/thai ja muut hiukan ronskimmin maustetut) ruuan kanssa yllättävän hyvin. Muuten suosin lageria siihen tarkoitukseen.
Erilaisten curryjen kanssa huikea olut on Eaglen Banana Bread Beer

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Joo IPA sinänsä voi olla aika harhaanjohtava yleisnimitys suunnilleen kaikille aleille varsinkin asiaan ei-niin-perehtyneen suussa. Ipoja on niin montaa tyyliä, että ei niitä oikein samaan voi niputtaa ja usein ipoina menevät myös apat ja muutkin alet. Eikä siinä mitään, ei oluen ole pakko olla mitään hifistelyä, mutta jos joku sanoo kyllästyneensä IPA:n, niin vähän se särähtää korvaan, kun niitä on joku miljoona erilaista.

Parastahan oluessa on tietenkin valita se oman makunsa mukaan ja tilanne huomioiden. Mulle on viime aikoina uponneet erityisesti NEIPA:t, joskin sieltä raikkaammasta ja vähemmän hedelmäisestä päästä sekä erilaiset APA-henkiset bisset sitten taas vähän katkerampana.

Mainitaan nyt To Øl Whirl Domination ja Northern Monkin Faith NEIPAt ja aika perinteiset Sierra Nevada PA sekä Beavertownin Gamma Ray. Maistuu!

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikea sanoa kolmen kärkeä suomalaisista panimoista, kun olen vähän oluen suhteen pudonnut rattailta. En niin seuraile kaikilta osin ja jaksa samaan tapaan kuin hiukan nuorempana saalistella uusia tuttavuuksia. Olen päässyt siihen tilanteeseen, että ostelen tuttuja turvallisia, hyväksi havaittuja oluita. Ne omaan makuun klassikot ja toimivimmat on jo löydetty. Toki uuttakin välillä, mutta ei samalla intohimolla.

Lisäksi juon nykyään lähinnä kauppavahvuisia, koska ne prosentit riittää pääasiassa ja lakimuutos kun toi nelosvahvuiset kauppaan, niin se omaan makuun ainakin lisäksi mahdollisuuksia huimasti.

Eniten ostelen oluita seuraavilta panimoilta ja olen myös huomannut, että ostelen kotimaisia pääasiassa nykyään. Niissäkin laatu kehittynyt ja moni panimo saanut tietyn tasalaatuisuuden aikaan, että ne on jo usein varmoja valintoja.

CoolHead
Nokian panimo
Malmgård
Pyynikki
Saimaan juomatehdas

Noista varmaan löytynee ne, mitä eniten ostan ja kulutan. Vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen, mutta sovitaan, että vaikka nuo kolme ensin mainittua. Ja itse olen CoolHeadin kautta onnistunut mieltymään hapanoluisiin, koska osaavat ne niin hyvin. Toki niitä löytyy ihan laadukkaita muiltakin, kuten Etkolta, mutta CoolHead on noissa kyllä ykkönen. Raspberry Licorice Salted Souria on tullut hörsittyä jokunenkin tölkki. Ei toki olut ihan joka hetkeen ja paikkaan, mutta maistunut kuitenkin hyvin vaihteluna ipalle ja muille.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy