Lapsuudenkodissa ei ollut paljoakaan ylimääräistä rahaa jaossa. Lapsena vaatteet, polkupyörä ja myöhemmin lätkäkamat periytyivät aina isoveljeltä minulle. Taisin saada omat uudet luistimet ja lätkähanskat joskus 14-15-vuotiaana, koska isovelikin pelasi vielä eikä häneltä enää jäänyt kasvun takia varusteita yli. Kotona oli aina pakastin täynnä hirven- ja peuranlihaa, koska isä ja hänen veljensä olivat aktiivisia metsästäjiä. Yleensäkin vanhempani olivat todella tarkan markan ihmisiä, eikä rahaa törsätty mihinkään turhaan - ainakaan turhaan tavaraan. Vasta ihan muutama vuosi sitten minulle selvisi, että heillä oli melkoisesti rahaa tallessa pankissa. Eivät oikein osanneet (uskaltaneet) sijoittaa mihinkään, vaan luottivat pankin talletustiliin.
Nyt itse tällaisena vähän alle keskituloisena ja keski-ikää lähestyvänä sinkkumiehenä oma rahankäyttöni on karkeasti 50% järkevää ja 50% holtitonta. Joka tilistä menee nettopalkasta sellaiset 10% rahastoon "säästöön" ja nyt tämän vuoden kevääänä luovuin monesta aika turhasta rahareiästä, kuten mm. turhista suoratoistopalveluista mitä ei tullut juurikaan käytettyä. Rahapelien pelaamisen lopetin kokonaan, kun tajusin että mulla menee Veikkauselle kuukaudessa 100-200e. Enkä voittanut juuri koskaan yhtään mitään, niin se oli aivan hukkaan heitettyä rahaa. Ja muutama vuosi sitten erosin kirkosta kun laskin että se maksaa lähes 500e vuodessa kirkollisverona. Veikkaukselta ja kirkolta säästynyttä rahaa olen nyt antanut muutamalle eri hyväntekeväisyysjärjestölle kuukausilahjoituksena. Ei vuositalolla ehkä ihan samaa määrää, mutta saanpahan ainakin itse päättää kuka rahani saa.
Holtitonta rahan käyttöni on mm. ulkonasyömisen suhteen. Sitä voisi vähentää, mutta toisaalta kun kotonakaan ei jaksa vain itselle kokata niin annan sen anteeksi itselleni. Tuleepahan ainakin tuettua ravintolayrittäjiä. Ja vaikka viihteellä käyminen on iän myötä vähentynyt reilusti, niin sitten kun tulee lähdettyä niin ei silloin ole budjettia kun pidetään hauskaa. Myös matkustelu on sellainen asia, jonka suhteen en kovin tarkkoja budjetteja tee. Matkustelu kun on ainoa asia, johon rahaa käyttämällä rikastuu. Silloin ei parane laskea ihan joka euron päälle, vaan nauttia elämästä.
Sitten vielä isoja säätöjä itselläni ovat pieni asunto keskustassa ja autottomuus. Asunnon pieni vastike ja kaikki se mitä auton käytöstä säästyy jää sitten muuhun riekkumiseen.