Oma elämä vai tulevat elämät?

  • 2 220
  • 28

Kumpi on tärkeämpää, elää oma elämänsä niin kuin tahtoo käyttäen hyväksi kaikki mahdolliset maailman

  • Oma elämä.

  • Tulevat sukupolvet.


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tehdäänpäs seuraava kysely edellisen innoittamana. Kumpi on tärkeämpää, elää oma elämänsä niin kuin tahtoo käyttäen hyväksi kaikki mahdolliset maailman resurssit tulevista sukupolvista välittämättä vai elää niin, että tulevilla sukupolvilla on mahdollisimman hyvät oltavat tinkien omasta elämänlaadusta?

Kysymyksen asettelussa siis nämä asiat asetetaan vastakkain, vaihtoehtoja tai välimalleja ei ole.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kysymys ei näköjään mahtunut kokonaan tuohon vastausten yläpuolelle, mutta siis kysymys on kokonaisuudessaan se mikä tuossa ylhäälläkin:

Kumpi on tärkeämpää, elää oma elämänsä niin kuin tahtoo käyttäen hyväksi kaikki mahdolliset maailman resurssit tulevista sukupolvista välittämättä vai elää niin, että tulevilla sukupolvilla on mahdollisimman hyvät oltavat tinkien omasta elämänlaadusta?
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Ihminenhän on eläin, eikö niin? Kyllä. No eläin elää niinkuin eläin elää. Ei eläin ajattele tulevia sukupolvia. Jos joku tulee nyt väittämään, että eläin ajattelee tulevia sukupolvia, niin haluan linkitettynä kaksi eri tutkimusta asiasta tai muuten älkää vaivautuko puhumaan paskaa. Eli vitut tulevista sukupolvista ja kaikki tässä ja nyt!

Ettei totuus unohdu.......

SUOMI!
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kisapuistolla pientä keski-iän kriisiä?

Ranttaliksi kannattaa laittaa, tottakai.
 

sinikettu

Jäsen
A society grows great when old men plant trees whose shade they know they shall never sit in

Tässä on selvästikin kyseessä väärä vastakkainasettelu. Nämä kaksi eivät millään tavoin poissulje toisiansa. Omaa elämää voi elää hyvin vauraasti ja hedonistisesti ilman, että on tarvetta jauhaa paskaksi ja käyttökelvottomaksi kaikki ne asiat mitä sattuu elämässänsä kohtaamaan.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
A society grows great when old men plant trees whose shade they know they shall never sit in

Tässä on selvästikin kyseessä väärä vastakkainasettelu. Nämä kaksi eivät millään tavoin poissulje toisiansa. Omaa elämää voi elää hyvin vauraasti ja hedonistisesti ilman, että on tarvetta jauhaa paskaksi ja käyttökelvottomaksi kaikki ne asiat mitä sattuu elämässänsä kohtaamaan.
Juurikin näin. Vastasin silti tulevaisuuden, koska on jälkipolvea.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Taas kerran esitän kysymyksen mitähän vitun ihmettä tämä taas on? Jokainen nykysukupolvi pitää hoitaa tietenkin. Muutamallakin kaverilla on muksuja mitkä saattavat olla elossa vaikka joskus 2091.

Miksi ihmisiä pitäisi olla enää vuonna 2300? Miksi?

Noille sukupolville saattaa jäädä tämän homman hallittu alasajo, mutta aivan kuin joillain muilla sukupolvilla ei olisi ollut rankkaa. Todennäköisesti tästä ei vain tule mitään hallittua ja siitä suuremmalla syyllä mitä vähemmän ihmisiä sitä parempi.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kristillisessä etiikassa pitää rakastaa lähimmäistä kuten itseään, ja väljästi tulkittuna noihin lähimmäisiin kuuluvat myös tulevat sukupolvet. Lisäksi hedonistinen nautintojen tavoittelu luonnonvaroja riistäen ei tuo ihmiselle onnea, vaan sillä aiheuttaa vain vahingon sielulleen. Eli tämähän on ns. tuplavahinko kun pilaa sekä tulevien sukupolvien elämänlaatua sekä lisäksi omat tsäänssinsä tässä ja tulevassa elämässä.

Eli vastaus riippunee aika vahvasti siitä, onko kristitty, ateisti, hindu tai jotain muuta, mitä näitä nyt on.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Valehtelisin, jos väittäisin.
Kuitenkin puolustaudun vähän.
Asun kerrostalossa, enkä edes haaveile omakotisellaisesta. En tykkää uusista tavaroista ja syön punaista lihaa kohtuudella. Minulla ei ole eikä tule lemmikkiä.

Mutta rehellinen ollakseni tämä kaikki johtuu silkasta mukavuudenhalusta. Siitä samasta syystä olen huomattavan sitoutunut yksityisautoiluun (25-30 tkm/vuosi). Ja ei, en tarvitse työssäni autoa. En oikeasti edes työmatkoihin.

Eli kaikki hyvät muka(vuus) kestävät elämäntavat on hukkaan heitetty autoiluun. Lisäksi harrastustani varten pidetään lämpimänä suuria halleja ja käytännössä en harrasta ulkoliikuntaa koska talvella on kylmä ja kesällä on kylmä, hyttysiä ja siitepölyä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Niin kauan, kun minulla ei ole omia jälkeläisiä, asetan itseni etusijalle. Sitten kun jälkikasvua joskus siunaantuu, alan tinkimään omasta elämänlaadusta.
 

Iso-Olli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kannatan ydinvoimaa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kannatan ydinvoimaa
Vastasit siis ylemmän vaihtoehdon?

Kyllä minä haluan ajatella tulevia sukupolvia. Tahtomattanikin tingin juuri nyt omasta elintasostani, mutta en tiedä teenkö sitä tulevien sukupolvien hyväksi.
Elämä olisi ihan kivaa varsinkin terveenä ja ilman sen kummempia materioita. Luonto, hyvät ystävät, suoja pään päällä, tietty toimeentulo eli riittävä ruoka ja juoma riittävät minulle juuri nyt. Toki tv ja netti ja puhelin ovat niitä joihin meidät on totutettu, mutta pärjättäisiinkö ilman niitä ja helpottaisiko se tulevia sukupolvia, niin en tiedä sitäkään. Luonnonsuojelua pidän kuitenkin hyvin tärkeänä, jotta tulevatkin sukupolvet tällä planeetalla pärjäävät.
Jälkikasvua minulla ei tule olemaan kuin poikapuolen muodossa ja hänen suuntautumisensa on sellainen, että suku tuskin jatkuu edes näissä "puoli"merkeissä, mutta mitä sitten? "Pitäkää hyvää elämää".

En mä tajuu itsekään mitä kirjoitin, sillä oon päissäni ja se on omaa elämää ajattelematta muita. Taidan sittenkin olla oman elämäni perään.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sen verran maailmanparantajaa minuun vielä kuuluu että voin väittää kykeneväni tinkimään omasta hyvinvoinnistani jotta jälkipolvillekin jää maapalloa elettäväksi. Toisaalta tyydyn aika vähään ja tarvittaessa onnistuisi sähköttäkin eläminen.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Eli sulla ei siis ole käsitystäkään siitä, mitä itse juuri horisit? Tämä selvä. Pystytkö muuten vastaamaan ketjun kysymykseen, et ole sitä vielä tehnyt...

Et sitten käsittänyt, ettei tuolla ole enää väliä, kerran vastasit jo. :D

En periaatteesta näin aikuisena jaksa kompiin vastailla.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Miksi ihmisiä pitäisi olla enää vuonna 2300? Miksi?

Armeijassa eräs tupafilosofi ihmetteli, mitä väliä on sillä mitä teemme nyt, kun sadan vuoden päästä kenellekään ei ole sillä väliä. Miksi ihmisiä oli jo 1800-luvulla (yksi näistä jopa vielä hengittää) ja onko sillä meille jotain väliä?
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Jos tätä oikein filosofisesti miettii, niin on aiheellista kysyä onko ihminen yleensä maapallolle hyväksi? Pitäisikö koko ihmiskunta lopettaa, jotta maapallon tuhoaminen loppuisi. Katsokaas kun ihminen ei ole maapallolla ainoa elävä yksilö ja pitäisikö siis isomman hyvän vuoksi uhrata ihmiskunta? Tai ehkä noi kehittymättömät maat ja kansakunnat vois jättää rauhaan, koska ne ei kuluta luonnonvaroja lähellekään niin paljon kuin me sivistyneet ja kehittyneet kansakunnat. Alotettais vähän niinku alusta taas tää homma. Uus yritys. Eli jos tulevia sukupolvia ajatellaan, eikä ajatella itsekkäästi vain niitä omia siittiöitä vaan laajemmin maapallon ja ihmiskunnan hyvinvointia, niin voisi olla paikallaan eutanasia 2/3 maapallon väestöstä ja nimenomaan sille rikkaammalle puolelle. Mutta vasta sitten kun Suomi on selviytynyt jalkapallon arvokisoihin miesten puolella. Ei ennemmin.
 
Mä olen sen verran köyhä, etten parhaalla tahdollakaan kovin paljoa pystyisi kuluttamaan. Vastaan joka tapauksessa oma elämä, koska eipä mulla muutakaan ole. Tunnetusti en aio ottaa osaa tulevien sukupolvien maan päälle nussimiseen, joten en näe mitään mieltä "kantaa vastuuta" muidenkaan penikoiden hyvinvoinnista. Toki ekologisesti ajateltuna monikin valinta välillä soimaa omaatuntoa, mutta lienen jo sen verran paatunut tapaus, että asiaa unohtuu marketin ovien suhahtaessa kiinni selän takana.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kirjoitit eksäsi olevan yh-äiti minkä poika on hinttari
Voihan sen tietysti noinkin sanoa. Jos käyttäisin jotain termiä, niin käyttäisin homo-termiä, mutta mieluummin kutsun häntä ihan hänen omalla nimellään.
Hyvä poika on hän ja kyllä mä toivon hänen elämänsä olevan hyvä, minkä toivominen nyt tietysti on itsestäänselvyys.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Sinänsähän tätä on turha kysyä nykypäivänä suurelta joukolta, koska suurimpa osaa se ei kiinnosta, miten tulevisuudelle käy. Ihmisethän on jo opetettu kuluttamaan, joten sitä harrastamalla eletään kuten halutaan. Itse en ole kuluttaja, vaan yritän olla olematta joutilas ja auttaa maailmaa pois turhista kotkotuksista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös