Olisiko Göteborgin poliisin pitänyt ampua mielenosoittajia kovilla vai ei?

• 2 266
  • 35

Olisko Göteborgin poliisin pitänyt käyttää kovia mielenosoittajia vastaan?

• joo, oisivat vetäneet sarjaa vaan

Ääniä: 31 57,4%
  • ei, kyllä kyynelkaasukin ois riittäny

Ääniä: 23 42,6%

• Äänestäjiä
    54

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti ipa rules

Tilanne jossa poliisi makaa pyörtyneenä maassa ja rähinöitsijäporukka painaa päälle ei ainakaan minulla tulisi mieleenikään hyssytellä. Muuta mahdollisuutta ei tässä tapauksessa ollut kuin avata tuli.

Ja kuitenkin sinä ilmeisesti paheksut myös niitä kivenheittäjiä, jotka pysäyttivät poliisin hyökkäyksen väkivallattomia, saarretulta koululta pois pyrkineitä vastaan?

Entäpä poliisikoirien usuttaminen mielenosoittajien kimppuun? Saako sellaista vastaan puolustautua?

Kuten jo aiemminkin totesin: minun mielestäni kyllä. Edes poliisin univormu ei oikeuta perusteettoman väkivallan käyttöön. Vaikka tiedän että joillekin tuota pukua kantaville tällainen ajatus on jostain päähän pinttynyt.

Ei se poliisi tahallaan sitä jätkää ampunut sinne mihin ampui(en edes muista).

En tiedä miten nopeasti tuo tilanne on ns. astunut päälle, mutta varoituslaukauksiakaan ei kuulema ammuttu lainkaan, vaan välittömästi kohti.
Voi toki olla, ettei poliisilla kertakaikkiaan ollut aikaa varoituslaukausten ampumiseen. Tai sitten olisi ollut.

Pitäkää nämä "vihreät" aatteenne itsellänne. Minä syön mitä haluan ja missä haluan!

"Ja jos ette tekin syö mitä minä haluan olette typeriä viherpiipertäjiä". Eiks niin?

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
kinas kinas kinas

Mielenosoitus on tyhmä tapa tuoda mielipiteensä julki. on tehokkaampiakin keinoja, joita käyttämällä ei tarvitse turvautua missään tapauksessa väkivaltaan. ei tarvitse edes huutaa kurkku suorana kaduilla, samalla suuria plakaateja kantaen.

tämänhetkinen media tarjoaa lähes kenelle tahansa (esimerkkinä vaikkapa tämä maanantain iltalehteen lukijan palstalle ydinvoimasta kirjoittanut idiootti, joku insinöörikin vielä mukamas) saada tekstinsä johonkin lehteen. internet on kaikkien käytettävissä, ainakin näin kehitysvaltioissa. poliitikotkin ovat kansansa edustajia, ja näinollen hekin varmasti kuuntelevat mahdollisia äänestäjiään.

suomessa, ja veikkaan asian laidan olevan sama ruotsissa, on vain yksi instanssi jolla on oikeus käyttää väkivaltaa järjestyksen ylläpitämiseksi tai yleensä ylläpitää järjestystä. se on poliisivoimat/puolustusvoimat. teki poliisi göteborgissa mitä tahansa, he eivät ampuneet viattomia kaduntallaajia vaan katuja sekä rakennuksia tuhonneita vandaaleja jotka uhkasivat toisen poliisin henkeä. vallan ikävää, että asioita ei voi ratkoa järkevästi ilman tunteiden kuohumista.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers

"Ja jos ette tekin syö mitä minä haluan olette typeriä viherpiipertäjiä". Eiks niin?
[/QUOTE]

Meillä jotka syömme "normaaleja" ruokia ei ole tarpeen levitellä omaa vakaumustamme siitä mitä saa syödä ja mitä ei. Jostain syystä näillä viherpiipertäjillä tallainen taipumus on(tämä ei koske kaikkia mutta suurta osaa). Tiedossani on tapaus, jossa kaupanneiti huomautti kassalla lihaa ostaneelle asiakkaalle omasta "vakaumuksestaan" ja kehoitti asiakastakin kokeilemaan-hävytöntä!
-ipa rules

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
vielä

//off topic...mulla jäi nyt joku blaastausvaihe päälle :)

Iik. Minä ainakin olisin ampunut siihen paikkaan.
Vaikka ymmärrän toki, että jotkut suhtautuvat ruokaan suurella hartaudella, niin eihän se neiti nyt kuitenkaan uskontoaan ollut kauppaamassa, saatika harjoittamassa aivopesua, eikö?
Kai sinullekin on joskus suositellut esim. camembert-juustoa tai vaikka luomuleipää? Oletko vetänyt herneen nenään?
Päässäni hahmottuu kuva - vaikken sinua tarkemmin tunnekaan - että olet omalla suomalaisen perusjämptiyden ristiretkelläsi (tyyliin mähän en mitään rehuja syö; ikinä en oo maitoa juonu - enkä juo) ja vaihtoehtoiset elämäntavat ovat sinulle itseisarvoisen epäilyttävää häröilyä.

McDonaldsin vastustaminen on minusta kannatettavaa monista syistä, eräs tärkeimmistä on tämä monen kuulema: McDonaldsin pihvifarmit Amazonian SADEMETSIEN alueella laajenevat koko ajan karjan kirjaimellisesti syöden koko ajan elintilaa planeetan keuhkoilta - jotka siis edelleen ovat välttämättömiä elämän säilymisen kannalta. www.mcspotlight.org
Yksi merkittävimmistä syistä happosateisiin, kasvihuoneilmiöön, eroosioon, vesien saastumiseen ja pohjavesien ehtymiseen on karjatalous. Koneistettu maatalous kuluttaa paljon enemmän fossiilisia polttoaineita tuotettua kaloria kohti kuin kasvisten kasvatus, oisko hyödyn suhde peräti 1/10, tietääkö joku tarkemmin? Sitä pihviä täytyy autokuljetella aika paljon ympäri Suomea ennen kuin se on sun/mun suussa.
Eipä sinänsä, olin minäkin olin 20 vuotta lihansyöjä, mutta tutkittuani asiaa hiukan olen vähentäny lihansyönnin absoluuttiseen minimiin.

Tottakai ihmisillä on oikeus valita mitä syödä.

P.S. Olen parilta lääkäriltä, ja muutamilta yksityishenkilöiltä kuullut tuttujen kuoltua, että Suomessakin kyllä on ollut ns. Hullun lehmän taudin saastuttamaa lihaa, sillä täälläkin on tautiin kaikessa hiljaisuudessa kuollut useampi ihminen. Kenenköhän etua palvelee, että kuluttajat ovaty autuaan tietämättömiä asioista... Ei paniikkia...josko rauhottuisin pikkuhiljaa...

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
vilpertti ja muut

"Mielenosoitus on tyhmä tapa tuoda mielipiteensä julki. on tehokkaampiakin keinoja, joita käyttämällä ei tarvitse turvautua missään tapauksessa väkivaltaan. ei tarvitse edes huutaa kurkku suorana kaduilla, samalla suuria plakaateja kantaen."

Mielenosoitus kuuluu ehdottomasti demokratiaan, kysymys on sanan-ja kokoontumisenvapaudesta. Se on myös erinomainen tapa saada ääni kuuluviin silloin, kun se ei esimerkiksi normaalia virkatietä syystä tai toisesta onnistu. Sen sijaan laitonta väkivallan käyttöä yhteiskunnan ei tarvitse sietää, jos se katsotaan enemmistön mielipiteen vastaiseksi. En tunne Göteborgin tapahtumia tarkasti, olen täysin tiedotusvälineiden ja mielenosoittajina olleiden tiedon varassa. En siis lähde tuomitsemaankaan. Kuitenkin yksi huomio on pistänyt silmään erityisesti: mielenosoittajat ilmoittavat, että oikea totuus löytyy siitä ja siitä osoitteesta, ei valtamediasta. Miksi sellaiseen pitäisi uskoa? On aivan mahdollista, jopa todennäköistä, että mielenosoittajat haluavat antaa kuvan tapahtumista omasta näkökulmastaan, jotakin lisäten ja korostaen, jotakin poisjättäen. Objektiivista totuutta tähän asiaan onkin vaikea löytää, kaiketi se löytyy jostakin virallisen ja mielenosoittajien esittämän "totuuden" välistä.

"poliitikotkin ovat kansansa edustajia, ja näinollen hekin varmasti kuuntelevat mahdollisia äänestäjiään."

Politiikka ei ole "yhteisten asioiden hoitamista", kuten meille peruskoulussa opetetaan virallisten opetussuunnitelmien mukaisesti. Se on konflikteja, pelitilaa, juonittelua, omien intressien ajamista, jne. Näin ollen poliitikot eivät ole kiinnostuneita "kansastaan" siinä mielessä, että he "hoitaisivat yhteisiä asioita" jotenkin koko kansan parhaaksi. He ovat kiinnostuneita äänimääränsä maksimoimisesta ja se onnistuu miellyttämällä omaa äänestäjäkuntaa, mutta kaikkien miellyttäminen on mahdotonta. Sikäli on totta, että he kuuntelevat omia mahdollisia äänestäjiään, mutta valitettavasti en oikein jaksa uskoa siihen, että he kuuntelisivat näitä sen tähden, että haluaisivat toimia heidän parhaakseen vaan paremminkin siksi, että jatkossakin osaisivat toimia menettämättä äänestäjiään.

"suomessa, ja veikkaan asian laidan olevan sama ruotsissa, on vain yksi instanssi jolla on oikeus käyttää väkivaltaa järjestyksen ylläpitämiseksi tai yleensä ylläpitää järjestystä."

Niin, valtiolla tulee olla väkivallan käytön monopoli alueellaan, jotta valtiosta voidaan ylipäätään puhua. Valtio on määritellyt tuon oikeuden itselleen, tottapa silti aina on tuon oikeuden kyseenalaistajia, kuten nyt esimerkiksi Göteborgissa ilmeisesti on ollut.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
rapster, hieman lähdekritiikkiä.

jos suomessa olisi porukkaa kuollut hullunlehmäntautiin, siitä olisi AIVAN varmasti ollut heti iltalehdissä ja iltasanomissa lööppiä, alastonkuvaa ja avioeroja, koska asia olisi myynyt lehtiä paremmin kun jääkiekon maailmanmestaruus ja siitä olisi maksettu jutun kohteena olevalle henkilölle tai hänen perheelleen hyviä summia rahaa.

tottakai mcdonaldsia voi ja kannattaa boikotoida sen takia, että he harrastavat ekologisesti kyseenalaista toimintaa. mutta väkivalta ei ole tässäkään tapauksessa ratkaisu. ei ole yhdenkään yksityisen yrittäjän vika, että heidän ketjunsa viljelee amatsonin alueella karjaa.

ja ihmisillä on tapa ottaa nokkiinsa, jos joku kauppaa elämäntapojansa pyytämättä. minä ainakin pahastuisin tapauksesta, jos normaalia liha-annostani ostaessa joku tulisi torumaan. mistä tämä ko henkilö voi tietää, paljonko minulla on tomaattia ja salaattia kotonani, ja mihin tarkoitukseen liha on. jos minä haluaisin ohjeita terveemmästä ruokavaliosta, en ainakaan menisi sitä kaupan kassalta pyytämään.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti vilpertti

ei ole yhdenkään yksityisen yrittäjän vika, että heidän ketjunsa viljelee amatsonin alueella karjaa.

Pikainen kommentti...

Jos yksikään yrittäjä ei käyttäisi ko. ketjua, ketjun toiminta lakkaisi tai jos edes suurin osa ketjun yksittäisistä yrittäjistä alkaisi vaatimaan ketjua tuottamaan lihaa luonnonmukaisemmin, olisi ketjun todennäköisesti taivuttava näin tekemään. Joten kyllä se on sen yksityisen yrittäjänkin vika, eipäs kierrellä vastuuta.

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
On aivan mahdollista, jopa todennäköistä, että mielenosoittajat haluavat antaa kuvan tapahtumista omasta näkökulmastaan, jotakin lisäten ja korostaen, jotakin poisjättäen. Objektiivista totuutta tähän asiaan onkin vaikea löytää, kaiketi se löytyy jostakin virallisen ja mielenosoittajien esittämän "totuuden" välistä.
Tuossa osut kyllä aivan oikeaan. Juuri tälläkin hetkellä mm. vaikuttavan tietotoimiston sivuilla (joka siis on tällainen uusi itsenäinen tietotoimista, jonka tarkoituksena on välittää Totuus (tm) maailmalle, eli palloilla juuri tuossa keskitiellä) tapellaan kovasti mediakritiikistä + kaikesta muusta. Luulen, että itsenäisellä, loogisella ajattelulla voidaan nimenomaan mediakritiikin suhteen saavuttaa paljon, noin yksilöä ajatellen.
Pitää olla paikalla voidakseen arvioida objektiivisesti, mitä tapahtuu.

Itse en ollut Göteborgissa paikalla, mutta ymmärrystä tilanteen päälle riittää juuri sen verran, että ymmärrän kaiken älämölön hukuttavan mielenílmausten todelliset syyt alleen ja aiheuttavan leimautumista, päämäärä johon uskon ainakin liberalistisen koulukunnan journalistien ja poliitikoiden juuri pyrkivän.

Vilpertti: mitä itselähdekritiikkiini tulee, tottakai tajuan että jos valtamedia olisi saanut/saisi varmaa tietoa moisista tapauksista, asiasta olisi nostettu semmoinen haloo että. Esitänkin, että iltapäivälehdet ja muut tiedotusvälineet EIVÄT TIEDÄ koko asiasta MITÄÄN. Saatan vaikuttaa hieman paranoidilta androidilta tässä kohtaa mutta enpä ole ainakaan ainoa. Yksi tällainen tapaus on ainakin kaiketi tullut kyllä verensiirrosta, en kyllä tiedä miten se on saatu selville mutta näin minulle kerrottiin. Onhan mahdollista että muut ovat vaikka seurausta [syötä tähän valitsemasi Euroopan maa] matkoilta ja/tai CJD:n "normaalista" versiosta joka iskee vanhoihin ihmisiin myös n. 1/milj... mene ja tiedä. Pointtina tässä on se, että mm. öljyteollisuuden malliin lihatuotantokoneiston kannalta parempi on, jos kuluttaja ei tiedä ihan kaikkia asioiden laitoja. Näin myös McDonaldsin kohdalla, joka levittää tasan yhtä pahaa ellei pahempaa propagandaa toimistaan ja luonnon tilasta kuin virheellisin "aktivisti"-bullshit.

Kaunisteltiin tilastoja miten paljon tahansa, jatkuva kasvu ja "kehitys" sellaisena kuin sen tunnemme ei VOI jatkua loputtomiin. Luonnonvaramme eivät ole kuin universumi, loputtomasti laajeten. Tuhoamme itse itsemme, ja ammumme vatsaan niitä, jotka yrittävät tulla väliin.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Rapsterin kanssa olen hyvin paljon samaa mieltä muista tässä viestissä käsitellyistä asioista, mutta en jaksa ainakaan kovin herkästi uskoa tuohon hullun lehmän tautiin Suomessa. Kuumimman BSE-kohun aikaan iltapäivälehdetkin ovat taatusti käyttäneet aikaa ja vaivaa löytääkseen Suomesta jotakin tapaukseen viittaavaa. Ja iltapäivälehtien "urkintakoneisto" on tehokas, tiedän kokemuksesta.

Aivan mahdoton väite tuo ei tietenkään ole, mutta aivan suoralta kädeltä en vielä usko.

Ipa rulesille tiedoksi, että kyllä sieltä lihansyöjien puoleltakin tulee ruokavaliopropagandaa vähän joka välissä. Todella usein saa selitellä ja todistella kaikenlaista, eikä kyse aina ole mistään "huomautuksista" tai "kehotuksista", kuten tuossa kassaneititapauksessasi, vaan vihamielisistä hyökkäyksistä ja syytöksistä. Lihansyöjien suvaitsevaisuus ja kasvissyöjien tiukkapipoisuus on myytti vailla todellisuusperää.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
jepu

enpä tiiä, mutta mun mielestä poliisi teki kuitenkin oikein, kun suojellakseen toista poliisia avasi tulen. tuskin siinä enää mikään huutelu olisi tilannetta pelastanut.

ruokailutottumuksetkin on semmonen asia, mihin ei kannata hirveästi kajota, ihmisille annetaan nykypäivänä vähintään riittävät tiedot ruuasta oman mielipiteen muodostamiseksi. jos joku haluaa juoda voita ja syödä leivän sijasta sisäfilettä, siitä vaan. omapahan on valintansa.

ja mcdonaldsista, ei se yksi yrittäjä joka sattuu valitsemaan göteborgin keskustan ravintollalleen paikaksi saa firmaa kaatumaan lopettamalla. näissä asioissa voisivat vandaalit miettiä, kummalle he nyt halusivat aiheuttaa sen vahingon, kansainväliselle megakorporaatiolle vaiko yksityisyrittäjälle (tai hänen vakuutusyhtiölleen). hirmuista huitomista tuo aktivismi tuntuu olevan välillä, mutta minun erikoisalaani eivät olekaan politiikka ja väkijoukot.

EDIT: ja salama, en mää sitä, etteikö mielenosoitus olisi laillinen ja hyväksyttävä toimenpide, mutta jos heti ensimmäisenä lähetään huutelemaan ja ravaamaan kaduille kyltit kourassa, se on mielestäni melko tyhmää.

ja vielä yksi kysymys, minkä takia niitä mielenosoituksia piti sielä göteborgissa alunperin järjestää? EU:n? George Dubyan? Globalisaation?

äh, EU on ihan hyvä juttu loppujen lopuksi, Dubya on hirmusen tyhmä, mutta ei sen takia kannata riehua, ja globalisaatio on jees.

Viimeksi muokattu:

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti ipa rules
Meillä jotka syömme "normaaleja" ruokia ei ole tarpeen levitellä omaa vakaumustamme siitä mitä saa syödä ja mitä ei. Jostain syystä näillä viherpiipertäjillä tallainen taipumus on(tämä ei koske kaikkia mutta suurta osaa).

Niinkö? Minä kun muistelen nähneeni tälläkin palstalla jonkun kiroilleen kasviksia mussuttavia viherpiipertäjiä...

Uskallan, muuten, väittää tuntevani useampia kasvissyöjiä kuin sinä, eikä heistä yksikään ole koskaan vaatinut minua lopettamaan lihansyöntiä. Toki lihansyönnin eettisistä ja taloudellisista puolista on keskusteltu.

Ja kyllä, tiedän että fanaatikkoja on tässäkin asiassa olemassa. Fanaatikot ovat mielestäni yleensä idiootteja. Ikävän usein he kuitenkin ovat "minun puolellani", eli siis lihaa syöviä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy