Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • 71 584
  • 437

Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • Kyllä

    Ääniä: 559 80,8%
  • En

    Ääniä: 16 2,3%
  • Siviilipalvelus

    Ääniä: 37 5,3%
  • Istuin vankilassa

    Ääniä: 5 0,7%
  • Olen vapautettu asepalveluksesta

    Ääniä: 75 10,8%

  • Äänestäjiä
    692

rpeez

Jäsen
Ketkä ovat ne "kaikki" jotka tekevät niin? Minun tietojeni mukaan armeijaan riittää yhä menijöitä.

Näkemystä vapaamatkustamisesta en mitenkään, ei vuosi työelämässä ruokapalkalla varsinaista vapautta ole. Itse arvostan sitä että meillä on yhteiskunnassa vapaus valita ja armeijaan menevät ne jotka sinne aidosti haluavat.

Ymmärrän kyllä kantasi, ja se pragmaattisesti ajatellen noinhan se asia on. Tarkoitin toki että kaikki eivät voi siviilipalvelusta tehdä, muuten hommasta ei tule mitään.

Ehkä olen vähän liikaa tunteella mukana, kun on mm. katsonut tämän vuoden oman pojan armeijan käyntiä. Todella lujille on joutunut kun joutui lopulta täysin itselleen haluamattomaan koulutukseen (spol), mm. flunssaisena voimankäyttö harjoituksia, ja jalat ei ole meinannut kestää rääkkiä paskojen maihareiden takia. Mutta niin vain jatkaa nyt loppuun vaikka keskeyttäminen oli todella lähellä. Olenkin aika varma, että on vielä hyvin tyytyväinen ettei luovuttanut.
Sen lisäksi armeijaan menijät ottaa sen riskin jos käsky niin oman hengen voi joutua laittamaan peliin. Eihän se todennäköistä ole mutta mahdollista.
Omasta suvusta kuoli 40 luvulla kaksi isosetää rintamalle.

Siviilipalvelus nyt ei suoranaista sluibailua ole, myönnetään, mutta vapautuksen hankkiminen mukavuus syistä ei ole minusta kehumisen arvoinen asia kun jotkut hoitaa velvollisuutensa maanpuolustuksesta hampaita purren ja valan antaen.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Vekara 1993 ja 1 JK. Sinänsä pelleilyä koko touhu mutta tulipahan koettua katiska.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Olisin halunnut mennä, mutta ei tällä sydämellä. Fyysistä sydäntä tarkoitan, vähän rampa. Mutta vilpittömästi olisin halunnut mennä ja olisi varmaan tehnyt mulle hyvää monin tavoin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen suorittanut mutta yhtä paskaahan tuo minulle oli. Mitään muuta hyvää en armeija-ajaltani todellakaan muista kuin sen neljän kuukautta kun olin töissä ameijassa lopulta B-miehenä sotilaskodin leipomossa.

Ja kuinka sain aina viedä tuvalle ison määrän pilalle menneitä suolaisia ja makeita leivonnaisia. Kyllähän nuo leivonnaiset samalta maistuivat kuin ne myyntiin menneetkin mutta niissä oli jotain pieniä virheitä ja sen takia ne eivät kelvanneet myyntiin.

Mutta muuten armeija-aika oli minulle kurimusta. Rankahkoa kiusaamista jouduin sietämään ja en nyt kovin hyvin muutenkaan armeijassa pärjännyt. Mutta kyllä tuo silti läpi tuli tahkottua.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Parolassa 2007. Panssarihaupitsipatteri. Ahdistavan mosakauden jälkeen tuo oli paikoitellen ihan mielekästä, mutta en nyt tietenkään takaisin menisi.
 

Glove

Jäsen
Parolassa 2007. Panssarihaupitsipatteri. Ahdistavan mosakauden jälkeen tuo oli paikoitellen ihan mielekästä, mutta en nyt tietenkään takaisin menisi.
Panssarihaupitsi kuulostaa hyvältä aseelta. Kenttätykistön vedettävällä kalustolla olen kyllä ampunut, melkein kaikilla, mitä silloin oli käytössä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Juu siis kyllä meillä oli ihan selkeesti varusnaisista helppo vetää mutkia suariksi että joko olivat "butcheja" tai sitten nymfoja. Olin toki itekkin kiimanen kolli tuolloin. Suhdetta ei tosin tarttunut matkaan tuosta firmasta.
Suhteutettuna lihavoitu kohta nykykirjoituksiisi palstalla, niin en olisi välttämättä samassa tuvassa uskaltanut silmiäni yöllä sulkea.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
3.1.2000 astuin palvelukseen Haminassa.

Samana päivänä astuin palvelukseen Gyltön linnakkeessa ja perjantaina 7.1.2000 lähdin kotiin. Menin opiskelemaan yliopistoon, hankin lykkäystä ja kun sain kandi-paperit, menin suorittamaan siviilipalveluksen valtionhallintoon ja kirjoitin siinä sivussa gradun. Sivarin tuoma työkokemus auttoi työllistymään valmistumisen jälkeen. En ole päivääkään katunut valintojani.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Upinniemi II/90 ja sitten Turun laivastoasema. Miinanraivaaja ja TVÄL-mies. Reservissä kävin tarkka-ampujakoulutukset ja sain luokituksen siihen. Maakuntaakomppaniassa tarkka-ampujana vuoteen 2016 asti. Nyt sijoitettuna paikalliseen SPOL-Komppaniaan Tarkka-ampujana.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vekaranjärvi 1/08.

P-kaudella kuri oli varuskunnan kovimpia. Silloin sitä oli vielä sen verran nuori, että sitä pelleilyä jaksoi jotenkin. Nykyään jos pitäisi lähteä säntäilemään pihalle, siitä takaisin yläkertaan, siitä pihalle, ja siitä vielä kerran yläkertaan ihan vain sen takia, että jonkun tyyny oli vähän rytyssä, niin eihän helvetti tuommoisesta mitään tulisi.

Mutta siis hyviä muistoja on inttiajoilta. Ei tästä ole montaakaan vuotta, kun kävin Mikkelissä (jossa siis olin loput inttiajastani alokaskauden jälkeen) katsomassa, että vieläkö ne vanhat kasarmit on pystyssä. Oli ne vielä silloin, mutta ne taidettiin pistää maan tasalle tässä joku aikaa sitten.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Sama vika. II/95 Parolannummelle Panssariviestikomppaniaan, ja kotiutumisen jälkeen ei ole takaisin huudeltu. Taisin siis tehdä kaiken oikein jo ensimmäisellä yrityksellä.
Sama vika Rahikaisella ...kehuivat vielä kun kotiuduttiin että teistä lähestulkoon jokainen tulee kertaamaan syksyllä...eipä onneksi oo sitä syksyä tullut
 
En. Kolme yötä siellä muistaakseni olin ja sit tuli se lääkärintarkastus, jossa todettiin että paniikkihäiriön takia täällä ei tarvitse kärsiä tämän kauempaa. C-paperit, C-mies.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös