Oletko raiskannut?

  • 9 154
  • 27

Oletko raiskannut?

  • Olen

    Ääniä: 11 5,8%
  • En

    Ääniä: 180 94,2%

  • Äänestäjiä
    191

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Kartoitetaanpa löytyykö joukostamme raiskareita, noita alhaisimpia maan matosia. Nyt ei kysellä tuomioiden perään vaan sitä oletko tehnyt teon joka täyttää voimassa olevan Suomen rikoslain mukaisen raiskauksen tunnusmerkistön. Tässäpä teille pykälät.

RL 20:1 §

Joka pakottaa toisen sukupuoliyhteyteen käyttämällä henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai uhkaamalla käyttää sellaista väkivaltaa, on tuomittavaraiskauksesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.

Raiskauksesta tuomitaan myös se, joka käyttämällä hyväkseen sitä, että toinen tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden, pelkotilan tai muun avuttoman tilan takia on kykenemätön puolustamaan itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan, on sukupuoliyhteydessä hänen kanssaan.

Jos raiskaus huomioon ottaen uhkauksen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat on kokonaisuutena arvostellen vähemmän vakava kuin 1 ja 2 momentissa tarkoitetut teot, rikoksentekijä on tuomittava vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi. Samoin tuomitaan se, joka muulla kuin 1 momentissa tarkoitetulla uhkauksella pakottaa toisen sukupuoliyhteyteen. Mitä edellä tässä momentissa säädetään, ei sovelleta, jos raiskauksessa on käytetty väkivaltaa.

Yritys on rangaistava.

Määrittelyä:

RL 20:10 §

Sukupuoliyhteydellä tarkoitetaan tässä laissa sukupuolielimellä tehtävää taikka sukupuolielimeen tai peräaukkoon kohdistuvaa seksuaalista tunkeutumista toisen kehoon taikka toisen sukupuolielimen ottamista omaan kehoon.

Seksuaalisella teolla tarkoitetaan tässä laissa sellaista tekoa, joka tekijä ja kohteena oleva henkilö sekä teko-olosuhteet huomioon ottaen on seksuaalisesti olennainen.

Jos siis olet nukkuvaa kumppania hieman sormella koittanut, niin olet raiskari.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En ole, mutta olen tullut kyllä useammankin naisen raiskaamaksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En ole raiskannut, mutta nyt kun luin ketjunavauksen, niin minuthan on nuorna miesnä nähtävästi raiskattu monta kertaa. Muinaisella naisystävällä yli kahden vuosikymmenen takaa oli toisinaan tapana aloittaa aamiainen fellaatiohenkisesti, minun vielä nukkuessa sikeästi. No kyllä siihen jossakin vaiheessa heräsi. Siinähän sitä olisi sitten ollut oikeustapaus käsillä, jos jo ensi kerralla olisin herätessäni nostanut hirmuisen vastalauseen. Perhana kun nuorena on tyhmä ja antaa tehdä tuollaista pentelettä itselleen ihan ilmaiseksi!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En ole raiskannut, mutta nyt kun luin ketjunavauksen, niin minuthan on nuorna miesnä nähtävästi raiskattu monta kertaa. Muinaisella naisystävällä yli kahden vuosikymmenen takaa oli toisinaan tapana aloittaa aamiainen fellaatiohenkisesti, minun vielä nukkuessa sikeästi. No kyllä siihen jossakin vaiheessa heräsi. Siinähän sitä olisi sitten ollut oikeustapaus käsillä, jos jo ensi kerralla olisin herätessäni nostanut hirmuisen vastalauseen. Perhana kun nuorena on tyhmä ja antaa tehdä tuollaista pentelettä itselleen ihan ilmaiseksi!

Minäkään en ole raiskannut, mutta jos seuraavaa "Jos siis olet nukkuvaa kumppania hieman sormella koittanut, niin olet raiskari" tulkitaan oikein ahdasraamisesti, niin olen tullut vähintäänkin seksuaalisesti hyväksikäytetyksi, kun minua on nukkuessani sukuelimistä "hieman koeteltu". Aikaa tästä tosin on jo kulunut kohtuullisesti aikaa, joten enpä tiedä olisiko poliisi tuolloin tehnyt muuta kuin naureskellut, jos olisin moisesta mennyt poliisilaitokselle ilmoitusta tekemään. No, ollakseni rehellinen, minulla on sellainen tunne, että edelleen tänä päivänä on hieman eri standardit miesten ja naisten välillä ilmoituksia tehtäessä, etenkin jos kyse on lievemmästä seksuaalisesta häirinnästä tai hyväksikäytöstä ilmoittamisesta - vaikka tiedostan senkin, että naisetkaan eivät aina saa asiallista kohtelua osakseen.

vlad
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen raiskannut omaa vasenta kättäni monet kerrat. Joskus oikeaakin. Olen siis myös pettäjä...

Toista ihmistä en ole raiskannut koskaan, enkä niin tule tekemäänkään.

Mites muuten lasketaan se, että joku on suostunut seksiin kanssani, vaikka ei ole oikeastaan haluttanut/huvittanut lainkaan, mutta minun mielikseni? Tälläistä on tapahtunut, siten, että olen jälkeenpäin saanut tietää asiasta. Eihän se nyt hirveästi mieltä ylennä, että saa kuulla toisen suostuneen jostain velvollisuudentunteesta tms.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Sinänsä vakavalla asialla leikinlaskemista, mutta olisi kiinnostavaa nähdä poliisien ilme, kun menisi tekemään riskosilmoituksen poliisilaitokselle raiskauksesta tyyliin..;

Nukkuessani viatonta gerbiilin unta aamulla, päätti tyttöystäväni ottaa minut väkisin liukumalla peiton alle ja raiskaten oraalisesti, johon sitten järkyttyneenä heräsin (kulli kyllä tykkäsi..) ja päätin kiiruhtaa tänne poliisiasemalle tekemään rikosilmoituksen...

Naisen on kyllä huomattavan vaikea raiskata miestä... ainakaan kauniin ja seksikkään naisen! Eipä silti, on sitä joskus tullut kieltäydyttyä kunniasta (siis ehdotuksesta seksiin, ei raiskatuksi tulemisesta..) ja on todella jännä, miten monet naiset tähän suhtautuvat... loukkaantuen, jopa suuttuen. Kai se kertoo sitten siitä, kuinka helppoa seksipartnerin löytäminen naisille yleensä on. Allekirjoittaneelle liian kännissä oleva nainen on turn-off, olipa hän kuinka kaunis ja seksikäs tahansa.. myös tupakoiva nainen on (ainakin lähtökohtaisesti) turn-off osastolla. Ja tietenkin tässä nyt muistellaan niitä aikoja, jolloin en parisuhteessa ollut.

Terkut myös vaimolle... enhän mä sua koskaan oikeasti ilmiantaisi poliisille...
 
Viimeksi muokattu:

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Jos siis olet nukkuvaa kumppania hieman sormella koittanut, niin olet raiskari.
Jos tämä lasketaan raiskaukseksi, meitä raiskaajia lienee täällä aika paljon. Itsellä tosin ajatuksena oli lähinnä kokeilla onko toinen jo REM-unessa vaiko ei.

Nukkuessani viatonta gerbiilin unta aamulla, päätti tyttöystäväni ottaa minut väkisin liukumalla peiton alle ja raiskaten oraalisesti, johon sitten järkyttyneenä heräsin (kulli kyllä tykkäsi..) ja päätin kiiruhtaa tänne poliisiasemalle tekemään rikosilmoituksen...
Poliisit varmasti naureskelisivat siinä keskenään, mutta auta armias jos nainen menee kertomaan saman tarinan, varmasti tulee syytteet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Poliisit varmasti naureskelisivat siinä keskenään, mutta auta armias jos nainen menee kertomaan saman tarinan, varmasti tulee syytteet.

Se on sitä tasa-arvoa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minäkään en ole raiskannut, mutta jos seuraavaa "Jos siis olet nukkuvaa kumppania hieman sormella koittanut, niin olet raiskari" tulkitaan oikein ahdasraamisesti, niin olen tullut vähintäänkin seksuaalisesti hyväksikäytetyksi, kun minua on nukkuessani sukuelimistä "hieman koeteltu". Aikaa tästä tosin on jo kulunut kohtuullisesti aikaa, joten enpä tiedä olisiko poliisi tuolloin tehnyt muuta kuin naureskellut, jos olisin moisesta mennyt poliisilaitokselle ilmoitusta tekemään. No, ollakseni rehellinen, minulla on sellainen tunne, että edelleen tänä päivänä on hieman eri standardit miesten ja naisten välillä ilmoituksia tehtäessä, etenkin jos kyse on lievemmästä seksuaalisesta häirinnästä tai hyväksikäytöstä ilmoittamisesta - vaikka tiedostan senkin, että naisetkaan eivät aina saa asiallista kohtelua osakseen.
Mies on kiistatta aika heikoilla näissä suhteissa. Ei sinänsä kuulu suoraan tämän otsikon alle, mutta rikosilmoituksen poikiva perätön raiskaussyytös on kyllä aika vittumainen ja alhainen teko. Näitä sattuu toisinaan. Mitään tilastoja minulla ei ole, enkä lähde edes arvaamaan kuinka paljon näitä tapahtuu, mutta tiedän satavarmasti että on tapahtunut. En puhu omasta kokemuksestani, mutta muuta tietoa kyllä on.

Nainen (tällaisen rikosilmoituksen tekijä on käytännössä aina nainen) voi tehdä rikosilmoituksen ihan hyvin vaikka kuukausia väitetyn raiskaustapauksen jälkeen. Näyttö on tietysti silloin mitä on. Satavarma seuraus on joka tapauksessa se, että rikoksen tekijäksi ilmoitettu mies otetaan kiinni, jonka jälkeen tapausta ryhdytään tutkimaan. Koska tutkinta ottaa jonkin verran aikaa, niin poliisi hakee ja saa käräjäoikeudelta luvan epäillyn ottamiseksi tutkintavankeuteen, kunnes tutkinta on viety läpi. Siinä voi sitten vierähtää helposti jokunen päivä tai viikko. Tutkinnan jälkeen rikoksesta epäilty vapautetaan, ja tapauksen käsittely etenee syyttäjän harkintaan. Jos näyttö osoittautuu riittämättömäksi ja rikosilmoituksen tekijän puolelta kenties ristiriitaiseksi, niin syyttäjä tekee todennäköisesti päätöksen jättää syyttämättä, kuten oikein onkin. Tätä päätöstä odotellessa voi kuitenkin mennä kuukausia, jopa vuosikin, jonka ajan rikoksesta (aiheetta) epäilty roikkuu ikään kuin löysässä hirressä. Mikäli raiskauksesta epäilty harrastaa metsästystä tai urheiluammuntaa, on melkoisen todennäköistä, että myös tämän aseet otetaan viranomaisten haltuun siihen saakka, kunnes päätös syyttämättä jättämisestä on tehty. Syyttämättä jätetty on oikeutettu rahalliseen korvaukseen pääasiassa tutkintavankeudessa viettämältään ajalta, mutta laihoja nuo korvaukset ovat verrattuna kaikkeen vaivaan ja mieliharmiin, jota tapauksesta on aiheutunut. Päälle tulee vielä se, että kylillä saattaa jäädä kiertämään kaikenlaisia huhuja.

Toki perätön ilmianto ja perättömän lausuman antaminen ovat nekin rangaistavia rikoksia, se pitää kostonhimoisten ämmien muistaa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Poliisit varmasti naureskelisivat siinä keskenään, mutta auta armias jos nainen menee kertomaan saman tarinan, varmasti tulee syytteet.
Tämähän on tätä tasa-arvoa parhaimmillaan. Saman on huomannut kun Amerikoissa on ollut pari tapausta jossa varsin kauniit nuoret opettajat ovat harrastaneet seksiä joidenkin alaikäisten oppilaidensa kanssa. Ai niin, olihan meillä Suomessakin tänä keväänä sellainen tapaus. Mutta etenkin siitä Jenkkien tapauksesta minäkin luin monta Facebook-avautumista että "taitaa pojat olla ihan tyytyväisiä kun tuon näköistä milffiä pääsivät panemaan". Osa myös naureskeli että mikä tuossa on ongelma ja naurettavaa pidättää opettaja tuon takia saati antaa rangaistusta. Jos roolit olisivat toisin päin ja joku miesopettaja olisi käynyt painamassa niitä 14-vuotiaita tyttöjä, niin olisi reaktio ollut täysin päinvastainen. Samaiset henkilöt riehuvat että opettajalta munien repiminen saunan takana samalla kun tätä poltetaan roviolla ja kivitetään on liian pieni rangaistus. Niin ja jos vähän kiertää veroja niin saa paljon kovemmat tuomiot.

Anteeksi OT. En äänestänyt kumpaakan vaihtoehtoa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kai minun on pakko sanoa sitten, että kyllä olen. On tuo kumppani myös näköjään raiskannut allekirjoittaneen kun joskus on siihen herännyt, että toinen on peniksen kimpussa. Toki meillä on yhteinen sopimus, että tuollainen on ihan hyväksyttävää, mutta eihän siis tarkkaan tulkitessa se toinen osapuoli pysty sillä hetkellä omaa mielipidettä asista muodostamaan. Joten kai sitten olen. Siis vastaan kyllä. Tuntemattoman tai hetken aikaa tunnetun kohdalla en ikänä tekisi, mutta pitkässä parisuhteessa on tapahtunut ja parisuhde edelleen jatkunut ja valituksiakaan ei kyllä todellakaan tullut, mutta tenkisesti siis ymmärtääkseni kyllä. Saa ilmoittaa poliisille.

Tämä on muuten varmaan hypokriittisin ketju jatkoajassa, ikinä. Hieno avaus, naurattaa. "juu kyllähän se akka joskus herätti ottamalla suikkin, mutta itsehän en ikinä voisi moista..." heh heh.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tämähän on tätä tasa-arvoa parhaimmillaan. Saman on huomannut kun Amerikoissa on ollut pari tapausta jossa varsin kauniit nuoret opettajat ovat harrastaneet seksiä joidenkin alaikäisten oppilaidensa kanssa.

Ei voi mitään, tälläisistä tulee aina mieleen South Park, kun Ike pelehti tarhatädin kanssa: South Park - Miss Teacher Bangs A Boy - "NICE" - YouTube

Hyvin Parker ja Stone on tuonkin probleeman saanut ikuistettua.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuossa on jo muutamassa viestissä käynyt ilmi, että: ”kännisten omaisuus on yhteistä”. Naisten kanssa on tullut sovittua, että jos olen todellakin kantanut heidät puolisammuneina joistain baareista kotiin saakka, niin palkinnon saa heti tai heretessä – mieluiten otan porsaana tietenkin molemmat?!

Olen myös luvannut, että vastavasti ”meidän mulkku” on vastavuoroisesti aina vapaasti käytössä. Tarkoittaa siis koko minua. Hyvältä tuoksuva pimppa kasvoilla on toisaalta erittäin mukava tapa herätä.
Ainoa kielto on valokuvat ja clipit. Niitä otetaan vain yhteisestä päätöksestä, silloin kun molemmista tuntuu siltä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
En ole eikä minua ole. Tosin, jos Sara La Fountain ja Suski Laine päättävät käyttää minua seksuaalisesti hyväksi, en pistä vastaan.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Näissä tilanteissa näköjään automaattisesti ajatellaan, että se nainen joka herättää sinut istumalla naamallesi on hyvännäköinen. Tuo tilanne varmaan monille kelpaa - eikä siinä mitään, ihan loogista. Mutta jos se nainen onkin ruma kuin synti? Tai jos on itse vaikkapa parisuhteessa, homoseksuaali tai ei lainkaan seksistä kiinnostunut? Olisiko se oikeasti mukavaa, jos heräisit jostain venäläisen motellin kellarista sidottuna tuoliin ja joku babushka imisi lekaasi aina välillä todeten että "shh, shh, pretend I'm Jennifer Aniston"? Herättäjän ulkonäkö ja oma elämäntilanne näyttelevät aika suurta roolia tässä.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En ole raiskannut ketään luvatta, luvan kanssa on kyllä pari kertaa tullut exän kanssa vedettyä. 5 vuoden suhteessa piti ruveta vähän erikoisempiin sexi hommiin ku ei nymfolle enää riittänyt perus-sessiot. Omalla tavalla kiihottavaa mutta, on siinä omat huonotkin puolet. Ekalla kerralla piti kysellä kokoajan että, sattuuko oikeasti vai esitätkö. Suosittelenko? en, paitsi jos rajut hommat kiinostaa ja naisesi tykkää lyömisestä :) Selvennetään että, itse en pystynyt kun vähän perseelle läiskimään. Johonkin se moraalinen raja on vedettävä. Tavallaan pelästyin sitä koko tilannetta, niin paljon valtaa mistä voi pää mennä sekaisin. Toinen kerta oli itseasiassa huonompi, tosin suhdekkin oli siinä kohtaa jo aikalailla kaput.

Minut on raiskattu nukkuessani, exän toimesta lukemattomia kertoja ja kerran jonkun baarirandomin toimesta. Kaikki siis sillälailla että herää siihen ku rakkauskääryle on jossain kosteassa ja lämpimässä. Exän kohdalla kyse oli mukavasta herätyksestä, mutta randomin kanssa oli vähän sellainen kokemus missä mietti jo oman kuoleman lavastamista :) Ei ollu meinaa sama daami joka illalla lähti mukaan, tai oli sillä samat vaatteet ne oli vaan muutamaa kokoa isommat ku edellisenä iltana.

Sellaisen asian olen laittanut merkille, että raiskaus on samaan aikaan naisilla se yksi pelätyimmistä asioista mutta, samalla melkein kaikki naiset toivovat tulevansa jonkun seksikkään palomiehen raiskaamaksi. Olen jutellut usean naispuolisen ystäväni kanssa aisasta niin melkein kaikilla on ollut jonkin sortin raiskaus fantasia. Kai se on sitä pelon voittamista :)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Paljonkohan muuten raiskauksessa mahtaa olla vanhenemisaika, kun porukka täällä iloisesti kertoo niin tehneensä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mies on kiistatta aika heikoilla näissä suhteissa. Ei sinänsä kuulu suoraan tämän otsikon alle, mutta rikosilmoituksen poikiva perätön raiskaussyytös on kyllä aika vittumainen ja alhainen teko. Näitä sattuu toisinaan. Mitään tilastoja minulla ei ole, enkä lähde edes arvaamaan kuinka paljon näitä tapahtuu, mutta tiedän satavarmasti että on tapahtunut. En puhu omasta kokemuksestani, mutta muuta tietoa kyllä on.

Nainen (tällaisen rikosilmoituksen tekijä on käytännössä aina nainen) voi tehdä rikosilmoituksen ihan hyvin vaikka kuukausia väitetyn raiskaustapauksen jälkeen. Näyttö on tietysti silloin mitä on. Satavarma seuraus on joka tapauksessa se, että rikoksen tekijäksi ilmoitettu mies otetaan kiinni, jonka jälkeen tapausta ryhdytään tutkimaan. Koska tutkinta ottaa jonkin verran aikaa, niin poliisi hakee ja saa käräjäoikeudelta luvan epäillyn ottamiseksi tutkintavankeuteen, kunnes tutkinta on viety läpi. Siinä voi sitten vierähtää helposti jokunen päivä tai viikko. Tutkinnan jälkeen rikoksesta epäilty vapautetaan, ja tapauksen käsittely etenee syyttäjän harkintaan. Jos näyttö osoittautuu riittämättömäksi ja rikosilmoituksen tekijän puolelta kenties ristiriitaiseksi, niin syyttäjä tekee todennäköisesti päätöksen jättää syyttämättä, kuten oikein onkin. Tätä päätöstä odotellessa voi kuitenkin mennä kuukausia, jopa vuosikin, jonka ajan rikoksesta (aiheetta) epäilty roikkuu ikään kuin löysässä hirressä. Mikäli raiskauksesta epäilty harrastaa metsästystä tai urheiluammuntaa, on melkoisen todennäköistä, että myös tämän aseet otetaan viranomaisten haltuun siihen saakka, kunnes päätös syyttämättä jättämisestä on tehty. Syyttämättä jätetty on oikeutettu rahalliseen korvaukseen pääasiassa tutkintavankeudessa viettämältään ajalta, mutta laihoja nuo korvaukset ovat verrattuna kaikkeen vaivaan ja mieliharmiin, jota tapauksesta on aiheutunut. Päälle tulee vielä se, että kylillä saattaa jäädä kiertämään kaikenlaisia huhuja.

Toki perätön ilmianto ja perättömän lausuman antaminen ovat nekin rangaistavia rikoksia, se pitää kostonhimoisten ämmien muistaa.
Perätön ilmianto on toki inhottava asia, mutta tuollaisiin maalailemiisi pakkokeinoihin ei pelkällä toi raiskasi mut ryhdytä. Käytännössä poliisi haluaa kuulustella, jos ilmianto kuulostaa siltä, että on syytä kuulla myös tekijäksi ilmoitettua. Poliisi soittelee ja pyytää kuultavaksi. Jos olet yhteistyöhaluinen ja menet juttusille omin voimin, ei sinua haeta yhtään mistään. Toki jos ei kuultavaksi omin voimin pääse, käy poliisi hakemassa.

Kuulustelussa kerrot oman näkemyksesi ja sen jälkeen hippaiset normaaleihin askareisiisi odottelemaan esitutkinnan päättymistä ja sitä katsooko syyttäjä tapausta syytteen arvoiseksi. Pelkän ilmiannon lisäksi täytyy olla jo aika vahvaa näyttöäkin, että minkäänlaisiin pakkokeinoihin poliisi ryhtyy. Pakkokeinolain mukaan raiskauksesta epäiltyä ei voi edes pidättää, ellei epäilty omalla toimillaan haittaa esitutkintaa tai on oletettavissa, että karttelee mahdollista tuomiota.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Perätön ilmianto on toki inhottava asia, mutta tuollaisiin maalailemiisi pakkokeinoihin ei pelkällä toi raiskasi mut ryhdytä. Käytännössä poliisi haluaa kuulustella, jos ilmianto kuulostaa siltä, että on syytä kuulla myös tekijäksi ilmoitettua. Poliisi soittelee ja pyytää kuultavaksi. Jos olet yhteistyöhaluinen ja menet juttusille omin voimin, ei sinua haeta yhtään mistään. Toki jos ei kuultavaksi omin voimin pääse, käy poliisi hakemassa.
On tapahtunut myös aivan toisella tavalla, juuri kuten edellä kerroin.

Oletan, että mikäli poliisi arvioi rikoksesta epäillyn kiinni ottamisen olevan välttämätöntä, niin tämä tehdään. Yksi ilmeinen syy on se, että näin halutaan ehkäistä tilanne, jossa rikoksesta epäilty vapaalla ollessaan voi haitata tutkintaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös