Oletko ollut palkkatöissä päihteiden vaikutuksen alaisena?

  • 1 821
  • 23

Oletko ollut palkkatöissä päihteiden vaikutuksen alaisena?

  • Kyllä

    Ääniä: 34 42,0%
  • Ei

    Ääniä: 11 13,6%
  • En käytä päihteitä, vaikka käyn töissä

    Ääniä: 5 6,2%
  • Olen ollut krapulassa työpaikalla, mutta tässä ei sitä kysytty ja vastaan silti

    Ääniä: 31 38,3%

  • Äänestäjiä
    81

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muuan nuorempi palstaveli @Kari Runk mainitsi asiasta ihan äskettäin jossain ketjussa. Tarkoitukseni oli ottaa se viesti tähän alustukseen, mutta en nyt kuitenkaan enää syystä tai toisesta kirveelläkään löydä sitä heinäkuisilta meriltä. Mielestäni olen myös joskus vuosia sitten avannut vastaavan äänestyksen, mutta ei löytynyt sitäkään. Niin tai näin, ajat ja asenteet ovat taatusti muuttuneet eli uusi selvitys ei ole pahasta.

Palstatoveri oli sitä mieltä, että töissä juopottelu ei ole maailman vakavin asia. Olen ehdottomasti samaa mieltä. Suomalaisessa työkulttuurissa on erittäin vääristynyt tämä kuinka kaikki työt pitäisi hoitaa täysin skarppina ja asennossa seisten. Jostain syystä Suomessa ei riitä se, että työt hoidetaan kunnialla, ne tylsimmätkin paskaduunit, vaikka ne tehdään pomon vaatimalla tavalla. Vähemmän yllättäen maailmasta löytyy länsimaisia kulttuureja missä esimerkiksi toimistotöitä voi tehdä pomon tuoman juoman kanssa tietokonetta nakutellen.

En minäkään haluaisi kirurgin olevan ympäripäissään. Lentokapteeni voisikin pikkusievässä olla, koska tietokoneet niitä alumiiniputkia lentää. On ihan kiva, jos roskat viedään pois, mutta aivan sama onko se viejä vähän naukkaillut.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Aikoinaan Töölön tavara-asemalla oli varmaankin suurin osa porukasta juhlapäivinä kännissä, kun ryssän junasta viinaa halvalla sai, Olin silloin junavaunujen ahtaaja enkä vaaraksi muille, mutta kännissä trukkia ajelleet vähän pelottivat ja myös onnettomuuksia tapahtui. Tanskassa hieman ihmettelin, kun raksaduunarit painelivat duuniin kaljakoppaa kannellen, mutta maassa maan tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yli 20 vuotta sitten opiskelija-aikaisessa työpaikassani tulin muutaman kerran töihin edellisenä iltana rakennetuissa promilleissa. En ollut kunnon jurrissa, mutta ratsiassa olisin puhaltanut todennäköisesti yli törkeän rajan. Kuljin siihen aikaan julkisilla, huomautettakoon. Työ oli asiakaspalvelua ja myyntiä myymälässä, ei siinä olisi kaasuissa kannattanut olla. Kunnon suihku, pari mukillista kahvia, hampaiden pesu ja Listerine hoitivat miehen myyntikuntoiseksi. Vanhemmalla iällä ja muissa työpaikoissani en ole tällaista harrastanut, ja olen jo pitkään ollut sen verran mukavuudenhaluinenkin, etten kerta kaikkiaan viitsi tärvellä seuraavaa päivää ottamalla viikon varrella huikkaa.

Legitiimiä juopottelua olen harrastanut myöhemmin siten, että esim. ison sopimuksen syntymisen kunniaksi on tarjottu koko läsnäolevalle henkilökunnalle lasilliset samppanjaa. No eihän tällaista tietysti edes lasketa. Jos on ollut ylimääräistä juomaa, niin ne ovat voineet ottaa lisää, joilla on ollut tähän mahdollisuus. Minulla ei tavallisesti ollut, kun piti tehdä pitkää päivää ja olin muutenkin yleensä autolla liikkeellä. Usein en ottanut tuota ensimmäistäkään, skoolasin vissyllä tai Pommacilla jos sellaisia oli.

Tosin kerran jäin kahden kollegani kanssa tyhjentämään iltapäivästä loppuja samppanjoja duunin keittiöön, ontuvana perusteena se, että juhlinnan alla ollut sopimus oli suurelta osin meidän käsialaamme. Oli perjantai ja suunnilleen lounasaika, viikon hommat olivat jo suunnilleen paketissa. Todettiin kotvasen kuluttua, ettei töistä enää tule mitään, koska olimme juoneet kuohujuomaa ehkä puolitoista pulloa per sankari. Otimme sitten takit niskaan ja häivyimme jatkamaan harrastettamme kapakkaan. Toimitusjohtaja naureskeli ja kehui että hyvä meininki, nähdään ensi viikolla.

Töissä juopottelemiseksi lasketaan ehkä sekin, että juopottelee omien asiakkaidensa kanssa. Tätäkin olen joskus tehnyt. Ei mitään älytöntä ja suuren mittakaavan toimintaa kohdallani kuitenkaan, alalta löytyy loputtomiin väkevämpiäkin tarinoita.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskus nuorena miehenä 80-luvulla se vähän niinkuin kuului asiaan että perjantaina käytiin ruokatunnilla viinakaupassa ja kotiin lähdön aikoihin ja hiukan ennen sitäkin oltiin jo mukavassa pikku pöhnässä. Joku oli enemmänkin, mutta en minä vaan pojat.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olen ollut 90-luvun alkuvuosina viimeisenä työpäivänäni paikallisessa huonekaluliikkeessä. Kauppa ei ollut enää tuona päivänä avoinna, vaan silloin lastattiin myymättä jääneet huonekalut jonkun pohjanmaalaisen kauppiaan rekkaan, jolle ne jämät oli saatu myytyä. Olihan se mööbelien kantaminen ja rekkaan lastaaminen kännissä aika haasteellista, mutta pomo itse tarjosi juomat.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Olen ollut. Sillon ulkomailla se oli kylläkin ihan sallittua. Paikallinen postimieskin piti aina kannollaan pubissa kolmen tuopin mittaisen tauon. Nykyisistä duuneista taas suurimmassa osassa ketään ei kiinnosta päihtymystila niin pitkään kun hommat hoituu kuten on sovittu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Töissä juopottelemiseksi lasketaan ehkä sekin, että juopottelee omien asiakkaidensa kanssa. Tätäkin olen joskus tehnyt. Ei mitään älytöntä ja suuren mittakaavan toimintaa kohdallani kuitenkaan, alalta löytyy loputtomiin väkevämpiäkin tarinoita.

Jopa suomalainen saattaa uskaltaa nauttia puolikkaan samppanjan, jos on oikein iso pukusopimus saatu. Toki pitää vielä tarkistaa ylempää onko perjantai ja kello yli klo 16. Sitten ehkä voisi uskaltaa puolikkaan huikan ottaa.

Noita juuri ei lasketa vaan kysytään dokaatko töissä silloin kuin olet tavallinen työntekijä ja pomo ei huomaa. Tietenkin joissain työpaikoissa pomo ehkä itse korkkailee ja sitä yritetään selvittää.

Tavoitellaan tässä tavallista vaikka jatkislaisen elämää eikä sitä pukusekoilua missä useimmat jäsenistä ei elä.
 
useita kertoja kiinalaisten ja venäläisten yhteistyökumppaneiden kanssa.
Juuri nyt seuraan sloveniassa lähibaarissa kun poliisit ja postinkantajat vetelevät taukokaljoja.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Asiakkaiden kanssa, sekä talomme ja yksikkömme yhteisissä tilaisuuksissa, muuten en. Asiakastilaisuuksiakin säätelee yhteiset pelisäännöt; saa ottaa, mutta ei olla kanttuvei. Tietenkin kun oma jobini on media-alalla, niin eri tilaisuuksia tulee vuoden aikana monta, mutta en siis ole ollut humalassa normi päivätöissä ja rokulipäiväkin on pyöreät nolla. Se, että olenko ollut krapulassa töissä, niin olen ja olenko silloin työteholtani parhaimmillani, niin en.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Silloin kun ykköstyö oli koodailu, niin olin jatkuvasti ns. pienissä. Sopivat pikku pierut rentouttivat ja ohjelmakoodia saattoi tulla virheettömänä pari kolmesataa riviä ja vielä aika nopeasti.
Selvin päin dekooderi vingahteli lähes kymmenen rivin välein.
Pari kolme tuoppia nörtille on toki eri asia esimerkiksi bussikuskille.
 

Nick Neim

Jäsen
Arvon @pernaveikko pisti ihan ajattelemaan omaa mielenterveyttäni, koska en tuollaista tekstiä muistanut tuottaneeni. Kuitenkin, tulihan se sieltä mielensopukoista loppujen lopuksi pintaan! Kyse oli siis siitä valkosipulipaskakaverista, jonka epäilin peittävän viinanhajuista hengitystään valkosipulilla! Pitkälti viesti oli kieli poskessa heitelty epätoivoinen avunhuuto, kun se haju on niin karmea. Viestissä oli siis mukana myös totuuden siemen.

Aiheeseen vastatakseni, olen ollut todella pahassa krapulassa muutaman kerran, mutta varsinaisessa jurrissa en koskaan. Kerran jäi työpäivä väliin juopottelun vuoksi (MM2011, joo olen juntti) ja se hävetti aivan saatanasti. En ollut ajokuntoinen, ja pomolle oli ilmotettava rehdisti miksi en pääse töihin. En alkanut selittelemään millään sairauksilla, ja pomo otti rehdin tunnustuksen todella hyvin vastaan.

Muuten kun aihetta miettii, niin alaa ja sen sopivuutta jurrisuuteen ei voi väheksyä. Toisilla aloilla on pakko olla nollatoleranssi, kun sen sijaan jollain tietokonetta näpyttävällä toimistorotalla 0,5 promillen heilahdus ei vaikuta käytännössä mihinkään. Minä en ainakaan ala tuomitsemaan pikkusievässä työskentelevää työntekijää joka tekee hommansa, kunhan se on olosuhteisiin nähden OK.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Noita juuri ei lasketa vaan kysytään dokaatko töissä silloin kuin olet tavallinen työntekijä ja pomo ei huomaa. Tietenkin joissain työpaikoissa pomo ehkä itse korkkailee ja sitä yritetään selvittää.

Tavoitellaan tässä tavallista vaikka jatkislaisen elämää eikä sitä pukusekoilua missä useimmat jäsenistä ei elä.
Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, ja sanoinkin edellä ettei kyseistä esimerkkiäni tietysti lasketa. Eikä pidäkään, jos tarkoitus on laskea vain alkoholisteille tai sellaisiksi matkalla oleville tyypillinen ongelmaryyppääminen. Lisään vain, että duunissa dokaamisen sävyt ovat moninaiset, samoin siihen liittyvät hyväksyttävyyden asteet.

Edellä kertomani voidaan esittää myös siinä muodossa, että nappasimme parin kaverin kanssa keittiössä vajaat viisi pottua Bollingeria naamariin omin luvin, kun kollegat tekivät muutaman metrin päässä tikkana töitä. Kyllä siinä oltiin palkkatöissä ja vielä kustannuspaikalla ihan roimasti päihteiden vaikutuksen alaisena kuten ketjun otsikossa viitattiin, työajalla ja lupia kyselemättä.

Ihmettelen pernaveikon mainitsemaa "pukusekoilua". Eikö puku päällä ja peräti skraga kaulassa tehty työ olekaan oikeaa työtä? Pitääkö välttämättä olla paskafarkut ja hikinen villapaita päällä, jotta juominen olisi oikeaa juomista? On siinä tietysti vissi ero ainakin turvallisuusmielessä, siemaiseeko valkokaulusjohtaja konttorilla iltapäiväsamppanjat, vai ottaako trukkia ajava varastomies kesken hommien kepukaljaa. Jälkimmäinen muodostaa nopeasti kohentuneen onnettomuusriskin, ja juuri tällaisia tapauksia varten työmaajuopotteluun suhtaudutaan joillakin aloilla hyvin kriittisesti, irtisanomisperustekin se voi olla kerrasta. Mutta toisaalta, voi siistiä sisätyötäkin tekevä mokailla jurrissa. Ei ehkä fyysisesti yhtä vaarallisella tavalla kuin trukkikuski, mutta ajatellaan vaikka nyt jotain talouspäällikköä tai rahoitusjohtajaa hoitelemassa hommiaan laitamyötäisessä. Ruumiillisia vammoja ei ehkä aiheudu kenellekään, mutta sekoillessa voi tapahtua muuta hyvin hankalasti paikattavaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihmettelen pernaveikon mainitsemaa "pukusekoilua". Eikö puku päällä ja peräti skraga kaulassa tehty työ olekaan oikeaa työtä?

Tuossa tarkoitettiin niitä täysin suhteettommia provikkapalkkalaisia. Ei se tavallisesta duunarista tunnu oikealta työltä, kun pikku nyökkäyksellä ja kädenpuristuksella pikkujurrissa saa 12000 euroa tilille. Moni muu saa töistä 2000 euroa, jos sitäkään ja sitten pitäisi vielä selvinpäin siellä olla.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Varsinaisia työtehtäviä ei tulisi mieleen tehdä pienessäkään sievässä, vaikka toimistorotta olenkin. Virkistyspäivillä yms. koulutusleikeissä voi sitten jonkun peesissä naukkailla. Ei ole kuitenkaan sellaista ethosta, että jokaisessa mahdollisessa käänteessä työympäristössä pitäisi päästä kaljaan käsiksi ja siksi tulee skipattua tai himmailtua viinanjuonti aika usein ihan noissa luvan kanssa tapahtuvissa ottopaikoissa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Todellakin.

Ja useissa työpaikoissa. Koulussa akat oli vappuaattona aamukymmeneltä kännissä. Koulua oli kahteentoista. Ite olin vasta puoli yksitoista, kun oli opetusta kymmeneen saakka ja sitten vasta välitunti. Varastolla pienessä tuiskeessa useasti. Jne.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Muutaman kerran oon krapulassa töihin menny ja varmaan rattijuopumuksestakin ois saattanut rapsut tulla. Eihän tuo nyt järkevää ole, mutta ei sitä onneksi kovinkaan useesti oo harrastettukaan.

Kerran oon työpaikalle soittanut itse vartijat paikalle puhalluttamaan venäläistä vai puolalaista rekkakuskia, kun sen verran tuoreelle vodkalle haisi lastaamisen aikana. 0,3 tuo oli puhaltanut ja kuulemma just ottanut pienen naukun ennenku ajoi autonsa lastauslaituriin kiinni. Samat lukemat kun ois itse puhaltanut, niin kenkäähän siitä ois saatu, muttei noilla ole ulkopuolisiin rekkakuskeihin mitään vaikutusta.

Eräs työkaveri haki lounastauolla pullollisen vodkaa Alkosta ja sekoitti sen työpaikan vessassa kokiksen sekaan. Jäi kyseisen kaverin viimeiseksi työpäiväksi se. Oli hivenen mielenkiintoista ku viereiseltä työpisteeltä rupeaa vodkankäry käymään nenään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuossa tarkoitettiin niitä täysin suhteettommia provikkapalkkalaisia. Ei se tavallisesta duunarista tunnu oikealta työltä, kun pikku nyökkäyksellä ja kädenpuristuksella pikkujurrissa saa 12000 euroa tilille. Moni muu saa töistä 2000 euroa, jos sitäkään ja sitten pitäisi vielä selvinpäin siellä olla.
Se on tietysti totta, että ihmisten palkoissa ja ennen kaikkea tulospalkkioissa on merkittäviä eroja, varsinkin bruttosummissa. Mutta en usko, että joku 12 000 euron provikat kuitannut saa vuodesta toiseen samoja palkkioita, isommista puhumattakaan, jos huikanotto käy haittaamaan asiallisia asioita. Tukevammalle oksalle on tyrkyllä niin paljon fiksua väkeä, että viinan kanssa spedeilijä huomaa ennen pitkää jonkun muun ottaneen omat hommat hoitoon.

Sitä väitettä en osta, että töissä ryyppääminen muuttuu pelkästään sillä vääräksi, että ryyppääjällä on sinun mielestäsi liian iso liksa. Mutta:

Mainitsemastani samppanjatapauksesta on ehkä noin 15 vuotta aikaa. Vaikka tuosta ei ihmeempää haittaa tai edes mitään sanomista tullutkaan, en menettelisi enää samalla tavalla. En olisi menetellyt enää aikoihin. Syyt ovat nuo samat, jotka edellisen kirjoituksesi sävystä välittyivät. Vähänkin korkeampaan asemaan päässeen työntekijän odotetaan toimivan esimerkkinä muille.

Todellisuudessa tötöilyihin tai ylimieliseksi katsottavaan käytökseen ei ole varaa, jos haluaa pitää asemansa uskottavana. Näin on kaikkialla ja varsinkin sellaisilla työpaikoilla, joissa pitkälle koulutettujen isopalkkaisten esimiesten ja asiantuntijoiden keskuudessa työskentelee pienipalkkaisia duunareita ja pätkätyöntekijöitä. Tuosta porukasta löytyy aina joku kyyninen mäkättäjä, joka taatusti huomaa tai on huomaavinaan, että isokenkä leveilee eikä suhtaudu oikeisiin duunareihin vakavasti. Syy voi olla mikä vain, jopa täysin olematon. Tällaisille ilmapiirinmyrkyttäjille ei oikein kannata antaa tuulta purjeisiin. Oma fiksu käytös tilanteessa kuin tilanteessa on tietysti paras suoja paskapuheita vastaan, vaikka sekään ei aina auta, jos joku päättää ilkeillä. Toki enemmistö sekä duunareista että pomoväestä osaa yleensä nähdä asiat oikeissa mittasuhteissaan, jos joku yksittäinen molopää kitisee omiaan.

Onhan näitä matkan varrella ollut kaikenlaisia ongelmatyöntekijöitä. Olen joutunut irtisanomaan pari henkilöä, kirjallisia varoituksia olen joutunut muutaman antamaan, ja tottakai muutaman motivaatiosaikuttelijan kanssa on pitänyt nostaa kissa pöydälle ns. varhaisen välittämisen menettelyssä. Ja vaikka kuinka paljon kaikkea muuta pientä ja isompaa ikävää. On ihan selvä, että kun esimiesasemaan kuuluvia ikäviä velvollisuuksia joutuu täyttämään, niin siinä ei välttämättä hankita sydänystäviä. Puukkoa tulee jälkeenpäin selkään herkästi niiltä, jotka ovat saaneet syystä näpeilleen, ja etenkin silloin jos tähän antaa itse aihetta. Opetus on, että ei pidä antaa. Ja jos ei pysty, niin ei pidä lainkaan ryhtyä esimiestehtäviin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Opetus on, että ei pidä antaa. Ja jos ei pysty, niin ei pidä lainkaan ryhtyä esimiestehtäviin.

Hyvä tarina ja luin kahteen kertaan. Oikeasti luin tuplasti ymmärtääkseni mitä siinä lukee. Ei tosin kertonut mitään miksei pikkusievässä voisi muka tärkeitä tehtäviä hoitaa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Siwassa ollessani piti tyhjentää pulloja tuntikaupalla koreista.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Busseja pystyy siivoamaan ihan hyvin pienissä kaljoissakin. Eli joo onhan tuota tullut kokeiltua.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hotellin respassa olin töissä. Yövuorossa oli kova jano, ja löysin jääkaapista siivoojien sinne jostain huoneesta tuomia saksalaisia pilsnerejä. Tuolloin pilsnerillä tarkotettiin meillä päin ykkösolutta, ja lähes alkoholittomina noitakin pidin. Vaan kun kolmatta join, alkoi hupussa kummasti heilua. Ja kas, saksan pilsnerissä olikin yli 5% alkoholia.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Nuorempana kun krapulasta selvisi suihkussa käymällä niin välillä tuli käytyä viihteellä ja aamulla mentyä töihin. Kerran puhalsin alkometriin la aamuna töissä 0.8. En kertonut kenellekään ja pidin puolipekkasen kun oli rauhallista. Tosin silloinen työnjohtaja kyllä (mukava mies ja kova panemaan). Ilmoitti että jatkossa sitten ennen pilkkua kotiin baarista työpäivänä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös