Shelter kirjoitti:
...Ensimmäisen kerran soitin poliisille, kun...kadun varrella oli hätääntynyt koira ilman omistajaa.. Oli sitten oikein palvelualan ammattilainen puhelimen toisessa päässä. Hyvä ettei hyökännyt puhelimen välityksellä kimppuuni...Ohje oli vaan, että antakaa olla siinä, kyllä se kotioon löytää...Ymmärrän että poliisilla on kiirellisempääkin tehtävää, mutta vois sitä ainakin kertoa että mihin ottaa yhteyttä, eikä ruveta vittuileen....
Tästä palautui mieleeni oma, toistaiseksi ainoa, soittoni 10022. Olin iltapimeällä viime syksynä ulkoiluttamassa koiraani Mannerheimin/Vihdintien risteyksen viereisessä puistossa, kun huomasin, että perskutarallaa tuolta hölkkää kohti vapaana telmuava lähes musta saksanpaimenkoira. Oma koirani jäykistyi jalkojeni väliin kauhusta kankeana, kun omaa huonon kokemuksen jäätyään koirapuistossa saksanpaimenkoiran hampaisiin.
Vapaana juoksevan koiran omistajaa ei näkynyt missään. Koira hyökkäili meitä kohti siten, että otti vauhtia, juoksi kohti ja pari metriä ennen kääntyi sivuun ja juoksi ohi. Koiralla oli kaulassa huomiota herättävä neonkeltainen leveä panta.
Siitä sitten soittamaan poliisille ja kyselemään, että "soitinko huonoon aikaan"? Linjan päässä oli lupsakka konstaapeli, joka totesi, että kyllä tänne voi soitella ja kyseli koirasta...ja antoi ohjeen, että OTA SE KIINNI. Totesin, että voi jäädä tekemättä, kun on tämä oma piski tässä jaloissa. Päädyttiin siihen, että poliisi kirjasi koirasta antamani tiedot ylös kyselijöitä varten ja pahoitteli, etteivät pysty lähettämään partiota. Kiitti soitosta ja totesi, että ainakaan vielä ei ole kukaan kaipaillut.
Kun siitä sitten lähdin viemään omaa koiraani sisään, niin hyökkäilyt jatkuivat ja tulivat aina vain lähemmäksi. Hämmästyksekseni huomasin, että kun komensin tätä vapaana juoksevaa hyökkäilijää "maahan" tai "istu", niin koira totteli. Jäi istumaan hetkeksi ja sitten taas alkoi piiritysjuoksentelu. Koira kuitenkin oli selvästi koulutettu.
Koira seurasi ulko-ovelleni asti puiston toiseen reunaan, jolloin päätin, että otanpa poliisin neuvosta vaarin ja otan koiran kiinni, kun ei se niin agressiivinen ollut, pikemminkin leikki-intoinen. Päätin viedä oman koiran sisään, että saan kädet vapaaksi ja jonkin vanhan remmin kouraan. Jos sitten pannasta löytyisi vaikkapa omistajan puhelinnumero.
Käskin karkulaisen istumaan parinkymmenen metrin päähän ovesta ja vein koirani sisään. Otin vanhan remmin ja menin ulos - koira oli hävinnyt! Ei missään! Lähdin takaisin puistoon ja kiertelin ja viheltelin, mutta eipä löytynyt koiraa. Pelkoni oli tietty se, että karkulainen eksyisi joko Hämeenlinnanväylälle tai Vihdintielle.
Ehdin jo suremaan kuollutta hienoa koiraa, kunnes seuraavana päivänä olin lähdössä töihin...hämmästykseni oli mitä suurin, kun menin ulko-ovesta ulos ja kohti kadun toisella puolella olevaa parkkipaikkaa, jossa autoni oli. Oman autoni vieressä oli poliisimaija ja sen puikoissa poliisisetä. Samaan aikaan toinen poliisi tuli naapurirakennuksesta mukanaan musta saksanpaimenkoira, jolla kaulassa leveä neonkeltainen panta. Tajusin heti, että karkulainen on kiikissä ja menin jututtamaan poliisia. Kun kerroin poliisille, että soitin eilen juuri tästä karkulaisesta ja yritinpä ottaa sitä jopa kiinni, niin poliisi näytti hieman vaivaantuneelta. Totesi, että koira on hänen palveluskoiransa (siis valtion virkamies), jota hän oli ollut kouluttamassa edellisenä iltana siellä jossain Talin nurmikentillä. EDIT: koira oli vuoden ikäinen, joten ei vielä täysin osaava purukone, vaan hieman hölmö säntäilijä. Rekku oli käyttänyt tilaisuuden hyväkseen ja lähtenyt rusakoiden perään, kun konstaapelin silmä oli välttänyt. Kävi ilmi, että poliisin tyttöystävä asui vastapäisessä talossa ja koira oli siksi tullut tuttuun puistoon, ikäänkuin kotiin. Ilmeisesti se oli tunnistanut talon ja mennyt sen takapuolella olevalle ulko-ovelle sen kahden minuutin aikana, kun olin itse hakemassa remmiä ja viemässä omaa koiraani sisään. Tyttöystävä oli sen sieltä huomannut ja ottanut sisään.
Arvatkaapa harmittiko jälkikäteen, kun en saanut karkulaista itse kiinni. Olis ollut aika leuhkaa soittaa 10022 ja sanoa, että "nappasin tämän teidän karkulaisen kiinni - tuutteko hakemaan vai saanko pitää?"
Edit2: jälkikäteen ihmettelin myös, että miten ne sitten myöhemmin kouluttaa nuo virkamiehensä niin, ettei ne tottele kenen tahansa komentoja. Olishan se hieman hupaisaa, jos murtovaras komentais hyökkäävn koiran maahan ja poistuisi itse takavasemalle...