Oikea vai vasen?

• 3 636
  • 51

Oikea vai vasen?

• Oikea

Ääniä: 190 81,5%
  • Vasen

Ääniä: 43 18,5%

• Äänestäjiä
    233

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Oletko oikea- vai vasenkätinen? Että tälläistä tällä kertaa udellaan..

Itse olen ihan vain tavanomainen oikeakätinen.

Wolves

Jäsen
Oikeakätiset johtaa peräti 12-0. Tämähän vaikuttaa kuin HIFK:n kotitappiolta ;)

JAtkoajan porukat taitaakin olla kaikki oikeakätisiä.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Olen oikeamielinen

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oikeakätinen, oikeistolainen, ja aina oikeassa;)

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Oikeakätinen, mutta keskijalkainen...:p

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Oikeakätinen. Lätkässähän right on aina rikkaus.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Viestin lähetti Janos
Hahaa, minäpäs olen vasuri! Tutkimuksen mukaan n. 9% maailman väestöstä on vasureita...

Niin ja onhan joku sanonut, että vähimmistönä maanpäällä olevat vasurit ovat parempia sängyssä :D

n0lla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Espoon Oilers
Viestin lähetti Janos
Hahaa, minäpäs olen vasuri! Tutkimuksen mukaan n. 9% maailman väestöstä on vasureita...

Mitenköhän tämäkin on saatu tutkittua, vai onko kätisyys jossain tiedoissa? No, mutta kuitenkin taitaa olla aika selvää, että oikea ottaa selvän voiton.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ei left, eikä right vaan all right, sanoi vanha opettajani.

Eli siis oikeakätinen, ampuu leftin mailalla.

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vaikka vasenta äänestinkin olen oikeastaan molempikätinen.

Osa hommista on vain luontevamman tuntuista tehdä oikeakätisesti, mutta kirjoitan kuitenkin vasemmalla kädellä.

Tämä meidän maailmamme on muuten täysin umpivasurille aika hankala paikka asustella. Suurin osa kaiken maailman laitteista kun on suunniteltu oikeakätisten käytettäväksi ja joillakin tuntemillani vasureilla on tuo oikea käsi tarkempaa hommaa tehdessä lähestulkoon hyödytön lihakimpale, joka vain roikkuu matkassa mukana. Sama pätee myös joihinkin oikeakätisiin vasemman käden suhteen.

Bart Simpsonkin on muuten vasuri... Samoin kuin Michael Landon, Telly Savalas, Jerry Seinfeld ja Bruce Willis. Näitähän riittää. Muistaakseni itävaltalainen korpraali Adolf Hitlerkin kirjoitti vasemmalla kädellä. Alfred Einsteininkin on ainakin väitetty olleen vasen kätinen.

Huuhaa

Jäsen
Oon saanu sellatteen käsityksen, että vasenkätiset pelaavat usein rightin mailoilla, kuten Jari Kurri, mutta sitten taas oikeakätiset pelaavat sen sijaan, sekä lefteillä, että righteilla mailoilla. Lieneekö pitää paikkaansa?

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Maailman suurimmista neroista suurin osa on ollut vasenkätisiä. Toisaalta vasenkätisten osuus älykkyysosamäärätesteissä huonoimpia tuloksia saaneiden keskuudessa on huomattava.

Tätä en tietenkään mainoistaisi, ellen olisi vasenkätinen, joka ei vielä ole saanut selvillä, kumpaan joukkoon kuuluu.

Jääkiekkokaukalossa olen täysin kädetön.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Olen oikeakätinen, ja sählyä pelaan leftin mailalla. Rightin mailalla olen pari kertaa kokeillut, ja se vasta sählyä olikin. Vasuria olen kyllä treenaillut, esimerkiksi tietokoneella näprätessä on suunnilleen sama, käytänkö hiirtä oikealla vai vasemmalla kädellä. "Susikäden" treenaaminen on muuten melkoisen turhauttavaa puuhaa, kokeilkaa jos ette usko. :p

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Designer: ""Susikäden" treenaaminen on muuten melkoisen turhauttavaa puuhaa, kokeilkaa jos ette usko."

Olen treenannut nyt kolmisen vuotta ja tuskallista se välistä on. Kun käsi ensin roikkuu toistakymmentä vuotta hyödyttömänä toisella sivulla ja sitten koittaa tehdä sillä jotain, niin vaikeaa on...

Janos: "Tutkimuksen mukaan n. 9% maailman väestöstä on vasureita..."
Johon n0lla: "Mitenköhän tämäkin on saatu tutkittua, vai onko kätisyys jossain tiedoissa?"

Eikö tuo nyt ole selvää? Otetaan tilastollisesti merkittävä ryhmä ja katsotaan, moniko on oikea- ja moniko vasenkätinen. Paikallisia vaihteluita toki esiintyy.

Arnold: "Niin ja onhan joku sanonut, että vähimmistönä maanpäällä olevat vasurit ovat parempia sängyssä."
Pitkä: "Maailman suurimmista neroista suurin osa on ollut vasenkätisiä."

Vai niin :-) Kätisyys (tai oikeammin sen takana oleva syy eli aivopuoliskojen keskinäinen suhde) toki vaikuttaa moneen asiaan ja tietyillä aloilla on selvästi etua jommasta kummasta kätisyydestä. Esimerkkinä olkoon kamppailulajit: oikeakätiset ottelevat suurimman osan otteluistaan oikeakätisiä vastaan aivan kuin vasenkätisetkin ja niinpä vasenkätisillä on pieni etu puolellaan aina otellessaan oikeakätistä vastaan.

Tiesittekö myös, että vasenkätisten keski-ikä on pari vuotta pienempi kuin oikeakätisten?

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti jta
Suurin osa kaiken maailman laitteista kun on suunniteltu oikeakätisten käytettäväksi...
Juu, niinkuin esim. kahvikupit. ;)

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
jta: "Suurin osa kaiken maailman laitteista kun on suunniteltu oikeakätisten käytettäväksi..."
BRB: "Juu, niinkuin esim. kahvikupit."

Ja QWERTY-näppikset!

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Euro71

Ja QWERTY-näppikset!

Itse asiassa näppis/hiiri -yhdistelmä sopii paremmin vasenkätisen käytettäväksi, kuin oikeakätisen. Ei ole nimittäin näppäimistön kirjainosan ja hiiren välissä nuolinäppäimiä eikä numeronäppäimiä pakottamassa käsivartta irti kyljestä. Kokeilkaa jos ette usko. Laittakaa näppis eteenne siten, että välilyönti on suoraan edessänne. Oikealla kädellä hiireillessä joudutte kannattelemaan käsivarttanne irti kyljestä tai taivuttamaan sen aika oudon tuntuiseen asentoon. Vasemmalla jyrsijään tartuttaessa olkavarsi jää aika luontevasti kiinni kroppaan. Kannattaa siis opetella käyttämään hiirtä vasurilla vaikka muuten olisikin oikeakätinen...

Hyvä esimerkki oikeakätisille suunnitelluista vempeleistä ovat sakset, joissa on muotoillut kahvat. Saahan niitä ostaa vasenkätisinäkin, mutta lainasaksia joudun yleensä käyttämään tuolla vähemmän tarkalla oikealla kädelläni. Sekin on onneksi vuosien saatossa ruvennut sujumaan ihan vain harjoittelemalla.

Usein koneita ja laitteita suunniteltaessa niiden ohjauspaneelit laitetaan oikeaan reunaan, koska suurin osa suunnittelijoista on oikeakätisiä ja heistä se on vain luontevampi paikka niille namiskuukkeleille.

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Olen vasuri, mutta oikeatakin osaan käyttää.. Ala-asteella opettajani yritti pakottaa kirjoittamaan oikealla, mutta eihän siittä mitään tullut;)

Vasureiden lyhyempi elin ikä johtuu mm. onnettomuuksista.. Esim. Tiellä vaarallisessa tilanteessa vasurit kääntävät vaistomaisesti rattia vasemmalle eli vastaantulijoiden kaistalle päin, kun taasen oikea kätiset rysäyttävät lepikkoon....

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy