Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 285 378
  • 4 078

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Puhumattakaan niistä ruotsalaisista ammattilaisista mitkä pyöräyttävät pallon sormillaan ja heittävät huuleen.

Vaan onko se kuolevaa kansanperinnettä.

Sen verran tuosta pallon pyörittämisestä, että vaikka pääasiassa irtonuuskani huuleen tykitänkin, niin tietyissä nuuskissa se pallon pyörittäminen on jopa tykkiä parempi vaihtoehto, koska se pallo kokemukseni mukaan pysyy muodossaan ja asettuu paikalleen tykkibiittiä paremmin. Ei äkkiä uskoisi noin olevan, mutta ainakin sen ainoan nuuskan kohdalla josta itse palloja pyörittelen, noin on. Kyseessä on tietenkin koostumukseltaan jonkinmoista muovailuvahaa muistuttava Röda Lacket. Toki kun nuuskani pääasiassa laivalta haen eikä tuota sieltä saa, niin melko harvassa ovat ne kerrat kun tuohon pääsee käsiksi. Vaan kyllä sitä aina silloin tällöin purkki tai pari jostain ilmestyy ja hyvä niin.

Mitä tulee irtonuuskan käyttöön yleisemmin, niin kyllä se nykyään mielestäni aika harvinaista on. Siis Suomessa, en tiedä mikä meininki Ruotsissa tuon kanssa on. Joskus silloin 1990-luvun puolivälin paikkeilla kun nuuskaan ja nuuskaamiseen tutustuin, oli hyvin harvinaista jos jollain oli pussinuuskaa, tykkinuuska ja erityisesti Ettanin lös oli silloin se the juttu. Sitä uskottavampaa tietenkin mitä isompi tykki oli milloin mistäkin lääkeruiskusta väsätty. Jotain sellaisia mustia, ovaalinmallisia muovisia nuuskatykkejä oli jo silloin olemassa, olkoonkin että sellaisen käyttäminen oli ainakin mun mielestä suhteellisen hankalaa. En muista, että kenelläkään silloin olisi ollut mitään Icetooleja tmv, liekö niitä ollut silloin yleensäkään edes olemassa.

Pussinuuskaa siis itsekin olen käyttänyt jo vuosikausia, mitä nyt himassa herkuttelen silloin tällöin irtonuuskalla, jonka kolmen millin Icetoolillani huuleen pusken. Ei se tuo irtonuuska vaan sovellu julkisilla paikoilla käytettäväksi, himassa se on jees, kun nuuskaiset kädet voi pestä eikä tarvitse niitä puolihuolimattomasti mihinkään lahkeisiin pyyhkiä. Myös tykkibiitin poistaminen huulesta on kotona mukavampaa. Yleensä onnistun sen kyllä ihan kokonaisena kielelle pyöräyttämään ja siitä roskiin sylkemään, mutta toisinaan jää suuhun murusia, joita sitten julkisella paikalla täytyisi syljeskellä ulos suusta. Himassa sen sijaan onnistuu koska tahansa veden purskuttaminen suussa ja kun sitten sen purskutellun veden sylkee lavuaariin, niin menevät ne nuuskarönät siinä mukavasti samalla.

Kyllä mä sanoisin, että irtonuuskan käytön voi luokitella "kuolevaksi kansanperinteeksi", ainakin siis Suomessa. En tiedä mikä meininki aloittelevilla nuuskaajilla nykyään on, mutta helposti voisi kuvitella, että eivät meidän wanhojen jarrujen lailla sitä nuuskaamisuraansa irtonuuskalla aloittele, mahtavatko edes törmätä koko tuotteeseen. Nykyään suosittuja vaikuttavat olevan kaikenlaiset Extreme White Super Strong Super Dry Mint Cool -nuuskat ja niihin nähden irtotavara on aika lailla vastakkaisessa päädyssä nuuskakenttää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sen verran tuosta pallon pyörittämisestä, että vaikka pääasiassa irtonuuskani huuleen tykitänkin, niin tietyissä nuuskissa se pallon pyörittäminen on jopa tykkiä parempi vaihtoehto, koska se pallo kokemukseni mukaan pysyy muodossaan ja asettuu paikalleen tykkibiittiä paremmin.

Todellakin näin. Tykkipaskaa en tule enää koskaan käyttämään, mutta jos saa kunnolla tehdyn pallon käsityöläisen ammattitaidolla, niin tokikin.

Se löysä tykki vain leviää suuhun ja sitten ei ole enää kenelläkään hauskaa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Laitetaan muut Ruotsi-jutut sinne kuuluvaan ketjuun, mutta tämä tänne, koska olihan tuo nyt aivan kummallista menoa.
Mun mielestä nykyisin Suomessakin on kyllä ihan sosiaalisesti hyväksyttyä vetää palaverissa nuuskaa. Harvoin on nykyään yli kymmenen hengen palavereja joissa vähintään pari tyyppiä ei nuuskaisi. Toki käytöstavat yleisesti pitää huomioida, mutta harvoin tuosta on ainakaan ongelmaa tullut. Monesti tuosta saa asiakkaan kanssa hyvät keskustelut aikaiseksi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taisi täälläkin joskus alkukesästä tuosta STM:n raportista (Logot piiloon, hinta ylös, nuuskan tuonti kuriin ja ikärajaksi 20v – Näillä keinoilla työryhmä kitkisi röyhyttelyn Suomesta) jotain juttua olla. Raportissa siis ehdotettiin nuuskan sallitun matkustajatuonnin laskemista nykyisestä kilosta sataan grammaan vuorokaudessa. Lääkäriliitto menee vielä askeleen pidemmälle: "Nuuskan myyminen on laitonta Suomessa. Täten olisi loogisempaa kieltää kokonaan nuuskan tuominen Suomeen eikä vain rajoittaa tuotavan nuuskan määrää". Todellinen kuningasidea, kieltolakimeininkiä kehiin vain, sehän on ennenkin toiminut hyvin. Eiku.

Tupakkateollisuus vähemmän yllättäen kuittaa koko raportin vanhanaikaisena kieltoihin ja kontrolliin perustuvana nollatoleranssihöpöhöpönä ja tämän näkökannan jaan jossain määrin itsekin, vaikka mulla ei ihan samankokoista omaa lehmää ojassa olekaan. Suomen varustamot -yhdistys vastustaa tuontimäärien pienentämistä. Sen mukaan työryhmän ehdotus söisi Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivien alusten liikevaihdosta 50 miljoonaa euroa vuodessa. Oma lehmä ojassa toki tälläkin yhdistyksellä.

Lapsiasiavaltuutettu tietenkin kannattaa rajan laskemista tuohon sataan grammaan, koska jonkun pitää ajatella lapsia. Sähkötupakkayhtiö FinnVape vähemmän yllättäen katsoo, että kaikkien tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisemisen sijaan käyttäjiä pitäisi ohjata siirtymään vähemmän haitallisiin tuotteisiin kuten sähkötupakkaan. Myös esimerkiksi tupakkayhtiö Philip Morris kannattaa savuttomien tupakkatuotteiden kevyempää verotusta verrattuna tavalliseen tupakkaan. Taitaa Mr. Morrisilla olla savuton tupakkatuote tai kaksi valmiina markkinoille.

Tupakkaveron noston jatkaminen saa vihreää valoa EK:lta – Lääkäriliitto haluaa kieltää nuuskan tuonnin kokonaan
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on kyllä uskomatonta tuo sota nuuskaa vastaan. Nuoret käyttää joo, kukaan ei mainitse perinteistä tupakkaa tai alkoholia sanallakaan. Käyttää nuoret niitäkin ja markettien ovet käy siitä huolimatta, kun alkoholi on pyhä asia. Itse kun en käytä alkoholia lainkaan, pistää vituttamaan tämä jeesustelu nuuskasta.
 

Senaattori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Menossa nyt ensimmäistä kertaa Ruotsiin ostamaan nuuskaa. Yleensä olen ostokset tehnyt kavereilta ja kavereiden kavereilta. Kuinka paljon tuo 1000g nyt on torneissa? Aikomus olisi Odensia ostella ja vaimo on matkassa mukana, eli vissiin kahden kilon edestä on lupa tuoda tavaraa mukana. Kuinka ronskisti yli tämän olette tuoneet itse ja kuinka tarkkaan näitä seurataan?

Kyseessä on siis päivä Tukholmassa -risteily. Onko perus nuuskat halvempia laivan tax freessä vai maissa?
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Menossa nyt ensimmäistä kertaa Ruotsiin ostamaan nuuskaa. Yleensä olen ostokset tehnyt kavereilta ja kavereiden kavereilta. Kuinka paljon tuo 1000g nyt on torneissa? Aikomus olisi Odensia ostella ja vaimo on matkassa mukana, eli vissiin kahden kilon edestä on lupa tuoda tavaraa mukana. Kuinka ronskisti yli tämän olette tuoneet itse ja kuinka tarkkaan näitä seurataan?

Kyseessä on siis päivä Tukholmassa -risteily. Onko perus nuuskat halvempia laivan tax freessä vai maissa?
1kg on 10 tolppaa Odensia eli yksi purkki painaa 10g. Saatte siis tuoda yhdessä 20 tornia tarvittaessa. Tuohon jälkimmäiseen en itse osaa puolestani sanoa mitään kun en maista asti ole itse päässyt vielä sitä hakemaan. Kuvittelisin, että halvempaa olisi maissa (jos vaikka verrataan haaparanta vs. laiva -hintoihin), mutta luulo ei ole tiedon väärti. Joku voi vahvistaa ken tietää.
 

Vesku

Jäsen
Nöllivarasto vetelee viimeisiään ja pian on taas vierottautumisen aika.

Luvassa on siis kolme päivää heikotusta ja huimausta - kaikkiaan kuin huonoa unta. Ekan kokonaisen vierottumispäivän yö on pahin.

Olot tulevat jo viikon nuuskaamisen jälkeen lopettaessa. Nyt olen käyttänyt nuuskaa 1,5 kk. Periaatteessa siis sama, kuinka kauan on käytön aktiivivaihetta kestänyt.

Nikotiinipurkat vain viivyttävät tärinän alkua, joten mennääs taas suoraan syvään päähän... kolmen päivän jälkeen kiitos seisoo.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kotiuduin juuri miniristeilyltä ja luonnollisesti tuli nuuskavarastokin täytettyä. Vähän oli pettymys, että Baltic Princessin vakiovalikoimaan ja mulle hyvin maistunutta Nick&Johnnya ei hyllystä löytynyt. Mukaan tarttui tuubi Offroadia sekä jotain mun mielestä LD:n uutuutta. Salmiakki LD oli tosiaan palannut hyllyille, mutta sitä en viittiny ottaa. Pakkasessa on vielä kuutisen purkkia ja alkuhuuman jälkeen olen vähän kypsynyt tuotteeseen. Kusee tosi nopeasti ja muutenkin vähän tylsä. Hinnatkin tais olla vähän nousseet, mutta tästä en ole ihan varma. Näillä pärjätään varmasti pitkälle alkuvuoteen, mutta ennen maaliskuista thaikkureissua pitänee käydä vielä hakemassa reissunuuskat.
Noita Siljan bonuspisteitä muuten tuntuu kerääntyvän kohtalaisen helposti. Seuraava reissu tehdäänkin varmaan jossain vielä prameammassa hytissä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
...sekä jotain mun mielestä LD:n uutuutta.
Terveiset Baltic Princessilta. Nuuskakaappeja en käynyt vakoilemassa, mutta hinnaston mukaan myynnissä on kolmea LD-nuuskaa: tuota salmiakkia ja perus valkoista, näiden lisäksi mustaa stark portionia, näistä viimeinen lienee mainitsemasi uutuus. Viime reissulla joskus lokakuun alussa sitä ensimmäisen kerran bongasin ja ostin, ei ollenkaan paskempaa, ajattelin muutaman tornin ostaa tältäkin reissulta. Ovat muuten kaikki LD-nujut tarjouksessa, 16,50 e/torni. Ei paha ottaen huomioon, että torni valkoista painaa kuitenkin 160 grammaa, torni salmiakkia ja starkia 180 grammaa. Kyyyllä niitä sen kymmenen tolppaa kelpaa aamulla ostaa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Terveiset Baltic Princessilta.

Olisit kertonut, että olet lähdössä reissuun, niin oltais voitu lyödä läpyt terminaalissa. Aika rauhassa varmaan saat nuuskakaappeja aamulla tonkia. Melko hiljaisia tuntuvat nää alkuviikon reissut olevan. Semmoinen hauska sattuma, että tänään aamulla kanssani nuuskaa oli hankkimassa ex-mäkikotka Toni Nieminen jonkun naisen kanssa. En pannut merkille, mitä nuuskaa pariskunnan koriin tarttui, vaikka Seiska olis tästä bongauksesta jotain voinut maksaakin. "Muuten entinen mäkikotka naisseuralaisineen veti matalaa profiilia, sillä laivan ravintoloissa pariskuntaa ei näkynyt ollenkaan", Turusta juorutaan..
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika rauhassa varmaan saat nuuskakaappeja aamulla tonkia. Melko hiljaisia tuntuvat nää alkuviikon reissut olevan.
Ihmettelin jo terminaalissa että missä kaikki ovat, ihan pirun hiljaista. Ei noilla helposti kerääntyvillä club one -pisteillä hankitusta sviitistä ja sen mukana vähän ennen normirahvasta laivaan pääsemisestäkään osannut ottaa iloa täysin rinnoin irti, kun laivaan käppäillessä terminaalin ikkunoista ei näkynyt tiukkaan sulloutunutta ihmismassaa odottamassa laivaan pääsyä. Muutama ihminen seisoskeli siellä täällä ja jopa tyhjiä penkkejä näkyi. En muista koska viimeksi olisi ollut näin hiljaista.

Syömään mennessämme bongasin infotiskin takaa tutun mimmin ja kävin kysymässä että tuntuuko siltä vaan, vai onko ihan tosi vähän matkustajia? Vastaukseksi sain, että kyydissä on alle 500 matkustajaa. Sanoi tuo sen tarkan määränkin, neljäsataakuusikymmentäjotain se oli, mutta ehdin jo unohtaa. Mutta tosiaan, tilaa on eikä juuri jonoja kaupoissa, ravintolassa tai baaritiskillä. Sopii kaltaiselleni ihmisvihaajalle enemmän kuin hyvin. Saattaisi olla eri asia jos tänne olisi lähdetty juhlimaan, mutta kun risteilyn päätarkoitus on ostaa joululahjakarkit ja -pullot sekä sitä nuuskaa, niin tervehdän suurella ilolla tätä pientä matkustajamäärää.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sopii kaltaiselleni ihmisvihaajalle enemmän kuin hyvin. Saattaisi olla eri asia jos tänne olisi lähdetty juhlimaan, mutta kun risteilyn päätarkoitus on ostaa joululahjakarkit ja -pullot sekä sitä nuuskaa, niin tervehdän suurella ilolla tätä pientä matkustajamäärää.

Juuh, ihan sama täällä. Vahva ahdistus tulee heti isommissa väkijoukoissa, ihmisvihaaja minäkin. Tarkoituksella ajoitan nuuskanhakureissut alkuviikkoon, niin saa rauhassa asioida niin tax freessa kuin rafloissakin.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mites nuuskan hinta on laivalla parin vuoden aikana kehittynyt? Keskiviikkona tarkoitus mennä pitkästä aikaa yllämainitulle Balticille ja voishan sitä vähän aamulla nököä ostaa. Onko Siljan valikoimassa vielä Generalin Onyxia? Kai sieltä tornin "hyvää" ja tornin "kakkoslaatua" saa vielä 80e ostettua?

Tai no, jos noi LD:t on alle 20e/torni niin tuleekin ostettua vähän enemmän. Tällä kertaa ei viitsi lähteä rönsyilemään nuuskaostosten kanssa, että on rahaa tehdä muutakin :D
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko Siljan valikoimassa vielä Generalin Onyxia? Kai sieltä tornin "hyvää" ja tornin "kakkoslaatua" saa vielä 80e ostettua?
Toki on Onyxia, 10x21,6 g maksaa 44,90 e. Kyllä tuohon 80 euroon varmasti saa mahtumaan sekä premium, että ei-niin-premium nuuskatornin. Hintakehitys ei pariin vuoteen ole liikahtanut oikeastaan sen kummemmin suuntaan jos toiseenkaan, isoin mainittavan arvoinen muutos lienee LD 30 -nujujen poistuminen.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Toki on Onyxia, 10x21,6 g maksaa 44,90 e. Kyllä tuohon 80 euroon varmasti saa mahtumaan sekä premium, että ei-niin-premium nuuskatornin. Hintakehitys ei pariin vuoteen ole liikahtanut oikeastaan sen kummemmin suuntaan jos toiseenkaan, isoin mainittavan arvoinen muutos lienee LD 30 -nujujen poistuminen.

Tattista. Hinta oli mukava tieto viestissäsi. Antaa ainakin vähän osviittaa, kun harvemmin laivalle menen nuuskaa ostelemaan.

Ylempänä joku taisi sanoakin, että nick&johnnya ei enää löydy. Harmi, tykkäsin itse myös kyseisestä nököstä. LD:t ei kyllä toisaalta iske vaikka halpaa tuntuu olevankin. Muistikuvieni mukaan hyvin tylsää eikä oikein anna minkäänlaista potkua.

No, katsellaan sitten paikanpäällä mitä sieltä löytyy. Kunhan sais hieman aaltoja, kyllä laivalla pieni keinutus kuuluu asiaan!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hitto ostin vahingossa jotain minipusseja. Kioskilta vain hain ja heti huomasin kyllä kuinka oudonkokoinen purkki, mutta en ruvennut säätämään.

En edes tiennyt tuollaisia olevan olemassa, ensi kerralla pitää olla tarkempi. Saisivat kyllä ottaa ne pois tiskin takaa, niin voisi vähän tutkia tarjontaa. Nyt vain aina pyydän arvalla jotain.

En ole pro niin kaikki merkit käy enkä muistakaan niitä. Tämä näyttää olevan Catch Spearmint White Mini. Onhan biitin nimillä hifistely taas melkoista. Muistan aikoinaan (silloin kuin polttelijoita ei vielä ahdisteltu) saavukkeiden sokkotestin, olikohan Hesarin NYT-liite ehkä. Eihän niistä kukaan omaa merkkiään tunnistanut, vaikka oli esimerkiksi 10 vuotta vetänyt samaa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hitto ostin vahingossa jotain minipusseja. Kioskilta vain hain ja heti huomasin kyllä kuinka oudonkokoinen purkki, mutta en ruvennut säätämään.

Noi minipussithan ovat ihan loistavia. Yks tuttava (kaukana asuva, nähdään yleensä kerran vuodessa Thaimaassa) käy työnsä puolesta säännöllisesti Ruotsissa ja ostaa sieltä aina noita minipusseja. Tällaselle nuuskaamisen lopettamista harkitsevalle noi minipussit vois olla hyvä työväline laskuohjelmaan vai olisko sekin vaan itsensä kusettamista? Harmi vaan, että näiltä Turun linjoilta pääsääntöisesti nuuskan hankkivana valikoima on hyvin suppea ja sitä pitää ostaa, mikä vähänkin miellyttää tarjolla olevista. Harvoin, tuskin koskaan, siellä mitään minipusseja on tarjolla. Ruotsin sukulaisilta on aika turha mitään pyytää, kun eivät ymmärrä mitään nuuskan päälle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tällaselle nuuskaamisen lopettamista harkitsevalle noi minipussit vois olla hyvä työväline laskuohjelmaan vai olisko sekin vaan itsensä kusettamista?

Kusetukseltahan tuo kuulostaa. Jotkut siirtyy e-tupakkaan, kun eihän tähän kuole.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tällainen hyppäsi aamulla silmiin:

Tullin haaviin jäänyt ennätysmäärä nuuskaa: syyskuuhun mennessä takavarikoitu jo yli 5 000 kiloa
"Tullin valvontajohtajan mukaan valvonta on suurin piirtein samalla tasolla kuin aiempinakin vuosina, eli syynä ennätysvuoteen on todennäköisesti se, että nuuskaa tuodaan Suomeen aiempaa enemmän."

Eli nuuskan laiton(kin) tuonti ja oletettavasti sen myötä käyttö sen kun kasvaa. Mielenkiintoisena ja ainakin mulle uutena tietona mainittakoon, että nuuskaa ei tule Suomeen enää Venäjän kautta, joten käytännössä sitä ei tule muualta kuin Ruotsista, tai näin ainakin jutussa haastatellun Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkosen mukaan on asia.

Itse Turun nurkissa asuvana olen käytännössä aina hakenut nuuskani laivalta. Joskus kesäreissulla on tullut haettua myös Haaparannasta, mutta silloinkaan ei (ainakaan muistaakseni) tapahtunut salakuljetusta, ihan laillisen määrän toin, mitä se sitten silloin olikin. Jutussa mainittu satojen nuuskakilojen kerrallaan tuonti Ruotsista taitaa tapahtua kokonaan tai lähes kokonaan tuolta pohjoisen kautta. En ole koskaan ostanut enkä myynyt sosiaalisessa mediassa purkkiakaan nuuskaa (ellei jonkun parin purkin poistamista jatkoaikaveljille lasketa), joten siitä ilmiöstä olen vain kuullut puheita ja tiedän toki parikin kaveria, jotka Ruotsin puolella säännöllisesti autoilevat ja melkein yhtä säännöllisesti tuovat tullessaan rajan yli takalaatikollisen nuuskaa ja myyvät sitä hyvällä voitolla Facebookin(kin) kautta. En kuitenkaan ole ikinä pysähtynyt ajattelemaan, että kuinka paljon sitä nuuskaa tänne oikein salakuljetetaan ja missä sitä kaupataan. Äkkiseltään tuntuu hassulta, että esim. Facebook antaa tuollaisen laittoman toiminnan jatkua alustallaan, mutta termeillä kikkailemalla ja kiertelemällä sen laittomuuden saa kuitenkin aika helposti meikattua piiloon, joten varmaankin helvetin vaikea tuohon on isommalla kädellä puuttua.

Tullilla ei ole eikä oletettavasti tule resursseja estää salakuljetusta kokonaan, päin vastoin se näyttäisi olevan vain kasvussa. Salakuljetuksesta tulevien sanktioiden koventamisella voidaan pelotella, mutta pelotevaikutusta silltä tuskin tässäkään asiassa olisi tai jos olisikin, niin olettaakseni melko pieni sellainen. Veroäyrit jäävät länsinaapuriin, kulut mahdollisista haitoista tulevat yksin Suomen maksettavaksi. Taas kerran on pakko ihmetellä, että eikö jotain järkevämpääkin kuviota voisi hahmotella?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olihan jotain mietintöjä syksyllä että tuontirajoitukset tiukkenevat huomattavasti olisiko jopa kymmenykseen nykyisestä. En mä ihmettelisi vaikka kiellettäisiin tuonti kokonaan. Sitä en tiedä kenen laariin tuo taas sataisi. Siitä voi vain olla varma että vaikeammaksi menee.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olihan jotain mietintöjä syksyllä että tuontirajoitukset tiukkenevat huomattavasti olisiko jopa kymmenykseen nykyisestä. En mä ihmettelisi vaikka kiellettäisiin tuonti kokonaan.

Oli joo juttua, tämän saman silloin ketjuun postasinkin mutta menköön nyt uusintana: Logot piiloon, hinta ylös, nuuskan tuonti kuriin ja ikärajaksi 20v – Näillä keinoilla työryhmä kitkisi röyhyttelyn Suomesta

"Nuuskan suosion kasvu kuriin

Nuuskan, purutupakan ja nenänuuskan matkustajatuonnin sallittu raja laskettaisiin 1000 grammasta 100 grammaan vuorokaudessa.

Samalla työryhmä lisäisi matkustajatuontia koskevien rajoitusten rikkomisesta annettavia seuraamuksia. Rikoslakiin lisättäisiin salakuljetuksen ja laittomaan tuontitavaraan ryhtymisen törkeät tekomuodot."

En mäkään suuremmin ihmettelisi vaikka kiellettäisiin tuonti kokonaan. En kyllä tiedä olisiko se ihanassa EU:ssamme laillista ja vaikka olisikin, niin ei se salakuljetusta vähentäisi, päin vastoin. Tuon että kovennettaisiin salakuljetuksesta annettavia seuraamuksia uskoisin kanssa olevan yhtä tyhjän kanssa. Tai ehkä sillä sitten olisi vaikutusta, jos nuuskan salakuljetuksesta saisi elinkautisen, mutta ei tuskin muuten. Salakuljettajan riski kasvaa -> tuotteen hinta ostajalle kasvaa, siinä se suurin muutos varmasti olisi.

*e* Niin, Lääkäriliittohan sitä totaalikieltoa tuossa esitti: "Nuuskan myyminen on laitonta Suomessa. Täten olisi loogisempaa kieltää kokonaan nuuskan tuominen Suomeen eikä vain rajoittaa tuotavan nuuskan määrää".

Kyllä, kunnon nollatoleranssi ja kieltolakimeininki kehiin vain, se linjahan (kuten myös tuo aiemmin mainittu rangaistusten koventaminen) on jo muissa yhteyksissä osoittautunut tehokkaaksi ja toimivaksi. Eikun.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Se oli tänä vuonna se raportti missä kerrottiin, että Haaparannassa asioivilla asiakkailla on kaikilla suomalainen rekisterinumero siinä parkkipaikalla.

Ja myyjä ei tietenkään jätä myymättä, vaikka on täysin selvää mihin se menee, kun joku sattumalta tarvitsee kymmenen tai sata kiloa. Se on aivan muiden kuin myyjän ongelma.

Ratkaisu tähän olisi se laillistaminen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Se oli tänä vuonna se raportti missä kerrottiin, että Haaparannassa asioivilla asiakkailla on kaikilla suomalainen rekisterinumero siinä parkkipaikalla.

Ja myyjä ei tietenkään jätä myymättä, vaikka on täysin selvää mihin se menee, kun joku sattumalta tarvitsee kymmenen tai sata kiloa. Se on aivan muiden kuin myyjän ongelma.

Ratkaisu tähän olisi se laillistaminen.

Näinhän se on. Kyllä älyttömästi kannetaan rahaa Ruotsiin. Ei ihan köyhä kaveri Nuuskakairan omistaja muuten olekaan.

Tapanina ajeltiin totutusti Nuuskakairan tukun kautta ja voi hyvänen aika mikä meininki taas oli. Rouvan mielestä älyttömintä mitä tietää :D Kokemus kertoo myös ettei ihan noin paljoa ollut porukkaa vielä viisi vuotta sitten. Tapani tosin varmaan vuoden parhaita myyntipäiviä kun väki vaihtaa tuolloin joulunviettopaikkaa pohjoiseteläsuunnassa.
 
Kyllä, kunnon nollatoleranssi ja kieltolakimeininki kehiin vain, se linjahan (kuten myös tuo aiemmin mainittu rangaistusten koventaminen) on jo muissa yhteyksissä osoittautunut tehokkaaksi ja toimivaksi. Eikun.

Tuo on kyllä hauskaa, kun oikeasti ratkaisuiksi nähdään ennemmin joko maahantuonnin kieltäminen tai rangaistusten koventaminen, mutta missään ei puhuta valvonnan tiukentamisesta. Jo yksi tehoratsiapäivä kuukaudessa varmaan avittaisi pienempien trokaajien hillitsemiseen. Todellisuudessa vaan ketään ei kiinnosta niin paljoa, että siihen viitsisi uhrata yhtään ylimääräistä pennosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös