Perheet, varokaa jääkiekkoilua!
Jääkiekkoilu on vaarallinen laji. Mielestäni se on jossain määrin suomalaisen urheilun syöpä.
Jääkiekkoilu huijaa suomalaisia perheitä. Laji on paketoitu valekaapuun siellä aivan nuorimpien päässä. Kaikille luvataan yhtä paljon peliaikaa, "kaikki pelaa". Siellä pienimmissä ei saa edes taklata. Monta vuotta mentiin, ettei lämäriäkään saanut ampua (sic!). Ja sitten on tietty se mediaseksikkyys ja suosio. "Meidän poika pelaa lätkää", on mukava iskän ja äipän kertoa.
Ja, hups!, seurasta riippuen, siinä 10- tai 11- tai viimeistään 12-vuotiaana nykyään muljahtaa, tsip!, märkä rätti perheen silmille. Edessä on lopettaminen, parhaassa tapauksessa joukunen vuosi höntsää kakkos- ja kolmosjoukkueissa.
Olisi kaikkien osapuolten - lasten, perheiden, suomalaisen muun urheilun, liikunnan, kansanterveyden jne. - kannalta hyvä, jos mahdollisimman varhain jääkiekkoilun piiristä kerrottaisiin rehellisesti, miten tässä käy. Ammattiarvioni kuuluu, että vähintäänkin 30 prosenttia kiekkojunnuista on alusta asti aivan väärän lajin parissa.
Jo se, kun aletaan taklata, on vaihe, joka ei yksinkertaisesti sovi kaikille.
Isossa kuvassa kyse on siitä, että rahat pois! Olen ollut tilaisuuksissa, joissa Jääkiekkoliiton ja Palloliiton määrätyt tahot ohjelmallisesti yrittävät vastata siitä, että nk. drop out olisi vähäistä. Kyse on lähinnä rahasta. Minä olen sillä kannalla, että drop outin pitäisi jääkiekkoilusta ja futiksesta kasvaa, ja kasvaa mahdollisimman pienten lasten osalta niin, että olisi mahdollista vaihtaa jonkun itselle ominaisemman lajin pariin.
Kyllä minä ammattilaisena näen, jos esimerkiksi lapsen silmät räpsyvät kiinni laidan lähellä kun alkaa olla kontaktia (l. törmäyksiä). Silloin valmentajan kansallisvelvollisuus olisi mennä kertomaan vanhemmille, että kannattaa harkita jääkiekon jättämistä. Nyt sen sijaan on toimittu Nuori Suomi -hengessä toisin. On otettu taklaukset pois niiltä rämäpäiltä, joilla on luontaista luonnetta pelata jääkiekkoa. Ja otan vain taklaukset nyt esimerkkinä siitä, miten lajia on myyty ja valehdeltu Suomessa muuksi. Eri keskustelu on se, mikä tulevaisuudessa on koko globaalin kiekkomaailman suhde taklauksiin junnuissa ja aikuisissa.
Perheet, johtavana analyytikkona sanon teille: Miettikää kaksi kertaa, ennen kuin tuotte lapsenne jääkiekkoilun pariin. On olemassa lukematon määrä yhtä hienoja muita urheilulajeja.
Johtava, rehellisesti suomalaisen urheilun - ja jääkiekkoilun! - puolesta