Nimeni on Bond, James Bond

  • 1 148 678
  • 32 700

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Elämänkoulun sotilastiedustelulinjalla on ilmeisesti kerrottu, että nainen ei voi olla 00-agentti, koska naiset ei juo viinaa, pelaa korttia ja nussi. Joku iltapaskoista voisi tehdä jutun Muhoksen ABC:lta ja haastatella paikaillisia sotilastiedusteluasiantuntijoita (Pertti 52-v ja Unto 73-v) MI6:n rekrytointipolitiikasta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eiköhän tuo nais-007 kuole elokuvan kuluessa ja koodi annetaan Bondille takaisin. Saa ottaa talteen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi tekisi epäuskottavan? En siis väitä että olet jotenkin objektiivisesti väärässä, vaan ihmettelen miksi 007 ei voisi olla vaikka tummaihoinen nainen? Näin tarinan kannalta 007 on vain koodi joka annetaan agentille. Ei siis henkilöllisyys. Mitään kitkaa siis kaanonin kannalta ei pitäisi olla.

No, ehkä epäuskottava on väärä termi. Olisiko "tekemällä tehty" parempi? Tämä kaanon tehdään siksi, että tästä saataisiin jatko-osa James Bond -elokuville. Tästä tehdään siis James Bond -elokuva ilman James Bondia, sillä tuo yhteys näillä on, vaikka kuinka yritettäisiin muuta väittää.

Ei siinä sinänsä mitään väärää ole, mutta minusta olisi selkeämpää luoda kokonaan uusi agenttisankari, kuin tehdä "uusi Bond Bondin paikalle". Nyt tavallaan ratsastetaan Bond-elokuvien maineella, mutta Bond korvataan tyystin toisella hahmolla. Siis "nykyaikaistetaan", kuten YLE sanoi.

Sen verran otan sanojani takaisin, että jos tuo sukupolven- ja sukupuolenvaihdos toteutetaan tyylillä, voi elokuva olla hyväkin. Mutta tuossa on myös todella suuret mahdollisuudet tehdä se hyvinkin tökerösti.

No, katsotaan mitä sieltä tulee. Tällä hetkellä tiedot ovat kuitenkin niin vähäisiä, ettei näitä oikeastaan olisi edes pitänyt vielä spekuloida ollenkaan.
 

teppana

Jäsen
No, ehkä epäuskottava on väärä termi. Olisiko "tekemällä tehty" parempi? Tämä kaanon tehdään siksi, että tästä saataisiin jatko-osa James Bond -elokuville. Tästä tehdään siis James Bond -elokuva ilman James Bondia, sillä tuo yhteys näillä on, vaikka kuinka yritettäisiin muuta väittää.

Ei siinä sinänsä mitään väärää ole, mutta minusta olisi selkeämpää luoda kokonaan uusi agenttisankari, kuin tehdä "uusi Bond Bondin paikalle". Nyt tavallaan ratsastetaan Bond-elokuvien maineella, mutta Bond korvataan tyystin toisella hahmolla. Siis "nykyaikaistetaan", kuten YLE sanoi.

Sen verran otan sanojani takaisin, että jos tuo sukupolven- ja sukupuolenvaihdos toteutetaan tyylillä, voi elokuva olla hyväkin. Mutta tuossa on myös todella suuret mahdollisuudet tehdä se hyvinkin tökerösti.

No, katsotaan mitä sieltä tulee. Tällä hetkellä tiedot ovat kuitenkin niin vähäisiä, ettei näitä oikeastaan olisi edes pitänyt vielä spekuloida ollenkaan.

Olet kyllä ihan jäljilläkin. Hankalahko se olisi itse James Bond samalla nimellä nähdä naisena. Ehkä se olisi sitten tosiaan "Jane Bond" kuten sanoit. Sinänsä se faktisesti tarinaan voisi sopia, mutta onhan se ajatuksena vähän hassu.

Itse sen verran traditionalisti olen, että 007 on minulle mies. James Bond. Oma tulkintani sarjasta on se, että James Bond on alias jonka alla on toiminut useita eri agentteja. Tätä tukee Craigin Bond saga. Sen takia en näe kummallisena sitä, että Bondina toimisi vaikka Idris Elba. James Bond on enemmänkin salainen ID agentille kuin yksittäinen henkilö. Esim. Morgan Kane ei voi olla musta mies, mutta James Bond voi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
@Roger Moore no jos se nyt yhdessä leffassa on hetkeksi nappaistu pois, niin ei ae poista sitä, että mielestäni 007 on Bond ja toisinpäin.
Mutta ethän sinä elokuvaa katsoessa tiennyt kauanko se 007-status tulee olemaan pois. Aivan kuten nytkään ei voida sanoa mitään siitä miten tämä etenee vaikka leffa alkaisikin siten että 007 on joku muu kuin James Bond.
 

Buster

Jäsen
Kyllähän naiset ansaitsevat omat sankarinsa (tyyliin James Bond) ja antisankarinsa (tyyliin Hannibal Lecter), jossa jälkimmäisistä eritoten on hämmästyttävä puute. Feminismissä on kuitenkin kyse tasa-arvosta sukupuolien välillä, joten siinä ei voi olla kyse pelkästään positiivisten esimerkkien tuomasta voimauttamisesta, vaan oikeudesta monitahoisuuteen (sitä paitsi ihmiset oppivat myös huonoista esimerkeistä). Oikeudesta olla samalla tavalla monitahoisia, normaaleja ja sukupuolittomia, kuten parhaimmat elokuvien miesroolihahmot, jotka vain ovat, mitä he ovat. Hannibal Lecterissä näemme Hannibal Lecterin.

Sen sijaan meillä on pitkä historia etunenässä sukupuolensa määrittämistä paperinohuista naishahmoista, jotka on yleensä joko hyperseksualisoituja, tai viattomia infantiiliuteen saakka ja joiden täytyy aina tehdä "oikein", erityisesti mitä mieshahmoja kohtaan tulee. Että jos naishahmojen kohdalla tuo normaalius joskus saavutettaisiin, niin pitäisi päästä eroon näistä vanhoista odotuksista ja rajoitteista siitä kohtaan, mitä naiset voivat elokuvassa olla. Asiaan jälleen palatakseni jonkinlainen Jane Bond spin-off (tai ei edes välttämättä spin-off) olisi jotain ja ideana hyvin mielenkiintoinen, mutta mielestäni naisten pitäisi saada ihan omia elokuviaan, eikä mitään helvetin "pakotettuja" kopioita kaikkine painolasteineen. Lisäksi minä kaipaisin myös niitä naisten travisbicklejä ja hanniballectereitä.
 

nahkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappelemalla pelinsä pilaava KalPa
Eiköhän tämä "uutisen" tarkoitus ollut vain sähköistää keskustelu ja palauttaa Bond kahvipöytien puheenaiheeksi.

10/10 suoritus siis.
 

redpecka

Jäsen
Toki sellainen aavistuksen kuumottavakin ajatus tässä tuli mieleen että tuleva leffa voisi jopa mennä seuraavasti:

Tuo tumma nainen on etunimeltään Jane. Leffan lopussa James ja Jane menevät naimisiin ja luonnollisesti nainen ottaa miehen sukunimen. Leffa loppuu siihen kun tummalta naiselta kysytään nimeä ja tämä esittelee itsensä "Bond. Jane Bond". Leffasarja jatkuu sitten tumman naisen voimin...
Okei, mutta tässähän päästäisiin kertaheitolla sitten miehistä ja Jamesista eroon kun pitää kirjoittaa Jamesin kuolema. Sillä 007-agentin pitää olla katkeroitunut leski. Tietenkin sen lisäksi että pitää olla orpo.

Seuraava Bondi alkaisi hautausmaakohtauksella jossa tämä nais-Jane-007 laskee kukkakimpun James Bondin haudalle. Kohta tuleekin helikopteri hakemaan jonka ohjauksen ottaa tietenkin haltuun joku kissaa rapsuttava hyypiö.

YLE uutisoi asiasta otsikolla "Bond-leffat harppaavat kerralla nykyaikaan: seuraava 007 on tummaihoinen nainen".Kääntäen voisi todeta, että jos Bond on vaaleaihoinen mies, hän on YLE:n mielestä vanhanaikainen.
Tuli sama heti mieleen. Jos oltaisiin nykyajassa, Bondi voisi olla ihan yhtä hyvin mies. Tai sellaisessa nykyajassa minkälaiseksi itse sen olen sisältäkumpuavan oikeustajun puolesta aina kokenut. Noh, ymmärrän toki millaisessa maailmassa elämme. Pakko se on nämä siirtymävaiheet käydä läpi jotta niistä päästään.

Tuossa Ylen jutussa muuten se joku käsikirjoittaja sanoi hyvin, että vaikka maailma on muuttunut tasa-arvoisemmaksi, Bondi on kumminkin vanha jäärä, mutta toki on osannut muotoutua nykypäivään käyttäytymisellään tai jotain.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse sen verran traditionalisti olen, että 007 on minulle mies. James Bond. Oma tulkintani sarjasta on se, että James Bond on alias jonka alla on toiminut useita eri agentteja. Tätä tukee Craigin Bond saga. Sen takia en näe kummallisena sitä, että Bondina toimisi vaikka Idris Elba. James Bond on enemmänkin salainen ID agentille kuin yksittäinen henkilö. Esim. Morgan Kane ei voi olla musta mies, mutta James Bond voi.

Minusta olisi itse asiassa niin naisten kuin tummaihoisten vähättelyä, jos nähtäisiin, että heidän on mahdollista olla pääroolissa menestyvässä supersankari-elokuvissa vain silloin kun roolihahmo on James Bond tai sitten joillain siteillä tähän liitettävissä oleva henkilö. Ei ole. Naisagentista kertoville elokuville on varmasti tilausta. Ihon väri on taas täysin merkityksetön asia fiktiivisissä elokuvissa.
 

teppana

Jäsen
Minusta olisi itse asiassa niin naisten kuin tummaihoisten vähättelyä, jos nähtäisiin, että heidän on mahdollista olla pääroolissa menestyvässä supersankari-elokuvissa vain silloin kun roolihahmo on James Bond tai sitten joillain siteillä tähän liitettävissä oleva henkilö. Ei ole. Naisagentista kertoville elokuville on varmasti tilausta. Ihon väri on taas täysin merkityksetön asia fiktiivisissä elokuvissa.

Naisten osalta olen samaa mieltä, James Bond on mies. On alentuvaa kirjoittaa roolia naiselle. Mutta ihonvärin kanssa olen erimieltä. Kyseessä on mies, ei muuta. James Bond on mies, agentti jolla on lupa tappaa. Ei muuta.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Minulle käy vallan mainiosti, että tehdään spinnari tummaihoisesta naisagentista. Mutta että em. reseptiä käytetäänkin Ian Flemingin luoman 007-saagan hengessä "25. Bondina" on mielestäni surkeaa.

Kustaan niin sanotusti brändin päälle ja pyyhitään monella kaanonin perinteillä persettä. Miksi tämä pitäisi hyväksyä?
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Lara Croft on jo keksitty. Miksi se pitäisi apinoida bondiin?

Väärän värinen.

Saa nähdä, onko tämä naisoletettu 007 yhtä innokas toisen sukupuolen perään kun miesoletettu 007 on ollut. Saatetaan syyttää kevytkenkäisyydestä tai jostain vielä pahemmasta.
 

redpecka

Jäsen
Väärän värinen.

Saa nähdä, onko tämä naisoletettu 007 yhtä innokas toisen sukupuolen perään kun miesoletettu 007 on ollut. Saatetaan syyttää kevytkenkäisyydestä tai jostain vielä pahemmasta.
Tässä olisi nyt paikka painaa suoraan "nykyaikaan" oikein kunnolla ja lesbohan tämä on tietenkin. Vähän oli jo Graigin bondissa sitä bi-suuntautuneisuutta, mutta nyt mennään päätyyn asti. Finaaliin asti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta ihonvärin kanssa olen erimieltä. Kyseessä on mies, ei muuta. James Bond on mies, agentti jolla on lupa tappaa. Ei muuta.

Periaatteessa kyllä. Mutta ongelma on siinä, että James Bond on ollut jo 50 vuotta valkokankaalla valkoihoinen mies. En tiedä sitä, että onko hänen ulkonäköään kuvattu Flemingin romaaneissa miten tarkasti, mutta jo tuo elokuvasaaga on luonut miehestä aika vahvasti valkoihoisen ihmisten mielissä.

Minulle ei siis olisi ongelma, vaikka Bondia esittäisikin tummaihoinen, arabi tai vaikka japanilainen. Mutta minusta noiden etnisten ryhmien edustajien ympärille voisi hyvin luoda myös kokonaan uuden supersankarin. Ei siinä tarvita mitään James Bondia.

Loppukevennyksenä aiheen sivuun: odotan mielenkiinnolla, että milloin Uuno Turhapuro päivitetään nykyaikaan... Esim. Uunon Tytär -elokuva voisi olla tarpeen tehdä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kustaan niin sanotusti brändin päälle ja pyyhitään monella kaanonin perinteillä persettä. Miksi tämä pitäisi hyväksyä?
Kun nyt tälle tielle lähdetään, niin minä haluan, että Nelson Mandelaa esittää Teuvo Hakkarainen - tämä on sitä nykyaikaa . M. L. Kingiä esittäköön mestari Halla-aho itse - tämä on sitä nykyaikaa. Äiti Teresa on sitten Timo Soini . A. Hitler muuttuu Aune Hitleriksi uudessa Perikato elokuvassa. Jeesus on sitten Jaana ja Mooses olkoon Miisa - tämä on sitä nykyaika sekä sitä hienoa uutta tulkintaa ja kassakone laulaa leffatereissa - vai?
 

teppana

Jäsen
Periaatteessa kyllä. Mutta ongelma on siinä, että James Bond on ollut jo 50 vuotta valkokankaalla valkoihoinen mies. En tiedä sitä, että onko hänen ulkonäköään kuvattu Flemingin romaaneissa miten tarkasti, mutta jo tuo elokuvasaaga on luonut miehestä aika vahvasti valkoihoisen ihmisten mielissä.

Minulle ei siis olisi ongelma, vaikka Bondia esittäisikin tummaihoinen, arabi tai vaikka japanilainen. Mutta minusta noiden etnisten ryhmien edustajien ympärille voisi hyvin luoda myös kokonaan uuden supersankarin. Ei siinä tarvita mitään James Bondia.

Loppukevennyksenä aiheen sivuun: odotan mielenkiinnolla, että milloin Uuno Turhapuro päivitetään nykyaikaan... Esim. Uunon Tytär -elokuva voisi olla tarpeen tehdä.

Itse en ole yhtään minkään poliittisen korrektiuden tai painostuksen kannalla. Mutta pikkuisen tässä jopa kismittää tämä asia. Siis ymmärrän täysin sen, että olet muodostanut idean päässä Bondista. Itselle on sama vaikka Teräsmiehelle tai Captain Americalle, olisi tosi vaikea ajatella noita hahmoja mustaihoisina.

Tässä varmasti on faneilla erilainen lähestymistapa. Itselle Bond edustaa karismaattista naistenmiestä joka pystyy toimimaan tilanteessa kuin tilanteessa. Idris Elba sopii siihen kuin nenä päähän (toki olen muutenkin kaverin fani). Tässä tapauksessa se ihonväri ei merkitse. Ei sillä ole väliä. Bond on mies joka pistää tapahtumaan, Elba on sellainen.


Mutta, voisi olla että olen yhtä "ahdasmielinen" jos joskus tulisi leffa missä teräsmiestä esittäisi Idris Elba. En minä ainakaan ymmärrä miten teräsmies voisi olla musta.

Toisaalta, teräsmies on sarjakuvissa valkoinen. Bond ei ole... ;)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis ymmärrän täysin sen, että olet muodostanut idean päässä Bondista. Itselle on sama vaikka Teräsmiehelle tai Captain Americalle, olisi tosi vaikea ajatella noita hahmoja mustaihoisina.

Tarkennetaan varmuuden vuoksi, että minulle henkilökohtaisesti on sivuseikka jonkun fiktiivisen hahmon ihonväri, ja mustaihoisen James Bondin näkeminen ei tuottaisi mitään ongelmia. Mutta ajattelen asiaa enemmän siltä kannalta, että miten järkevää tuollainen olisi, ihan jo siksi, että historia on luonut Bondista kuitenkin tietyn kuvan.

Toisaalta sarjaa on päivitetty useasti, ja hahmo on muuttunut siinä merkittävästikin, ettei tuollaisellekaan voi antaa liikaa painoarvoa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Vanha äänestys nostettu, mutta itse halusin (ennen kuin Craig suostui jatkamaan) Idris Elban olevan seuraava Bond. Eli, siis hyväksyisin mustan Bondin ja katsoisin mielelläni. Elba omaa karisman joka Bondille on ominaista. Sopisi hyvin rooliin. Ikävä kyllä mies taitaa olla liian vanha kun Craigin soppari loppuu.
Silti Elba näyttäisi nuoremmalta kuin Sean Connery tohtori No:ssa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä on vahvistettu joku spin off tai vastaava nais-Bondilla? Käsittääkseni vain todettu, että Bond on tulevassa elokuvassa eläkkeellä ja 007-koodinimi on annettu naiselle. Eiköhän se Bond sieltä eläkkeeltä tule ja Craig on pääosassa.

Miten ihmeessä jostain sivuhahmosta edes nousee edes keskustelu? En tajua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten ihmeessä jostain sivuhahmosta edes nousee edes keskustelu? En tajua.

Kai tässä on taustalla se, että media repi tästä alkuun sellaisia uutisia, että James Bond päivitetään nykyaikaan, kun seuraava 007 on tummaihoinen nainen.

Nyt kun aikaa on kulunut, uutisointi on muuttunut, ja keskustelun sävykin on ehkä hiljalleen kääntymässä oikeille suunnille. Minäkin kirjoitin oman viestini silloisen uutisoinnin varassa, mutta nyt viimeisimmät tiedot vihaavat tosiaan siihen suuntaan, että kyse onkin vain sivuhahmosta. Hyvä, jos näin on, koska tuo aiemmin spekuloitu ei minusta olisi ollut järkevä lähestymistapa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kai tässä on taustalla se, että media repi tästä alkuun sellaisia uutisia, että James Bond päivitetään nykyaikaan, kun seuraava 007 on tummaihoinen nainen.

Veikkaisin kyllä että ihmiset osoittivat taas lukutaitonsa ja vetivät johtopäätökset otsikosta "007 musta nainen"---->James Bond on nainen. Tietenkin tuota otsikointia käyttäneet mediat ovat tajunneet että ihmiset vetävät tuon johtopäätöksen, koska tahallinen väärinymmärtäminen on nykynetissä muotia ja ajatuksella lukeminen ei ole.
 

redpecka

Jäsen
Miten ihmeessä jostain sivuhahmosta edes nousee edes keskustelu? En tajua.
Ehkä varovasti luodaan sitä tietä sille tulevalle naisagentille. Tässä jaksossa ei vielä kykene hoitamaan agenttijuttuja kun on just menkat tai jotain ja joudutaan miesbondi kutsumaan takaisin eläkkeeltä.

Semiala-arvoinen viesti, mutta jotenkin sillekin on tietty paikka muuttuvassa maailmassa, luulen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Veikkaisin kyllä että ihmiset osoittivat taas lukutaitonsa ja vetivät johtopäätökset otsikosta "007 musta nainen"---->James Bond on nainen.

Voi hyvin olla. Itse pyrin aina lukemaan muutakin kuin otsikot, mutta jäin alkuun siitä huolimatta siihen käsitykseen, että James Bond -elokuvien sarjaa on tarkoitus jatkaa tästä eteenpäin siten, että päähenkilö olisi tämä tummaihoinen nainen, joka olisi siis Bondin manttelinperijä. Ja James Bond olisi vain elokuvassa esiintyvä sivuhenkilö, jotta saataisiin tämä siirtymä jotenkin perustelluksi.

Enemmän kiinnitin alkuun huomiota siihen, kuinka tätä pidettiin ihan YLE:lläkin Bondin siirtämisenä nykyaikaan.
 

nahkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappelemalla pelinsä pilaava KalPa
Hei nyt oikeesti, ihmiset.

Tää sama "kohu" käytiin jo läpi Mustan Mannerheimin kohdalla Suomessa ja Jenkeissä kun Ghostbusters tehtiin naisnäyttelijöillä.

Kyseessä on poliittinen kampanja ja tarkoituksena on provosoida ihmiset paljastamaan seksistiset/rasistiset ennakkoluulonsa.

Kun "tehtävä" on suoritettu niin palataan arkeen ja tehdään kiltisti Bondi brittiläisellä miesnäyttelijällä.

Tainno, mikäs minä olen muiden reaktioita valvomaan. Senkun pöyristelette niin että tyrät rytkyy!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös