Niilo Halonen, Helsingin IFK

  • 124 475
  • 905

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo olisi ollut sitä 80-luvun IFK:ta , ja kohteena olisi joku maakunnista tullut pelaaja, samaa sarjaa
kun ne tekonenän kanssa pelleilyt ja vastaavat. Se on todennäköisesti joku sisäpiirijuttu jolla ei
ole tarkoitettu mitään pahaa.

Enemmän joukkuedynamiikassa tuollainen viittaisi siihen että on pidetty kundi joka kestää pientä läppää tai herjaa, olipa syy naamalle mikä hyvänsä.

Jos on jengin liimaama niin ei tosiaan voi olla pahasta asiasta kyse kun on saanut kestää paikoillaankin.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Jos on jengin liimaama niin ei tosiaan voi olla pahasta asiasta kyse kun on saanut kestää paikoillaankin.
Jos se olisi jotain kiusaamista, niin se oltaisiin kyllä revitty viipymättä pois. Kuten täällä
jo mainittiinkin, niin Ville, tai kukaan muukaan valmennusportaasta ei varmasti hyväksyisi
moista meininkiä, sellainen on jo pitkään ollut mennyttä aikaa.

Lätkäjoukkueethan on kautta aikojen olleet täynnä erilaista vitsailua, ja jäynien tekoa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pidän hyvin mahdollisena, jopa suorastaan todennäköisenä, että sen kuvan on liimannut Niilo Halonen ihan itse. Tuollainen läppä on juuri sellaista huumoria, mitä esim. minä saattaisin heittää kauden päätteeksi ja liimata oman kuvani ihan itse tuollaiseen paikkaan. Varsinkin jonkun saunaillan tai muun jengin kokoontumisen yhteydessä ja aivan erityisesti silloin, jos olisin kokenut suurta vitutusta ja jos olisin ottanut asioita omaan piikkiini, kuten todennäköisesti olisin.

Mutta mitä tulee Halosen omaan IG-päivitykseen, siinähän ei varsinaisesti vahvistettu vielä siirtymistä mihinkään. Eihän siinä mainittu sanallakaan, että HIFK-tarina päättyy nyt tällä erää tai että hän vaihtaa maisemaa. Toki siitä siinä todennäköisesti oli kysymys, mutta oikeastihan "tämä reissu" voisi tarkoittaa myös tätä kautta.

Halosen kausi oli todella vaikea. Ja varmasti pettymys kaikille, eikä vähiten Haloselle itselleen. Tämä kausi oli myös erinomainen esimerkki siitä, miten suuri merkitys itseluottamuksella on ihan kaikkeen. Itse asiassa, itseluottamus on kaikkein tärkein tekijä, koska taitotasoltaan Liiga-pelaajat ovat kuitenkin suhteellisen lähellä toisiaan. Toki kirkkaimman kärjen ja "hännänhuippujen" yksilötaidolliset erot ovat suuria, mutta veskareiden kohdalla näin ei kuitenkaan yleensä ole, onhan heitä todella rajallinen määrä ja tietty perustaso on kaikilla. Erityisesti veskareiden kohdalla myös katsomon epävarmuus ja jännitys tulee huomioiduksi ja myönnän, että syyllistyn siihen toisinaan itsekin, kun jokaista veskaria kohti mennyttä laukausta saa jännittää, meneekö se sisään. Itse yritän kuitenkin välttää viimeiseen asti kovin draamaattista voihkimista, koska se tarttuu muihin ja sen aistii myös paitsi maalivahti itse, myös kenttäpelaajat. Ja kaikenlainen jännittäminen johtaa yleensä virheisiin ja virheiden lisääntyessä voittaminen on vieläkin vaikeampaa.

En usko hetkeäkään, että Nipen torjuntatyöskentelytaidot olisivat kadonneet mihinkään, mutta nyt niitä ei jostain syystä saatu realisoitua. Viime kaudellahan Nippe oli se, joka pelasi voittoja jengille Garteigin pelatessa heikommin. Mihin se osaaminen olisi kadonnut? Mutta viime ja tämän kauden erotti se, että viime kaudella Nippe pääsi ilman ykkösveskarin paineita pelaamaan rennosti ja se varmasti auttoi, erityisesti kauden alussa ja pyörä lähti pyörimään oikeaan suuntaan. Sitten niitä hyviä pelejä ja onnistumisia tuli ja itseluottamus kasvoi. Oli kiva mennä tolppien väliin, kun tiesi, että mä osaan tämän homman. Tällä kaudella tilanne oli ihan erilainen.

Hyvän viime kauden alun jälkeen tuli sairastelut ja loukkaantumiset ja sinä aikana Garteig pelasi huipputasolla, kun Halonen oli pois kokoonpanosta. Sitten Garteig loukkaantui ja Halonen joutui vielä hivenen keskenkuntoisena tolppien väliin. Jos on fyysisesti hieman keskenkuntoinen, kyllä se vaikuttaa myös korvien väliin. Mun mielestäni Halosen pleijaripelit eivät edes menneet mitenkään älyttömän huonosti, mutta ei hän myöskään pystynyt nousemaan sille samalle huipputasolle kuin millä parhaimmillaan oli osoittanut pystyvänsä pelaamaan. Se yksi 5-7 päättynyt kotimatsi, jossa HIFK pelasi aivan päin persettä ekasta sekunnista lähtien on mun mielestäni saanut aivan liian isot mittasuhteet koko sarjassa. Ja ne alun maalitkin olivat kaikki seurausta kenttäpelaajien karmeista virheistä.

Pelaajat eivät myöskään ole immuuneja fanien kommenteille. Eräs HIFK:ssa pelannut pelaaja kertoi mulle saaneensa esim. somen kautta viestin, jossa toivottiin hänen tappavan itsensä, koska oli tämän fanin mielestä paska pelaaja. Täälläkin aika monen mielestä HIFK hävisi vuosi sitten puolivälieräsarjan Halosen takia, joten mun ei ole ollenkaan vaikea uskoa, että tämän palstan ulkopuolella jotkut valopäät olisivat lähestyneet Halosta samoin ajatuksin. Ja jos niitä on tullut vieläpä enemmänkin, ihme on, ellei se olisi vaikuttanut Halosen psyykeeseen ja itseluottamukseen mitenkään. Varsinkin silloin, jos ei itsekään ole ollut tyytyväinen omiin esityksiinsä. Totta kai negatiiviset kommenti kuuluvat työnkuvaan ja niitä pitää oppia käsittelemään, mutta kaikilla sekään ei tapahdu yhdessä yössä. Lisäksi kaikilla pelaajilla on myös muuta elämää ja meistä kukaan ei tiedä, mitä joku pelaaja käy siviilissä läpi. Toiset pelaajat ovat vieläpä aivan ylikriittisiä omien suoritustensa suhteen, eikä se ole aina pelaajalle itselleenkään hyväksi. Vaativa saa ja pitääkin olla, mutta jos ei koskaan ole tyytyväinen itseensä, ei sekään hyvä asia ole. En toki tiedä, onko Halonen tällainen ihmistyyppi, mutta kun katsotaan pidempää otantaa, en ihmettelisi, jos hän sellainen olisi.

Mä olen sitä mieltä, että HIFK teki aivan oikein peluuttaessaan Halosta ykkösenä, kunnes ei enää peluuttanut. Ainoa tapa osoittaa pelaajalle luottamusta, on antaa peliaikaa. Veskarin kohdalla tilanne on vieläpä sellainen, että joko pelaat lähtökohtaisesti koko pelin tai sitten et lähtökohtaisesti pelaa ollenkaan. Kun HIFK:n tarkoitus oli saada Halonen pelaamaan jälleen omalla tasollaan, ainoa keino siihen oli antaa peliaikaa ja vastuuta. Parhaassa tapauksessa Halonen olisi pelannut hyvin ja hänen itseluottamuksensa olisi noussut takaisin sille samalle tasolle kuin missä se oli viime kaudella parhaimmillaan. No, nyt niin ei käynyt ja Taponen nousi täysin ansaitusti ykköseksi. Totta kai voidaan miettiä sitä, kuinka monta pistettä Halosen peluuttaminen jengille maksoi, mutta sitten pitää miettiä sitäkin, kuinka monta pistettä kaikkien muidenkin pelaajien virheet maksoivat. Siksi tällainen spekulointi on ihan yhtä tyhjän kanssa, eli täysin turhaa. Ja olisiko niillä voitetuilla peleillä ollut lopulta mitään merkitystä? Jos olisikin käynyt niin, että HIFK olisi noussut runkosarjassa kolmoseksi ja Lukko olisi tippunut kutoseksi, samat joukkueet olisivat silti kohdanneet. Tai jos Ilves ei olisi hävinnyt sille ja tälle, se olisi voittanut runkosarjan ja sitten kaikki olisi ollut ihan toisin. Jossitella voi loputtomiin, eikä kaikki asiat todellakaan ole riippuneet HIFK:sta, sen maalivahtivalinnoista ja tekemättä jääneistä ylivoimamaaleista, vaan muuttujia on ollut järjetön määrä.

Halosen kohdalla tämän kauden osalta näen Taposen loka-marraskuun loukkaantumisen ajan olleen jonkinlainen vedenjakaja. Marraskuun alussa Halonen otti muutaman tappiopelin jälkeen kaksi voittoa putkeen, joista jälkimmäinen oli vieläpä nollapeli Turussa. Siitä olisi voinut pyörä lähteä pyörimään oikeaan suuntaan, mutta eipä lähtenyt ja näen, että se sinetöi lopullisesti Halosen aseman kakkosena. Sen Halosen TPS-nollapelin jälkeisenä päivänä HIFK kohtasi Ässät Porissa ja siinä olisi ollut kaikki eväät lähteä maajoukkuetauolle kolmen pelin voittoputkessa, mikä siihen maailmanaikaan olisi ollut HIFK:lle aivan huippusuoritus. Mutta, kun kiekko tippui Isomäessä jäähän, HIFK jäi jalkoihin heti ekasta vaihdosta lähtien ja oli vain ajan kysymys, milloin Ässät tekee ekan maalin. Koko jengi oli aivan mankelissa. Jos ette usko mua, katsokaa sen pelin alku. Kenellekään ei ole voinut tulla yllätyksenä, että lauantaina Porissa vastaan asettuu Ässät, joka pistää kaiken peliin. Enkä usko, että se tuli HIFK:n jengillekään yllätyksenä, mutta silti oltiin ekasta vaihdosta lähtien ihan paskat housussa. Sinänsä ei ole siis ihme, jos Halonenkin on ollut maalissa hermostunut, koska mikään HIFK:n tekemisessä ei ollut lähellekään Ässien tasoa. Jossain toisessa hetkessä moinen kenttäpelaajien hermoilu ei olisi välttämättä vaikuttanut Haloseen mitenkään, mutta ilmeisesti itseluottamus oli edelleen niin ohuella, että edes edellisen päivän nollapeli ei auttanut Halosta pitämään jengiä yksin pystyssä. Ja niinpä hänet sitten vaihdettiin pois maalilta ja Karhunen tuli tilalle. Tosin tämänkin vaihdon koin olevan enemmän koko joukkueen herättelyä kuin Halosen "syyttelyä" valmennukselta, mutta tulihan se vaihto Halosen itsensä kannalta huonoon paikkaan itseluottamuksen kannalta. Ei jäänyt oikein mitään, minkä päälle rakentaa, koska "olet niin hyvä kuin edellinen pelisi". Ja kun HIFK:n tilanne tuolloin oli mikä oli, HIFK:lla ei ollut varaa antaa yhtään enempää aikaa Haloselle hakea sitä itseluottamusta ja tuon jälkeen Halonen pelasikin käytännössä enää vain silloin, kun oli pakko, eli kun Taponen ei ollut pelikunnossa.

Jos ja kun Halonen siirtyy nyt HIFK:sta muualle, haluan kiittää häntä siitä kaikesta, mitä hän joukkueen eteen ja hyväksi on tehnyt. Joku toinen maalivahti olisi voinut yrittää kampittaa Taposta tai alkaa kiukuttelemaan ja nakertaa koppia, mutta Halonen ei niin tehnyt. Ihan jokaisessa pelissä hän oli aina aivan vilpittömän iloinen siitä, että Taponen oli onnistunut maalissa ja Nipen ja Tapsan halaukset toisilleen olivat luokka "sydän sulaa". Halosen ja Taposen keskinäinen kemia oli silminnähden upeaa katsottavaa ja voin kuvitella, että sillä on ollut myös Taposelle onnistumisia edistävä merkitys. Halonen näytti nauttivan myös muiden joukkueen pelaajien arvostusta ja olen ihan varma, että myös koko muuta jengiä harmittaa, että Halosen kausi oli nyt tällä kertaa tällainen. Missä ikinä Halosen ura jatkuukaan, hänelle on todella helppoa toivoa onnistumisia. Itse muistelen Halosen uraa HIFK:ssa hyvällä ja ymmärrän, että aina ei voi onnistua parhaalla mahdollisella tavalla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ja kun Halonen siirtyy nyt HIFK:sta muualle, haluan kiittää häntä siitä kaikesta, mitä hän joukkueen eteen ja hyväksi on tehnyt. Joku toinen maalivahti olisi voinut yrittää kampittaa Taposta tai alkaa kiukuttelemaan ja nakertaa koppia, mutta Halonen ei niin tehnyt. Ihan jokaisessa pelissä hän oli aina aivan vilpittömän iloinen siitä, että Taponen oli onnistunut maalissa ja Nipen ja Tapsan halaukset toisilleen olivat luokka "sydän sulaa". Halosen ja Taposen keskinäinen kemia oli silminnähden upeaa katsottavaa ja voin kuvitella, että sillä on ollut myös Taposelle onnistumisia edistävä merkitys. Halonen näytti nauttivan myös muiden joukkueen pelaajien arvostusta ja olen ihan varma, että myös koko muuta jengiä harmittaa, että Halosen kausi oli nyt tällä kertaa tällainen. Missä ikinä Halosen ura jatkuukaan, hänelle on todella helppoa toivoa onnistumisia. Itse muistelen Halosen uraa HIFK:ssa hyvällä ja ymmärrän, että aina ei voi onnistua parhaalla mahdollisella tavalla.

Tähän Halosen asenteeseen tuli itsekin kiinnitettyä voittopelien jälkeen huomiota ja ihan riippumatta veskareiden tasosta sillä on nähdäkseni todella iso merkitys koko joukkueen hengelle, että veskarikaksikko vetää samaan suuntaan. He ovat kaksikkona ihan eri tavalla työpari tai lähimmä kollegat kuin kukaan muu jääkiekkojoukkueessa ja jos keskinäinen kannustus ja auttaminen ei ole kunnossa, kärsii siitä koko jengi. En tiedä, miten yleistä on, että ykkösveskan paikalta kakkoseksi syrjäytetty olisi naama norsunvitulla, mutta en kyllä muista myöskään tuollaista sydämellisyyttä ja vilpitöntä iloa toisen onnistumisista koskaan nähneeni.
 

SjiiS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pietarinkadun Oilers
Tähän Halosen asenteeseen tuli itsekin kiinnitettyä voittopelien jälkeen huomiota ja ihan riippumatta veskareiden tasosta sillä on nähdäkseni todella iso merkitys koko joukkueen hengelle, että veskarikaksikko vetää samaan suuntaan. He ovat kaksikkona ihan eri tavalla työpari tai lähimmä kollegat kuin kukaan muu jääkiekkojoukkueessa ja jos keskinäinen kannustus ja auttaminen ei ole kunnossa, kärsii siitä koko jengi. En tiedä, miten yleistä on, että ykkösveskan paikalta kakkoseksi syrjäytetty olisi naama norsunvitulla, mutta en kyllä muista myöskään tuollaista sydämellisyyttä ja vilpitöntä iloa toisen onnistumisista koskaan nähneeni.
Vilpitön ilo on täyskymppi kuvaamaan Halosen reaktioita Taposen onnistumisten jälkeen. Henkisesti oli varmasti vaikea kausi menettää käytännössä peliaika kokonaan. Tuolla joukkuepelaajan asenteella on varmasti ollut merkitystä uuteen sopimukseen ja ehkä sillä on saanut sopimusneuvotteluissakin muutaman tonnin lisää.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovasti toivon Nipelle onnistumista - mihin ikinä meneekin. Liigan sisällä siirto toiseen jengiin on mielestäni työvoitto Nipelle vajaan kahden kauden näytöillä. Huteralla pohjalla on kaikesta siitä lahjakkuudesta huolimatta ura ja se jengi joka Nipen on palkannut, ottaa tietyllä tavalla kyllä hurjan riskin nähdyn perusteella.

Tsemii Nippe.
 

Vpiiroi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs,
Halonen on nuori veskari ja on jo osoittanut pystyvänsä pelaamaan liigatasolla hyvin. Pari huonoa kautta takana ja varmaan tekee hyvää vaihtaa maisemaa, mutta varmasti pelaa vielä hyvän uran, kunhan löytää itseluottamuksen taas.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ihan varmasti Nippe tulee onnistumaan, kuten onnistui KooKoon leivissä ennen kotiin paluuta. Sitten täällä taas itketään, että miten on mahdollista, että tällainen huippu päästettiin pois!
Lisätietoa Halosen onnistumisesta KooKoon paidassa? Päinvastoin, taisivat otteet olla nuorelle maalivahdille tyypillisesti hyvin epätasaisia eivätkä KooKoo kannattajat itkeneet perään lainan jälkeen. Lisäksi milloin täällä on a. itketty pois päästettyjen pelaajien perään? b. milloin on päästetty tällainen huippu nuori pelaaja pois?
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Ihan varmasti Nippe tulee onnistumaan, kuten onnistui KooKoon leivissä ennen kotiin paluuta. Sitten täällä taas itketään, että miten on mahdollista, että tällainen huippu päästettiin pois!
Eli mielestäsi kaikki voittaisivat, jos nippe jatkaisi täällä? Toivotaan että onnistuu kuitenkin.
 

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heh. Milloin on itketty?! Aina ja jatkuvasti.
Ihan yleisesti ottaen täällä on vaan sellainen tapa. Vaikkapa nyt case Teissala.
Ja tosiaan Kookoossa Nippe hoiti erinomaisesti kakkosveskan roolia . Olisivat mielellään jatkaneet sopimusta. Oli toimiva combo ja silloinhan KooKoo oli mestaruus jahdissa.
 

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli mielestäsi kaikki voittaisivat, jos nippe jatkaisi täällä? Toivotaan että onnistuu kuitenkin.
Uskon ja toivon Nipelle onnistumista muualla. Pelaajalle parempi vaihtoehto, kuten oli Heljangollekkin aikanaan.
Muutamia kertoja on taidettu itkeskellä täällä kaverin perään.
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Ihan varmasti Nippe tulee onnistumaan, kuten onnistui KooKoon leivissä ennen kotiin paluuta. Sitten täällä taas itketään, että miten on mahdollista, että tällainen huippu päästettiin pois!

Ei varmasti itketä. Vaan iloitaan entisen HIFKin miehen mahdollisesta onnistumisesta urallaan!

Jotenkin näissä asioissa tuntuu aina menevän joillakin ihmisillä puurot ja vellit sekaisin. Se, että joku pelaaja ei onnistu HIFKissä kovinkaan hyvin ja/tai pelaa ajoittain jopa surkeasti EI TARKOITA sitä, että kyseinen pelaaja olisi jotenkin tuhoon tuomitun huono jääkiekkoilija. Saatikka, että hänelle kukaan toivoisi millään tavalla mitään huonoa. Aivan käsittämätön ajatuskin.

Tuntuu jopa tyhmältä tämmöinen auki kirjoittaa, mutta tasaisin väliajoin täälläkin on sen suuntaisia kommentteja, että ”en minä ainakaan ikinä voi toivoa yhdellekään omalle jätkällä mitään huonoa”. No etpä tietenkään. Ei niin tee kukaan muukaan, joten sellainen on mielestäni täysin turhaa ”jeesustelua”.

Sen sijaan on ihan ok toivoa ja kommentoida, että pelaajan epäonnistuessa ja yhteisen sävelen joukkueen kanssa löytymisen (kokonaisuuden kannalta auttava palanen) puutteessa - kyseisen pelaajan kohdalla päädytään eri teille. Kesken kauden tai kauden jälkeen. Mikä vaan on mahdollista ja tarkoituksen mukaista. Näissä kuvioissa nopeatakin liikkeet ovat sallittuja.

Niilo Halonen on tyyppi esimerkki tällaisesta pelaajasta. Samoin Dyk. Samoin oli ainakin Lyytinen. Ehkä Palolakin.

Tiedän, että jokainen näistä osaa pelata hyvällä ammattilaistasolla jääkiekkoa.
Yhtä varma olen siitä, että kesken kauden tai kauden jälkeen tehdyt ratkaisut olivat kaikkien kannalta oikeita.

Kun ei HIFKissä lähde, niin toivottavasti lähtee sitten jossain muualla. Win-Win.


Ja tää ei ollut mitenkään erityisesti sulle @Stadi, kunhan vaan innostuin ruksailemaan tematiikasta.
 

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei varmasti itketä. Vaan iloitaan entisen HIFKin miehen mahdollisesta onnistumisesta urallaan!

Jotenkin näissä asioissa tuntuu aina menevän joillakin ihmisillä puurot ja vellit sekaisin. Se, että joku pelaaja ei onnistu HIFKissä kovinkaan hyvin ja/tai pelaa ajoittain jopa surkeasti EI TARKOITA sitä, että kyseinen pelaaja olisi jotenkin tuhoon tuomitun huono jääkiekkoilija. Saatikka, että hänelle kukaan toivoisi millään tavalla mitään huonoa. Aivan käsittämätön ajatuskin.

Tuntuu jopa tyhmältä tämmöinen auki kirjoittaa, mutta tasaisin väliajoin täälläkin on sen suuntaisia kommentteja, että ”en minä ainakaan ikinä voi toivoa yhdellekään omalle jätkällä mitään huonoa”. No etpä tietenkään. Ei niin tee kukaan muukaan, joten sellainen on mielestäni täysin turhaa ”jeesustelua”.

Sen sijaan on ihan ok toivoa ja kommentoida, että pelaajan epäonnistuessa ja yhteisen sävelen joukkueen kanssa löytymisen (kokonaisuuden kannalta auttava palanen) puutteessa - kyseisen pelaajan kohdalla päädytään eri teille. Kesken kauden tai kauden jälkeen. Mikä vaan on mahdollista ja tarkoituksen mukaista. Näissä kuvioissa nopeatakin liikkeet ovat sallittuja.

Niilo Halonen on tyyppi esimerkki tällaisesta pelaajasta. Samoin Dyk. Samoin oli ainakin Lyytinen. Ehkä Palolakin.

Tiedän, että jokainen näistä osaa pelata hyvällä ammattilaistasolla jääkiekkoa.
Yhtä varma olen siitä, että kesken kauden tai kauden jälkeen tehdyt ratkaisut olivat kaikkien kannalta oikeita.

Kun ei HIFKissä lähde, niin toivottavasti lähtee sitten jossain muualla. Win-Win.


Ja tää ei ollut mitenkään erityisesti sulle @Stadi, kunhan vaan innostuin ruksailemaan tematiikasta.
Nimenomaan juuri näin pitäisi olla! Mutta kun ei ole.
Täällä itketään nyt jo varmuudeksi mm Teissalan perään.
Itse nimenomaan toivon Nipelle kaikkea hyvää ja iloitsen onnistumisesta muuaalla.
Kuten olen iloinnut Heljangon menestyksestä!
Lähinnä meinaan itkulla sitä, kun aletaan hakemaan syyllisiä Peltosesta. Lundelista, Salmelaisesta tms. Kun ei peluutettu tms.
( ja lähinnä yleisesti ottaen on ensin dumattu, ettei käyttöä ja sitten jälkiviisaana kauhistellaan).
Mutta olisko se siinä sitte.
 

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ei varmasti itketä. Vaan iloitaan entisen HIFKin miehen mahdollisesta onnistumisesta urallaan!

Jotenkin näissä asioissa tuntuu aina menevän joillakin ihmisillä puurot ja vellit sekaisin. Se, että joku pelaaja ei onnistu HIFKissä kovinkaan hyvin ja/tai pelaa ajoittain jopa surkeasti EI TARKOITA sitä, että kyseinen pelaaja olisi jotenkin tuhoon tuomitun huono jääkiekkoilija. Saatikka, että hänelle kukaan toivoisi millään tavalla mitään huonoa. Aivan käsittämätön ajatuskin.

Tuntuu jopa tyhmältä tämmöinen auki kirjoittaa, mutta tasaisin väliajoin täälläkin on sen suuntaisia kommentteja, että ”en minä ainakaan ikinä voi toivoa yhdellekään omalle jätkällä mitään huonoa”. No etpä tietenkään. Ei niin tee kukaan muukaan, joten sellainen on mielestäni täysin turhaa ”jeesustelua”.

Sen sijaan on ihan ok toivoa ja kommentoida, että pelaajan epäonnistuessa ja yhteisen sävelen joukkueen kanssa löytymisen (kokonaisuuden kannalta auttava palanen) puutteessa - kyseisen pelaajan kohdalla päädytään eri teille. Kesken kauden tai kauden jälkeen. Mikä vaan on mahdollista ja tarkoituksen mukaista. Näissä kuvioissa nopeatakin liikkeet ovat sallittuja.

Niilo Halonen on tyyppi esimerkki tällaisesta pelaajasta. Samoin Dyk. Samoin oli ainakin Lyytinen. Ehkä Palolakin.

Tiedän, että jokainen näistä osaa pelata hyvällä ammattilaistasolla jääkiekkoa.
Yhtä varma olen siitä, että kesken kauden tai kauden jälkeen tehdyt ratkaisut olivat kaikkien kannalta oikeita.

Kun ei HIFKissä lähde, niin toivottavasti lähtee sitten jossain muualla. Win-Win.


Ja tää ei ollut mitenkään erityisesti sulle @Stadi, kunhan vaan innostuin ruksailemaan tematiikasta.

Jäbä kirjoittaa 100% asiaa. Stadin valoissa on vaikea onnistua. Se on täällä käyny todistamassa Thiessen Bäckström, ja Vokoun
 

Incognito

Jäsen
Oma poika on nuori maalivahti ja tässä vuosien mittaan muutamia sellaisia näkemyksiä muodostunut:

Liian paljon liian nopeasti on monesti se väärä tie. Pitää muistaa, että Halonenkin on vasta 24v. Kyllähän Halosen uraa sillä tavalla IFK fiksusti rakensi, että siellä oli Mestis-kausi ja Liigassa kakkosena, mutta ehkä liian nopeasti rakennettiin HIFK:n maalivahtipaletti sen varaan, että Halonen on selkeä ykkönen. Kakkosmaalivahdin tontilta on huomattavasti helpompi nousta ykkösveskariksi, kuin sitten suorittaa ykkösveskarina. Olen nähnyt hyvin läheltä sen henkisen asetelman, kun ykkösveskari alkaa pelaamaan heikommin ja kakkosveskarilla on se pilke silmäkulmassa, että "now it's my time". Se on henkisesti todella maukas asetelma. Ne ongelmat tulevat sitten, kun olet se ykkösveskari. Esimerkiksi Roope Taponen oli tällä kaudella tuossa mainitsemassani tilanteessa. HIFK:n pitää nyt tarkkaan miettiä veskaritandemia sillä ajatuksella, että myös Taposelle tulee jonkinlainen toisen kauden slumppi. Sellainenhan tuli myös Ville Hussolle. Tämä mielestäni tarkoittaa juuri sitä kokenutta maalivahtia tukemaan häntä. Voidaan huoletta antaa Taposelle lepoa, jos koppi ei tartu ilman pakkopeluutuksen riskiä, jolloin itseluottamus sulaa Halosen tyyliin entisestään.

Veskarit ovat parhaimmillaan vasta vähän kokeneempina. Suurimmat erot veskareiden kesken tulevat tänä päivänä pään kestävyydestä. Ei kauhean paljon ole enää sellaisia persoonallisia maalivahteja Dominik Hasekin tyyliin. Dennis Endras muistuu mieleen sellaisena näyttävänä high-light torjujana ja se oli se hetki silloin aikanaan, kuin itse tajusin sen, että maalivahdin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on mitä vähemmän, niin sitä paremmin. Silloin kun Halonen pelasi HIFK:ssa parhaat pelinsä, niin hän oli todella rauhallinen maalivahti. Omaan silmään silloin, kun alkoi pelit alkoivat menemään heikommin, niin pelaaminen muuttui rauhattomaksi ja siihen alkoi tulemaan kaikenlaista ylimääräistä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mites Gartsi? Hänen sopimuksensa DEL:ssä on kait päättymässä. IFK entuudestaan tuttu, ja yhteistyöstä Lundellin kanssa tuskin pahaa sanottavaa, koska hänen johdollaan hapetettiin aika huonossa kuosissa ollut ura uuteen nousuun. Pelasi sarjassaan toiseksi tulleessa joukkueessa, ja joutui taistelemaan peliajastaan tasavahvojen kilpaveljien kanssa pelaten eniten.
Joo joo-täällä maailman paskimmaksi dumattu ja prodööri pitäs saada ehdottomasti, mutta kun ei tule. Garteig voisi olla pudjettiin mahtuva ratkaisu
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimenomaan juuri näin pitäisi olla! Mutta kun ei ole.
Täällä itketään nyt jo varmuudeksi mm Teissalan perään.
Itse nimenomaan toivon Nipelle kaikkea hyvää ja iloitsen onnistumisesta muuaalla.
Kuten olen iloinnut Heljangon menestyksestä!
Lähinnä meinaan itkulla sitä, kun aletaan hakemaan syyllisiä Peltosesta. Lundelista, Salmelaisesta tms. Kun ei peluutettu tms.
( ja lähinnä yleisesti ottaen on ensin dumattu, ettei käyttöä ja sitten jälkiviisaana kauhistellaan).
Mutta olisko se siinä sitte.

No ei varmasti haeta. Miten niin ei peluutettu? Kyllähän jokainen otsallaankin näkee, että vastuuta kyllä annettiin reippaasti ja melkoisen pitkään. Ei vain alkanut kulkemaan, niin silloin kaikkien kannalta parempi jatkaa eri teillä. Haloselle toivotaan kaikkea hyvää jatkoon.

Kyllähän esimerkiksi Lyytinen pelasi hyvin kovemmassa liigassa, Timråssa. Ei häntäkään tietääkseni itketä takaisin tai haukuta IFK:n johtoa, että näin hyvä pelaaja päästettiin pois? Lyytinen on parhaimmillaan hyvä pelaaja, mutta tarvitsi maisemanvaihdoksen ja lopputulema molemmin puolin hyvä.
 

cc_rider23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ässät, San Francisco Giants
Mites Gartsi? Hänen sopimuksensa DEL:ssä on kait päättymässä. IFK entuudestaan tuttu, ja yhteistyöstä Lundellin kanssa tuskin pahaa sanottavaa, koska hänen johdollaan hapetettiin aika huonossa kuosissa ollut ura uuteen nousuun. Pelasi sarjassaan toiseksi tulleessa joukkueessa, ja joutui taistelemaan peliajastaan tasavahvojen kilpaveljien kanssa pelaten eniten.
Joo joo-täällä maailman paskimmaksi dumattu ja prodööri pitäs saada ehdottomasti, mutta kun ei tule. Garteig voisi olla pudjettiin mahtuva ratkaisu
Jatkaa Ingolstadtissa vielä ainakin seuraavat 2 kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Jatkaa Ingolstadtissa vielä ainakin seuraavat 2 kautta.
Luoti väistetty! Hyvä niin. Tuohimaa varmasti myös poissuljettu, joten kaksi suurinta luotia väistetty.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Luoti väistetty! Hyvä niin. Tuohimaa varmasti myös poissuljettu, joten kaksi suurinta luotia väistetty.
Joopa, DELin huippujoukkueen maalivahti ei riitä Taposen kirittäjäksi millään. Ainakaan huhtikuun fantasiarostereissa. Täytyy toivoa, ettei syyskuu tuo pettymyksiä...
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Joopa, DELin huippujoukkueen maalivahti ei riitä Taposen kirittäjäksi millään. Ainakaan huhtikuun fantasiarostereissa. Täytyy toivoa, ettei syyskuu tuo pettymyksiä...
Garteig on nähty täällä jo kerran ja sitä loukkaantumiseen päättynyttä ~10 pelin kuumaa putkea lukuunottamatta ei minua ainakaan vakuuttanut alkuunkaan. Kokeillaan mielummin jotain nuorta mallia Ilveksen ”Tsekit” tai näitä Ruotsista löytyviä maalivahteja, joita pienemmät seurat ovat hienosti löytäneet. Ovat varmasti halvempia kuin Garteig ja todennäköisesti parempia. Kuriositeettina mainittakoon niin ehkä profiiliini poiketen minä en olisi saanut paskahalvausta, jos Halonen olisi jatkanut täällä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Miksei suomalaisia? Löytyy niitäkin...
Saisiko esimerkkejä? Itse en näe realistisena, että tänne tulee joku ”Olkinuora”, sillä meillä on jo Liigan TOP3 maalivahti Tapsassa. Sitten joku Kari Piiroinen ei hotsita yhtään, kun hyvää pelisilmää maalivahdeissa omaava Tappara pisti kiertoon. Siksi, lähtisin nyt rohkeasti Sir. Penan jalan jäljissä Tsekkeihin tai vaihtoehtoisesti Ruotsiin, josta pienemmät seurat löytäneet kovalla tahdilla erinomaisia maalivahteja.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomessa tehdään hyvää duunia veskareiden suhteen edelleen, vaikka muut ovat saaneetkin Suomea kiinni. Mutta jotainhan se kertoo, että tänne on tullut ulkomaalaisia huippuja nuorella iällä kehittymään. Se, kuka mihinkäkin seuraan päätyy, riippuu varmasti paljon siitä, minkälaisia omia junnuja ko. seuralla on putkessa tulossa ja milloin. Eikä kaikki vuodet ole veljiäkään, eli silloin, kun tänne on hankittu Ruotsista tai Tsekistä hyvä prospekti, tarjolla ei välttämättä ole juuri sinä vuonna ollut vastaavia suomalaisia veskareita.

Mun mielestäni meidän pitäisi ensisijaisesti etsiä markkinoilta hyviä suomalaisia veskareita, jos niitä on tarjolla. HIFK:lla on siinä mielessä positiivinen ongelma, että meillä on viime vuosina ollut vähän liikaakin hyviä omia veskareita, eikä kaikille vain voi tarjota samoja mahdollisuuksia. Siksi on lähdetty muualle. Mutta mikäs sen parempaa, jos kysyntä ja tarjonta kohtaavat muutama vuosi myöhemmin ja kaikki natsaa muuten.

Seuraavana meillä on putkessa tulossa Vinni, mutta hän ei ole missään nimessä vielä valmis. Itse arvioin, että siihen menee 1-3 v., että Vinnistä on jotain konkreettista hyötyä jengille. Ja kyllä Vinni-kortti kannattaa katsoa. Ja siihen asti, kunnes Vinni on valmis edariin, meidän pitää etsiä veskari muualta. Taponen on jengissä nyt ainakin ensi kauden, mahdollisesti pidempäänkin, joten hänelle tarvitaan kaveri.

Mun nähdäkseni HIFK:n suunnitelmissa oli, että voidaan mennä Halonen-Taponen-kaksikolla seuraavat vuodet tai jos toinen lähtee ulkomaille pelattuaan huippukauden, tuoda siihen jonkun ulkopuolisen tai peräti Vinnin. Mutta, koska Halosen kausi meni, miten meni, tämä strategia ei nyt toimi, vaan sitä pitää päivittää. Tuhannen taalan kysymys onkin, luottaako HIFK juuri ensi kaudella kahteen nuoreen veskariin, joiden huippuvuodet ovat vielä edessäpäin vai hankitaanko joku varma kortti Taposen rinnalle. Mä valitsisin jälkimmäisen, jos muu jengi on nyt rakennettu all in-meiningillä. Taposelle voi käydä haloset tai olla käymättä, kysymys on lähinnä siitä, mitä tapahtuu, jos käy.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Ilves vs KalPa
  • 2.04
  • 3.80
  • 3.25
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös