Minä en kyllä henkilökohtaisesti usko näihin salaliittoteorioihin palkkojen vaikuttamisesta pelin sujuvuuteen.
Tämä on tietysti ikuisuuskysymys, johon ei koskaan tulla täyttä varmuutta saamaan. Ei EA mitään myönnä, vaikka sitä asiaa kuinka tivaisi, koska miettikää nyt oikeasti, että ihmiset laittavat tähän omaa rahaa kiinni ja jos sillä saisi sitten tasoituksen vastaan, niin sehän olisi jenkeissä iso joukkokanne ja oikeusjuttu.
Jos näitä pelejä voisi kätevästi taltioida ja tehdä niistä klippejä, niin olisin tehnyt niitä jo aika helvetin monta. Nyt kännykkäkameralla kuvasin nuo 2 maalia ylempänä ketjussa, jotka olivat aivan ääriesimerkki siitä mitä paskaa tämä peli välillä tarjoilee. Mitään tuollaista sentään harvemmin olen kokenut, mutta sinä päivänä, kuin nuo videot kuvasin, niin oli monessa pelissä ainakin yksi vastaava maali ja muutenkin outoja juttuja. Joku varmaan niistäkin klipeistä löytää jonkun sijoittumisvirheen, jolla blokkasin maalivahdin näkyvyyden. Sitten tulee sellaisia hauskoja tapahtumaketjuja etenkin ottelun lopussa. Yksi huvittavin esimerkki oli, kun olin kahden maalin johdossa, niin vastustaja ampui viimeisellä minuutilla melkein laidasta kiinni pienestä kulmasta etuylänurkkaan. Päätin pelata varmasti viimeisen minuutin. Vastustaja sai kiekon dumbattua päätyyn ja täysin vaarattomassa tilanteessa AI:n pelaaja huitaisee korkealla mailalla vastustajaa kasvoihin. Jäähy ja aloitus omaan päätyyn. Vastustaa ei osannut näitä aloitusotteita lainkaan ja olin vienyt 90% aloituksesta. Vastustaja aloitti kämmenellä, joka on heikko mailan nostoa vastaan, jonka tein. Sen vaan tietää, kun se ajoitus siihen aloitukseen menee nappiin ja silloin meni, mutta vastustaja voitti aloituksen heikommalla aloitusotteella ja kiekko viivaan, josta ei osannut kunnolla edes ampua, vaan sai sellaisen maata pitkin tulevan sutaisun aikaan, joka valui sieltä viivasta Quickin längistä sisään. Ilman maskia. En voinut kuin nauraa. En muista mitä jatkoilla kävi. Yleensä EA tekee tasoituksen vähemmän räikeästi, eli et esim. pysty katkomaan syöttöjä, vaikka olisit täysin tiellä 2-3 pelaajalla. Poket menee ohi ja taklaukset eivät irrota pelaajaa kiekosta. Omaan pelaajaasi riittää pieni hipaisu, että se irtoaa. Omat AI:n ohjaamat pelaajat eivät tee elettäkään yrittääkseen ottaa kiekkoa haltuun vs vastustajan kaiken alleen jyräävät AI pelaajat.
Raivoa ja epätoivoa olen tässä pelissä kokenut, mutta ei sekään selitä sitä, että ammun pelissä 20-30 laukausta loistavista paikoista ohi maalin, 3-5 tolppaa ja kaiken kruununa vastustajan maalivahti vetää siihen päälle sen 2-3 "all hope was lost" torjuntaa. Vastustaja pääsee kerran alueelle ja heittää jonkun epätoivoisen vedon, takatolppasyötön tai ampuu yhden vedon viivasta johon juuri sillä kerralla AI:n ohjaama pelaaja saa mailan väliin. AIka vaikea selittää etenkään, jos näitä pelejä on monta putkeen.
Olen silti jollain lailla oppinut tämän asian kanssa elämään. Olen vaan päättänyt, että en missään pelissä anna mitään palaa ainakaan omalla pelaamisellani ja olemaan yksinkertaisesti sen verran paljon parempi, että edes 1-2 paskamaalia ei hetkauta. Aina se ei vain onnistu. Pahimmillaan olen jostain 6-0:sta vielä hävinnyt, kun vs on pamautellu joka hyökkäyksestä maalin, mutta se oli yksi peli. Pyrin aina pelaamaan järkevästi, vaikka johtaisin useammalla maalilla, koska sen tietää että kun se täydellinen momentum iskee, niin mitään et voi, kuin yrittää selviytyä. Pelaan myös EASHL:ää ja siellä voi itselläni olla pieni niuhottajan maine, kun en hyväksy minkäänlaisia lahjamaaleja edes selvähkössä johtotilanteessa. koska tämä peli rakastaa comebackejä ja on turha antaa mitään siementä sille.
Korostan että kaikkea tätähän tapahtuu myös oikeassa jääkiekossa, mutta huomattavasti harvemmin. Tässä ihme tapahtumat ovat ihan arkipäivää ja jossain määrissä hyväksyttäviä, mutta näitä tapahtuu liian usein ja itse olen vain sen huomannut, että todella todella usein ne sattuvat juuri näitä huomattavasti heikompia rostereita vastaan.