NHL ja homous

  • 152 394
  • 447

Ni$pekt15

Jäsen
Suosikkijoukkue
BOSTON BRUINS
Mä en vaan millään pysty käsittämään tuota homovihaa. Mä toivoisin, että kaikki muut maailman miehet olisivat homoja, niin mulle jäisi kaikki naiset.
Itse olen sanonut samaa jo vuosikaudet, omaan kokemukseen homppelit ovat aina vähän tyylikkäämpiä, huolitellumpia ja jaksavat jutella naisille mielenkiintoisista aiheista eli parempi vaan omalle moukkamaiselle prototyypille etteivät toimi kilpakosijoina.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Se on jännä homma, miten aina linjataan, että mitkä ongelmat maailmassa on isoja ja mitkä ei. Muistaakseni perussuomalaisia kansanedustajia yöpyi eduskunnan tiloissa saadakseen ensimmäiset puheenvuorot, kun tasa-arvoisesta avioliittolaista päätettiin/ keskusteltiin. Joku kasvisruokapäivä armeijassa, tai koulussa saa joidenkin suuntaamaan kaiken poliittisen tarmonsa niitä vastaan. Miksi? Ei suurempia ongelmia? Sekin on jännä homma, kuten @peterra tuossa edellä kirjoitti, että miten jonkun vähemmistön X asian ajaminen olisi poissa vähemmistön Y asioista, kun mun näkemys on, että pienen ihmisen puolella olevat ihmiset kelailee vähän laajemmin sitä, että miten tästä maailmasta saataisiin vähemmän paska paikka elää ja yrittää.

Se, että manaa tulta ja tulikiveä ja samalla heittää tuon vastuuvapauslausekkeen, että "ei mulla mitään homoja vastaan ole" ei kyllä vaikuta kovinkaan uskottavalta, mutta kukin tavallaan, makuuhuoneissa ja niiden ulkopuolella.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Ketään ei kiinosta paskaakaan, kun ties mihin mediaan tuutataan vauvauutisia ja hehkuhtetaan jonkun missin ja jääkiekkoilijan unelmahäitä, mutta auta armias jos joku homo kehtaa tulla kaapista. Ei ole kunnollista semmoinen, että kertoo ketä panee makuuhuoneessaan.
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Jostain kuulin, että syy miksi (jotkut) miehet pelkäävät että homot ihastuvat/iskevät, on se että pelätään että ne homot osoittaisi sen ihastumisen samalla tavalla kuin miehet osoittavat sen naisille.

Niin, homous ja heteroushan ovat täysin irrallisia asioita siitä, onko henkilö idiootti öykkäri. Ainakaan omalla kohdallani ne muutama kerta, kun joku homomies on minulle yöelämässä "osoittanut sen ihastumisen samalla tavalla kuin miehet osoittavat sen naisille", eivät ole laukaisseet minkään sortin latenttia homofobiaa, vaan lähinnä saaneet ymmärtämään ja empatiseeraamaan verrattomasti paremmin niitä naisia, jotka miesten yökerhokäytöksestä valittavat.

Jos edes leikkii sillä älyttömällä ajatuksella, että NHL-kopissa oleva homo kävisi heteropelaajaan muina miehinä käsiksi jossain suihkussa, niin kyseinen homo lienee ihmisenä luonteeltaan ja kotikasvatukseltaan sellainen tapaus, että onnistuisi kyllä heteronakin olemaan verraton pukukopin syöpä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ongelma syntyy siinä kohtaa että homoutta juhlitaan oikein kuukausikaupalla ympäri maailmaa kuin se olisi joku isokin ongelma maailmassa.

Eihän homous olekaan mikään maailmanlaajuinen ongelma, mutta muiden ihmisten, yhteisöjen, yhteiskuntien ja valtion suhtautuminen homoseksuaalisuuteen on. Siksi siitä pidetään numeroa. Ja miten ihmeessä maailmanlaajuinen juhlinta voi olla ongelma nimeomaan suomalaisessa peräkammarissa, joka en ehkä maailman helpoin paikka sulkeutua pois muusta ihmiskunnasta.


Ketään ei kiinosta paskaakaan, kun ties mihin mediaan tuutataan vauvauutisia ja hehkuhtetaan jonkun missin ja jääkiekkoilijan unelmahäitä, mutta auta armias jos joku homo kehtaa tulla kaapista. Ei ole kunnollista semmoinen, että kertoo ketä panee makuuhuoneessaan.

Siis väitätkö, että joku jääkiekkoilija on joskus korostanut omaa heteroseksuaalisuuttaan ja siitä ei ole tehty lehtiotsikoita?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos edes leikkii sillä älyttömällä ajatuksella, että NHL-kopissa oleva homo kävisi heteropelaajaan muina miehinä käsiksi jossain suihkussa, niin kyseinen homo lienee ihmisenä luonteeltaan ja kotikasvatukseltaan sellainen tapaus, että onnistuisi kyllä heteronakin olemaan verraton pukukopin syöpä.

Mä aikaisemmin viittasin tuolla ihastumisiin, enkä tosiaan tarkoittanut sillä mitään kourimista tai kiinnikäymistä, vaan ihan aitoa ihastumisreaktiota. Se on nähty pienemmissäkin yhteisöissä, että ihastuminen, johon ei saa vastakaikua, saattaa aiheuttaa ryhmädynamiikassa aikamoisia muutoksia. Voisin kuvitella, että NHL-tasolla kaikenlaisilla ryhmädynamiikan muutoksilla on iso merkitys siihen lopputulokseen, jonka takia niihin kiinnitetään enemmän huomiota.

Ihan noin niinkuin hypoteettisena esimerkkinä vaikka tuo kannattamani Toronto Maple Leafs. Entäpä jos joku Leafsin pelaaja tulee ulos kaapista nyt Prokopin innoittamana kesän aikana, ja elokuussa Auson Matthews ilmoittaa, että kokee asian epämiellyttäväksi olla samassa kopissa ko. pelaajan kanssa. Tietysti helppo ratkaisu täältä näppiksen toiselta puolelta on treidata Matthews muualle. Tuo NHL on kuitenkin aikamoista bisnestä, jossa vain voittaminen merkitsee, joten asia ei ehkä ihan näin yksioikoinen kuitenkaan ole organisaation näkökulmasta. (Ja siis en todellakaan tiedä, mitä eri organisaatiot ajattelevat, kunhan mietin erilaisia näkökantoja eri osapuolilta)

Niin, homous ja heteroushan ovat täysin irrallisia asioita siitä, onko henkilö idiootti öykkäri. Ainakaan omalla kohdallani ne muutama kerta, kun joku homomies on minulle yöelämässä "osoittanut sen ihastumisen samalla tavalla kuin miehet osoittavat sen naisille", eivät ole laukaisseet minkään sortin latenttia homofobiaa, vaan lähinnä saaneet ymmärtämään ja empatiseeraamaan verrattomasti paremmin niitä naisia, jotka miesten yökerhokäytöksestä valittavat.

Niin, naisten puuttuminen pukukopista on estänyt sen tällaisen öykkärin eksymisen siihen tiiviiseen yhteisöön. Nythän niitä öykkäreitäkin teoriassa saattaa ilmaantua jatkossa sinne pukukoppiinkin. Nimenomaan teoriassa, koska en usko hetkeäkään, että jo valmiiksi aran asian kanssa painiva henkilö pahentaisi tietoisesti tilannetaan öykkäröimällä.

...

Ja kun mietitään nykypäivää, niin se tässäkin ketjussa esille tullut, kuuluisa valkoinen heteromies kuulemma syyllistyy seksuaaliseen häirintään katselemalla julkeasti jotain hyväkroppaista naisoletettua. Ja tästä kuulemma tekee epämiellyttävää se, että se katseiden kohde tuntee olonsa epämiellyttäväksi. Miksi tämä sama tilanne ei voisi toistua vaikkapa juuri lätkäjengin pukukopissa..?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Noppa10 melkoista teoriaa on tässä taas tarjolla. Eli asioiden täytyisi vain antaa olla maailman tappiin kuten ne nykyään ovat, koska joku valtavasta massasta yksittäisissä tapauksissa voisi kokea olonsa uhatuksi? Melkoista settiä selität - ja itselleni tuo on vieläpä aika sakeaa höpölöpöä.

Logiikkasi avautuu minulle juuri näin, että sinun mielestäsi yhden yksilön, joka sattuu edustamaan seksuaalista suuntautumista X on hyvä pysyä piilossa eikä tuoda asiaa esille, koska samassa porukassa joku toinen seksuaalisuuntaan y toimiva henkilö voi kokea yksilöllisellä tasolla tilanteeen häiritseväksi? Aika uskomatonta ja sakeaa settiä omaan korvaan vuonna 2021.

Jos joku yksittäinen yksilö ei kestä ryhmädynamiikassaan sitä, että samassa pukukopissa joku toinen henkilö jakaa sänkynsä Janen sijaan Jamesin kanssa niin kyllähän se ongelma & ratkaisu täytyy kohdistaa tähän yksilöön. Nythän tässä sinun logiikassasi homon pitäisi yksilönä kantaa vastuuta siitä, miten muut kokevat hänet, joka on ihan naurettava ajatus. Ja jos tällainen ajatus viljellään niin se on ehdottomasti myös viritettävä toimintaan toiseen suuntaan eli jokaisen heteron pitää erikseen perustella, jos jollakin homolla on yksilötasolla ongelma hänen suuntautumisensa kanssa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ongelma syntyy siinä kohtaa että homoutta juhlitaan oikein kuukausikaupalla ympäri maailmaa kuin se olisi joku isokin ongelma maailmassa. Mitä vittua se kenellekään kuuluu mitä kukin tekee makuuhuoneessaan, jonkun kanssa tai vaikka yksin? Pitääkö siitä tehdä isokin meteli? Heillä on useimmilla silti terveet kädet ja jalat ja aivot, työpaikat, asunnot, autot, elämät, kaikki mahdollisuudet mitä ihminen voi haluta jne.

Eiköhän homoagendaa pusketa ulos niin kauan kun homoksi itsensä tunnistaminen on nuorelle henkilökohtainen tragedia. Sitten kun asiaa ei enää koeta taakaksi, eli se on oikeasti arkipäiväistynyt, niin meteli loppuu myös - ihan itsestään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä aikaisemmin viittasin tuolla ihastumisiin, enkä tosiaan tarkoittanut sillä mitään kourimista tai kiinnikäymistä, vaan ihan aitoa ihastumisreaktiota. Se on nähty pienemmissäkin yhteisöissä, että ihastuminen, johon ei saa vastakaikua, saattaa aiheuttaa ryhmädynamiikassa aikamoisia muutoksia. Voisin kuvitella, että NHL-tasolla kaikenlaisilla ryhmädynamiikan muutoksilla on iso merkitys siihen lopputulokseen, jonka takia niihin kiinnitetään enemmän huomiota.

Ihan noin niinkuin hypoteettisena esimerkkinä vaikka tuo kannattamani Toronto Maple Leafs. Entäpä jos joku Leafsin pelaaja tulee ulos kaapista nyt Prokopin innoittamana kesän aikana, ja elokuussa Auson Matthews ilmoittaa, että kokee asian epämiellyttäväksi olla samassa kopissa ko. pelaajan kanssa. Tietysti helppo ratkaisu täältä näppiksen toiselta puolelta on treidata Matthews muualle. Tuo NHL on kuitenkin aikamoista bisnestä, jossa vain voittaminen merkitsee, joten asia ei ehkä ihan näin yksioikoinen kuitenkaan ole organisaation näkökulmasta. (Ja siis en todellakaan tiedä, mitä eri organisaatiot ajattelevat, kunhan mietin erilaisia näkökantoja eri osapuolilta)

Niin eihän tuossa kukaan ihastu kenenkään vaan Matthews tekisi itsestään aika rajoittuneen henkilön ja veikkaan ettei kovin moni haluaisi olla hänen kanssaan samassa joukkueessa tuollaisen ulostulon jäljiltä.
 
Antaa vain kaikkien kukkien kukkia, ei se sen vaikeampaa ole. Nämä homofobiset peräkammareiden luutuneet setämiehet; yksikään homo ei pokaa teidän naisianne (josko niitä sitten on edes tarjollakaan, ainoatakaan). Ja jos se homo sitten teiltä kyseleekin kiinnostustasi miestenväliseen seksiin niin asiaan on erittäin yksikertainen vastaus; ei kiitos, minä olen kiinnostunut vain naisista. Tämä vastaus ei koskaan johda esim tappeluun tai muuhunkaan kärhämään. Ja kyllä, minä olen vastannut näin ja hyvin on pärjätty.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Totta puhuen vaikka tuolla stereotypialla onkin jonkinlaiset perusteensa niin siellä on todella suuria määriä ihan vaan heteronaisia, jotka ovat urheilullisia ja kiinnostuneita jääkiekosta. Ja se että juuri tässä kontekstissa on joku ihmeellinen vapaus sekä yleistää että naurunalaistaa on minusta aina ollut sangen omalaatuista. Varmastikin on lesboja ja biseksuaaleja joukossa, mutta so fucking what? Ja tosiaan, täysin ilmiselvästi, niin suuri enemmistö on heteroita, sikäli kun sillä on yhtään mitään merkitystä - eikä siis ole.

Tottakai on paljon heteroitakin. Mun pointti on nimenomaan se, että näillä jutuilla ei ole mitään väliä ja olen sataprosenttisen varma, että lähinnä alle kolmekymppisistä koostuvien ihmisten työyhteisöihin voi mennä omana itsenään. Siihen nähden tämä mediahumppa on aikalailla älytöntä, ja lähinnä ylläpitää mielikuvaa siitä että lätkäyhteisö ei olisi avoin kaikille (jotka osaavat pelata kontekstin edellyttämällä tasolla).

Ja se toinen pointti on, että jos seksuaalivähemmistöillä on erittäin vahva edustus joillain elämänalueilla, niin toisaalla on väkisinkin elämänalueita joilla se on pienempi. On varsin selvää, että jäähallien naisten pukuhuoneessa homoseksuaalien osuus on suurempi kuin miesten ja siellä baletissa siellä baletissa sitten päinvastoin. Eikä siinä ole mitään väärää.

Eräät reaktiot tässä ketjussa ovat niin tätä päivää: tiettyihin asioihin on vain yksi hyväksytty tapa kommentoida. Jos ei siihen taivu (siis toistamaan sataa identtistä kommenttia) niin ilmentää "tunkkaista vähemmistövihaa" tjsp.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Tottakai on paljon heteroitakin. Mun pointti on nimenomaan se, että näillä jutuilla ei ole mitään väliä ja olen sataprosenttisen varma, että lähinnä alle kolmekymppisistä koostuvien ihmisten työyhteisöihin voi mennä omana itsenään. Siihen nähden tämä mediahumppa on aikalailla älytöntä, ja lähinnä ylläpitää mielikuvaa siitä että lätkäyhteisö ei olisi avoin kaikille (jotka osaavat pelata kontekstin edellyttämällä tasolla).

Ja se toinen pointti on, että jos seksuaalivähemmistöillä on erittäin vahva edustus joillain elämänalueilla, niin toisaalla on väkisinkin elämänalueita joilla se on pienempi. On varsin selvää, että jäähallien naisten pukuhuoneessa homoseksuaalien osuus on suurempi kuin miesten ja siellä baletissa siellä baletissa sitten päinvastoin. Eikä siinä ole mitään väärää.

Eräät reaktiot tässä ketjussa ovat niin tätä päivää: tiettyihin asioihin on vain yksi hyväksytty tapa kommentoida. Jos ei siihen taivu (siis toistamaan sataa identtistä kommenttia) niin ilmentää "tunkkaista vähemmistövihaa" tjsp.

Jos lätkäyhteisö olisi avoin kaikille ja suhtautuisi normaalisti homoseksuaalisuuteen, tämä ulostulo vuonna 2021 ei olisi ollut näin merkittävä. Se olisi tapahtunut jo kauan sitten, eikä vasta tänä vuonna.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Noppa10 melkoista teoriaa on tässä taas tarjolla. Eli asioiden täytyisi vain antaa olla maailman tappiin kuten ne nykyään ovat, koska joku valtavasta massasta yksittäisissä tapauksissa voisi kokea olonsa uhatuksi? Melkoista settiä selität - ja itselleni tuo on vieläpä aika sakeaa höpölöpöä.

Logiikkasi avautuu minulle juuri näin, että sinun mielestäsi yhden yksilön, joka sattuu edustamaan seksuaalista suuntautumista X on hyvä pysyä piilossa eikä tuoda asiaa esille, koska samassa porukassa joku toinen seksuaalisuuntaan y toimiva henkilö voi kokea yksilöllisellä tasolla tilanteeen häiritseväksi? Aika uskomatonta ja sakeaa settiä omaan korvaan vuonna 2021.

Jos joku yksittäinen yksilö ei kestä ryhmädynamiikassaan sitä, että samassa pukukopissa joku toinen henkilö jakaa sänkynsä Janen sijaan Jamesin kanssa niin kyllähän se ongelma & ratkaisu täytyy kohdistaa tähän yksilöön. Nythän tässä sinun logiikassasi homon pitäisi yksilönä kantaa vastuuta siitä, miten muut kokevat hänet, joka on ihan naurettava ajatus. Ja jos tällainen ajatus viljellään niin se on ehdottomasti myös viritettävä toimintaan toiseen suuntaan eli jokaisen heteron pitää erikseen perustella, jos jollakin homolla on yksilötasolla ongelma hänen suuntautumisensa kanssa.

Jaa-a.

Eikö tuosta mun viestistäni oikeasti käynyt ilmi se, että itse en ajattele noin? Yritän miettiä asiaan erilaisia lähestymiskulmia, joita joku (esim. se NHL seurapomo) saattaa käyttää.

Minun mielestäni tämä koko asia (Prokopin ulostulo ja kulttuurin vapautuminen) on hyvä asia, mutta ei se tarkoita sitä, että jokainen GM, pelaaja ja huoltaja asiasta ajattelisi samalla lailla. Eihän?

Niin eihän tuossa kukaan ihastu kenenkään vaan Matthews tekisi itsestään aika rajoittuneen henkilön ja veikkaan ettei kovin moni haluaisi olla hänen kanssaan samassa joukkueessa tuollaisen ulostulon jäljiltä.

Niin. Eikä olisi mikään ihannetilanne Matthewsin, joukkuekavereiden eikä sen GM:n kannalta. Juuri tätä tarkoitin, että nuo tuolla piirien sisällä katsovat tätä(kin) asiaa hieman eri kulmasta kuin me tällä ruutujen toisella puolella.

edit. Mutta se omalta osaltani tästä. Osa ketjuun kirjoittaneista tuntuu joko tahallaan tai sitten tahattomasti ymmärtävän kirjoitukseni koko ajan väärin, joten keskustelu on silloin hiukan hankalaa. Joten, jatkakaa te.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minun mielestäni tämä koko asia (Prokopin ulostulo ja kulttuurin vapautuminen) on hyvä asia, mutta ei se tarkoita sitä, että jokainen GM, pelaaja ja huoltaja asiasta ajattelisi samalla lailla. Eihän?

En ymmärrä, mitä väliä sillä on, mitä joku yksittäinen GM, pelaaja tai huoltaja on mieltä asiasta. En halua syyttää sinua vaan korostan, etten vaan ymmärrä sinua lainkaan asian tiimoilta. Se asia, jota yrität minulle avata on ihan ufoa. En halua siis hyökätä henkilönä millään lailla sinua vastaan, en vain ymmärrä. Siitä tässä on kyse.

Käännetään tämä asetelma nyt toisin päin ja teoretisoidaan sitä mieluummin.

"Jääkiekkojoukkueen pukukopissa ovat Markus, Mauno, Pertti & Sakari. Kaikki ovat heteroita - Markuksella on kaunis vaimo Ella, Maunolla vaimo Marianne, Pertillä Silja ja Sakarilla Suvi. Markus & Mauno ovat naimisissa, Pertti kihloissa ja Sakari seurustelee, muttei ole kihlautunut. Pelipäivänä joukkueen jäsenet kokoontuvat, kyselevät kuulumisia ja tietysti nauttivat yhdessä olosta. Joukkueen ulkopuolella Sakari ja Mauno ovat ystäviä, mutta Markus & Pertti eivät koskaan kohtaa vapaa-ajalla vaan ainoastaan joukkueen menoissa. Markus kuuluu uskonnolliseen lahkoon, joten hänelle avioliitto on tärkeä asia. Pertti puolestaan ei ole uskovainen, joten Pertille tuolla asialla ei ole mitään merkitystä. Markuksen ja Pertin välit ovat toisinaan koetuksella, koska heillä on erilainen arvomaailma uskonnollisissa asioissa."

Eikö olisi aika mieletöntä, jos joukkueen dynamiikka hajoaa sen takia, että Markuksella & Pertillä on erilaiset arvot? Ja olisiko tämä Pertin vika, kun hän ei ole uskovainen, että tilanne on tällainen? Kuten heteroesimerkistä huomaa varsin hyvin niin tilanne on ihan absurdi. Asiat asioina - seksuaalisuudella, parisuhteilla, joukkueen ulkopuolisella elämällä - on kuitenkin suhteellisen vähän merkitystä lopulta - myös heteroiden kesken. Se, miten tämä lähtötilanne jotenkin muuttuu siitä, että Sakarin kumppani nimi onkin Suvin sijaan Sauli - sitä minä en ymmärrä. Ei se muuta mitään dynamiikkaa - ja jos dynamiikka tästä muuttuu niin vika on muualla kuin siinä, että Sakari seurustelee Saulin kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ketään ei kiinosta paskaakaan, kun ties mihin mediaan tuutataan vauvauutisia ja hehkuhtetaan jonkun missin ja jääkiekkoilijan unelmahäitä, mutta auta armias jos joku homo kehtaa tulla kaapista. Ei ole kunnollista semmoinen, että kertoo ketä panee makuuhuoneessaan.

Media on bisnestä. Ne myy sitä mikä käy kaupaksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos lätkäyhteisö olisi avoin kaikille ja suhtautuisi normaalisti homoseksuaalisuuteen, tämä ulostulo vuonna 2021 ei olisi ollut näin merkittävä. Se olisi tapahtunut jo kauan sitten, eikä vasta tänä vuonna.

Niinkö? Asiat tuskin ovat noin yksinkertaisia. Väitän, että tämä ei olisi ollut "näin merkittävä asia" ennen somea. Mahtaisiko edes olla kiinnostanut "kunnon" mediaa vai olisiko jäänyt Seiskapäivien heiniksi?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko tää keskustelu johtanut muuhun kuin että palstan impivaaralaiset ovat astuneet taas kaapista ja osoittaneet, että kaikki eivät ole vuodessa 2021, osa on vasta hiljattain kiivennyt puusta alas?

Tämä keskustelu ei johda tai tule johtamaan yhtään mihinkään. Mutta keskustelu on hyvä ja sen takia tätä ikiliikkujaa kummaltakin suunnalta tuupitaan. Keskustelu lisää ymmärrystä - se on hyvä tapa. Minua kiinnostaa erityisesti henkilökohtaisesti täysin vastapäistä kantaa edustavat mielipiteet, koska niistä on potentiaalia oppia eniten. Ihmiset ajattelevat asioita eri tavalla, mutta jokaisella on kuitenkin usein jotain syitä, miksi ajattelee kuten ajattelee. Näiden syiden avaaminen lisää myös ymmärrystä toiseen suuntaan.

Yhtä tärkeää yhdenvertaisuuden kannalta kuin se, että homo saa rakastaa on se, että myös toisella tavalla ajattelevat tulevat aidosti kuulluksi ja heidän näkemyksestään ollaan aidosti kiinnostuneita. Kun syntyy ymmärrystä niin syntyy myös niitä asenteen liikkumisia ja usein ihmisten asenne muuttuukin vähän pala kerrallaan eli ensin täytyy ns. saada vähän kulma repsottamaan ja kun kulma on mukavasti auki niin sieltä pääseekin yllättävän moni kiekko selän taakse.

Ihmisiä tässä ollaan :) Ollaan siis yhtä kiinnostuneita niistä, joille homous on mörkö kuin niistäkin, jotka eivät ymmärrä ollenkaan, miten joku ajattelee näin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jokuhan näitä Carloksia homoudessa pelottaa/ärsyttää kun siitä ei sovi puhua. Jos jättää absurdin whataboutismin sikseen, on jokseenkin kulunut läppä heittää "minulla ei ole mitään homoja vastaan, mutta" ja erikseen muistetaan mainita kuinka lapsillekin on sanottu, että on ok tykätä kenestä haluaa. Kertoo aika paljon, että on täytynyt edes sanoa noin. Itse en ole lapsilleni niin sanonut, sillä pidän itsestäänselvänä että he ymmärtävät voivansa tykätä juuri kenestä haluavat. En tosin ole myöskään opettanut lapsilleni, että avioliitossa on mies ja nainen enkä edes huutanut lätkätuomarille homoa haukkumasanana sitten ysärin. Että kai meitä tosiaan on joka junaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niinkö? Asiat tuskin ovat noin yksinkertaisia. Väitän, että tämä ei olisi ollut "näin merkittävä asia" ennen somea. Mahtaisiko edes olla kiinnostanut "kunnon" mediaa vai olisiko jäänyt Seiskapäivien heiniksi?
Muistaakseni kun Ellen DeGeneres tuli kaapista ulos ennen sosiaalista mediaa niin pääsi tunnetun tabloid lehti Timen kanteen, kävi Oprah Winfreyn ohjelmassa haastateltavana ja oli siinä ympärillä muutakin. Sitten erinäiset vanhat Hollywood tähdet ja jotkut muusikotkin välttivät kaapista tulemista erittäin kauan jostain kumman syystä ja nämä olivat isoja asioita. Osa tuli ulos kaapista kun olivat kuolemassa AIDSiin. Osa ei silloinkaan.

 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Media on bisnestä. Ne myy sitä mikä käy kaupaksi.

Varmaan näin, mutta eikö olisi ihan loogista että ne tyypit ketkä haluavat homojen pysyvän siellä kaapissa närkästyisivät myös näistä jutuista? Eihän se kuulemma ole oikein hyvä juttu, että oikein retostellaan makuuhuonetouhuilla.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko tää keskustelu johtanut muuhun kuin että palstan impivaaralaiset ovat astuneet taas kaapista ja osoittaneet, että kaikki eivät ole vuodessa 2021, osa on vasta hiljattain kiivennyt puusta alas?
Tämä keskustelu ei johtane mihinkään. Tämä keskustelu on jonkinlainen itseisarvo. Joku voisi ironiaa nähdä osassa näistä tämän ketjun ulostuloista. Kauheasti kyseenalaistetaan tarve koko keskustelulle, mutta mielestäni tämä keskustelu oikein alleviivatusti esittää sen tarpeen olemassaolon. "Pukukopin ilmapiiri pilalla". "Uskaltaako muut pelaajat enää suihkuun". "Keskitytään mukaongelmiin oikeiden ongelmien sijaan" ja mitä näitä argumentaation riemuvoittoja täällä on. Melkoisia olkiukkoja on saatu aikaan.

En minä tämänkään keskustelun jälkeen ihmettele, miksi kynnys kaapista tuloon voi edelleen olla korkeahko. Ei tämä ilmapiiri kaikkien kirjoittajien osalta rohkaiseva ole. Jatkoaika vielä on varsin tiukasti moderoitu, joten täällä ei sitä syvintä päätyä edes nähdä. Ei Suomi tässä pahimmasta päästä ole, kun Suomessa ei pääasiassa kukaan enää vihjaa rikoksesta tai sairaudesta. Maailmalla tekemistä on tässäkin. Asenteiden kehittämisestä enemmän lienee kyse Suomessa. Ihan kaikkea ei voi edes läpän varjolla julkisesti heittää. Ei ihmisten seksuaalisen suuntauksen pitäisi vaikuttaa siihen, miten heihin ihmisenä suhtaudutaan. Mutta hieman se tuntuu edelleen vaikuttavan, ainakin joidenkin silmissä.

En esim tämän keskustelun perusteella osaa varmaksi sanoa, että onko kyse tietoisesta vai alitajuisesta. Mutta aika erilailla täällä osa kirjoittajista suhtautuu homo- ja heteroseksuaaleihin. Tai ehkä osa vain pitää kaikkia ihmisiä eläiminä, jotka eivät kykene viettejään kurissa pitämään. Mutta jotain surullista siinä on, jos joku oikeasti kokee ongelmana homoseksuaalin pukukopissa. Ei tuollainen asenne ketään ainakaan rohkaisse kaapista ulos tulemaan. Ei tuollainen "asia on ok, kunhan ei silmilleni tule" -ajattelu aivan täyttä hyväksyntää viesti, ei aivan vilpitöntä.

Pride ärsyttää osaa ihmisistä, nämä julkiset ulostulot ärsyttävät jotakin. Se kertonee edelleen niiden tarpeesta. Ei kenenkään pitäisi ärsyyntyä siitä, että joku muu on avoimesti oma itsensä. Jossain kohdassa tiedon lisäämisellä saavutetaan tila, jossa asia ei enää aiheuta reaktioita. Siinä vaiheessa voidaan lopulta vaieta. Sääli sinänsä, mutta eivät asiat taida muuttua ilman, että joku muutoksen puolesta ääntä pitää, jopa ärsytyskynnykseen asti. Mutta sille itsestään epävarmalle teinille eri voi olla valtava, jos voi varauksetta tuntea itsensä hyväksytyksi. Sillä on mielenterveydellisesti jo melkoinen vaikutus.

Kyllä asian normalisoituminen aikanaan maaliin asti etenee. Hiljalleen.
 
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ulostulo ja siitä uutisointi voi tuntua tyrhalta. Samoin pride ja joka tuubista tunkeva "homostelu" voi tälläisestä heteromiehestä tuntua turhauttavalta ja aiheuttaa jopa poientä inhoa ihan luonnollisia reaktioita

Jolöekin 15-vuotiaalle houmouteensa havahtuvalle Janille nuo saattaa kuitenkin olla tärkeitä asioita. Ehkä hän nyt uskaltaa olla rohkeammin oma itsensä ja jatkaa vaikka jääkiekko harrastustaa.

Olette ihan oikeassa siitä, että jääkiekkoyhteisöissä ei varmasti ole niin paljon homoja, kun vaikka esteratsastuksessa. Mutta se ei johdy siitä, etteikö homoja kiinnostaisi lätkä siinä missä heteroitakin. Kysymys on enemmän siitä, että toisessa ympäristössä homouteen suhtaudutaan yleisesti kielteisemmin ja Jani siyten vaihtaakin lajia, koska tuntee olonsa huonoksi kom yhteisössä.

Siksi on tärkeää, että näitä uslotuloja tulee, media niistä kirjoittaa ja jääkiekon ikonit nyökkäävät ulostuloille positiivisen miehekkäästi- taputtavat olalle ja sanovat " Jani, olet rohkea ja edelleen meidän kaveri"
 

Joope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Mä aikaisemmin viittasin tuolla ihastumisiin, enkä tosiaan tarkoittanut sillä mitään kourimista tai kiinnikäymistä, vaan ihan aitoa ihastumisreaktiota. Se on nähty pienemmissäkin yhteisöissä, että ihastuminen, johon ei saa vastakaikua, saattaa aiheuttaa ryhmädynamiikassa aikamoisia muutoksia. Voisin kuvitella, että NHL-tasolla kaikenlaisilla ryhmädynamiikan muutoksilla on iso merkitys siihen lopputulokseen, jonka takia niihin kiinnitetään enemmän huomiota.
Miksi ne ihastumiset olisivat jatkossakaan ongelma, sen enempää kuin mitä ne ovat olleet tähän saakka? Miten tämä Prokopin ulostulo muuttaa mielestäsi tilannetta? Vai meinaatko, ettei NHL:ssa ole ennen tätä ollut homoja ja ihastumisia ja nyt jatkossa niitä tulee olemaan jotenkin huomattavasti enemmän? Lisäksi normaali tasapainoinen aikuinen kyllä ymmärtää, että ihastumisessa ei ole mitään erikoista ja suurimmissa osissa tapauksia se oma ihastuminen kannattaa pitää ihan vaan omana tietona eikä tuoda sitä mitenkään ilmi, ainakin työpaikkaan verrattavissa olosuhteissa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mä aikaisemmin viittasin tuolla ihastumisiin, enkä tosiaan tarkoittanut sillä mitään kourimista tai kiinnikäymistä, vaan ihan aitoa ihastumisreaktiota. Se on nähty pienemmissäkin yhteisöissä, että ihastuminen, johon ei saa vastakaikua, saattaa aiheuttaa ryhmädynamiikassa aikamoisia muutoksia. Voisin kuvitella, että NHL-tasolla kaikenlaisilla ryhmädynamiikan muutoksilla on iso merkitys siihen lopputulokseen, jonka takia niihin kiinnitetään enemmän huomiota.

...

Ja kun mietitään nykypäivää, niin se tässäkin ketjussa esille tullut, kuuluisa valkoinen heteromies kuulemma syyllistyy seksuaaliseen häirintään katselemalla julkeasti jotain hyväkroppaista naisoletettua. Ja tästä kuulemma tekee epämiellyttävää se, että se katseiden kohde tuntee olonsa epämiellyttäväksi. Miksi tämä sama tilanne ei voisi toistua vaikkapa juuri lätkäjengin pukukopissa..?

Onko tästä tullut yhtään huolestuneita julkituloja niiltä, joiden työpaikka on lätkäjengin pukukoppi vai kuuluuko asiaan kuulumattomien suuri huoli taudin kuvaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös