Eikös Baderilla ole juuri noilla pisteillä todella iso pääarvo rankatessaan pelaajia? Tai ainakin olen jäänyt sellaiseen käsitykseen. Pari vuotta sitten hänen draft-rankkauksessaan esimerkiksi Slafkofsky taisi olla juuri tuosta syystä sijalla 16. ja esimerkiksi Gleb Trikozov 12. lopullisessa rankingissa.
Pääpaino on pisteissä, siis ainakin siinä hänen peruslistauksessaan. Mutta tämä malli mistä olen pari esimerkkiä laittanut on mielestäni esitelty vasta kesällä. Ja olin alunperin siinä käsityksessä, että se perustuu syntymäaikaan (kommenteissa on esimerkiksi mainittu vuoden kolme ensimmäistä kuukautta). Mutta nyt en tosiaan ole enää ihan varma, koska hän ei ole tainnut sen tarkemmin asiaa avata missään. Ja jossain viesteissä on puhuttu myös pisteistä.
Mielenkiintoinen kyllä tuo syntymä ajankohdan pohdinta. Aika vaihtelevastihan nuo taitavat olla isommassa kuvassa kehittyneet syntymä ajankohdasta huolimatta. Esimerkiksi Wayne Gretzky ja Connor McDavid ovat tammikuussa syntyneitä ja toki sitten loppuvuodesta on moni huippu syntynyt. Mutta en tiedä, voihan tuossa toki jotain ero ollakin. tse en kuitenkaan noihin syntymä ajankohtiin kiinnitä kyllä minkäänlaista merkitystä.
Toki kun puhutaan todennäköisyyksistä, niin esimerkkejä löytyy puoleen jos toiseenkin. Mutta jos tilastollisesti voidaan tosiaan näyttää toteen, että esimerkiksi syyskuu - marraskuu väliltä löytyy todennäköisemmin pelimies kuin tammikuu - maaliskuu väliltä, niin yksittäisillä esimerkeillä suuntaan tai toiseen ei ole isosti merkitystä. Koska puhutaan kuitenkin todennäköisyyksistä, eikä mistään kiveen hakatusta faktasta.
Enkä kyllä itsekään kiinnitä syntymä ajankohtaan mitään merkitystä. Enkä edes sano, että pitäisi kiinnittää. Bader on kuitenkin ainoa jolta olen nähnyt edes mitään tekstin tapaista siitä, minkä takia nostin sen esiin.
Sen verran kuitenkin mainitsen vielä tuosta, että Carolina Hurricanes on kuulemma parit viime draftit varannut vain luokista 1-3 pelaajia. Ja jos tuossa Baderin pointissa on jotain perää, niin Carolina Hurricanes on varmaan se todennäköisin seura joka on tuota tutkinut ja sitä kautta lähtee asiaa myös käytännössä toteuttamaan.