NHL 04 Rebuilt 2015–2016 (PC) – vaihtoehto konsolilätkälle

  • 31 633
  • 64

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Jatkoajallakin taitaa olla jo aika monta tämän modin pelaajaa. Tuossa "NHL-pelit kautta aikojen"-ketjussa oli jo keskustelua, mutta ajattelin että tämä ansaitsisi omansa.

Modi on siis vanha NHL 2004 nimensä mukaisesti kokonaan "uudelleen rakennettuna". Modi on ollut vuosia käytännössä ainoa järjellinen (ei-managerimuotoinen) kiekkopeli PC-pelaajille. Myöhemmät NHL:t PC:lle (05-09) olivat silkkaa roskaa, mutta NHL04:n pelimoottori on joistain vakavista puutteistaan (liiallinen koukkiminen ym) huolimatta edelleen paras ja haastavin. Itse pelasin 98-99 seasonin Bostonilla, ja en päässyt edes playoffeihin!!!

Tässä käyttöliittymän ominaisuuksia ym.
NHL 04 Rebuilt 2015-2016 modification - YouTube

Pelissä on monia ominaisuuksia, mistä konsolilätkät voivat vain haaveilla, kuten aidot joukkuekohtaiset maalilaulut, statseja lähes yhtä kattavasti kuin manageripeleissä, joukkuekohtaiset taukomusiikit, jne. Täysi SM-liigakin löytyy. KooKoolta tosin puuttuivat vielä pelipaidat, kun viimeksi katsoin.

Tässä on linkki itse modiin (2015-2016)
NHL04 Rebuilt 2017 -> NHL04 Rebuilt 2016-2017 Links/installation Info

Eli tarvitset alkuperäisen NHL04:n ja sitten asennat tuolta modiketjusta kaikki osat raakasti suoraan alkuperäisten filejen päälle.

Itse olen tällainen vannoutunut PC-pelaaja, enkä erityisemmin välitä konsolilätkästä, vaikka upeita nykyään ovatkin. Jotkut ominaisuudet 04-modissa (kuten grafiikka) eivät tietenkään pysty kilpailemaan uusien NHL-pelien kanssa. Toisaalta taas esim. cybernaamat ovat jopa osin parempia ja aidompia. 04-modi on aidosti haastava peli, jossa on erittäin hyvä fiilis.

Oma suosikkini on tämä neljän "ysärivuoden" modi, jossa tosiaan pelasin 98-99 kautta.
NHL04 Rebuilt 2017 -> Season 95-96,96-97,97-98 & 98-99 Conversion Mods

PS: Base-peli (minkä päälle modi asennetaan) löytyy netistä helposti Googlella.
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Tuli testattua tätä vanhoilla rostereila ja olihan tuo ihan kivaa pelata yksi peli, mutta eipä näitä rostereita ikävä kyllä Dynasty Modea varten ole rakennettu.Mutta joskus kun tekee mieli nostalgioida, peli tätä ollee paikallaan. Hienostihan moodit on tehty.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Tarkoitat tuota 96-97 modia? Siinähän ei ole dynastya ollenkaan, vaan tosiaan pelkkä kausikohtainen modi. Itse olen pelannut 98-99 täyden kauden ja nyt on menossa 95-96. :) Sehän on tehtykin vain simuloimaan autenttisia kausia noilta ajoilta.

Tuossa 2015-2016 modissahan on täysi dynasty-moodi.

PS: Nimimerkkini tuolla foorumilla on RickTocchet81. Voi laittaa YV:tä. :) Tässä postissa aika jäätävää tarinaa mitä tuohon on rakenneltu. HooCeeta.
NHL04 Rebuilt 2015 -> Season 95-96,96-97,97-98 & 98-99 Conversion Mods

Olen sen verran vanha, että muistan 90-luvun kuin eilisen päivän. Ehkä siksi koen, että näissä vanhoissa kausissa on aivan helvetin paljon enemmän fiilistä kuin noissa uusien pelejen Be A Pro-moodeissa.
 

Peppuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Itsehän olen pelannut kyseistä modia monia vuosia. Ehdottomasti parasta mitä PC:lle voi saada, ja tosiaan en välitä myöskään konsolilätkästä.

Kertaallen meni "pilalle" tuo aito NHL 2004 CD, ja jouduin tilaamaan uuden jostain netistä ja muistaakseni alle 10€:n sai kotia toimitettuna. Voi suositella kyllä kaikille PC-lätkän ystäville.

Itse ruukaan antaa vastustajalle pari napsua "eteen" pelin säädöistä, ja kun mm. aloitustaidon muokkaa omilta pelaajilta NHL Viewillä 50% jne. niin tästä saa erittäin haastavan pelin. Hieman joutuu näkemään vaivaa että pelin saa asennettua, mutta se on pientä hyvästä pelistä.
 

Tiiviste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes, Isles, Flyers, Ässät
Alkuvuodesta ostin oman NHL2004n huuto.netistä. Joku Lappeenrantalainen pelikauppa myi alle vitosen hintaan peliä, muoveissa. En jaksa nyt luurilla tarkistella onko peliä edelleen saatavilla, mutta käykääpä itse huutonetin sivuilta etsimässä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tässä postissa aika jäätävää tarinaa mitä tuohon on rakenneltu. HooCeeta.
NHL04 Rebuilt 2015 -> Season 95-96,96-97,97-98 & 98-99 Conversion Mods.

Just tuollaisesta realismista itsekin pidän. Aika paljon pelasin aikanaan modattua NHL04:sta joku 3-5 vuotta sitten kun siitä täällä mainittiin. Tuolloin siis aina uusimmilla kokoonpanoilla. Voisikin viritellä nuo ysärimodit ja tahkota niillä kun on aika hyvin hiottu kohdilleen.. Aikoinaan tuli EA:n NHL99:ä pelattu hulluna ja olisi mukavia flashbackejä siihen mutta nyt vain paremmalla pelillä.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viimeeksi 2009 tuli tätä modattua täydellisyyttä pelailtua. Nyt kävin silmäilemässä mitä pelille on tehty ja aivan järkyttävän upeita uusia modauksia tullut! Mieletöntä että yhteisö on vieläkin noin aktiivinen ja jopa kasvamaan päin!

Nämä oheislirpakkeet ovat huikeita juttuja, mutta parastahan tässä pelissä on pelattavuus. Peliä jaksaa hakata vuosi toisensa jälkeen siitäkin huolimatta että se alkaa olemaan monilta osin vanhentunut pahasti. Ihan perus kausimoodi tarjoaa aina haastetta! Kun tekoäly voittaa sinut, niin se ei tunnu IKINÄ halpamaiselta. Tässä pelissä tehtiin aikoinaan jotain käsittämättömällä tavalla oikein. EA:n uuden sukupolven änäreihin kyllästyy alkuinnostuksen jälkeen viikoissa, tähän ei voi kyllästyä.

Hitto! Pakko asentaa peli, hommata jostain padi, siirtää tietokoneesta kuva televisioon ja lyödä kausi 2015-2016 tulille. Kiitoksia viestiketjun avaajalle kun sai taas innostumaan! Harva asia on yhtä rentouttavaa kun pimenevinä syysiltoina hakata pari matsia tätä.

Jos jollain on suositella jotain pelille sopivaa edullista padia, niin otan mielelläni ehdotuksia vastaan! Padi on mielestäni ehdoton tämän pelin kanssa, ihan senkin vuoksi että tatilla pystyy liikuttamaan mailaa. Näppisellä se ei onnistu.

Edit: Tässä pelissä on niin monta siistiä pientä juttua mitä uudet änärit eivät ole saavuttaneet! Ihan pelkästään manuaalisten ketjunvaihtojen tuoma haaste on yksi niistä. Jos alkaa ketju olemaan hapoilla, niin sen todellakin huomaa ja omissa alkaa äkkiä kolisemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hitto! Pakko asentaa peli, hommata jostain padi, siirtää tietokoneesta kuva televisioon ja lyödä kausi 2015-2016 tulille. Kiitoksia viestiketjun avaajalle kun sai taas innostumaan! Harva asia on yhtä rentouttavaa kun pimenevinä syysiltoina hakata pari matsia tätä.

Jos jollain on suositella jotain pelille sopivaa edullista padia, niin otan mielelläni ehdotuksia vastaan! Padi on mielestäni ehdoton tämän pelin kanssa, ihan senkin vuoksi että tatilla pystyy liikuttamaan mailaa. Näppisellä se ei onnistu.

Itse on tullut näihin vanhoihin änäreihin tutustuttua aikoinaan pelkällä näppiksellä, ja kyllä se silläkin onnistuu :)

Jos padia harkitset niin suosittelen ihan virallista Xbox -padia tai Playstationin Dualshock 3 tai Dualshock 4 ohjainta. Kaikkiin löytyy omat kikkailut joilla toimii PC:llä. Itse kun on Playstation 4 kotona niin käytän PC:llä DS4 ohjaimia ja toimii loistavasti (DS4Windows by Jays2Kings Tietty nuo DS4 ohjaimet maksaa hieman (noin 60€).
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Se, mikä tuossa NHL04:ssä on minun mielestäni niin hienoa, on se jotenkin aito haastava fiilis. Kuten Poro sanoi, matseissa tulee aidosti turpaan välillä eikä se johdu mistään järjettömästä CPU:n comeback-logiikasta. Ketjut väsyvät reippaasti ja joskus on pakko sulkea kiekko. Joskus vaan tulee parempi jengi vastaan ja turpaan. Samaa fiilistä ei ole ainakaan minulle tullut konsolikiekkoa pelaamalla.

Vaikka esim. syöttöpeli ei ole uusien konsolilätkien tasolla, niin pelissä ei onnistu täysin epärealistinen kiekon pitäminen. Osittain tietysti tuon yliampuvan koukkimisen ja yliaggressivisen karvauksen takia.

NHL04 Rebuilt foorumilta poimittuja pointteja:

1. Carrying the puck to much is a losing strategy.

Holding on to the puck works well in the latest games (NHL12-15), however that aspect is completely unrealistic. You should only be holding onto the puck for a few seconds or fractions of a second before passing it off. Not doing so will just lead to a lot of turnovers and a lot more scoring chances for the CPU. Studies have shown that players only have the puck on their stick for about 30-60 seconds per game. The top players have approximately 30 shifts per game, so you're looking at 1 or 2 seconds of puck possession per shift.

4. There isn't always a play to be made.

This is really one of the faults of the current NHL games where there is always a passing play available to make the transition from defense to offense. With this game, sometime the best play is simply to pass it to no one just so the puck clears your zone and allow you to regroup
 

VirG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Vaasan Sport, Arizona Coyotes
Osaisko jengi auttaa mua, miten saada peli toimimaan Macissa. Yksityisviestein vaikkapa. Taustatietona, että peli itsessään löytyy porukoilta, mutta en ole tietokoneeseeni sitä syöttänyt.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Osaisko jengi auttaa mua, miten saada peli toimimaan Macissa. Yksityisviestein vaikkapa. Taustatietona, että peli itsessään löytyy porukoilta, mutta en ole tietokoneeseeni sitä syöttänyt.

Yritettiin joskus kaverin Maciin saada peliä pultattua virtual machinen kautta. Ja toimihan se, mutta vähän nykien. Nyt, kun NHL04 Rebuiltissa on widescreenit (1920 x 1080 resoluutiot) ja kaikki vastaavat ominaisuudet, niin en edes viitsisi yrittää. PC-modihan on kuitenkin kyseessä. Parhaiten pelittää vanhalla kunnon desktopilla.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tietäiskö vaikka @kristian näin äkkiseltään löytyykö tuon suuren pelaajan ympärillä olevan kontrollikuvakkeen tilalle jotain pienempää vaihtoehtoa? Aikoinaan kun tuli pelailtua, niin siinä tuli käytettyä jotain tyylikästä pientä pallukkaa.. ei mitään muistikuvaa mistä sen sain.

Edit: Mahtava juttu tässä pelissä on myös se kuinka erot pelaajien välillä todella tuntee luistelussa ja taidoissa. Melkein toivoisi että rostereissa tätä hyödynnettäisiin hieman enemmän ja luotaisiin pikkaisen selkeämpiä eroja pelaajien arvoihin. Tietty ainahan voi itse muokkailla...
 
Viimeksi muokattu:

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Siellä on game optioneissa muistaakseni viisi tai kuusi erilaista "pallukkaa". Eli mene Game Options > Control Indicator ja valitse mieleisesi. Itse käytän näkymätöntä indikaattoria niin tulee vaikeutta lisää.

Tässä kuva tuosta vintage-versiosta, mihin tuo toiminto juuri lisättiin.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Siellä on game optioneissa muistaakseni viisi tai kuusi erilaista "pallukkaa". Eli mene Game Options > Control Indicator ja valitse mieleisesi. Itse käytän näkymätöntä indikaattoria niin tulee vaikeutta lisää.
Kiitos! Sieltähän löytyi hyviä indikaattoreita.

Hämmästyin täysin kun pääsi ekaa kertaa äsken koettamaan peliä widescreeninä ja 1080p resoluutiolla. Kyllä oli upeat ja terävät tekstuurit! Oli tottunut vuonna 2009 pelaamaan 4:3 kuvasuhteella ja puolet pienemmällä resolla. Uskomaton juttu että widescreen-tuki saatiin mukaan!

SM-liigakin tuossa on näköjään yllättävän hyvässä kuosissa. Joku saattaa nauraa näille grafiikoille, mutta onhan tää Hakametsä siististi tehty!
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tuli kokeiltua perjantaina parin kaverin kanssa tätä NHL04 rebuildia. Ihan hauska peli ja säädettävää löytyy. Ohjaimina toimi PS3:n ohjaimet joiden kanssa joutui vähän aikaa säätää että sai kaikki napit toimimaan. Läppärissä jossa on Windows 7 sai ohjaimet helpommin toimimaan. Pöytäkoneen Windows 10:ssä ei PS3n ohjaimen alaliipaisimet toimineet, enkä viitsinyt säätää/etsiä missä vika on.

Jatkoon 5/5.

-Tinke
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Kiitos! Sieltähän löytyi hyviä indikaattoreita.

Hämmästyin täysin kun pääsi ekaa kertaa äsken koettamaan peliä widescreeninä ja 1080p resoluutiolla. Kyllä oli upeat ja terävät tekstuurit! Oli tottunut vuonna 2009 pelaamaan 4:3 kuvasuhteella ja puolet pienemmällä resolla. Uskomaton juttu että widescreen-tuki saatiin mukaan!

SM-liigakin tuossa on näköjään yllättävän hyvässä kuosissa. Joku saattaa nauraa näille grafiikoille, mutta onhan tää Hakametsä siististi tehty!

Katsopas vaan. En ole SM-liigaa vielä kunnolla testaillutkaan, kun pelaan tuota vintage modia. Nyt aloitin 1995-1996 kauden Bostonilla ja Cam Neelyllä. Jäätäviä matseja ollut. Lähinnä turpaan on tullut, mutta se ei haittaa.

Onko KooKoon pelipaidat jo mukana? Viimeksi eivät vielä olleet.

Mitä sillä grafiikalla on loppujen lopuksi paskaakaan väliä pitkän päälle? Hyvältä ja ennenkaikkea laadukkaalta tuo minusta näyttää, erityisesti sen jälkeen kun vaihdoin overhead kameraan suositusten mukaisesti. Siitä käynnistimestä (Launcher) saa vaikka minkälaisen kameran FOV-säätimellä. Tuo kaukaa kuvattu pelauskulma toimii minulle hyvin.

Laitoin myös 16x anisotropic säädin päälle niin tulee hienommin jäiden heijastukset ym. näkyville.

PS: Tässä täysi widescreen kuvakaappaus 1999 Fleet Centeristä.
http://i.imgur.com/RjTzvz0.jpg
 
Viimeksi muokattu:

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Minulla on sellainen ongelma, että en saanut normiasennuksen jälkeen peliä käyntiin ollenkaan, kuvaketta klikkaamalla ei tapahtunut mitään. Kokeilin tämän jälkeen laittaa tuon Interference-paketin, jonka purkamisen jälkeen sainkin pelin toimimaan. Ongelma tulee tässä: koska en saanut peliä alkuperäisellä asennuksella käyntiin, peli ei luonut tarvittavia kansioita /my documents -kansioon. Osa noista asennettavista modeista täytyy sijoittaa ko kansioihin. Mitä teen?

Kyllä ne siellä ovat jossain. Kyllä se modikin ne kansiot sinne tekee ihan samalla lailla. Etsi Windowsin searchilla C: asemalta NHL 2004 nimellä, niin eivätköhän ne löydy.

Minulla ne ovat \Nimi\Libraries\My Documents\NHL 2004\ hakemistossa. Eri käyttiksissä voi olla erilailla.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Ei kyllä valitettavasti löydy. Pelin käynnistin vielä uudelleen ihan itse otteluun saakka, mutta noita kansioita ei löydy. Win10 koneessa.

Aivan varmasti löytyy. Peli ei edes käynnistyisi ilman noita kansioita, kun rosterien toinen osa on siellä. En tunne W Kymppiä, eli en voi sen enempää auttaa sen kansion sijainnin etsimisessä. Kysy tuolta NHL04 Rebuilt foorumilta, varmaan osaavat auttaa.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Idea: Kokeile etsiä *.exh ja *.exha päätteisiä filejä sieltä C asemalta. Ne ovat ne nimenomaiset rosterifilut, jotka pitää korvata uusilla ja kirjoittaa päälle. Peli tekee nimenomaisesti juuri nuo sinne automaatiolla.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko KooKoon pelipaidat jo mukana? Viimeksi eivät vielä olleet.
Eipäs muuten ollut! Odottavatkohan kauden alkua että näkevät mimmoiset ne ovat?

On tää haastava peli etenkin näin viiden vuoden tauon jälkeen.

Eilen otin taas vähän tuntumaa ja 30 minuutin jälkeen kone oli latonut jo 4-0 tauluun. HIenoa kuinka peli on jatkuvaa vääntämistä ja taistelua kuten oikeakin lätkä. Tuntuu ettei saa hetkeksikään hengähtää. Mulla oli tuossa pelissä todella siistiltä tuntunut hetki, kun kumpikaan ei saanut laukaustakaan maalia kohti varmaan viiteen minuuttiin (ei oikeaa aikaa vaan pelin aikaa siis). Oli vain tiukkaa miehekästä vääntöä ja taistelua kiekosta, hyvä ettei hiki alkanut valumaan ohjaimenkin takana.

Jos olen oikein sisäistänyt, niin aikanaan launcher 1.5:n julkaisun jälkeen pelin modausmahdollisuudet tulevat kasvamaan rajattomiksi. Jos löytyy osaavia modaajia/koodareita, niin peliin pystytään ilmeisesti lisäämään käytännössä mitä tahansa. En malta odottaa missä tilanteessa NHL04rebuiltin kanssa ollaan vuoden kuluttua.
 

Ränse

Jäsen
Vuosikausia tullut jauhettua NHL04 rebuiltia, lähinnä Liigakausia jossa pelaan kaikki matsit kaikilla joukkueilla (arvon kummalla pelaan, näin pelatessa kausi kestää about yhtä kauan kuin oikea liigakausi). Tosin tunaan rosteriratingit itse koska noi oletus-rebuilt rosterien arvot ovat tietyille pelaajille vähän sinnepäin ja Liigaporukat ovat hieman yliarvostettuja vrt. esimerkiksi SHL:ään. Lisäksi olen hieman tunannut gameplaytä nopeammaksi ja syöttötarkkuutta tarkemmalle (ja syötönkatkoja kovemmalle). Jaksaa kyllä tahkota vuodesta toiseen. KooKoon grafiikoita odotellessa jotta voi aloittaa uunituoreen liigakauden. Noi muut modit on kans hienoja (vintaget, European, yms.). Joskus tullut myös KHL-kausia jauhettua European Modissa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Melkein jo hävettää vinkua täällä samaa asiaa jatkuvasti, mutta en todellakaan löydä noita NHL04:n luomia kansioita tai tiedostoja mistään. Laitoin kattavan haun koneelle noilla @kristian vinkkaamilla tiedostopäätteillä, mutta mitään ei löydy. Lisäksi muiden pelien tekemät kansiot löytyvät normaalisti omista tiedostoista, joten luulisi änärin vastaavien löytyvän samasta paikasta. Noh, ehkä tää ei vaan toimi Win10 alustalla.

Itsekään en löytänyt omasta Win10stä noita kyseenomaisia tiedostoja joten pelasin väärillä kokoonpanoilla. Win7 läppärissäni (i3 + Intelin integroitu näyttis) tämä peli toimi kuitenkin täysin ja sain PS3:n ohjaimet toimimaan todella helposti.

-Tinke
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tätä pitää testata. Pelin hommasin eilen ja jospa viimeistään viikonlopun aikana ehtisi asentelemaan. 04:sta tuli pelattua aikoinaan ja nyt kiinnostaisi ainakin Liigaa kokeilla, kuten myös dynastya NHL:n puolella. NBA2K:ta on tullut jonkin verran pelattua ja siinä juuri se on koukuttavinta, kun saa itse treidata ja draftailla pelaajia, mutta samalla myös pelata sillä joukkueella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös