Netflix Suomi

  • 1 091 556
  • 3 646

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
No ei lähde, ja kellä nyt on aikaa katsella joku useampituotantokausinen järkäle uudestaan? Itse en oikeastaan ala myöhemmin katsella lainkaan pidempiä sarjoja, joko pääsee alusta mukaan tai sitten ei, myöhemmin joku useiden tuotantokausien kahlaaminen tuntuu lähinnä ahdistavalta.

Minisarjat on enemmän mun makuun, selkeä tarina ja loppu, eikä mitään kesken matkaa sävellettyä, osittain katsojalukujen mukaan pahimmassa tapauksessa. Vanhemmista sarjoista katson vain näitä.

Kyllä näitä uudelleen läpikahluita löytyy useampiakin omalta listalta, koska olen ollut aika intohimoinen maratonikatsoja heti niistä hetkistä alkaen kun sarjoja pystyi niin katsomaan kätevästi, eli heti kun se oli mahdollista. Toki suhteessa sarjojen määrään ei niitä sinänsä paljoa ole tutkittuna, ja nykyään on kyllä helvetisti paljon kriittisempi aloittamaan kuin nuorempana. Mikä tahansa kama ei pääse läpi edes minisarjana, vaikka olet tuossa kyllä ihan jäljillä, että muotoa arvioitaessa ne ovat optimaalisin tapa kertoa elokuvaksi hieman liian pitkä, mutta sarjaksi liian lyhyt tarina. Olen näihin nyt koittanut tutustua enemmänkin ja onneksi Netflixiin onkin tullut joitakin kiinnostavia.

Tein sellaisen uhkarohkean ja kenties typeränkin tempauksen taannoin, että ostin kaikki 24-sarjan tuotantokaudet (8), vaikka en ole niistä aikanaan katsonut kuin ehkä neljä. Muistikuvat olivat siis esimerkiksi ensimmäisen kauden kohdalla sieltä jostain lähes 20 vuoden takaa. Ennestään katsotuista kausista toinen ja kolmas kausi muodostavat vieläkin henkilökohtaisen maratoniennätykseni, joka on hieman himmennyt mielessäni, mutta ei minulla kyllä kolmea vuorokautta enempää mennyt katsoa 48 jaksoa, jollei saattanut mennä paljon vähemmänkin, kun homehduin sohvalla ahkerasti. Odotin vauhdikasta ja ennen kaikkea överiä toimintaviihdettä, ja nyt kun olen katsonut kaksi ensimmäistä tuotantokautta niin on pitänyt vetää happea, koska ensi-innostus alkoi laantua varsin nopeasti. Mutta enköhän minä tuota urakkaa tässä talven aikaa vielä jatka :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
GoT:n kanssa tein niin, että kertasin kaudet 1-7 ennen kasikautta toissa talven aikana. Sen lisäksi The Wire on toinen, jonka olen periaatteessa tuplannut, mutta siinäkin osa kausista oli ekalla kerralla jäänyt niin repaleisiksi, että en käytännössä muistanut niistä mitään.

Minisarjoista BoB on tullut katsottua omalla ajalla muutaman kerran ja sitten koulun valinnaiskurssilaisten kanssa puolenkymmentä kertaa läpi. Ja joka kerta se saksalaiskenraalin puhe sekä lopun "I fought with heroes" -kohta on sananut palan kurkkuun.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Jos ei kykene nauttimaan erittäin laadukkaasti kirjoitetusta draamasta jos se etenee "liian hitaasti" niin heille on aina olemassa tiktok-videot. Keskity 5 sekuntia ja sitten voi taas mennä tarkistamaan olisko instagramissa jotain uutta.

"Hitaasti etenevät" mutta rautaisella osaamisella tehdyt sarjat jotka käsittelevät joko ihmismieltä(sopranos) tai yhteiskuntaa(wire)ovat niitä joita kelpaa katsoa kun tietää että osaamista on enemmän kuin sitä pelkkää hollywoodia.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olipa mukava yllätys äsken huomata että The Office USA oli tullut tänne meidänkin Netflixiin. Ei tarvitse enää kikkailla VPN:nnän kanssa. Suosittelen tätä kyllä kaikille jotka tykkää vähänkään jenkkikomediasta. Eka kausi ei ole mitenkään ihmeellinen mutta jos sen läpi jaksaa "taistella" niin laatu nousee heitä toisesta kaudesta alkaen.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
What we become (Sorgenfri)

Tanskalainen kelpo zombieleffa viihdytti ainakin meikäläistä, joka arvostaa enemmän Romeron hitaita zombeja kuin nykypäivän leffojen raivotautizombeita
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos ei kykene nauttimaan erittäin laadukkaasti kirjoitetusta draamasta jos se etenee "liian hitaasti" niin heille on aina olemassa tiktok-videot. Keskity 5 sekuntia ja sitten voi taas mennä tarkistamaan olisko instagramissa jotain uutta.

"Hitaasti etenevät" mutta rautaisella osaamisella tehdyt sarjat jotka käsittelevät joko ihmismieltä(sopranos) tai yhteiskuntaa(wire)ovat niitä joita kelpaa katsoa kun tietää että osaamista on enemmän kuin sitä pelkkää hollywoodia.
En tiedä liittyykö edes tuohon minun postaukseen, mutta tässä vuodatuksessa on kyllä pointti missattu. Katson kyllä useampikausisiakin sarjoja, ja härre gud osaan jopa nauttia niistä. En vaan jaksa aloittaa suoratoistoista mitään 5+ kauden kokonaisuuksia alusta alkaen. Uusia hyviä alkaa kuitenkin jatkuvasti, ja vanhemmista etsin sitten noita minisarjoja, jos aikaa jää.
 

teppana

Jäsen
Olipa mukava yllätys äsken huomata että The Office USA oli tullut tänne meidänkin Netflixiin. Ei tarvitse enää kikkailla VPN:nnän kanssa. Suosittelen tätä kyllä kaikille jotka tykkää vähänkään jenkkikomediasta. Eka kausi ei ole mitenkään ihmeellinen mutta jos sen läpi jaksaa "taistella" niin laatu nousee heitä toisesta kaudesta alkaen.

Suurena Gervais fanina komppaan tätä. Aivan huikea sarja. Hömppäähän tuo paljolti on, mutta onnistuivat mahtavasti lisäämään siihen inhimillisen aspektin jolloin hahmoihin on helppo samaistua. Carell on kyllä aivan helvetin loistava ja on vääryys että hän ei Emmyä voittanut. Huhu kiertää että tämä on yksi syy miksi Carell sarjasta lähti.

John Krasinski ansaitsee myös maininnan. Elämäänsä kyllästynyt ainainen alisuorittaja. Hienoa myös se, että Krasinskin hahmo joutuu jossain vaiheessa tarkastelemaan omaa toimintaansa. Hän on ajautunut ujosta koulupojasta mieheksi joka kiusaa työkaveriaan. Onneksi Jim onnistuu tarkastelemaan käytöstään ja näkemään omat virheensä.

Suosittelen sarjaa vahvasti, mutta se kannattaa katsoa kokonaisuudessaan.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Olen katsomassa (Viaplaylta) Mr. Robotia toista kertaa, nyt puolison kanssa. En yleensä katso mitään useampia kertoja, mutta tässä on valtavasti kohtauksia, jotka saavat ihan eri merkityksen kun tietää koko tarinan. Ja toki katsomiskokemusta avittaa se, että kyseessä on 2010-luvun paras sarja.

Kiitoksia myyntipuheesta. Tässä onkin etsitty jo seuraavaa katsottavaa Breaking Badin jälkeen. Tuo Mr. Robot on ollut tutkalla aikoinaan, mutten koskaan ole saanut aikaiseksi katsoa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En tiedä liittyykö edes tuohon minun postaukseen, mutta tässä vuodatuksessa on kyllä pointti missattu. Katson kyllä useampikausisiakin sarjoja, ja härre gud osaan jopa nauttia niistä. En vaan jaksa aloittaa suoratoistoista mitään 5+ kauden kokonaisuuksia alusta alkaen. Uusia hyviä alkaa kuitenkin jatkuvasti, ja vanhemmista etsin sitten noita minisarjoja, jos aikaa jää.

Ei ollut kenellekkään henkilökohtaisesti vaan ihan yleisellä tasolla annoik tiktok-vaihtoehdon jos laatudraama etenee liian hitaasti.
 

rpeez

Jäsen
Ei ollut kenellekkään henkilökohtaisesti vaan ihan yleisellä tasolla annoik tiktok-vaihtoehdon jos laatudraama etenee liian hitaasti.

Haluaisin kuulla mitä mieltä olet/olette Rectify:stä?
Siinä voi testailla omaa kestävyyttään oikeasti hidastempoiseen laatudraamaan.

Itse kahlasin Rectifyn sisulla läpi kun olin niin utelias näkemään miten lopulta käy. Mutta oli se minulle liikaa, ehdottomasti.

Todettakoon että tykkäsin BB:stä todella paljon, enkä koskaan ajatellut että se olisi ollut hidas, hyvin se piti otteessaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluaisin kuulla mitä mieltä olet/olette Rectify:stä?
Tykkäsin hirveästi, se hidas kerronta sopii siihen täydellisesti. Toisaalta en jaksa älyttömiä kaahausta ilman järkeä tyyppisiä sarjoja kuten 24 tai Pako ollenkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joskus on ihan hauska selailla tiktokia paremman tekemisen puutteessa, toisinaan keskittyä hitaasti etenevään draamaan tai lukea jopa kirjaa. Ja siihen välillekin jää niitä nopeatempoisia mutta jatkuvajuonisia sarjoja, joissa saattaapi olla ripaus järkeä silti mukana. Jännästi sitä saattaa tykätä monenlaisista tuotoksista.

PS Breaking Bad on katsomatta, samoin Sopranos. Ja Deadwood.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En vaan jaksa aloittaa suoratoistoista mitään 5+ kauden kokonaisuuksia alusta alkaen. Uusia hyviä alkaa kuitenkin jatkuvasti, ja vanhemmista etsin sitten noita minisarjoja, jos aikaa jää.
Kuin omasta kynästä.
Suorastaan rakastan hyvää rikosdraamaa ja nähty vähintään puolet kaikista merkittävistä rikosdraamoista viimeiseltä ainakin 35 vuodelta.
Yksi iso missattu The Wire, ja en millään saa aloitettua, pari jaksoa katsottu.
Koko ajan tulee uutta, currenttia eikä mitään tiktokkia, suoratoisto täynnä uskomattoman hyvää laatudraamaa, varsinkin HBO.
Ei millään ehdi aloittaa megasarjaa kun aikaa on se 1-2 tuntia illassa.
Nyt meneillään Stand, Your Honor, Mindhunter ja Cobra Kai. :)

Laatudraaman mitta saisi nykyään olla 6-8 jaksoa ja pitkän harkinnan /1-2 vuoden jälkeen ehkä toinen kausi.

Megasarjoille ei ole perusteita mun mielestä. Täälläkin hehkuttamani Peaky Blinders oli loistava tunnelmaltaan, näin jälkikäteen kun miettii niin pari tiivistä kautta, se ykkönen ja kakkonen olisi riittänyt. Loput toistaa itseään ja tokan jälkeen on nähty mitä Peakyt on miehiään. Iso plussa että jaksoja ei sentäs ollut toista kymmentä per kausi. Pitäisi osata lopettaa, eikä tekohengittää uutta tarinaa vanhan meriiteillä.

Joku Queens Gambit pilattaisiin toisella kaudella, se käyköön esimerkkinä, tuo on hyvä mitta ja sitten tekijät toisen aiheen kimppuun.
 
Viimeksi muokattu:

Aapee79

Jäsen
Breaking Bad on aivan loistava sarja, ensimmäisellä katselukerralla. Olen yrittänyt kaksi kertaa uudelleen katselua, mutta ei vaan enää lähde. Toisella yrityksellä pääsin toisen kauden loppuun, osittain pikakelauksella.

Itselläkin oli vähän ongelmia sarjan kanssa. Tosin niin, että vasta kolmannella kerralla lähti sarja käyntiin ja nousee TOP-3 sarjoihin ever. Ensimmäiset kaksi yritystä kesti aina noin pari-kolme jaksoa ja tauolle. Onneksi olin sinnikäs.

Jossain oli keskustelu, mitä sarjoja olet katsonut uudestaan, niin tässä omat:

X-Files - Kaikki päälle 200 jaksoa putkeen, en muista paljon meni aikaa. Nukuin, töissä jne. toki välissä.

24 - Samat kuin X-Filesin kanssa.

Bob - Varmasti ainakin viidesti läpi. Ihan loistava sarja.

Frendit - Samat kuin BoBin kanssa.

Sitten muutamia scifi-sarjoja olen ajantapoksi katsonut uudestaan, mutta ylempänä on nuo "sairaat" suoritukset.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Moderni perhe, kausi 11

Aloitin katsomaan nyt viimeistä kautta. Ei jaksa odottaa, että katsottaisiin tämä vaimon kanssa yhdessä, kun on kesken muita sarjoja, joita katsomme yhdessä.

Jossain oli keskustelu, mitä sarjoja olet katsonut uudestaan, niin tässä omat:

Tuo Moderni perhe tulee varmasti katsottua uudestaan. Hyvä ja kevyt komediasarja on aina tarpeen katseltavana. Frendit on katsottu jo (riittävän?) moneen kertaan ja tuoreempana How I met your motherkin kahdesti. Rillit huurussa on vielä myös kesken, mutta se vois päästä myös uusintakatseluun.

Simpsoneiden ekat 10-15 kautta on katsottu aika moneen kertaan, mutta ei tuo sen sarjan nykytuotanto hirveästi innosta.

Ei-komediasarjoista en ole muita kuin Lostin katsonut useampaan kertaan kokonaan. Ensimmäiset 3-4 kautta varmaan 4-5 kertaa ja koko sarjan kahdesti. Varmaan joskus vielä. Oli se vaan jotenkin niin hyvä, vaikka paketti hajosikin lopulta aika pahasti.

X-Files ja House on sellaisia, jota on sieltä täältä katsonut paljonkin moneen kertaan, mutta en järjestelmällisesti koko sarjaa.

CSI Las Vegas ja Criminal Minds on sellaisia, mitä voisi ottaa joskus uudestaan katseluun, vähintään tuolleen sieltä täältä katseltuna.
 

Aapee79

Jäsen
@vastaantulija Aah, Lostin unohdin. Se on kolmesti katsottu ja aina se viimeinen siisoni rupeaa vituttamaan.

Rillit huurussa on katsottu kertaalleen ja juuri nyt on menossa how i met ur mother. S5 lähtee juuri tulille.


Leffoista TSH ja Matrix trilogiat on katsottu lähemmäs 10 kertaa. Ja Sotamies Ryanin alku- ja loppukohtaus on rullattu lukemattomia kertoja uusiksi. Vähän aikaa sitten sain IMDB:n scifi-osaston kahlattua läpi ja sieltä bongaili ne kiinnostavat leffat, mitä ei ole kuin 1-3 kertaa katsonut ja nekin on nyt tiirailtu läpi.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Mitäs hyviä minisarjoja Netflixissä on? Queens Gambit oli hyvä, samoin Mindhunter ja vaikkapa esim Bodyguard aivan loistava. Jälkimmäisen tyyppiset trillerit/jännärit kiinnostaisi.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Mitäs hyviä minisarjoja Netflixissä on? Queens Gambit oli hyvä, samoin Mindhunter ja vaikkapa esim Bodyguard aivan loistava. Jälkimmäisen tyyppiset trillerit/jännärit kiinnostaisi.
Jos "The Spy" ei ole tuttu niin siitä sitten - Sacha Baron Cohen esittää (ja hyvin esittääkin, mieshän osaa yllättäen myös draamaa) Mossadin agenttia soluttautumassa Syyriaan 60-luvulla, perustuu tositapahtumiin.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Jos "The Spy" ei ole tuttu niin siitä sitten - Sacha Baron Cohen esittää (ja hyvin esittääkin, mieshän osaa yllättäen myös draamaa) Mossadin agenttia soluttautumassa Syyriaan 60-luvulla, perustuu tositapahtumiin.
Ei ollut tuttu, mutta voisin seuraavana katsoa tämän. Kiitos vinkistä!
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ollut kenellekkään henkilökohtaisesti vaan ihan yleisellä tasolla annoik tiktok-vaihtoehdon jos laatudraama etenee liian hitaasti.

Itse olen enempi elokuva- ja minisarjamiehiä, kuin pitkien jatkuvajuonisten sarjojen kuluttaja. En usko, että kyse on keskittymiskyvyn puutteesta, vaan koen draaman laadukkaampana kun siinä on selkeä tarina (draaman kaari), joka on mietitty valmiiksi jo ennen kuin ruvetaan kertomaan. Ja kerrottaessa ei erehdytä sivupoluille ainakaan liian pitkäksi aikaa.

Esimerkiksi sarjasta, jonka katsomiseen pinnani ei riittänyt voisi mainita Lostin. En mä halunnut pelkästään hengailla siellä saarella aistimassa tämän porukan tunnelmaa, vaan halusin selvitystä tähän kutkuttavaan mysteeriin miten sinne on päädytty ja mitä on tapahtunut. Ja kun suunnilleen kolmen jakson jälkeen oli selvää, että käsikirjoittajat eivät sitä halua paljastaa vielä pitkiin aikoihin, niin jätin sarjan katsomisen siihen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse olen enempi elokuva- ja minisarjamiehiä, kuin pitkien jatkuvajuonisten sarjojen kuluttaja. En usko, että kyse on keskittymiskyvyn puutteesta, vaan koen draaman laadukkaampana kun siinä on selkeä tarina (draaman kaari), joka on mietitty valmiiksi jo ennen kuin ruvetaan kertomaan. Ja kerrottaessa ei erehdytä sivupoluille ainakaan liian pitkäksi aikaa.

Esimerkiksi sarjasta, jonka katsomiseen pinnani ei riittänyt voisi mainita Lostin. En mä halunnut pelkästään hengailla siellä saarella aistimassa tämän porukan tunnelmaa, vaan halusin selvitystä tähän kutkuttavaan mysteeriin miten sinne on päädytty ja mitä on tapahtunut. Ja kun suunnilleen kolmen jakson jälkeen oli selvää, että käsikirjoittajat eivät sitä halua paljastaa vielä pitkiin aikoihin, niin jätin sarjan katsomisen siihen.
Nimenomaan tällaisen mysteerisarjan kohdalla tuo määrittelemätön kesto on ihan aito ongelma, eikä tosiaan mitään tekemistä enää sen kanssa, ettei pystyisi hidasta juonta seuraamaan tai nauttimaan siitä Mä innostuin myös sarjasta heti kun suutä kuulin, mutta samalla tavalla innostus lopahti, kun selvisi että pari kautta purkissa ja jatkosta sovittu jo myös. Tällaiset ikuisuusmysteerit kaatuu aina omaan mahdottomuuteensa, ja olen ymmärtänyt näin käyneen Lostillekin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös