Narsistinen persoonallisuushäiriö (NPH / NPD)

  • 13 042
  • 25

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Tämän syksyn kuuma mielenterveysaihe taitaa olla narsistinen persoonallisuushäiriö. Vähän joka toinen b-luokan julkkis julisti iltalehtien lööpeissä jokin aika sitten kärsineensä masennuksesta, ja muutamaa vuotta aiemmin kokeneensa burn outin, mutta narsistista persoonallisuushäiriötä potevia julkimoita tuskin ilmoittautuu sankoin joukoin.

Mistä tässä sairaudessa oikein on kyse? Lainaan hitusen alan gurua, Sam Vaiknia: "Toisin kuin yleisesti luullaan, narsisti ei rakasta itseään, vaan sitä heijastusta itsestään jonka hän näkee muissa ihmisissä. Itse asiassa hän on tämä heijastus. Muut ihmiset ovat hänelle peilejä joista hän toteaa olevansa olemassa. Mutta peilin pitää näyttää sopiva kuva - tai edes jotakin. Siksi narsisti ottaa muut ihmiset vahvaan pihtiotteeseen. Narsisti hakeutuu (usein alitajuisesti) läheisriippuvien ihmisten luokse ja lopulta kykenee muuttamaan heidän elämänsä helvetiksi tavalla joka jättää ikuiset jäljet."

NPH:stä kärsivä ihminen imee läheisensä kuiviin, ja kun ei enää saa heiltä mitä tarvitsee, heittää "rakastamansa" ihmiset nurkkaan ja siirtyy seuraviin uhreihin. Jos tiedät ihmisen jonka parisuhteet eivät kestä muutamaa kuukautta kauemmin, ja jonka kaveripiirikin vaihtuu hiukan hitaammalla tahdilla, saattaa kyseessä olla NPH. NPH-ihmiset ovat myös älykkäitä, loistavia manipuloimaan, hyviä puhumaan ja erinomaisia valehtelemaan.

Syy kiinnostukseeni aihetta kohtaan, on eräs henkilö, johon tutustuin pari vuotta sitten. Aluksi hän tuntui minusta täydelliseltä ihmiseltä, suorastaan kadonneelta puoliskoltani. Ihmettelin kuinka saatoimme olla niin samankaltaisia, ja tunsin olevani taivaassa joka hetken jonka vietin hänen kanssaan. Erittelemättä sen kummemmin tapahtuneita voin laulua mukaillen todeta "Sen tytön kanssa lensin taivaisiin, kauneimpiin uniin" kunnes hän lopulta "mukanaan veti mut helvettiin".

Reilun vuoden olen pohtinut hommaa joka kantilta, kysynyt öisin itseltäni lukuisia kertoja "Miksi näin?", saamatta kuitenkaan vastauksia. Sitten löysin sam Vakninin sivut Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Sivuilla (http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Vaknin.html) on todella paljon infoa aiheesta. Mitä enemmän luin, sitä karmaisevammin osuivat tuntomerkit tähän tuntemaami henkilöön. Etenkin luku "Miten väärinkäyttäjä kieltää totuuden" nostatti suorastaan karvat pystyyn, esimerkiksi otetut selitykset olivat kuin suoraan tämän henkilön sähköpostiviesteistä.

Joka sivulta tuntui löytyvän enemmän ja enemmän kohteeseensa osuvia määritelmiä, mutta todellisen shokin sai aikaan sivu "Narsistin sureminen". Sivulla käsitellään ihmisen tunteita, joka on jättänyt taakseen ihmissuhteen NPH:stä kärsivän ihmisen kanssa. Tuntui kuin sivun tekijä olisi murtautunut pääni sisään, ja laittanut ajatukseni paperille. Yritin pitkään selittää itselleni että tämä henkilö on juuri sellainen ihanuus kun aluksi luulin, ja että olin jotenkin onnistunut itse mokaamaan vain kaiken. Yritin miettiä mitä minun olisi pitänyt tehdä toisin että kaikki olisi voinut jatkua onnellisena ainaisesti. Kaikki positiiviset ja toiveikkaat ajatukset ovat kuitenkin viimeistään nyt lentäneet romukoppaan, olin pelkkä käyttöesine, enkä merkinnyt oikeasti sen enempää kuin karkkipussi, josta saa hetken ilon.

Mitä tällaisen ihmisen kanssa sitten voi tehdä? Ainoa vaihtoehto tuntuu olevan pistää välit täysin poikki. Mitään parannuskeinoakaan ei ilmeisesti tunneta. NPH-ihmiset ovat niin taitavia puhumaan ja manipuloimaan, että onnistuvat hämäämään ammattipsykologejakin.

Miksi avaudun tästä aiheesta täällä? Toivon että joku samanlaisen ihmisen kanssa tekemisissä oleva voisi ottaa opikseen ennenkuin hänelle käy huonosti. Vaikeaa se tosin on. Ääriesimerkkinä tämä tuntemani ihminen sanoi itse minulle päin naamaa viihtyväni kaveripiirissäni vain sen takia että siihen kuuluvia miehiä "on niin helppo käyttää hyväksi", ja hieman tätä ennen oli pyytänyt minua kehumaan ihanaa luonnettaan ja ulkonäköään. Miten reagoin kun minulle sanotaan suoraan että "käytän vain sinua hyväkseni, et oikeasti merkitse minulle mitään"?. Melkein vihastun päiväksi, ja kun seuraavana päivänä saan jonkun uskomattoman paskaselityksen aiheesta, olen taas polvillani palvomassa tätä ihmistä.

Kuulisin mielelläni jos teillä muilla on kokemuksia aiheesta, käyn keskustelua mieluusti vaikka yksityisviestein.

op777
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aihe on mielenkiintoinen ja aina ajankohtainen, sillä jonkin asteisesta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on varmasti jokaisen tuttavapiirissä.

Terveellä itsetunnolla ja riittävillä suojamekanismeillä varustetut yksilöt selviävät suuhteesta persoonallisuushäiriöiseen vähintäänkin kohtalaisesti, mutta juuri läheisriippuvaiset tai muuten hetkellisestikin suojautumiskyvyttömät saattavat saada pysyvät arvet. Ikävintä on tietysti, jos narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivällä yksilöllä on lapsia. Tällä tavalla poikkeuksellisen tarvitsevan vanhemman kanssa varttuvasta lapsesta ei yleensä tule kovin tasapainoista eivätkä myöhemmät korjaavat kokemukset tai terapiakaan yleensä paranna varhaisessa vuorovaikutuksessa syntyneitä traumoja.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Tyhjennä välillä sitä omaa postilaatikkoasi op777... jos todella haluat kokemuksia muilta ja ajatustenvaihtoa asiasta!
Meni bittiavaruuteen lähettämäni "proosa"...
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Viestin lähetti LaTe_Show

Tämä narsistinen luonnehäiriökeskustelu on saanut todella paljon palstatilaa tänä kesänä ja syksynä. Osin jopa kohtuuttomasti - varsinkin, kun monesti menee termit sekaisin. Henkilöitä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö arvioidaan olevan noin 1 % väestöstä ja 2-16 % potilasaineistosta.

Jep, terminä tuo NPH on aika voimakas, ja varsinaisesti siitä kärsiviä on harvassa. En ole ammattilainen enkä voi siten tehdä varmaa diagnoosia, mutta päädyin käyttämään tuota termiä koska niin järkyttävän moni asia tuolla Vaikninin sivuilla osui järisyttävällä tarkkuudella. En myöskään ollut yksin havaintojeni kanssa, vaan muutkin henkilön tuntevat ovat päätyneet samankaltaisiin ajatuksiin.

Viestin lähetti LaTe_Show

Valitettavasti, sinun on mahdotonta tehdä yhtään mitään - alkusysäyksen kun pitäisi lähteä siitä toisesta. Tämä narsistinen luonnehäiriöstä kärsivä kun ei näe itsessään mitään vikaa - päinvastoin muissahan se vika on.

En halua neuvoa sinua mitä sinun pitäisi tehdä. Sen verran sanon, että itse "taistelin tätä sairautta vastaan" lähes 5-vuotta ilman tulosta, ja kaikkeni yritin tehdä asian parantamiseksi...


Ei ole enää tarkoituskaan tehdä mitään. Hän voi elää omaa elämäänsä ja jatkaa toisen ihmisten terrorisointia. Valitettavasti en pysty sitä estämään. Eräs kaverini joutui myöhemmin tämän saman henkilön pyöritykseen, ja yritettyäni vienosti varoittaa ikävästä lopputuloksesta loukkaantui hän verisesti. Toisaalta ymmärrän hyvin, en minäkään suostunut uskomaan pahaa sanaa tästä ihmisestä kun olin hänen lumoissaan.


op777
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Vielä pieni lisäys, lueskelin noita LaTe_Show:n linkkejä.

Osoitteesta http://koti.welho.com/lhorsma/pienia/hulluus.html :
"Narsisitisen henkilön ihmissuhteet vaihtuvat tiuhaan. Hänelle on tärkeää, että hän itse hylkää toisen ihmisen eikä toinen häntä."

Tämä minun NPH:ni totesi kerran minulle silloisesta (yllättäen lyhytaikaiseksi jääneestä) seurustelukumppanistaan:"Ennemmin haluan jättää sen kun odottaa niin kauan että se jättää mut."

Mitä enemmän luen asiasta, sitä enemmän kylmiä väreitä selkääni pitkin vilistää.

op777
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Viestin lähetti Holocaust
Tyhjennä välillä sitä omaa postilaatikkoasi op777... jos todella haluat kokemuksia muilta ja ajatustenvaihtoa asiasta!
Meni bittiavaruuteen lähettämäni "proosa"...

Pahoitteluni tästä, postilaatikkoa siivottu nyt.

op777
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
NPH:stä kärsivä ihminen imee läheisensä kuiviin, ja kun ei enää saa heiltä mitä tarvitsee, heittää "rakastamansa" ihmiset nurkkaan ja siirtyy seuraviin uhreihin. NPH-ihmiset ovat myös älykkäitä, loistavia manipuloimaan, hyviä puhumaan ja erinomaisia valehtelemaan.

Narsismia kauhistellaan ja päivitellään tosiaan nykyään monessa paikassa, vaikka tosiasiassa kauhistelijat itsekin vähintäänkin katsovat ylöspäin narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä. NPH tai muuten vahvasti narsistisia piirteitä omaavat ihmiset ovat pinnalla nyky-yhteiskunnassamme. Riistokapitalisti ikäänkuin tukee juuri näitä narsistisia ominaisuuksia, palkitsee niiden harjoittamisesta ja tietenkin kannustaa ihmisiä kehittämään kyseisiä ominaisuuksia. Kaveri ei ole auttamista varten vaan riiston kohde oman pääomaan kasvattamiseksi.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Oma isäni on narsisti ja vielä pahinta sorttia. Tällä hetkellä alkaa näyttää vähän paremmalta, sillä hänen touhujaan ovat alkaneet tutkia myös muut kuin työpaikan väki eli miehet sinisissä.

Lapsuus ja teini-ikä menivät oikeastaan pilalle sen takia, että tällainen epeli koitti kaikin tuhota sekä kaverisuhteeni, maineeni että vielä itsetuntoni. Mitä olen äidiltä kuullut, niin tämä touhu on jatkunut jo aivan 1970-luvulta lähtien. Muissa on aina ollut vika, erityisesti äidissäni. Niinpä isukki, joka tykkää kovasti jutella olla yhteyksissä mitä vaikutusvaltaisimpiin tyyppeihin, on lähetellyt tuhansia kirjeitä eri instansseihin, joissa hän on mustamaalannut koko perheen.

Faijani ei ole millään standardeilla mitattuna komea eikä älykäs, mutta aivan saatanan kiero, hullu sekä niin kova valehtelemaan, että on uskotellut kaikille olevansa terve. Hän on tietojeni mukaan aiheuttanut Espoon kaupungille satojen tuhansien eurojen suuruiset laskut, mutta siellä hän vaan porhaltaa eteenpäin ja muut saavat maksaa.

Pahinta, mitä isä voi lapselleen tehdä, seksuaalisen hyväksikäytön lisäksi (systerin kanssa saatiin kokea tämäkin) on yrittää katkaista lastensa välit kokonaan heidän äitiinsä. Isäni on tehnyt näin koko ajan. Äiti on kuulemma seko, juoppo, narkkari, vastuuntunnoton, yms., yms., yms. Kolmevuotiaasta lähtien olen kuullut tällaista tekstiä, joten tiedän kyllä tasan tarkkaan, miten narsisti toimii.

Tällaiset kusipäät pitäisi lähettää eliniäkseen suljetulle osastolle ja pumpata ne niin täyteen lääkkeitä, että paskantavat vuoteeseensa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Linkkasin tuonne TV-ketjuun sunnuntaina, mutta laitetaan tännekin, sillä ohjelma käsittelee narsisteja. "Narsistisesti häiriintyneen ihmisen tarkoituksena on ensi sijassa tuhota vastapuolensa: fyysisesti, taloudellisesti tai henkisesti." Haastateltavana asianajaja Markku Salo.
Ohjelma tulee uusintana tänään klo 18 TV 2 ja sen voi katsoa myös Areenalta.
Seitsemäs taivas: Minun vai sinun lapset? | YLE TV2 | yle.fi
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Faijani ei ole millään standardeilla mitattuna komea eikä älykäs, mutta aivan saatanan kiero, hullu sekä niin kova valehtelemaan, että on uskotellut kaikille olevansa terve. Hän on tietojeni mukaan aiheuttanut Espoon kaupungille satojen tuhansien eurojen suuruiset laskut, mutta siellä hän vaan porhaltaa eteenpäin ja muut saavat maksaa...

Appiukoni kärsii samasta oireyhtymästä ja se räjähti käsiin 2003, jolloin hoidimme hänet pakkolähetteellä hoitoon. Oli suljetulla kolme kuukautta ja anoppi yritti vielä tämän jälkeen yhteiseloa, mutta homma päättyi 2004 jouluna. Eron jälkeen kaikki ihmetteli miksi appiukkoa haukutaan, kun hän on niin fiksu ja mukava mies. Nyt herrasta jo näkyy päälle, että kaikki ei ole kotona, mutta hyvin pitkään tällainen tapaus pystyy pitämään kulissit pystyssä. Järjestelmä ei tunnista tai halua tunnistaa tämän tyyppisiä tapauksia, ne ovat niin rajuja.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Appiukoni kärsii samasta oireyhtymästä ja se räjähti käsiin 2003, jolloin hoidimme hänet pakkolähetteellä hoitoon.

Ainakin itse olen ollut siinä käsityksessä, että narsistiseen persoonallisuushäiriöön ei ole tarjolla toimivaa hoitomuotoa. Oletko siis varma, että appiukkosi kohdalla on ollut juuri tästä eikä esimerkiksi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä tai skitsofreniasta?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainakin itse olen ollut siinä käsityksessä, että narsistiseen persoonallisuushäiriöön ei ole tarjolla toimivaa hoitomuotoa. Oletko siis varma, että appiukkosi kohdalla on ollut juuri tästä eikä esimerkiksi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä tai skitsofreniasta?

Ei appiukko varmaan "puhdas" narsisti ole, mutta hänen sairauteensa kuuluu narsistisia piirteitä. Ehkä skitsofrenia voisi olla se ydin. Tällä hetkellä hän on hyvin harhainen ja kulkee kaupungilla kolmen lukitun kassin kanssa, koska hän epäilee kaikkia ja kaikkea.
 

Morgoth

Jäsen
Ei appiukko varmaan "puhdas" narsisti ole, mutta hänen sairauteensa kuuluu narsistisia piirteitä. Ehkä skitsofrenia voisi olla se ydin. Tällä hetkellä hän on hyvin harhainen ja kulkee kaupungilla kolmen lukitun kassin kanssa, koska hän epäilee kaikkia ja kaikkea.

Tuossa tapauksessa personallisuushäiriö on aika pieni ongelma sktsofreniaan verrattuna? Skitsofreania on aika pitkälle fysiologispohjainen sairaus, kun taas personaallisuushäiriöt pitkälle ympäristöstä johtuvia. Hoito haastavaa, koska ihmisen koko personallisuus on 'häiriintynyt' ja lääkkeiden teho ei ole kovinkaan suuri ja tuollaista potilasta on vaikea saada sitoutumaan pitkäaikaiseen terapiaan. Tunnistaminen ja hoitoon saaminen on vaikeaa vaikka skitsoon verrattuna, jonka maalikkokin helposti tunnistaa ja skitsot enemmin tai myöhemmin päätyvät hoitoon. Lähipiiri tietysti huomaa, mutta vaikea sille narsistille on siltikään mitään tehdä, kun hoitoon ei voi pakottaakaan.

Itselläni ei lähipiirissä ole narsisteja, mutta yksi huomionhakuinen persoonallisuushäiriöinen löytyy (ta ainakin täytää täysin oireet). Hän ei sinällään ole pahansuopa, mutta se huomionmäärä ja tavat joilla hän sitä hankkii ja kerjää itselleen on jotain uskomatonta. Yhdistettynä vielä siihen, että hän luokkaantuu mitä pienemmästäkin asiaoista. Voin kuvitella vain mitä kestämätöntä olisi oikean narsistien kanssa.

Työelämässä voisin kuvitella muutamasta ihmisestä narsistin hyvinkin helposti, mutta nyky-yhteiskunta taitaa suosia narsisteja yms. ainakin jossakin yrityselämän johdossa kuten täällä on sanottukin.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kyseinen kuviteltu esimerkki ei välttämättä kerro henkilön olevan NHP. Kyseinen toiminta saattaa vaan olla tälle hetkelle tyypillistä ja ihmiset alkavat toimimaan sen mukaan.

Nimenomaan näin. Voihan ihmisellä olla kaikenlaisia sairaaloisia piirteitä, vaikka ns. terveen papereilla elämäänsä eläisikin. Ja minun mielestäni puhutaan juurikin ajan hengestä, missä voimakkaitakin narsistisia ominaisuuksia pidetäänkin merkkinä menestyvästä ja kaikinpuolin kannattettavasta toiminnasta. Yhteiskunnassa yhä harvemmin katsotaan kieroon ihmistä joka omaa lähes epärealistisen hyvän itsetunnon ja joka on lähes häikäilemätön opportunisti, vaan hän on päinvastoin ihailtavan "terve ja tavoitteellinen" tyyppi. Ihminen jolla on sitä vastoin järki päässä ja jalat maassa, on tylsä ja luuseri.

Maailma ja asenteet muuttuvat, ihmisetkin muuttuvat, mutta katsotaan nyt kauanko tässä narsistisessa ajan hengessä mennään. Mikään ei ole pysyvää, ja tässä suhteessa parempi niin. En oikein itse diggaa tätä ajan henkeä.

E: Tämä ketju nyt on pyhitetty juurikin narsistisen persoonallisuushäiriön käsittelyyn, joten sikäli offropicia. Mutta samalla narsismia suosiva ajan henki varmasti tekee yhä vaikeammaksi erottaa myös päätään nostavat persoonallisuushäiriöt?
 

Aatos

Jäsen
Kuulisin mielelläni jos teillä muilla on kokemuksia aiheesta, käyn keskustelua mieluusti vaikka yksityisviestein.

op777

Eríttäin tärkeä ja mielenkiintoinen aihe. Ja samalla vaikea.

Omassa perheessäni edesmennyt isäni oli narsisti. Rakas ja tuhoisa ihminen. Ihminen joka kärsi, ja joka sairastutti läheisiään. Ja aihe on mulle siksi raskas, ja oikeastaan vituttaa kirjoittaa siitä. Lisäksi ammattini puolesta aihe kiinnostaa.

Narsismi poikkeuksetta hurmaa aluksi. Nuo ihmiset näyttävät - niinkuin sanotaan - liian hyvältä ollakseen totta. Ja loppujen lopuksi empatiakin jota hän osoittaa sinua kohtaan, on teeskenneltyä.

Alkunsa narsismi saa lapsuudessa. Päälle jää vaihde jossa kuvitellaan maailman pyörivän ympärillä. Ja tuo maailma on äiti.

Psykoanalyysissa tämän kehitysvaiheen äitiä kutsutaan narsistiseksi, funktionaaliseksi tai selfobjektiksi tai täydentäväksi toiseksi. Tälle suhteelle on ominaista se, että lapsi kokee äitinsä itsensä jatkeena, eräänlaisena apuminänä, jonka ensisijaisena tehtävänä on minuuden hyvinvoinnista huolehtiminen.

Loppujen lopuksi ympäristöstä eli hela maailmasta tulee apuminä narsistin pssyken käyttöön. Kaiken ideana on pitää siedettävä kuva itsestä.

Sairasta...

Julkisuuden henkilöt leimataan usein puhekielessä narsisteiksi, mutta siinäkin porukassa niitä on pieni vähemmistö. Esimerkiksi näyttelijöistä kuuluu puhuttavan tällaisina, mutta aika harva sairas narsisti kykenee tekemään näyttämöllä yhteistyötä muiden kanssa.

Se että vaikka Juhani Tamminen leimataan narsistiksi, ei tarkoita että hänelle sellaista diagnoosia kyetään asettamaan. Kunnon narsisti ei juttele julkisuudessa masennuksestaan.

Narsismiin liittyy usein myös muut persoonallisuus häiriöt, ja esim. ahdistuneisuus häiriöt. Tästä voin kirjoittaa lisää jos jotain kiinnostaa.


Usein tähän liittyy alkoholi, huumeet, lääkkeet, seksi, työ, kiihkeä pätemisentarve jne. Periaatteessa mikä tahansa psyykkinen toiminta, joka normaalisti tuo narsistista tyydytystä voi muodostua addiktioksi. Se mikä viime kädessä paljastaa, että tällainen toiminta on suojautumisen palveluksessa eikä oman itsen luovaa ja virkistävää toteuttamista, on sen pakonomaisuus.

Hieman hajanaista, hieman kiire. Toivottavasti joku sai tästä jotain..
 

bus81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kävin lukemassa tuon NPH/NPD -linkin. Olen jo pitkään miettinyt erään keisin "ystävyyttä". En lähde tuomitsemaan ketään taikka kesiä, mutta ajatuksia tämä topicci herättää. Osittain ehkä myös, etten ihannoi ko. keisiä ja niin edelleen... eli loput onkin ko. linkissä kerrottuna.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattanee pitää mielessä sekin, että tänä informaation kulta-aikana moni meistä alkaa helposti diagnosoimaan kanssakulkijoitaan :) Narsistiset piirteet ihmisissä ovat varmaankin lisääntyneet ja monesti kerrotaan psykopaattien pärjäävän työelämässä oikein hyvin, mutta narsistiseen persoonallisuushäiriöön kuuluu muutakin kuin empatian puute ja toisista piittaamattomuus.
 

passenger

Jäsen
Kannattanee pitää mielessä sekin, että tänä informaation kulta-aikana moni meistä alkaa helposti diagnosoimaan kanssakulkijoitaan :) Narsistiset piirteet ihmisissä ovat varmaankin lisääntyneet ja monesti kerrotaan psykopaattien pärjäävän työelämässä oikein hyvin, mutta narsistiseen persoonallisuushäiriöön kuuluu muutakin kuin empatian puute ja toisista piittaamattomuus.

Hyvää asiaa, narsistiset piirteet ovat saattaneet lisääntyä, mutta on myös lisääntynyt tämä "kotidiagnoosien" tekeminenkin. Monia muitakin sairauksia ja häiriöitä nähdään aika helpolla lähipiirissä tai esim. työympäristössä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitenkäs noin yleisesti ottaen jos ajatellaan vaikka ketjun avaajan kaltaista tilannetta, jossa siis käsittääkseni tyttö on saanut pojan ensin pauloihinsa ja sitten hylännyt tämän niin miten tällaisissa tapauksissa yleisesti ottaen tämä oletettavasti narsismiin taipuvainen tyttö suhtautuisi jos hylätty osapuoli ei antaisikaan tämän jatkaa omaa elämäänsä vaan jäisi muistuttelemaan tasaisin väliajoin kokemastaan huonosta kohtelusta? Tällainen hypoteettinen kysymys.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kannattanee pitää mielessä sekin, että tänä informaation kulta-aikana moni meistä alkaa helposti diagnosoimaan kanssakulkijoitaan..

Onneksi psykopath checklist on vain harvojen ihmisten luettavissa, mutta jos aihe kiinnostaa enemmänkin, niin Robert D. Haren kirjoja kannattaa lukea. Tämä samainen herra on tehnyt tuon aikaisemmin mainitsemani checklistin, jonka avulla voidaan diagnosoida psykopaatiksi. Siis koko maailmassa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Robert D. Haren kirjoja kannattaa lukea. Tämä samainen herra on tehnyt tuon aikaisemmin mainitsemani checklistin, jonka avulla voidaan diagnosoida psykopaatiksi.

Mulla osuu pikaisella itsediagnoosilla 12-15 kohtaa tuosta Haren piirreluettelosta. Narsistiksi olen aina epäillyt itseäni, sosiopaatiksi vasta myöhemmällä iällä. Psykiatrini on kuitenkin sitä mieltä, että en ole kumpaakaan. Toisaalta, jos olen tarpeeksi älykäs, niin helppohan mun on huijata psykiatrejakin. En kuitenkaan pidä itseäni älykkäänä, mutta älykkäämpänä kuin melkein kaikki muut, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää, että ihmiset yleisesti ovat tyhmiä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kuinka monta pitää osua :)? Napsahtaa tuolta minullekin jotain.

Jokainenhan sieltä löytää itsensä, mutta mutta.. Vilkaisin tuon wikipedian jutun ja aika erilainen se oikeasti on. Se on kaksiosainen kirja ja niiden avulla se juttu avautuu vähän erilailla. Sitäpaitsi, kun on oikeasti tavannut psykopaatin, niin ne omatkin ongelmat ja luonteenpiirteet ei häiritse enään yhtään...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös