Naisten maajoukkue

  • 230 226
  • 898

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
olen kommentoinut vain Rädyn vapaamielistä suhtautumista joukkuetovereidensa yksityisyyteen.

Hmm... olet siis varma, että Räty ei ole jutellut joukkuekavereilleen ja maininnut, että laittaa kirjaan sattumuksia joukkueesta, mutta nimettömänä jatiedät siis ilmeisesti, ettei joukkuekaverit ole tätä siunanneet, vaan Räty on sooloillut itsekkäästi.

Jokaisella on oikeus asenteisiinsa, ei siinä mitään. Vajavaisin tai olemattomin tiedoin mätkiminen on taas minun mielestäni asia, jolla on pakko minun ymmärryksellä olla joku taustaselittäjä. Henkilökohtainen antipatia pelaajaa kohtaan, tai yleinen asenne lajia, tässä tapauksessa naisten kiekkoa kohtaan, joku muu, mikä?

Kautta aikain niin lätkän pelaajat, kuin muunkin lajin kuuluisuudet on nimettömiä sattumuksia, joskus roisejakin, uransa varrelta muistelmissaan kirjoitelleet, kohuja on syntynyt vain, jos nimillä on paneteltu. Joko Räty on poikkeustapaus jostain syystä, tai vaikutin on joku muu. Kovin vakuuttavalta en saa selitystäsi millään tuntumaan.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Hmm... olet siis varma, että Räty ei ole jutellut joukkuekavereilleen ja maininnut, että laittaa kirjaan sattumuksia joukkueesta, mutta nimettömänä jatiedät siis ilmeisesti, ettei joukkuekaverit ole tätä siunanneet, vaan Räty on sooloillut itsekkäästi.
Sinäkö sitten oikeasti pidät todennäköisenä että Räty on ollut kaikkiin joukkuekavereihin yhteydessä asiasta kirjaa tehdessä? Minä en pidä.

Entisen pelaajan IS-juttu kertoo sen miten itsekin olen tämän Räty-Mustonen-kirje -keissin nähnyt.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä keskustelu avaa lähinnä niitä ongelmia minkä takia nämä samat asiat junnaa paikallaan.

Jotta asiat etenisivät niistä pitäisi kyetä keskustelemaan asiallisesti. Ihminen pyrkii ensisijaisesti puolustautumaan kun heitä kohtaan hyökätään.

Tässäkin tapauksessa tytöttelyt ja incel heitot ovat hyviä ryydittämään omaa agendaa ja saa samanmieliset nyökyttelemään. Itse asia jää vaan paikalleen kun keskitytään vain "eihän se nyt noin mennyt" juttuihin.

Onko tässä kyse henkilökemioista, sukupuolitasa-arvosta vai johtoportaiden ongelmista. En tiedä muutakuin sen että eri leireillä on huono olla.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Sinäkö sitten oikeasti pidät todennäköisenä että Räty on ollut kaikkiin joukkuekavereihin yhteydessä asiasta kirjaa tehdessä?

Ensinnäkin pelireissujen sattumukset ei koske kaikkia joukkuekavereita, ainoatakaan ei nimellä mainita, joten tietenkin joku uskoo, ettei kysytty ole ja toinen taas ajattelee, että on voinut suhtautumista kyselläkin. Tämähän lopulta ei ole edes asian pihvi, onko vai ei. Vaan ihmisen niskaan paskan kaataminen kuvitelmien ja uskomusten perusteella, ei faktojen.

Minä mieluummin pyrin todennetun todellisuuden pohjalta laittamaan näkemykseni, kovin tuomitsevana luonteena en itseäni pidä.

Entisen pelaajan is - juttu kertoo yhden ihmisen näkemyksen ja mielipiteen ja on sellaisena arvokas, vaan ei kollektiivinen näkemys. Lopulta viimein tuo yhden pelaajan näkemys ei edes käsitellyt Rätyä missään muussa roolissa, kuin yhtenä kirjelmän osakkaana 15 muun pelaajan ohella. Räty - Mustonen oli varsinaisesti sivuroolissa tässä haastattelussa, mikä on ihan ymmärrettävääkin.

Ihan tästä minä olen täällä ihmetellen pointannut. Jostain syystä tahallisesti tai tahattomasti koko kirjelmää ja sen merkitystä vähätellään ja pyritään siitä vaikenemaan ja/tai alentamaan niitä jotka siihen ovat osallisia. Sen sijaan esiin tungetaan jotakin suurempaa ja ihmeellisempää kahden egon kuvitellusta kisasta johon jokaisen on helppo hakea puolensa, kun mutua kummempaa kenelläkään ei ole.

Mistään hetkauttavasta välien rikkoutumisesta ei tiedetyn perusteella ole kysymys, mutta kyllä siitä klikkisontalehdet muutaman skuupin saa revittyä ja bensaa liekkeihin helpoille nakeille syydettyä. Näkemyseroihin päättyy monissa tarinoissa yhteistyö, niin urheilussa kun muussakin ryhmäkulttuurissa, se kun on ihan kuuluva osanen luovaan ja tavoitehakuiseen tekemiseen. Aina ei homma suju kuin tanssi, edes tanssissa.

Minulle esiin tullut on paljon syvempi ja merkityksellisempi juttu, kuin kahden persoonan kuvitteellinen kaksintaistelu tai edes 16 pelaajan ja entisen valmentajan ongelmat. Ne on vain jäävuoren huippu, ne isot ja todelliset pyykättävät asiat on siellä tausta kokonaisuudessa, käytänteissä ja rakenteissa ja ne toimivat vahingollisesti naisten kiekkoilun kannalta. Soisin lajiin vihkiytyneiden huutavan pallo punaisena nimenomaan tämän asian puitteilta, ei minkään pintakuohujen, joiden merkitys on katalyytti, ei itse pihvi.

Sitten jos ei kykene irtautumaan tuosta henkilötason pippelin mittuusta puolesta/vastaan valittu tai muu asiassa ei oikeasti kiinnosta, olisiko oikea paikka sille tuolla vapaan puolella? Jääkiekon kanssa sillä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä, kun se on vaan pelkkä kehys, ei objekti, jos tälle levelille mennään.
 

nixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pasin piti Olympiavoiton jälkeen päästä juhlistamaan Linnaan mutta paikka taitaa vaihtua ja ikkunoihin tulee kalterit...

No joo, Linda Leppänen on avautunut aiheesta. Mitään ei ole kuullut tai nähnyt, eli siis on käynyt liiton tarjoaman mediakoulutuksen


Taitaa iso osa totuutta olla että naisia ei saa arvostella, tulee paha mieli vaikka asiasta on sanottu ja annettu palautetta. Hidasta ja huonokuntoista ei saa sanoa siksi kun hänelle tulee paha mieli. Ei ihme että ollaan valovuosi Kanadaa ja jenkkejä perässä. Kilpaurheilussa ei kuulu kaikilla olla mukavaa, kyllä siellä saa myös vaatia.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Voiko olla, että joukkueen jäseniä ei kiinnosta hevon helvettiä mitkään Tinder-paljastukset, kun kenenkään nimeä ei mainittu? Entäpä, jos Räty on etukäteen kysynyt, että onko ok, jos näistä mainitsen, mutta nimiä ei mainita? Jos joku asianosainen on mielensä pahoittanut, niin seuraavalla kerralla ei sitten varmaan kannata lähteä paneskelemaan. Edes nimettömänä. Odotan innolla sitä ensimmäistä naisjoukkueen pelaajaa, joka tulee julkisuuteen paheksumaan omalla nimellään ja naamallaan Rädyn moraalittomia paljastuksia :D.
Otan vain tähän ensimmäiseen kappaleeseen kiinni, kun loppuosasta olen hyvin samaa mieltä pääasiassa. Eli voi olla, että joukkueen jäseniä ei kiinnosta hevon helvettiä kun nimiä ei mainittu, mutta tätähän emme tiedä. Ihan yhtä validi arvaus on se, että näistä jutuista naljailu ja jopa mahdollisesti kiusaaminen on aiheuttanut ko. pelikavereille tai yhdelle näistä syviäkin henkisiä arpia. Itselläni nyt ei ole mitään psykologin koulutusta, mutta jääkiekkojoukkueen pukukopissa paljon aikaa viettäneenä (niin pelaajana kun valmentajana) aina kun puhutaan seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista ne ovat erittäin herkkiä ja veitsenterällä tanssimista kun mietitään missä menee joukkueeseen kuuluva hyväntahtoinen vinoilun ja kiusaamisen raja. Erityisesti siis tällaisessa tilanteessa, jossa se vinoilu kohdistuu näihin seksiseikkailijoihin, eikä niin päin että se yksi Tinder-sankari kehuskelee omilla "tilastoillaan ja saavutuksillaan" kyllästymiseen saakka.

Ainahan voi sanoa, että mitäs läksit, mutta vastakysymyksenä voi esittää, että mitä makuuhuoneen puolella (yhteisymmärryksessä) tapahtuneet asiat ylipäätään kuuluvat kenellekään muulle? Mutta tämähän on täysin spekulointia tällä hetkellä kun ei voida tietää miten nämä vinoilun kohteet ovat suhtautuneet tähän vinoiluun ja millaista tuo itse vinoilu on ollut. Itse pidän kuitenkin erittäin riskialttiina tällaista toimintaa, jossa Tinder-seikkailun ulkopuolinen osapuoli naureskelee näille nimettömien joukkuekavereiden jutuille omassa kirjassaan.

Ja jotta nyt ei lähdetä täysin väärille urille, niin itsestäänselvänä disclaimerina en arvosta tällaisia Tinder- ja muista seksiseikkailuista kerrottuja juttuja keneltäkään, sukupuolesta riippumatta. Ymmärrän vähän enemmän kun on ollut itse osapuolena, mutta en sitten lainkaan jos kyseessä on vielä ulkopuolinen kuulija eikä itse osapuoli.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tässäkin tapauksessa tytöttelyt ja incel heitot ovat hyviä ryydittämään omaa agendaa ja saa samanmieliset nyökyttelemään.

Juu, tunnustan käyttäneeni toista mainitsemisista termeistäsi, mutta en tuossa kontekstissa mihin sen asetat.

Kun luen ihmisten näkemyksiä täällä, pyrin luonnollisesti löytämään syitä ja taustoja joillekin näkemyksille ja agendoille. Kun huomaan että jotkut ampuu tieten tai tietämättään väärään tauluun järjestelmällisesti, luonnollisesti pyrin sille hakemaan selityksiä tunnetuista tausta - asioista jotka tämän tapaiseen ovat vaikuttaneet aiemminkin, tiedetysti.

On varmaan ihan yleinen tietoisuus, että naisten urheiluun eri lajeissa on päsmätty niitä vähätellen ja niille estettä rakentaen rakenteisiin aikojen saatossa perusteella jos toisella, yleensä sillä toisella, joka ei ole totta. Naisten jalkapallo on jo isoin osin saanut lajinsa lasikattoa pirstottua ja edennyt arvostetuksi ja tuetuksi jopa perässä hiihtävässä suomessa, puhumattakaan kv - tasolla. Tiedetysti Jääkiekko ei ole onnistunut vielä establisoitumaan lajiperheen sisään tasa - arvoisena toimijana ja ihan myös on tiedossa mitkä tahot ja millaisin argumentein kehitystä jarruttelevat. Kehitys on silti vääjäämätön, meneekö kivutta vai kuinka vaikeaksi, on ihan toimijoista ja mahdollistajista kiinni.

Tähän siis liittyy käyttämäni termi, katson sillä kiteytetysti kommentoivani tunnettua todellisuutta, en hakemaan tykkäyksiä samanmielisiltä ja jos jollakulla todellisuus ajaa poteroon, ei lopulta ole minun syyni se. Tämäkin asia kuitenkin, kuten niin moni vastaava, on enemmän jakava ja poteroihin tunkeva median ansiosta, jolle moinen on osa ansaintalogiikkaa. Vastakkaisia arvoja masinoimalla syntyy tienesti ja mikä lajille ja lajin sisällä olisi oleellista on sille joukolle merkityksetöntä, niin kauan kun sillä ei tienaa.

Toivottavasti tämä avaa silmiä sille, että jos ajattelee sisältöjä, eikä tuijota termejä, niihin poteroihinsa ei tarvitse kenenkään ahteriaan tunkea, asiat on niin kuin ne on, eikä asioiden toteaminen ole oikeasti vahingollista asioiden selvittämiselle, sen sijaan agendansa hämärtäminen ja todellisten vaikuttimien hämärtäminen sitä on. Täällä ei vissiin puhuta politiikkaa, vaan jääkiekosta.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Ne on vain jäävuoren huippu, ne isot ja todelliset pyykättävät asiat on siellä tausta kokonaisuudessa, käytänteissä ja rakenteissa ja ne toimivat vahingollisesti naisten kiekkoilun kannalta.
Lainaan vain tätä kohtaa, koska muuta tekstiäsi on turha kommentoida. Ollaan niin erimielisiä ja osa viestistäsi ei kosketa itseäni.

Varsinainen jäävuori on pelaajien itsensä luoma ja ylläpitämä kulttuuri. Kuhdalta voisivat aikuiset naiset lainata peiliä jos ei itseltään löydy.
 

Old referee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, tuomarit
Pasin piti Olympiavoiton jälkeen päästä juhlistamaan Linnaan mutta paikka taitaa vaihtua ja ikkunoihin tulee kalterit...

No joo, Linda Leppänen on avautunut aiheesta. Mitään ei ole kuullut tai nähnyt, eli siis on käynyt liiton tarjoaman mediakoulutuksen

Vetelet kyllä aika lailla mutkia suoriksi. Juurihan tuo kertoo saaneensa huippu-urheilulle tyypillistä ankaraa kritiikkiä, jonka tarkoituksena on viedä pelaajia ja joukkuetta eteenpäin. Leppänen kertoo myös jatkuvasta mahdollisuudesta antaa johtoryhmälle palautetta tapahtumien jälkeen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
tekstiäsi on turha kommentoida.

Heh heh! Ja silti kommentoit. Vaan jos se ajoi asiasi niin mikäs siinä sitten.

Ei miesten jääkiekko mahtiaan saanut sillä, että vain pelaajat katsoivat peiliin. Peiliin taisi katsoa koko joukko muitakin. Vaan jos ajattelet, että peilejä on vain rajattu määrä, eikä kaikille millään riitä, tuohonkin päätelmään saattaa pystyä.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Heh heh! Ja silti kommentoit. Vaan jos se ajoi asiasi niin mikäs siinä sitten.

Ei miesten jääkiekko mahtiaan saanut sillä, että vain pelaajat katsoivat peiliin. Peiliin taisi katsoa koko joukko muitakin. Vaan jos ajattelet, että peilejä on vain rajattu määrä, eikä kaikille millään riitä, tuohonkin päätelmään saattaa pystyä.
Hienosti vääristit viestini leikkaamalla sitä lainauksessasi. Agenda tässä näyttää olevan sinulla.

Viestisi loppuosaan, naisjääkiekkoon minä otin kantaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Vetelet kyllä aika lailla mutkia suoriksi. Juurihan tuo kertoo saaneensa huippu-urheilulle tyypillistä ankaraa kritiikkiä, jonka tarkoituksena on viedä pelaajia ja joukkuetta eteenpäin. Leppänen kertoo myös jatkuvasta mahdollisuudesta antaa johtoryhmälle palautetta tapahtumien jälkeen.

Tähän olen myös huomiota kiinnittänyt, asiahan tuli isosti esiin myös Mustosen haastattelussa. Jossain täytyy olla syy, muukin kuin sukupuoli, miksi tämä väylä ei ole toiminut tai sitä ei ole suosittu asioiden selvittelyyn.

Joitakin kuvitelmia ja mahdollisia skenarioita tulee omaan mieleen, mutta ne ovat täysin mutuja, joten niitä ei ole järkeä kirjata, kun siihen pohjaan mitään keskustelua en halua viedä.

Joka tapauksessa jotakin hämärää on siinä, miksi luotu kanava ei ole pelittänyt. Voiko olla jopa, että niin Mustonen, kuin kirjelmöijät on jonkun rakenteellisen valuvian vuoksi tässä sijaiskärsijöinä?

Jotenkin kun asiat on kuitenkin niin, että jokainen mj tasolle asti yltänyt, naisissakin, on kohdannut väkisinkin matkallaan ankaraakin kritiikkiä, niin itseltään kuin valmentajiltaan sinne asti päästäkseen, että pelkästään tuo olisi millään näiden pelaajien kirjelmän sisältö. Siitähän se riemu repeäisi ja naisten kiekon täydellinen arvostuksen romahtaminen, mikäli tämä olisi kirjelmien syy. No, suekkihan nuo vissiin perkaa, joten ikuisesti ei tarvitse arvailla niiden sisältöäkään. Itse toivoisin, että kampaaminen johtaisi muuhun kuin Mustonen/pelaajat keskinäiseen ruotimiseen, vaan sen pohjalta voisi löytyä asioita, millä naisten kiekon ongelmat rakenteissa voitaisiin kuntoon saattaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
naisjääkiekkoon minä otin kantaa.

Tuon sisällön olisit kyllä voinut laittaa ihan lainaamattakin. Asiasi olisi tullut yhtä lailla luetuksi, kun se varsinaisesti ei mitenkään koskenut niitä näkemyksiä ja ajatuksia joita olen kirjannut asian tiimoilta.

Jääköön oftopikki puoleltani tähän, vanha on monesti langennut trolleihin.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vetelet kyllä aika lailla mutkia suoriksi. Juurihan tuo kertoo saaneensa huippu-urheilulle tyypillistä ankaraa kritiikkiä, jonka tarkoituksena on viedä pelaajia ja joukkuetta eteenpäin. Leppänen kertoo myös jatkuvasta mahdollisuudesta antaa johtoryhmälle palautetta tapahtumien jälkeen.
Ankara kritiikki ja epäasiallinen käytös lienevät kai eri asioita mutta Suek tulee tämän selvittämään. Nooran ja Pasin välit on jo tulleet selväksi mutta sitten nämä 15 muuta tapausta, mitä lie koskee

On ihmeteltelty että miksi lopettaneet pelaajat ovat lähteneet tähän ja miksi myös nykyiset pelaajat vasta kun on tiedetty että Pasi lopettaa Leijonissa. Ehkä siellä on vähän pelätty kostoa. Se että Linda kertoo että prosessit on olemassa mutta eihän se paljoa auta jos kukaan ei uskalla niitä käyttää.

Jos Lindalle on sanottu että se on liian hidas, mutta jos sille olisi sanottu että se on liian hidas kun se on liian painava tai se on liian hidas kun sillä on kahden burgeripäivän välissä pitsapäivä ja perjantai on kebabpäivä niin missä se raja sitten menee
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Ei miesten jääkiekko mahtiaan saanut sillä, että vain pelaajat katsoivat peiliin. Peiliin taisi katsoa koko joukko muitakin. Vaan jos ajattelet, että peilejä on vain rajattu määrä, eikä kaikille millään riitä, tuohonkin päätelmään saattaa pystyä.

"Joukko muitakin" tunnetaan paremmin nimellä maksavat katsojat.

Onnea tälle sinun ristiretkellesi, mutta jos pystyt miettimään asioita hieman objektiivisemmin, niin huomaat naiskiekon ongelmien johtuvat pääosin kiinnostuksen puutteesta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
"Joukko muitakin" tunnetaan paremmin nimellä maksavat katsojat.

Onnea tälle sinun ristiretkellesi, mutta jos pystyt miettimään asioita hieman objektiivisemmin, niin huomaat naiskiekon ongelmien johtuvat pääosin kiinnostuksen puutteesta.

En suinkaan tunne olevani ristiretkellä, mutta kiitos, onnea elämässä jokainen kaipaa. Nostat kyllä itsesi tuolla lauseella varsin merkittävään asemaan. Minä taas epäilen, että se ettet ole kiinnostunut naisten jääkiekosta, ei vaikuta mihinkään edes sen hyttysen ilman päästön vertaa. Puhutaan kuitenkin olympia lajista, jolla on kasvava pohja niin harrastuksessa kuin kiinnostuksessakin lopulta, kunhan naisten kiekko yltää naisten jalkapallon perässä arvostuksessaan.

Veikkaan, että monikin laji menestyy ja voi hyvin, vaikka sinua se ei kiinnostaisi vähääkään. Taitaa vain puheena olevassa lajissa olla enemmän niitä kantoja kaskessa, joita on raivattava, jotta edistystä tapahtuu. Sitähän kommenttisi oikeastaan alleviivaa osaltaan.

Ei osunut myöskään oletuksesi, tahallaan tai tahattomasti tuossa "joukko muitakin" kommentissani, sillä ihan tarkoitin lajin rakenteissa työskenteleviä, ei pelaajia tai valmentajia tuolla kiteytyksellä, siellä kun se syltty tehdas piilossa jarruttelee.
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
En suinkaan tunne olevani ristiretkellä, mutta kiitos, onnea elämässä jokainen kaipaa. Nostat kyllä itsesi tuolla lauseella varsin merkittävään asemaan. Minä taas epäilen, että se ettet ole kiinnostunut naisten jääkiekosta, ei vaikuta mihinkään edes sen hyttysen ilman päästön vertaa. Puhutaan kuitenkin olympia lajista, jolla on kasvava pohja niin harrastuksessa kuin kiinnostuksessakin lopulta, kunhan naisten kiekko yltää naisten jalkapallon perässä arvostuksessaan.

Veikkaan, että monikin laji menestyy ja voi hyvin, vaikka sinua se ei kiinnostaisi vähääkään. Taitaa vain puheena olevassa lajissa olla enemmän niitä kantoja kaskessa, joita on raivattava, jotta edistystä tapahtuu. Sitähän kommenttisi oikeastaan alleviivaa osaltaan.

Ei osunut myöskään oletuksesi, tahallaan tai tahattomasti tuossa "joukko muitakin" kommentissani, sillä ihan tarkoitin lajin rakenteissa työskenteleviä, ei pelaajia tai valmentajia tuolla kiteytyksellä, siellä kun se syltty tehdas piilossa jarruttelee.

Kunhan katalat setämiehet saadaan pois vallasta niin paskakin muuttuu kullaksi.

Minun kiinnostuksella ei ole tässä asiassa mitään painoarvoa, ainoastaan lajin yleisellä kiinnostavuudella ja ihmiset ovat kyllä osoittaneet vuosien varrella ettei sitä ole.
 

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - jäällä ja nurmella

Pasi Mustonen pyytää Naisleijonien pelaajia tukemaan häntä SUEK-kohussa – lue vetoomus tästä!



Mustosen viesti pelaajille kuuluu kokonaisuudessaan näin:

”SJL ilmoitti mut SUEKiin kertomatta mulle etukäteen. Mä pyydän nyt teitä pelaajia liittymään Markuksen ja Karrin laatimaan julkilausumaan. Nyt on teidän vuoronne auttaa minua ja johtoryhmää. Yhden ”aikoinaan joukkueessa pelanneen” pari kaveria on SJL:n mukaan tulossa nimillään esiin syyttäen minua teidän epäasiallisesta kohtelusta. Niinpä SJL päätti olla ottamatta kantaa asiaan eli pesi kätensä ja ilmoitti, ettei ole tukenani. Kaveria EI JÄTETÄ. Elämä on valintoja täynnä.

Ymmärrän kyllä, että te pelkäätte häntä, mutta kaikkia teitä ei yksi ihminen voi vahingoittaa.

IS on alkanut jo nuijimaan minua, samalla tietenkin koko johtoryhmää, kaikki siinä vuosina 2014-2022 mukana työskennelleitä, teitä ja eritoten Naisleijonuutta.

Laita tieto Markukselle, jos haluat auttaa. Mukana voi olla myös nimettömänä. Minullekin voi soittaa.”


Aina vaan paranee. Mitä jos molemmat poistuisivat suomalaisesta jääkiekkoilusta.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@JypFabu viestini ei missään nimessä tarkoittanut että kenenkään tarvitsisi olla hiljaa mistään tai mielipidettään muuttaa. Lähinnä jos haluat vastapuolen kuulevan mitä sinulla on asiaa niin setämiehiksi/inceleiksi kutsuminen ei ole välttämättä paras reitti.
Itselle tosiaan on edelleen hieman hämärän peitossa se että mitä haet (olematta eri mieltä).

Mitä sitten tulee tuohon Mustosen vetoomukseen niin aika syylliseltä vaikuttaa.
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Luuleeko Mustonen että tämä on huutoäänestys? Et sä nyt tuollaista määrää ilmoituksia epäasiallisesta käytöksestä voi ohittaa kärräämällä paikalle vastaavan määrän porukkaa, joilta nyhdetään lausunto tyyliin "no mulle se on aina ollut ihan mukava". Ja miksi hän olettaa, että hänellä olisi joku valta päättää SUEKiin menosta, tai että liitto ottaisi tässä hänen puolensa suurta joukkoa pelaajia vastaan?

Mustonen käyttää myöskin hyväkseen samaa median aikaansaamaa harhaa, johon täälläkin on osa kirjoittajista sortunut, eli että tässä olisi kyse vain "kaksintaistelusta" Mustonen vs. Räty. Ei tuollainen määrä pelaajia lähde läpällä tai Nooran painostamana kirjelmöimään jos omasta mielestä kaikki on mennyt ihan hienosti, ei mitenkään.

Media otsikoi Noora Räty sitä, Noora Räty tätä, Noora Räty ja 15 muuta pelaajaa. Miksi? Ei siksi, että tässä olisi kirjelmöinyt Noora ja Nooralle alisteiset kätyrit ja koko keissiä ei ilman häntä olisi, vaan siksi, että jos olisi otsikoitu vain nimettömästi pelaajista, niin ei sitä naiskiekon näkyvyydellä moni klikkaisi. Like it or not, Räty kuuluu siihen pieneen kouralliseen pelaajia koko naiskiekon elinkaaren ajalta, jotka Suomessa herättävät muidenkin kuin hc-porukan kiinnostuksen. Tämä asetelma ei tee Nooran kirjeestä yhtään noita 15 muuta arvokkaampaa, eikä toisaalta noista muista yhtään vähäpätöisempiä.
Kirjoitin, että Mustosen haastattelu oli täynnä narsistille ominaisia piirteitä. Kai sellaisen havainnon saa ääneen sanoa? Minä en ole väittänyt, että Pasi Mustonen on narsisti, enkä sellaista väitä. Mutta hänen antamansa haastattelu oli suoraan kuin narsistin pelikirjasta. Ei tarvitse ihmetellä, miksi niin moni joutuu narsistien tai narsistisen käytöksen uhreiksi, jos noita piirteitä ei tunnista.
Meinasin vastata tähän jo tuoreeltaan, että kieltämättä sama olo tuli itselle, ja on tullut jo useista aiemmistakin Mustosen julkisista esiintymisistä. Uhriutuvat höpinät liittyen Rädyn apurahoihin tulee etsimättä mieleen, mutta aiempiakin oli - niitä tuli itsekin hiukan ohitettua, koska vaikutti siltä, että hankalampien vuosien jälkeen Naisleijoniin tuli Mustosen hypättyä puikkoihin jälleen parempi pöhinä mitä pohjoisamerikkalaisten haastamiseen tulee.

No enpä aluksi saanut aikaiseksi vastata, mutta nyt kun tuota vetoomusta katsoo, niin jotenkin tuli taas mieleen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Itselle tosiaan on edelleen hieman hämärän peitossa se että mitä haet (olematta eri mieltä).

Omaan piikkiin sitten varmaan on otettava ilmaisun köyhyyttä, tuolla aiemmin kyllä ihan vilpittömästi koetin kantaani ja näkemystäni valaista.

Niin kai sen voi vielä rautalangasta yrittää vääntää, että asia mielestäni on riittävän tärkeä ansaitakseen mahdollisimman toteen pohjaavaa keskustelua. Kuten kirjoitin, käytän tuota termiä ilmaisemaan sitä laajempaa kokonaisuutta, joka ei siis koske yksin omaan naisten jääkiekkoa, vaan ilmenee myös siinä, jopa ehkä voimallisemmin kuin joidenkin muiden yhteyksien kohdalla. Pohjalla on näkymä asenteesta, että kun puhutaan esim. naisten jääkiekosta, tällä yhdellä ryhmällä ei ole kykyä havaita, että heille nainen ei kiekossa ole subjekti joka pelaa lätkää, vaan objekti joka pelaa lätkää ja tämä vääristää koko asiasta puhumista aidasta aidan seipäisiin.

Mikään uniikki asia tuo ei ole, eikä ilmene pelkästään jääkiekossa vaan on isompi yhteiskunnallinen tendenssi, ne kuuluisat lasikatot. Kun tiedetään jo empiirisesti millaisella strategialla tätä kehitystä ollaan jarrutettu muilla areenoilla, tiedetään kokolailla tasan miten sitä jarrutetaan debatilla ja sen vääristämisellä tässä lätkässäkin. Jos ei täälläkin olevissa kirjoituksissa havaitse ihan selvää naisvihaa tai lievemmin alentuvaa sukupuolittamista, jota monin eri "perustein" todistellaan todeksi vaikka validia perustelua ei hetken tarkastelulla avautumisesta löydykään. Peruste, että ei saa sanoa, että keisarilla ei ole vaatteita, koska poterot, niin heikossa hapessa on keskustelun pohja, eikä taatusti mitään tulosta. Kunhan kukaan ei pahoita mieltä, kun kirjoittaa siten että puhaltaa karju ernestin sormen pipiä, kun se ei ole sen syy yhtään, että on pipi sormessa jolla toisia ensin tökki.

Tämä on vähän samaa, kun keskustelu rasismista, jossa rasisitin aika menee todistellessa, ettei ole rasisti vaan ihan muuta tässä on pohjalla ja jutut silti paljastaa kuin bensa varkaan taskulampun valossa. Ihan samoin hän toisten rasistiset jutut kuittaa ihan muuna, eikä niissä mitään rasistista olekaan yks kaks. ei näe kun ei katso, vanha kikka.

Näissä se ongelma sitten syntyy, kun sen tyhjän lällätyksen takana olisi oikeitakin asioita joista ajatuksia ja käsityksiä vaihtaa ja ilmituoda kuinka voimallista on tässä naisvihassa, niin kuin rasismissakin rakenteisiin piiloutuvat pesäkkeet, joilla kapuloita rattaisiin ja hiekkaa bensatankkeihin nätisti määriteltynä patriarkaatit voivat sutjakkaasti omaa asiaansa edesauttaakseen, mutta samalla piittaamattomasti yhden suomalaisen kiekkoilun alueen kehitystä jarruttaa/estää ja tietysti sutjakkaasti laittaa se heidän omaksi syykseen, koska sukupuoli, koska kasvatus, koska ketään ei kiinnosta ja mitä lie.

Tätä ritillaa välttääkseni olen asioita yksinkertaistanut ja tietäen, että siihenhän on riski joidenkin takertua, mutta kun oma agenda olisi päästä kiinnostavaa keskustelua jääkiekosta käymään ja syistä niin rakenteissa kun käytännöistäkin joilla tulosta olisi oikeasti mahdollista parantaa ja mitä oikeita ajatuksia asiasta kanssapalstalaisilla olisi, muitakin kuin yhden ja kahden lauseen idiomeja vailla päätä ja häntää.

On täällä onneksi moniakin ansiokkaita kirjoituksia, enkä tarkoita saman mielisiä minun kanssa, jotka ovat asialle ajatusta ja ajatteluaan suoneet pohdittavaksi itse kullekin, että ei täällä onneksi turhan perässä olla kuin osin, vaikka välillä regressoidaan debatti kyseen alaisten taklausten ketjun luokkaan, jossa on tasan yksi vastaus kummallakin osapuolella joten kaikki ovat oikeassa, aina.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@JypFabu olen kanssasi siitä samaa mieltä että täällä esiintyy naisvihaa ja tämä ei missään nimessä ole puolusteltava asia.

Kuitenkin huomaan että eriävät mielipiteet usein niputetaan helpoimman reitin kautta naisvihan alle. Olen kiekkoa isommassa mittakaavassa aiemminkin sanonut että feminismi on vaarallinen asia nykypäivänä ja täysin rinnastettavissa sovinismiin.

Kahden tyttölapsen isänä todellakin kiinnostaa naisten asema yhteiskunnallisella tasolla. Ja urheilussa katson enemmän naisten pesäpalloa kuin miesten, sama tenniksessä. Naisten arvokisoissa katson kiekot ja futikset.
Kuitenkin itselle on melko selvää miksei ne juurikaan enempää kiinnostusta kerää, mikä on sääli.

Osasyy on ehdottomasti lajiliitoissa ja kabineteissa mutta tässäkin näen enemmän ammattitaidottomuutta kuin sukupuolesta johtuvaa epävarmuutta.

Tämä ei ollut puolustuspuheenvuoro vaan lähinnä esimerkki siitä että olen kanssasi jokseenkin samassa leirissä mutta erimieltä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tämä ei ollut puolustuspuheenvuoro vaan lähinnä esimerkki siitä että olen kanssasi jokseenkin samassa leirissä mutta erimieltä.

Juu ja näinhän on hyvä, samanmielisyys ei koskaan aitoa keskustelua rakenna.

On aika tyypillistä ja taas kerran lyhytnäköisin pointein rinnastaa sovinismia ja feminismiä, aika usein näiden rinnastajilta kun kaivaa, saa huomata, että oikeasti ei juuri ymmärrä feminismiä konseptina, vaan niputtaa sen muutaman rekkalesbon peniskateudeksi, eli yksinkertaistaa. Ja ihan niin kuin sovinismissa ääripäät ja kovaäänisin, yleensä vähemmistö ryhmä määrittää sitten mielipiteet ja näkemykset. Nimikinhän feminismi, luo assosiaation, että tämä aate sulkee miehet pois ja on oikeasti sukupuolien pelkkä vastakkain asettelu, mitä se ei tietenkään ole.

Sovinismi on taas kimurantti vaikuttaja kun se helposti osaa piiloutua rakenteisiin ja käytänteihin, osin siksi, että monella meistä se on perittynä ajoilta jolloin yhteiskunta näkemyksineen oli noin rakentunut, eikä osaa tunnistaa mikä siinä mättää sen vuoksi. Itsekin saanut itseni kiinni moisesta ajattelusta juuri siksi, että se niin kotoa opittua.

Minä näen niin, ettei mikään yhteiskunnallinen tai urheilun kiinnostavuus ole stabiili ikiaikainen entiteetti. Vaan aika muovaa ja muokkaa niin asenteita, kuin kiinnostuksen kohteitakin ja siinä valossa minä näen tulevaisuudessa naisten ja tyttöjen kiekon ihan vaan itselle rakkaana lätkänä ja uskon vakaasti, että oikeilla metodeilla se nousee tasa - arvoon kiekko perheessä, niin suomessa kansainvälisestikin.

Osaamattomuutta on taatusti, niin kuin kaikessa uudessa ja jäsentymättömässä, mutta tahtotila luoda edellytykset tasoittaa kummasti tuota vajetta, näitä kohuja ja niiden pintapuolista tutkiskelua seuratessa vaan herää pelko, että kuinka syvälle suohon näiden kohujen avulla saakaan tungettua ne, joille naiset ja jääkiekko on vastenmielinen asia, mutta valtaa sitä määrittää on. Tämä on yksi syy, miksi olen täällä sitä keskustelua halunnut masinoida ja yllyttää, jotta syntyisi kehitystä asenteissa jotka osaltaan myös kehitystä jarruttaa. Ymmärränhän minä, että se on kohtuullisen turhaa muuttaa kenenkään mielipidettä, jos sen naisten kiekon suhteen asenne on ettei kertakaikkiaan kiinnosta, vaan uskon että on monia joille ajatusten ja näkemysten kautta asia voi mielessä muuttuakin. Moni juttu on tärkeä tiellä aitoon tasa - arvoon.
 

Glove

Jäsen
Olisiko aika laittaa puhtaalta pöydältä pystyyn SNJL, Suomen naisten jääkiekkoliitto? Koska lähdetään puhtaalta pöydältä, saataisiin käytänteet ja rakenteet kerralla uusiksi ja kuntoon ja naiskiekon boomi liikkeelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös