Näetkö mustalaiset osana suomalaista yhteiskuntaa?

  • 850
  • 1

Oletko sitä mieltä, että suomenromanit ovat määritelmällisesti suomalaisia?

  • Miksi eivät olisi? Suomalaisiahan he ovat siinä missä muutkin!

    Ääniä: 10 22,2%
  • Ovat, vaikka kinkkisiä ovatkin. Silti meidän ongelmia, jos niitä aiheuttavat.

    Ääniä: 17 37,8%
  • No ei ne tavallaan ole, koska kulttuuri eroaa valtaväestöstä.

    Ääniä: 10 22,2%
  • Eivät ole! Muualta ovat tuleva ja sinne myös menevi!

    Ääniä: 8 17,8%

  • Äänestäjiä
    45
  • Poll closed .

Baldrick

Jäsen
Aloin tässä pohtimaan ketjua romaneista ja mamuista yms. lukiessani, että kuinka moni jatkoaikalainen pitää romaneja täysin suomalaisina? Äänestys on nimetön ja niin edelleen, mutta toivon, että silti hieman avaat omaa näkemystäsi.

Homma perustuu puhtaasti mielenkiintoon, että mikä ihmisten asenne on mustalaisia kohtaan Suomessa. Pidetäänkö heitä suomalaisina vai irrallisena vähemmistönä? Itse tunnen tai lähinnä tunsin muutamia mustalaisia ja heidän kanssaan vähän aikaani vietinkin. Olen sitä mieltä, että Suomen mannet ovat suomalaisia, vaikka he edustavatkin kauniisti sanottuna erilaista moraalikäsitystä kuin valtaväestö noin yleisesti.

Edit. Ja 2. vaihtoehdossa "ongelma"-sana piti muuttaa toiseen hieman neutraalimpaan muotoon, mutta painoin vahingossa entteriä ennen aikojani. Tässä tapauksessa moni voi tulkita ongelma-sanan asenteelliseksi, vaikka itse olen monen muun kanssa sitä mieltä, että "mustien" kanssa he pääasiassa toteuttavat stereotypioitaan.
 
Viimeksi muokattu:

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äänestin toista vaihtoehtoa, eli

Ovat, vaikka kinkkisiä ovatkin. Silti meidän ongelmia, jos niitä aiheuttavat.

Itse pidän mustalaisia suomalaisina siinä missä meitä muitakin. Johtunee siitä, että eiväthän nuo enää elä mitään kiertolaiselämää, vaan notkuvat lähinnä asemilla ja muilla yleisillä paikoilla. Vaikeaa olisi kuvitella esimerkiksi Malmia ilman mustalaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös