Muuttolintuhavainnot keväällä 2020

  • 697
  • 5

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tämä ketju olisi pitänyt pystyyn jo tammikuussa, mutta vieläkin ehtii muuttolintuseurantaan. Kun nyt monilla ihmisillä saattaa olla aikaa enemmän luontoharrastuksiin, muuttolinnut ovat oivallinen kohde vaikkapa aloittaa lintuharrastus. Tietoa muuttolinnuista löytyy tästä linkistä: Birdlife Suomi | Jäsenyhdistykset ja
https: //www.birdlife.fi/havainnot/muuttolintujen-saapuminen/

Birdlifen sivuilta löytyvät paikallisyhdistykset, joiden sivuilta avautuu alueen muuttolintutilanne. Muuttolintuja löytyy joka paikasta, kotipihalta, puistoista ja erilaisilta kosteikkoalueilta. Tämä talvi on tosin poikkeuksellinen lumitilanteen vuoksi. Monet linnut ovat jo suunnistaneet suoraan reviireilleen eikä esimerkiksi vesilintuja välttämättä löydy tutuista seurantapaikoista. Muina keväinä sulat ovat olleet varma paikka vesilintujen havaitsemiseen. Toki Lappi on edelleen paksussa lumipeitteessä, joten sinne suunnistavilla linnuilla ei ole mikään kiire päästä pesimäpaikoilleen. Näitä lintuja löytyy tutuistakin havaintopaikoista.

Muuttolintujen määrittäminen muuttolinnuiksi on myös ollut ongelmallista. Saaristossa on talvehtinut paljon sellaisia lintuja, jotka normaalisti talvehtivat vähän etelämpänä. Sama pätee myös mantereen puolella. Monet siemenravinnolla elävät ukulit ovat hyvinkin saattaneet viettää koko pitkän syksyn tutuilla reviireillä. Hyönteissyöjät sentään saapunevat normaaliin aikaan.

Itse olen havainnut vain tavanomaisia muuttolintuja, peippo saapui pari päivää sitten, kiuru ja töyhtöhyyppä ovat myös jo kotiutuneet. Aikaisessa kuitenkin ovat. Kuu kiurusta kesään - hokema ei ehkä tälläkään kertaa päde.
 

Fordél

Jäsen
Eilen näkyi arviolta noin 150 joutsenta ruokailemassa hämäläisellä pellolla. Oli kyllä upea näky. Täytyy seurailla myös muita lajeja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joutsenia on näkynyt jo monena päivänä ja kanadanhanhia olen fillarilenkillä nähnyt parin parven verran. Eilen fillarilenkillä tuli vastaan tuulihaukka. Sepelkyyhkyn kujerrus kuului taas yksi ilta, kun istuskelin takapihan terassilla. Lokkeja on ollut läpi talven. Tänä talvena tuli rivitaloon muuton ansiosta harrastettua lintujen talviruokintaa sitten ensimmäistä kertaa lapsuuden kodista maailmalle lähdön jälkeen. Kysyin taloyhtiöltä luvan tälle, eli en rikkonut sääntökä. Kivaa puuhaa tuokin. Mustarastaita sinnitteli useampikin talven yli tuon turvin näillä kulmilla, ja nyt nuo ovat viritelleet huilunsa kohdilleen. Komea ääni ja taattu kevään merkki. Toinen kevään merkki on telkän siipien vihmonta. Tänään kuulin sen fillarilenkin aikana, kun telkkäpari lähti pienestä pellonojasta lentoon aivan vierestä. Kottarainen on myös nähty. Töyhtöhyyppä ja kiuru ovat vielä näkemättä, mutta luulisi niitäkin jo näillä kulmilla olevan.

Valitettavasti nyt koronavirusepidemian vuoksi ei pääse kevään aikana mökille. Siellä olisi ollut mukavaa istuskella laavulla rannassa ja katsoa kevään etenemistä ja muuttolintujen saapumista. Mökki on kuitenkin iäkkäiden vanhempieni omaisuutta, joten nauttikoot he siitä. Minä en nyt halua ottaa riskiä heidän tartuttamisestaan. Fillarilenkit lähikulmilla tilalle, ja joku ilta voisi mennä vaikka täällä jonkun metsäjärven rantaan. Kiikarit mukaan ja vaikka tölkki olutta. Siinä se menee mukavasti.

Kun asustelin edelliset vuodet Kangasalla, minulla oli vakiofillarilenkki, joka kulki peltoaukeiden ja pienten järvien ympäri. Siellä tuli nähtyä usein joutsenia ja hanhia satamäärin. Nyt Valkeakoskella vastaavat reitit ovat vielä hakusessa, mutta muutaman potentiaalisen olen jo löytänyt. Ehkä täälläkin pääsee vielä tuota kevään merkkiä todistamaan...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen havainnut vain tavanomaisia muuttolintuja, peippo saapui pari päivää sitten, kiuru ja töyhtöhyyppä ovat myös jo kotiutuneet. Aikaisessa kuitenkin ovat. Kuu kiurusta kesään - hokema ei ehkä tälläkään kertaa päde.

Ei päde ei. Mietin, että onko tuo pätenyt oikeasti koskaan. Eivät nuo muutkaan lorun lajit kyllä noudata noita saapumisaikoja. Peippoja jää usein talvehtimaan. Viime vuonna näin västäräkin jo maaliskuun lopussa ja pääskysistä tulee joskus ensimmäiset havainnot huhtikuun lopulla. Kerran muistan räntäsateessa katselleeni, kun haarapääsky yritti etsiä hyönteisiä järven päältä. Seuraavana aamuna olikin viisi senttiä lunta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi hienoimmista kevään merkeistä, eli lehtokurpan ääni, tuli kuultua äskettäin kun istuskelin hetken pihalla hämärässä illassa. Tuo ääni ei ole niinkään mitenkään sillä tavalla komea, kuten vaikkapa mustarastaan laulu, mutta se kuuluu niin olennaisena osana kevään ja alkukesän iltoihin etenkin mökillä, ettei sen kuulemisesta voi olla pitämättä. Valitettavasti koronavirus taitaa tältä vuodelta estää nuo mökkikäynnit, mutta kuuluu tuo onneksi kotipihaltakin.

Ja en kyllä aiemmin ole tuota kuullut maaliskuussa, vaan aikaisintaan huhtikuun alkupuolella. Aikainen kevät tekee omia temppujaan.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Täällä K-P:llä näin just peipon tuossa pihasyreenissä. Aiemmin viikollakin ehkä, mutten saanut varmaa havaintoa. Joutsenia ollut jo "viikkokausia". Muuten en vielä ole aktivoitunut seuramaan. Aina tulee huomioitua eri lintuja, mutta sellaista ammattiseurantaa ei tule harrastettua. Joskus yritin Tiiraankin ilmoitella vähän harvinaisempia, mutta kun piti tietää sukupuolet, iät yms, niin jäi sekin pelkäksi yritykseksi.

Noista kevään äänistä kun puhuttiin, niin itselleni töyhtöhyypän ääni on sellainen mikä (kohta) saa hymyn huulille ja sitten myöhemmin kesällä kuovin ja (haara)pääskysen ääni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös