Musta Surma

• 7 095
  • 9

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Mikähän oli se alkuperäinen MUSTA SURMA? Entä mistä se nimi tuli ja kuka oli isä?

Tästä tuli nimittäin jo vetoakin lyötyä.

Oma muistini on, että nimitystä kantoivat jo Vilander - Keskinen - Vuori ennen kuin Jalosia ja Javanaisia tuli TPS:aan. Mutta nimen antaja?

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Musta surma -nimitystä alettiin käyttää kaudella 1987-88 ketjusta Vilander-Keskinen-Javanainen. Tepsin harjoituksissa kukin kentällinen käytti erivärisiä harjoituspaitoja. Musta surma -nimitys tuli ykköskentällisen mustista harjoituspaidoista.

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Niin siis saamieni faktojen mukaan se oli olemassa jo ennen Javanaista. Kysymys kuuluukin oikeastaan, oliko se jo ennen Vilander-Keskinen-Vuorta. Eikai tässäkin ollu Liesmäellä näppinsä pelissä?

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kossu
Mikähän oli se alkuperäinen MUSTA SURMA? Entä mistä se nimi tuli ja kuka oli isä?

Tästä tuli nimittäin jo vetoakin lyötyä.

Tuleeko muillekin joskus kiusallinen kutkutus näsäviisauteen? Minulle tulee mutta hillitsin sen, eli en alkanut luennoimaan keskiajan eurooppaa koetelleesta ruttoepidemiasta, alkuperäisestä mustasta surmasta, minkä mukaan myöhemmin sitten mm. eräs TPS:n ketjukin nimettiin...:;)

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Mitkä faktat?

Viestin lähetti Kossu
Niin siis saamieni faktojen mukaan se oli olemassa jo ennen Javanaista.

Mitä ne mainitsemasi faktat ovat? Olen itsekin utelias. Itse kuulin "Musta surma" -ilmaisun ensimmäisen kerran vasta syksyllä 1987, vaikka olen Tepsiä seurannut tiiviisti jo 70-luvulta lähtien.

pygmalion

Jäsen
Re: faktat?

Viestin lähetti blackhawk
Mitä ne mainitsemasi faktat ovat? Olen itsekin utelias. Itse kuulin "Musta surma" -ilmaisun ensimmäisen kerran vasta syksyllä 1987, vaikka olen Tepsiä seurannut tiiviisti jo 70-luvulta lähtien.

TPS:n oma historiikki "Kultaiset vuodet" vuodelta 1997 sanoo seuraavaa kaudesta 1986-1987: "Hannu Virta ja Jukka Virtanen muodostivat puolustajaparin kentässä, jota harjoituspaitojen mukaan kutsuttiin mustaksi surmaksi. Ketjuna siinä pelasivat Jukka Vilander-Esa keskinen-Ari Vuori.. Tämän kentällisen teho alkoi olla otteluissa sitä luokkaa, että se ristittiin pian mustaksi surmaksi. (lihavoinnit allekirjoittaneen)

Kelpaako tuo faktaksi?

Edit: Ei tuo sisälukutaito oikein pelaa...

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Re: Re: Musta Surma

Viestin lähetti Lalli68

Tuleeko muillekin joskus kiusallinen kutkutus näsäviisauteen? Minulle tulee mutta hillitsin sen, eli en alkanut luennoimaan keskiajan eurooppaa koetelleesta ruttoepidemiasta, alkuperäisestä mustasta surmasta, minkä mukaan myöhemmin sitten mm. eräs TPS:n ketjukin nimettiin...:;)
Minulle tuli...
Musta surma oli keskiajalla riehunut ruttoepidemia euroopassa joka tappoi 70 % Italialaisesta suurkaupunki Firenzestä, Rutto oli lähellä levitä myös Suomeen... Äh, antaa olla

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Re: Re: faktat?

Viestin lähetti pygmalion
Kelpaako tuo faktaksi?

Kyllä se mulle kelpaa. Itse kuulin ilmauksen ensimmäisen kerran kaudella 1987-88, mutta kausi 1986-87 jäi armeijavuoden takia vähemmälle seurannalle, joten ihan hyvin tuota nimeä saatettiin julkisestikin käyttää jo sillä kaudella ilman että olisin huomannut.

Kaudella 1986-87 ykkösketju pelasi kokoonpanossa Vilander-Keskinen-Vuori, kuten taisitkin jo mainita.

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Kiitos Pygmalion avusta, tää oli kaljan arvoinen tieto. Täytynee hankkia tuo kultaiset vuodet- opus. Mahtuuko edes kirjahyllyyn? Vai odottaisko lisänidettä tämän kauden jälkeen....

Liesmäen osuus jäi vielä hämärän peittoon, mutta luenpa tarkemmin kirjasta!

pygmalion

Jäsen
Viestin lähetti Kossu
Kiitos Pygmalion avusta, tää oli kaljan arvoinen tieto...

Liesmäen osuus jäi vielä hämärän peittoon, mutta luenpa tarkemmin kirjasta!

Tarkoittiko tuo, että saamasi tiedon kunniaksi palkitset itsesi tuopillisella vai että palkitset minut tuopillisella?...=o)

TPS-historiikki ei mainitse Liesmäestä sanaakaan tuossa yhteydessä, mutta saattaahan se olla mahdollista. Erkkihän on muutoinkin osoittanut virtuoosimaisuutensa kielen käytön suhteen...

pygmalion

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy