Minua on musiikissa aina viehättänyt tietynlainen hulluus. Eksentrikot, sekopäät ja huuruveikot ovat kuulokulmastani tehneet aina kiinnostavampaa musiikkia kuin virkamiesmuusikot, jotka ovat alalla vain rahan tai pillun takia.
Roger ”Syd” Barrett oli hieno mies. Perusti muutaman teknokraatin kanssa yhtyeen, jonka nimen blokkasi parilta vähän tunnetulta bluesartistilta. Siitä tuli Pink Floyd. Bändin esikoisalbumi ilmestyi epäonnekseen samalla viikolla kuin muuan Sgt.Pepper, mutta siitä on vuosikymmenien varrella jalostunut spykedeelisen rokin klassikko. Piper at the Gates of Dawn. Ellet tunne, ota haltuun. Syd ulostettiin Floydista kun jamppa jäi hapoille ja oli epäluotettava, mutta sai silti emoleiristä apuja sooloilleen The Madcap Laughs ja Barrett. Sittemmin kaveri keskittyi kuvataiteisiin, kotona nököttämiseen ja sekaisin olemiseen.
Amerikan Syd Barrett on tietenkin Roky Erickson, joka väsäsi ensin psykedeelistä poppia 13th Floor Elevatorsissa. Sitten kutsui paikallinen Paihola ja sähköshokit, kun Roky valitsi pilvestä narahdettuaan mieluummin mielisairaalan kuin vankilan. Vuosien jälkeen ukko pääsi ulos ja perusti Aliens-bändin, jonka kanssa takoi rujoja viisuja vampyyrien öistä, verisistä lekoista, Kremlissä työskentelevistä kaksipäisistä koirista sekä yöllisistä kävelyretkistä zombiein keralla. Myöhemmät vuodet tasivat Rokynkin, ja tuubista löytyvä Goodbye Sweet Dreams paljastaa alastoman, lahjakkaan lauluntekijän.
Meillä Suomessa on tietenkin ollut Jouni Mömmö, joka Mana Manansa keulilla loi ehkä vaikuttavimman sairauskertomuksen ikinä, Totuus palaa -albumin. Sen musiikillisesta puolesta vastuun kantoi Otra Romppanen, mutta hänestä ei sen enempää nyt koska keskityn mielipuolisiin neroihin, en järkeviin. Mömmön visiot kuulostavat aina yhtä tuoreilta ja ajankohtaisilta, koska ihmistä askarruttavat perusasiat ovat aina samoja. Uskonto, yhteiskunta, toinen ihminen, oma pää. Sitten on vielä Petri Walli, joka Kingston Wall -yhtyeensä kanssa sai trilogian tehtyä. Ensimmäinen levy oli rokkia, tulos siitä kun helevetin soittovoimainen trio pääsee irti. Kakkonen on mestariteos. Kaikki ensimmäisen energiat järkevämmin kuningasbiiseiksi jalostettuina. Kolmonen on uskomaton sekametelisoppa seonneen Petrin Ior Bock -mytologiaa, rockia, teknopulputusta ja vaihtoehtoista maailmantulkintaa. Hieno albumi, mutta älä uppoa siihen liian syvälle.
Onhan noita muitakin. Graham Bondista Sepi Kumpulaiseen on populaarimusiikin kenttä ollut katettu omalaatuisille, jopa nerokkaille hahmoille. Siviilielämässään nämä heebot ovat usein olleet hakoteillä, mutta silti tai ehkä juuri siksi on tuloksena ollut usein lyömätöntä sävel- ja sanataidetta. Sellaista, johon järkevät ei pysty.