Musiikista yleisesti

  • 149 928
  • 1 088

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Kaseva on parhaillaan 50-vuotisjuhlakiertueella, jonka kaikki keikat on loppuunmyytyjä. Eilen kävin katsomassa Raahen keikan ja oli kyllä komeaa soittoa ja laulua. Uusi laulaja Matti Mikkonen (Popeda-Arwon poika ja entinen Bloodpit-laulaja. Matthau Mikojan-nimellä myös tunnettu) oli tosi hyvä ja hyvin sopi ääni noihin biiseihin.

Keikka oli hyvä osoitus siitä miten hienoja biisejä Kaseva aikanaan teki. Naula läpi pään, Mari, Tyhjää, Kun maailma elää... upeasti soivat nuo biisit uuden kokoonpanon käsittelyssä. Ja hienoa että saavat vetää koko kiertueen täysille saleille, kysyntää bändille löytyy. Kannattaa käydä katsomassa jos kohdalle osuu, voimissaan on tämä bändi edelleen.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen kävin Vapriikin Manserock-näyttelyssä Tampereella ja kyllä sitä voi ehdottomasti suositella, vaikkei nyt ihan mikään Beatles Story-tasoinen olekaan. @oiler99 :in yllämainitsema Kasevakin oli siellä esillä, vaikka eniten huomiota sai sinänsä ymmärrettävästi Eput/Popeda/Juice-kolmikko. Siellä on opastettuja kierroksiakin, mutta tyydyin omatahtiseen tutustumiseen, vaikka kohtalaisen hyvin olisi osunut yksi kierros aikatauluun. Kannattaa toki Vapriikkia muutenkin kiertää, kun kaikki on yhden pääsymaksun takana. Jääkiekkomuseo muunmuassa.

Aulan kaupasta löytyy myös kaikenlaista kivaa ja mukaan lähti Soundin erikoisnumero, jossa on Manserock-bändien haastatteluja alkuperäisessä muodossaan 70-90-luvuilta (joihinkin juttuihin on tosin laitettu lyhyitä kuinka-lopulta-kävi-tarkennuksia loppuun) ja Vapriikin Manserock-orkesteri-kokoonpanon 7-tuumainen 20 vuotta sikana. En tiedä koska tuo on nauhotettu, mutta ainakin levyssä on julkaisuvuotena 2024, joten kyseessä saattaa olla Mustajärven ja Costellon viimeinen yhteinen levytys. Eppuja on paljon mukana myös ja taustalauluista löytyy Mansenimien lisäksi mm. Noora Louhimo.

En koko Soundia vielä lukenut, se on aika muhkea paketti, mutta mainittakoon sieltä esimerkiksi vuodelta 1978 peräisin oleva Eppujen ja Popedan yhteiskeikan arvio, jossa Popeda haukutaan aika lailla pystyyn, mutta Eput saavat varauksetonta hehkutusta. Eipä kirjoittaja varmaan arvannut, että bändit ovat edelleen aktiivisia melkein puolivuosisataa myöhemmin.
 

MT Corso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suosikin tarinasta ilmestyy kirja syyskuussa. Tämä kyllä pitää hyllyyn hommata.

Itse olin kestotilaajana reilut 10 vuotta about 1984-1996 välillä.

Mitä olisinkaan ilman niitä kultaturboja, kasarijulisteita ja bees&honey palstan tietopläjäyksiä.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
USA:n oikeusministeriö on haastanut Live Nationin oikeuteen valta-aseman väärinkäytöstä. Vaikka tämä nyt koskeekin ensisijaisesti Jenkkejä, voi tällä olla myös Euroopan keikkojen lipunhintoihin vaikutuksia. Jos Live Nation siis häviää jutun.

 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yleltä erinomainen artikkeli siitä, mikä on vialla nykyisessä musabisneksessä ja suoratoistojen käyttämässä tulonjakomallissa.

Olen ilmeisesti merkityksetöntä vähemmistöä, kun kuuntelen musiikkia vain Youtubesta tai radiosta ilmaiseksi.
Maksulliset suoratoistopalvelut eivät ole koskaan kiinnostaneet tippaakaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen ilmeisesti merkityksetöntä vähemmistöä, kun kuuntelen musiikkia vain Youtubesta tai radiosta ilmaiseksi.
Maksulliset suoratoistopalvelut eivät ole koskaan kiinnostaneet tippaakaan.
Vähän sama. Tosin mulle tulee Spotifysta puolen vuoden välein tarjous jossa saa 1 kk hinnalla 3 kk. Tähän olen aina tarttunut kun koen alennetun hinnan riittävän houkuttelevaksi. Mulle vaan meinaa tulla siitä premiumista kuitenkin jonkinnäköinen musa-ähky ja holtiton skippailu.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Yleltä erinomainen artikkeli siitä, mikä on vialla nykyisessä musabisneksessä ja suoratoistojen käyttämässä tulonjakomallissa.

Mä en täysin ymmärrä tämän jutun matematiikkaa.

Kare Eskola kirjoitti:
Nykyisissä suoratoistopalveluissa kuluttaja ei maksa siitä mitä itse kuuntelee, vaan siitä mitä kaikki muut kuuntelevat. Tämä on suuri muutos verrattuna äänitemyynnin entisiin rahavirtoihin, ja vaikutuksiltaan kenties järisyttävin.

Vaikka striimaisi pelkkää Lyytiä, oman kuukausimaksun rojaltit menevät enimmäkseen Taylor Swiftille, koska suoratoistoyhtiö tilittää rojaltit kokonaistuloistaan striimausten suhteessa.

Jos rojaltit jaetaan striimausten suhteessa, niin eikös Karen kuukausimaksun rojaltit mene silloin juuri Lyytille? Tai toki sen voi niinkin ajatella, että suurin osa Karen rojalteista menee Taylor Swiftille ja vain pienen pieni siivu Lyytille, mutta tällä logiikalla joka ikisen Spotify-käyttäjän rojalteista pienen pieni siivu menee Lyytille. Lopputulos sama.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos rojaltit jaetaan striimausten suhteessa, niin eikös Karen kuukausimaksun rojaltit mene silloin juuri Lyytille? Tai toki sen voi niinkin ajatella, että suurin osa Karen rojalteista menee Taylor Swiftille ja vain pienen pieni siivu Lyytille, mutta tällä logiikalla joka ikisen Spotify-käyttäjän rojalteista pienen pieni siivu menee Lyytille. Lopputulos sama.

Lopputulos ei vaan ole sama, kun ne rahat menevät niille artisteille joita nämä heavy userit luukuttavat pitkin kuukautta ja skippaavat puolessa välissä jo seuraavaan biisiin. Tästä syystä pop-biisin klassinen 3 minuutin kesto on nykyään jo aivan liian pitkä. Listahitit ovat nykyään parin minuutin pituisia pätkiä ja optimoituja striimauksen rahantekoon ja lyhytjänteiselle TikTok-nuorisolle. Siinä ei rahoista jää aikuiseen makuun tehdyille 5 minuutin biiseille jää kuin murusia.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Mikko Alatalo kävi eilen poikansa Kallen kanssa vetämässä duokeikan Raahesalissa. Oli kyllä melkoinen isojen biisien ilta. Mulle keikan mieluisinta antia oli Coitus Int.-materiaali ja Per Vers, Runoilija kyllä säväyttää aina kun sen kuulee. Nyt varsinkin oli niin lähellä levyversiota kuin vaan mahdollista, kun kitarasoolokin tuli Kallen toimesta. Uskomaton veto. Hengitä sisko oli myös kova veto ja Klovni heittää veivin. Välillä tuli noita Mikon 70-luvun soolohittejä potpurina kuten Rokkilaulaja ja Vicky Lee. Syli oli myös hyvä. Mukavasti oli myös itseironiaa lavaspiikeissä, mainostaessaan että on levyjä myynnissä mainitsi 10 cd:n boksin joka oli kaikille masokisteille tarkoitettu.

Näin 80-luvun lapsena ilahdutti kuulla Känkkäränkkä ja vetipä Alatalo myös pienen pätkän Puuhamaa-tunnaria jälkimmäisellä puoliskolla. Kiiminkijoki oli myös hieno tulkinta. Loppuun sitten ikoninen Maalaispoika oon. jonka 50-vuotisjuhlan kunniaksi Alatalo nyt kiertää Coitus Int-keikkojen ohessa. Vähän ehkä välillä vedeltiin mutkia suoriksi eikä kaikkia biisejä kuultu kokonaan mutta kun on tuollainen katalogi mistä valita, niin varmasti jokainen sai jotain. Ääni pelasi myös hienosti varsinkin noissa Juice-vedoissa.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Rock And Roll Hall Of Fame julkaisi vuoden 2024 kunniagalleriaan päässeet artistit. Tänä vuonna valituiksi tulivat Cher, Kool & The Gang, Ozzy Osbourne, Mary J. Blige, A Tribe Called Quest, Foreigner, Peter Frampton ja Dave Matthews Band. Näiden lisäksi sisään pääsivät myös MC5, Alexis Korner, John Mayall, Dionne Warwick, Jimmy Buffett, Big Mama Thornton ja Norman Whitfield.

 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Rock And Roll Hall Of Fame julkaisi vuoden 2024 kunniagalleriaan päässeet artistit. Tänä vuonna valituiksi tulivat Cher, Kool & The Gang, Ozzy Osbourne, Mary J. Blige, A Tribe Called Quest, Foreigner, Peter Frampton ja Dave Matthews Band. Näiden lisäksi sisään pääsivät myös MC5, Alexis Korner, John Mayall, Dionne Warwick, Jimmy Buffett, Big Mama Thornton ja Norman Whitfield.

Kyllä kesti Kool & The Gangilla päästä tähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös