Moottoripyöräketju

  • 203 453
  • 1 009

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kevään koittaessa jälleen ajankohtaiseksi tulee moottoripyöräily, joten oma ketju lienee paikallaan.

Itselläni ei juurikaan ole kokemusta moottoripyöräilystä, mutta nyt olisi tarkoitus laajentaa nykyistä B korttia isolla A:lla ja hankkia mahdollisesti jonkinlainen kaksipyöräinen menopeli alle.

Kustannuksia olen selvitellyt ja tuo ajokortin laajennus maksaisi viranomaismaksuineen jotakuinkin 500 euroa. Tämän lisäksi pitäisi tietenkin hankkia itse moottoripyörä ja ajovarusteet ja kaiketi siihen pyörään pitäisi hommata vielä vakuutuskin.

Tässä on tietenkin monta avointa kysymystä mielessä. Minkälainen olisi sopiva pyörä aloittelijalle? Kannattaako pyörä hankkia kenties ulkomailta (Saksa)?

Pistäkäähän palstalaiset omia moottoripyöräaiheisia kommentteja ja kirjoituksia kehiin!
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Hartza


Tässä on tietenkin monta avointa kysymystä mielessä. Minkälainen olisi sopiva pyörä aloittelijalle?

Ei liian iso, vaan joku ketterä 600-800ccm pyörä olisi juuri hyvä aloittelijalle. Kevyt, painopiste alhaalla, ei kyykkypyörä. Siinä aloittelijalle hyviä puolia.

Vaikka itse en ole aloittelija niin kaupunkipyöräni F650 CS Scarver (scarver=street carver) on mielestäni erinomainen aloittelijoillekin ja kun nyt uusien pyörien hinnat ovat Suomessa tulleet alas siitä kun itse ostin v. 02 n. 15000e ->11500e + varusteet niin pyörä on todella halpa. ABS, lämmitettävät kahvat, laukut, varashälytin ovat luonnollisesti pakolliset mukavuusvarustelut.

Moni laskee teho/painosuhteita, mutta itse olen sitä mieltä, että tärkeintä on se, että mihin pyörää käyttää. Jos ajaa matkaa niin ottaa matkapyörän, jos haluaa vauhtia niin kyykkypyörä, jos taas ajelee sekalaista ajoa niin customi tai enduro voi toimia ja sitten on noita erinomaisesti kaupunkiin sopivia pyöriä niille, jotka sellaista tarvitsevat. Tärkeintä olisi aluksi oppia hyvin sinuiksi pyörän kanssa. Jos haluaa niin kun on hyvin oppinut hallitsemaan niin voi sitten ostaa vaikka kuinka suuren tai tehokkaan pyörän, mutta itse en uskaltaisi aloitella millään Hayabusalla.

EDIT:kyllä käytetyn pyörän suhteen voi ajatella samalla tavalla kuin autojen suhteen. Saksasta löydät hyvän tarjonnan. Tosin kun uusien pyörien hinnat ovat täällä laskeneet niin tuonnin taloudellinen hyöty on varmaan pienentynyt
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suosittelen nm. Hartzalle apupyöriä =)
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Itse ajoin A kortin viime syksynä ja nyt olisi tarkoitus ostaa pyörä. Jotain 600 kuutioista olen ajatellut, mutta ainoa ongelma on se, että ei meinaa löytyä aikaa sen pyörän hakemiseen ulkomailta. Uusikin kiinnostaisi, mutta en viitsisi investoida noin 15000 euroa pyörään, ainakaan tällä hetkellä. Sitten taas jos antaa jonkun toisen hoitaa hakemisen, niin ainakin viime kesänä tiedusteltuani hakukustannuksia eräältä pyöriä maahantuovalta henkilöltä, kustannukset nousivat sen verran korkeiksi, että hyöty alkoi lähennellä nollaa.

Viime vuoden Triumph Daytona 600 pyörää näkyy saavan noin 12000 eurolla, mutta kun hopea on ainoa väri, niin sekään ei innosta.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti scholl
Eikös Ducatilta löydy about 600ccm aika edullisia vähän käytettynä?

Ducati on kyllä oman listan ykkönen, tuo moottoripyörien Ferrari. Ducatithan(siis 749 ja 999) ovat uutena, ainakin japanilaisiin verrattuna hivenen kalliimpia. 749:kin puhutaan uutena lähemmäksi 20000 eurosta. Toisaalta jos saan puristettua itselleni kesällä sopivan vapaan, niin saatan matkata Italiaan Ducatia hakemaankin.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viime kesänä jäi kaipaamani Royal Enfield hankkimatta, saapa nähdä, onnistuisikohan jo tänä kesänä.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti BigRedBob
Viime kesänä jäi kaipaamani Royal Enfield hankkimatta, saapa nähdä, onnistuisikohan jo tänä kesänä.

Käsittääkseni sä olet aika iso mies?

Itse olen kyseisenlaisen mopon päällä istunut ja todennut, että raisun kokoisella mopolla, ei ole 100 kiloisen miehen mukava ajaa maantienopeuksia.

Kannattaa suosiolla kyseinen mopo unohtaa, ja etsia sellainen pyörä, jonka omapaino on reilusti yli 200 kiloa..

Royal on kyllä kaunis, mutta vain koristeena.

K
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Viime kesänä tuli ostettua 11 vuoden tauon jälkeen pyörä.

Ensimmäinen kesä meni harjoitellessa 500-kuutioisella Kawasakilla ja mittariin tuli n. 10000 kilometriä. Kevättalvella Kawa tuli sit myytyä ja tilalle hankin Saksasta tuodun -93 Honda Firebladen. Painoa tuli lisää 15 kiloa ja tehoa n. 60 heppaa. Ja on jumalattoman hauska kapine ajaa.

Ainoa asia, mikä tällä hetkellä nyppii, on ulkona vallitseva ilma. Ei ole paljon ajokaudesta tietoa kun puolen tunnin välein pukka lunta taivaalta ja muutenkin on kylmä kuin ryssän helvetissä. Ja tietenkin noilta pienemmiltä teiltä voisi tieliikelaitos/vastaava taho käydä poistamassa irtohiekat ja talvirajoitukset.

Onneksi sunnuntaista eteenpäin näyttäisi taas säät paranevan.

btw. Onko se scholl sun se Bemmu, joka talvehti osan viime talvea tuossa erään etelä-helsinkiläisen kadun varrella? Siinä näkyi lähistöllä lojuvan yksi Blackbirdikin vielä ainakin tammikuussa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti straiter



btw. Onko se scholl sun se Bemmu, joka talvehti osan viime talvea tuossa erään etelä-helsinkiläisen kadun varrella? Siinä näkyi lähistöllä lojuvan yksi Blackbirdikin vielä ainakin tammikuussa.

Ei. Mun pyörä siirtyi jo loka-/marraskuussa erääseen liikkeeseen talvehtimaan. Piti ajattaa se sinne jo reilusti ennen talventuloa, koska oli itsellä käsi kipsissä ja kausi näin ollen kesken. Muuten on välillä tullut ajettua joulukuuhunkin asti, jos kelejä on riittänyt. E-HKI tosin on oikein. Muutama pyörä täällä on talvehtinut about koko talven. Yks skootteri (Vespa ET4 125) ja yks Buell talvehtivat lumihangessa johonkin helmi-/maaliskuuhun, jolloin katosivat.
Keuhkoputkentulehduksen takia muuten ei ole tullut haettua vielä pyörää. Yleensä kausi alkanut maaliskuussa ja nyt on 20.4 enkä ole ajanut. Synkkää.

edit: Straiter, sulla tulee reilusti noita kilometrejä. Viime kesä meni tosiaan loukkaantumisen takia vituiksi ja sain vain 1000, mutta yleensä saan sentään 2000km. Tossa pyörässä on ehkä joku 4000km ja kahdessa aikaisemmassa pyörässä on ollut yhteensä ehkä 11000-12000km eli mä olen ajanut 98-04 yhteensä sellaiset 15000km vaikka olen ajanut varmastikin joka päivä

edit2: joku otus muuten yritti viime kesänä vuokrata mun pyörää. Oli laittanut käyntikorttinsa tuulilasiin. Siis haloo. On vuokraamot ja vastaavat olemassa. Autoissa, pärrissä, veneissä ja kaikessa muussa hauskassa ideanahan on juuri se, että sulla on ne vehkeet ja ajat silloin kun sua huvittaa. En ikinä antaisi jonkun rahaa vastaan ajaa mun pyörällä. En muutenkaan anna kenenkään muun sillä ajaa kuin mun faijan, jos tarve vaatii. Tosi synkkää demarijengiä, jotka yrittävät huoraksi pyörääni saada.
 
Viimeksi muokattu:

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Viestin lähetti scholl
Ei. Mun pyörä siirtyi jo loka-/marraskuussa erääseen liikkeeseen talvehtimaan. Piti ajattaa se sinne jo reilusti ennen talventuloa, koska oli itsellä käsi kipsissä ja kausi näin ollen kesken. Muuten on välillä tullut ajettua joulukuuhunkin asti, jos kelejä on riittänyt. E-HKI tosin on oikein. Muutama pyörä täällä on talvehtinut about koko talven. Yks skootteri (Vespa ET4 125) ja yks Buell talvehtivat lumihangessa johonkin helmi-/maaliskuuhun, jolloin katosivat.
Keuhkoputkentulehduksen takia muuten ei ole tullut haettua vielä pyörää. Yleensä kausi alkanut maaliskuussa ja nyt on 20.4 enkä ole ajanut. Synkkää.

edit: Straiter, sulla tulee reilusti noita kilometrejä. Viime kesä meni tosiaan loukkaantumisen takia vituiksi ja sain vain 1000, mutta yleensä saan sentään 2000km. Tossa pyörässä on ehkä joku 4000km ja kahdessa aikaisemmassa pyörässä on ollut yhteensä ehkä 11000-12000km eli mä olen ajanut 98-04 yhteensä sellaiset 15000km vaikka olen ajanut varmastikin joka päivä

Sori, mä muistin väärin, se oli se Buell, mitä mä viime talvena säälien katselin tossa Pietarinkadulla. Ja jos joku on synkkää niin ikkunasta ulos katsominen tällä hetkellä. Näyttää olevan Merikadulla autojen katoilla lunta. Taitaa se sun keuhkoputkentulehdukses mennä nopeammin ohi ku tää saatanan takatalvi.

Ja kyllä niitä kilometrejä tuntuu tulevan, viime lauantainakin tuli heitettyä ihan vahingossa 400 kilsan lenkki vaikka piti vaan käydä Lahdessa. Ei ollut ihan suorin reitti kumpaankaan suuntaan. Mutta moottoripyörällä ajaessa tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti straiter
Näyttää olevan Merikadulla autojen katoilla lunta.

Niin on Huvilakadullakin. Mutta ei se mitään, mä lähden nyt baariin. Tästähän se viikonlopun leffaputki ei ku anteeksi känniputki voi taas alkaa. No ei se mitään, selvinpäinkin herännyt klo 13.30 täl viikolla :)
Keuhkoputkentulehdus on itse asiassa jo ohi, mutta ei viitsi näin kylmällä lähteä pärrää hakemaan.
 

Muerte

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pyörän hankinnassa ei ole tärkeää kuutiot, eikä hevosvoimat. Vaan mihin tarkoitukseen sitä olet hankkimassa. Jos pyörit pelkästään kaupungissa niin mitään matkapyörää ei kannata laittaa. Kuten nimimerkki scholl sanoi niin kyllähän n. 600 cc ovat parhaita aloittelijalle. Niiden ketteryyden ja helpomman ajattavuuden vuoksi. Mutta jos on järki päässä ja kunnioitus niitä hevosvoimia kohtaan niin miksei myös tonninen. Monesti motoristeille, jotka tykkäävät tehdä myös matkoja pyörillä niin 600 käy nopeasti liian pieneksi, niin tehoiltaan kuin kantavuudeltakin.

Parhaimpaan lopputulokseen pääset kun käyt koeajamassa niin monta kuin vain ehdit. Näin saat hyvän käsityksen eri merkeistä ja eri tehoisista pyöristä. Mielestäni on turhaa lähteä hommaamaan pyörää ulkomailta jos ei oma aika siihen riitä. Suomi on täynnä vaihtopyöriä ja lisää tulee kokoajan. Käy katsomassa esim. www.motopalsta.com

Minun mopoilu on lähtenyt legendaarisesta Honda Monkey, siitä jossa oli 2,5 litran pisara tankki. Väliin on mahtunut muutamia pyöriä ja nyt reissaan Hondan 1100 XX:llä.
 

Ernesto Peli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aloittelijan pyörä on nimenomaan joku tollanen 600 kuutioinen peli. Toki kannattaa miettiä, mitä tarkoitusta varten sitä pyörää on hankkimassa. Selkeät ja helposti hallittavissa olevat hallintalaitteet on hyvä olla.

Vinkkejä prätkän ostoon aloittelijalle ja muillekin löytyy vaikka tuolta: http://www.bajahill.net/mposto.html

Verkko on pullollaan keskustelupalstoja, joista saa ihan asiallisia vastauksia kysymyksiin.

Lunta oli aamulla maassa Porissakin. No eiköhän se tosta samantien sula. Toivottavasti.

Itsellä on alla 1400 kuutioinen Intruder, johon olisi ensi talven aikana tarkotus tehdä hiukan muutoksia. Pärrän aiheeksi tulee Pata ja kai se korkatakin pitää...

Edit. Ensimmäinen isompí pyörä, jolla kurvailin oli Jammun XJ 750 seca.
 
Viimeksi muokattu:

Wesku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä oli aikoinaan ennen perhe-elämään siirtymistä ajopelinä Suzuki GR 650- mallinen ajopeli, jonka ostin juuri siinä mielessä, että ei edes mopoilusta ollut juri kokemuksia.

Oli jumalattoman hyvä peli. Sopivan korkuinen ja- painoinen eikä mitään turhaa kyykkäämistä tai katteita.
120km/h oli ehdoton maksimivauhti tai muuten meinasi lähteä takki päältä, hehe.

Vieläkin kaipaan sitä pyörää, nyyh. 4-tahtinen ja 2-pyttyinen. Mukavat höpinät eikä turhaa ompelukone-vikinää.

Teho ei päätä huimannut, mutta hyvin sillä ehti tarvittaessa.

Suosittelen lämpimästi aloittelijalle jotain tuon tyylistä peruspyörää.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Virago 535 vaihtui vähän isompaan puimuriin eli Yamaha BT 1100:n.
Ei sitä tässä iässä enää huipputehoja haeta,vaikka välillä on kiva kahvasta vääntää.
Kaasuranne vaan paketissa tällä hetkellä,vakuutukset kuitenkin jo päällä.Vapun yli taitaa taas mennä.
Virago oli hyvä aloituspyörä 23 vuotta taukoa pitäneelle uusiomotoristille.Ei ainakaan lähde lapasesta.Toisena kesänä tuntui kyllä jo älyttömän hitaalta.
Vanha Viragoni kaupan Moto-Raumassa.Varmaan Suomen paras.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Kaiser Soze
Käsittääkseni sä olet aika iso mies?

Itse olen kyseisenlaisen mopon päällä istunut ja todennut, että raisun kokoisella mopolla, ei ole 100 kiloisen miehen mukava ajaa maantienopeuksia.

Kannattaa suosiolla kyseinen mopo unohtaa, ja etsia sellainen pyörä, jonka omapaino on reilusti yli 200 kiloa..

Royal on kyllä kaunis, mutta vain koristeena.

K
Jep.

En ole Royalia käynyt koeistumassa, nähnyt livenäkin vain tuolla katukuvassa. Pitänee kokeilla ja puntaroida asiaa tarkkaan. Kun mitään törkeän kallista pyörää en omiin mitättömiin cruisailutarpeisiin viitsisi ostaa, enkä toisaalta kyllä mitään vanhaa romuakaan. Lisäksi tuo retroilme sopii kuvaan. Tietenkin joku "pienempi" H-D olisi ideaali, mutta turhan hintava.
 
Viestin lähetti KPL
Toisaalta jos saan puristettua itselleni kesällä sopivan vapaan, niin saatan matkata Italiaan Ducatia hakemaankin.

Oikein. Ducateissa on sitä italialaista luonnetta. Kannattaa toki muistaa se, että moisen huollattaminen on tuplaten kalliimpaa verrattuna japanilaisiin. Onko lysti sen arvoista? Kukin päättökööt itse.

Prätkien Ferrari on muuten MV Agusta.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti BigRedBob
. Lisäksi tuo retroilme sopii kuvaan. Tietenkin joku "pienempi" H-D olisi ideaali, mutta turhan hintava.


Pikkuspora on nykyään hinnoiteltu aika hyvin sisäänvetopyöräksi HD-maailmaan.
Uudehkoja varmatoimisia japsilotkottimia turhanpäiväiseen kruisaluun on aika hyvin tarjolla järkihintoihin.
Parempia pyöriä ne on kuin ´aidot´.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Hus hus kaikki Pärtsärit tästä ketjusta äänestämään Visailu-äänestely ym. puolelle sitä kautta aikain mielestänne Mageinta Prätkää!
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Predator
Hus hus kaikki Pärtsärit tästä ketjusta äänestämään Visailu-äänestely ym. puolelle sitä kautta aikain mielestänne Mageinta Prätkää!

Ei sellaista olekaan. Tai ainakaan itse en ole prätkistä koskaan saanut mitään tollaisia kiksejä. Italialaiset Ducati, Bimota, MV Agusta, Piaggio sekä Saksasta BMW tarjoavat varmasti yhdesä jokaiseen tarpeeseen jotakin. Kunhan vain pysyttelee niinkuin autoissakin erossa niistä saakelin riisikupeista. Ja HD on huonon tekniikkansa vuoksi aina pajalla, vaikka kieltämättä V-rod ihan kivannäköinen onkin.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Ilmeisesti jatkoajassa ei moottoripyöräily ole kovinkaan kovassa huudossa, kun tämä ketju on hautautunut kokonaan.

Alkukesästä oli tässä ketjussa puhetta pyörän hankkimisesta ja tulihan sellainen hankittuakin ja oikeastaan sain juuri sellaisen jonka halusinkin, vaikka en uskonutkaan sen hankkimiseen kesän alussa. Eli Ducati tuli hankittua ja mukavaa on ollut.

Mitenkäs muut jatkoaikalaiset, miten on ajot menneet? Ajosääthän ovat olleet ihan kohtulliset, vaikka mitään valtavia helleaaltoja ei olla nähty, eikä taideta nähdä koko kesänä, mutta eipä tuolla nyt ole ihan koko ajan vettäkään satanut, joten ajamaankin on päässyt.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
KPL kirjoitti:
Mitenkäs muut jatkoaikalaiset, miten on ajot menneet? Ajosääthän ovat olleet ihan kohtulliset, vaikka mitään valtavia helleaaltoja ei olla nähty, eikä taideta nähdä koko kesänä, mutta eipä tuolla nyt ole ihan kokoajan vettäkään satanut, joten ajamaankin on päässyt.

Yhtään pidempää lenkkiä en ole heittänyt. Sairastelujen takia tuli haettua pyörä talviteloilta vasta kesäkuussa ja nyt pari kuukautta on sitten tullut ajeltua, lähinnä kaupungissa. Yhden n. 90km lenkin heitin heinäkuussa reitillä HKI-Kivenlahti-Kylmälä-Veikkola-Bemböle-Kauniainen (tauko mäkissä)-Matinkylä-Haukilahti-Westend-HKI. Sieltä löytyy tuolta reitiltä muutama ihan kiva mutkikas pätkä.

Alkukesä oli tosiaan mitä oli ja sitten sen jälkeen ajasta taistelevat vene ja avoauto. Olisin ehkä enemmänkin ajellut prätkällä, mutta tosiaan aina joku haluaa lähteä samaa matkaa, jolla ei prätkää ole. No joka paikkaan minne on vaikea saada pysäköintipaikkaa pyrin menemään prätkällä kuten nyt mm-kisojen aikana. Ja jos menee keskustaan keskellä päivää niin silloinkin usein prätkällä.

Oiskohan joku 400km tullut tänä kesänä. Suurin osa sellaisia 0-5km pyrähdyksiä. Saas nähdä kauanko on kautta jäljellä, parhaimmillaan on hyvin pystynyt ajamaan vielä joulukuun puolivälissä, huonoimmillaan on mennyt poikki lokakuussa.

nimim. 05/02 alkaen 4300 ja risat kilsoja ton pärrän mittarissa
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
scholl kirjoitti:
nimim. 05/02 alkaen 4300 ja risat kilsoja ton pärrän mittarissa

No ei voi sanoa, että olisi ainakaan liikaa ajettu. Toisaalta, jos ei maantielle lähde heittämään pitempää lenkkiä, niin ei niitä kilometrejäkään kerry mitenkään mahdottomasti. Itse olen vajaassa kuukaudessa ajanut sellaiset 1300 kilometriä.

Jännä juttu muuten, että ihmiset/kaverit ovat heti tulleet kyselemään, että olenko heittänyt pitempää lenkkiä ja onko suunnitelmissa käydä pitemmässäkin matkassa pyörän kanssa. Tietysti se on vain sellaista jutustelua, mutta ei tuo minun pyöräni ole todellakaan mikään touring-malli, jolla olisi nautinto lasketella tasaista satasta useita satoja kilometrejä putkeen. Kädet alkavat puutua jo muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, jos ajaa pystyasennossa. Lähde siinä sitten kiertelemään Suomea ristiin rastiin.
 

scholl

Jäsen
KPL kirjoitti:
No ei voi sanoa, että olisi ainakaan liikaa ajettu. Toisaalta, jos ei maantielle lähde heittämään pitempää lenkkiä, niin ei niitä kilometrejäkään kerry mitenkään mahdottomasti.

Yksi sellainen n. 700km lenkki heitettiin broidin kanssa pari vuotta sitten (ennen kuin hän ajoi pyöränsä lunariin). Silloin oli tosin vähän liian kuuma ajaa. Alle 80 km/h oli tukahduttavaa. Käytiin tsiigaamassa Turussa Tall Ships ja seuraavana päivänä (viisastuneena tajuttiin ajaa shortseissa) käytiin Nauvot, Korppoot ja muut mestat ennen kuin päädyttiin Hankoon yöksi. Juuri tuolla saaristossa on mielestäni kätevää mennä prätkällä. Losseille mahtuu aina hyvin ja muutenkin kiva ajella. Mutta yli 30 asteen kelit ovat kyllä sellaisia, jolloin prätkällä tulee mieletön hiki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös