Moottoripyöräketju

  • 203 409
  • 1 007

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Vasemmalle on helpompi kanttailla. Mikähän siinäkin on? Olen muuten huomannut, että futisveskarin hommissa tuonne vasemmalle heittäytyminen on helpompaa, lätkässä kaarreluistelu vasemmalle on helpompaa jne. Onkohan sillä jotain tekemistä sen kanssa, että olen oikeajalkainen?

Minkälaisia kokemuksia porukalla on näistä isoista skoottereista eli sohvista? Taas kesällä Keski-Euroopassa katselin, kun näillä huristelivat. Minusta tuo näyttää hyvältä, onko jollekulle tuttu laite?: http://www.nettimoto.com/bmw/c-600-sport/1885081
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Vasemmalle oli joskus harrastuksen alkuvaiheissa helpompi kallistaa. Nykyään kuitenkin, kun useamman kesän ajellut radalla niin kallistelu on ihan yhtä luonnollista molemmille puolille. Muistaakseni vasenta polveakin sai aikoinaan nopeammin raahattua radalla.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Jos meet kerran Somerolle, niin siitä voi jatkaa Forssaan tietä 282. Jos ajatuksesi on mennä kakkostien tuntumassa, niin siitä pääsee Matkun 2841 kautta Nuutajärvelle, ja siitä edelleen 230-tietä Huittisiin. Myös Loimaan kautta kierrettäessä löytyy mukavia teitä, ja jos matka kulkee 2-tien eteläpuolta, niin kannattaa ottaa reitille ainakin Niinijoentie 2102 ja jatkaa tietä 2101 kohti Säkylää.

En välttämättä mene somerolle, jos on parempia reittejä tiedossa niin otetaan vastaan ehdotuksia, Someron kautta vaan tuntui jotenkin hyvältä idealta.

Loimaalle menin kerran kuorma-autolla orjallisesti naviin luottaen ja se oli oikein kelpo tie prätkälle, kuormurille taas ei.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Olisi melkein Mille naurat juuri nyt tai Pitäisikö itkeä vai nauraa ketjun kamaa mutta kirjotetaan tänne. Tuli tuossa ihasteltua 2016 vuoden Kawasaki zx-10r ja vilkaisin vähän hinnastoja. Jenkeissä kyseinen maksaa 13000e uutena. Suomessa hinta tulee olemaan siellä ~27000e tienoilla.

Sitten täällä ihmetellään "miksi uudet moottoripyörät eivät mene kaupaksi". Niin on kyllä kummallista miksi ei, kun hinnatkin ovat noin järkeviä.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Olisi melkein Mille naurat juuri nyt tai Pitäisikö itkeä vai nauraa ketjun kamaa mutta kirjotetaan tänne. Tuli tuossa ihasteltua 2016 vuoden Kawasaki zx-10r ja vilkaisin vähän hinnastoja. Jenkeissä kyseinen maksaa 13000e uutena. Suomessa hinta tulee olemaan siellä ~27000e tienoilla.

Sitten täällä ihmetellään "miksi uudet moottoripyörät eivät mene kaupaksi". Niin on kyllä kummallista miksi ei, kun hinnatkin ovat noin järkeviä.

Siihen päälle vielä 1000-3000e vakuutukset, kohta tulevat verot ja 1kk kestävä ajokausi.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Siihen päälle vielä 1000-3000e vakuutukset, kohta tulevat verot ja 1kk kestävä ajokausi.

Halpoja ajokamoja huomioimatta. Tässä ostamassa 1-osaista nahkaa ratatouhuja varten ja Saksan hinnat 300-400e edullisempia samoista puvuista mitä Suomessa Duellilta.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Kävin tänään katsomassa uutta kypärää ensi kaudelle: Arai RX-7 GP Dani 26 - RX-7 - Arai - On Road - Kypärät - Varusteet ja tarvikkeet - Bike & Boat World
Istui päähän todella hyvin ja tuntui erittäin asialliselta kaikin puolin. Testaamaan ei tietysti pääse kun kelit on mitä on.

Josta tuli mieleeni kun oli noita kovia pakkasia, niin olin eräänä aamuna siinä tammikuun lopulla ajelemassa työmaalle kantatie 25:lla ja Lohjan kohdilla tuli vastaan joku heebo mantsapyörällä. Katsaus auton lämpötilamittariin osoitti lukemaks -28,5 astetta. Kyse on siis varusteista ilmeisesti, ei niinkään kelistä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyse on siis varusteista ilmeisesti, ei niinkään kelistä.

Kyllä ne nykypäivän varusteet on aika hyviä. Itse jokunen vuosi sitten testasin goretex-kamojen pakkaskestävyyden moottorikelkalla. Pistin ihan tarkoituksella muutkin varusteet kypärää ja kenkiä myöten mp-versiona päälle. Toki kelkan kanssa kuski saa enemmän liikuntaa ja lämpiää sitäkin kautta, mutta päästelin menemään lähinnä jään päällä ja peltoaukeilla sen kummemmin urheilematta. Pakkasta oli lähtiessä -22 ja ainoana kylmyyshaittana oli umpikypärän visiirin huurtuminen.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Kyllä ne nykypäivän varusteet on aika hyviä. Itse jokunen vuosi sitten testasin goretex-kamojen pakkaskestävyyden moottorikelkalla. Pistin ihan tarkoituksella muutkin varusteet kypärää ja kenkiä myöten mp-versiona päälle. Toki kelkan kanssa kuski saa enemmän liikuntaa ja lämpiää sitäkin kautta, mutta päästelin menemään lähinnä jään päällä ja peltoaukeilla sen kummemmin urheilematta. Pakkasta oli lähtiessä -22 ja ainoana kylmyyshaittana oli umpikypärän visiirin huurtuminen.

Kyllä sen tiesin, olen itsekkin painanut kelkkaränniä yli 20 asteen pakkasessa. Näkisin silti että pyörällä, isolla tiellä, muun liikenteen seassa ja tuossa kelissä aamulla klo 7 tuntuu enemmän luissa ja ytimissä. Niin pimeää kuitenkin oli etten nähnyt ajajan varustusta.

Itse en prätkällä aja kunnes ulkona on +15
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tuolla niitä olisi muutama myynnissä - olet varmaan katsonutkin...
Kuten jokainen voi havaita, näillä pyörillä ajetaan aika paljon eli ovat sellaisia yhden miehen matkapyöriä. Itselläni oli 2000-luvulla seitsemättä vuotta VFR:n kaasariversio, vm. 1997, jolla tuli ajettua yli 100´000 kilometriä ilman mitään koneongelmia ja vain kerran n. 60 kympissä tarkistutin venttiilivälykset - eivät kaivanneet säätöä. Sitten eräs autoilija päätti olla huomioimatta minua ja kääntyi eteen risteyksestä => pyörä lunastukseen, mutta minä selvisin onnella lähinnä henkisin osumin.

Btw - hankin VFR:ni vähän ajettuna suoraan Saksasta 2003, joka ainakin silloin kannatti rahallisesti reilut pari tuhatta euroa. Itse asiassa sain suunnilleen saman rahan vakuutuksesta, mitä olin alunperin vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä aiemmin itse maksanut.

Linkki: Nettimoto
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Voiko todella täysi keltanokka päästä nollasta tieliikennekelpoiseksi kuskiksi noiden kuuden pakollisen ajotunnin aikana?
Jos on autolla kurvaillut liikenteen seassa jo pidemmän aikaa niin eiköhä tuo riitä. Varmaan autokoulussakin sanotaan jo että kuhan muistaa että itse on aina häviävä osapuoli jos kurvaa auton alle. Prätkää ostamaan ja jos joku tutuista omistaa jo kortin niin sen kanssa harjoittelemaan hallintaa johkiin teollisuusalueelle tms.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Taitaa olla niin, että suurin osa kuudesta tunnista kuluu käsittelyn harjoitteluun ja siihen käsittelykokeeseen valmistautumiseen. Ainakin itse noin 20 minuutin nuoruuden mopotaustan omaavana taisin käydä vasta viimeisellä tunnilla pyörimässä liikenteessä ja siihenkin sisältyi tutustuminen katsastuskonttorin kuoppaiseen pujottelurataan. Kun se B-kortti on ollut jo muutaman vuoden, niin kyllä opettajat olettavat, että osaat liikennesäännöt ja ajaa siellä seassa ja arvioida nopeuksia tuijottamatta mittaria koko ajan.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Onko täällä kellään antaa vinkkejä tai apuja viron reissua ajatellen? Tai jos on kokemuksia antaa jostain noin viikonlopun kestävistä reissuista muualle ulkomaille, niin otan mielelläni vastaan.

Moottoripyörä.org:ssa on niin paljon kaikkea säätäjää niin sieltä hyvien tipsien etsiminen on hankalaa. Luotan jatkoajan motoristeihin muutenkin enemmän.

Ajatuksena ajaa Pärnuun ja Tarttoon to-su tai pe-ma mittasella ajalla, mutta jos on parempi reittejä niin kertokaa toki.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tallinnasta Pärnuun johtava tie oli pari vuotta sitten kamalassa kunnossa, noin ihan autoiluunkin.
 
Pyh. Tänne vaan e67aa pitkin ei ole vaikeaa. Pyörä on pihalla tossa kerrostalon edessä eikä epäilytä yhtään että joku veis. Baltiassa 2 kertaa paljon ajaneena niin virossa se pärrä lähtee ihan yhtä helposti kun helsingissä. Latviassa ja liettuassa sitten hieman varovaisemmin.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Onko täällä kellään antaa vinkkejä tai apuja viron reissua ajatellen? Tai jos on kokemuksia antaa jostain noin viikonlopun kestävistä reissuista muualle ulkomaille, niin otan mielelläni vastaan.

Moottoripyörä.org:ssa on niin paljon kaikkea säätäjää niin sieltä hyvien tipsien etsiminen on hankalaa. Luotan jatkoajan motoristeihin muutenkin enemmän.

Ajatuksena ajaa Pärnuun ja Tarttoon to-su tai pe-ma mittasella ajalla, mutta jos on parempi reittejä niin kertokaa toki.

Porukalla tehtiin 2009 reissu Lappeenranta-Helsinki-Tallinna-Pärnu-Tarto-Tallinna-Helsinki-Lappeenranta. Pari vuotta aiemmin tehtiin sitten reissu vaan Pärnuhun. Ei lähdetty hirveästi sompailemaan ja etsimään pikkuteitä, vaan posoteltiin isompia väyliä pitkin, joten kummoisia vinkkejä en osaa antaa hyvistä teistä. Mutta Pärnussa jos yöpyy, niin Aleksandri pub on ihan ehdoton majapaikka. Tai ainakin silloin se oli ihan ykkösmesta, en tiedä onko paikka muuttunut kovasti viime vuosina.
Aleksandripub.ee ‹ Tel: +372 44 32 160 e-mail: info@aleksandripub.ee
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sadeasu menee parannukseen. Ajohousuina on Rukat, jotka kestää vettä kuuroittain, mutta pari päivää putkeen vesisateessa pörränneenä täytyy todeta: ne hengittää sittenkin. Erinomaiset byysat kuitenkin, kun pystyy ajamaan 10-30 lämmöissä mukavasti. Takkina on nahkaa.

Eli haussa kaksiosoinen sadeasu. Kaulus semmoinen takissa, että ei uita vettä kaula-aukkoon. Housut pitäisi olla vetoketjuilla vähintään polveen asti. Materiaali kunnon kumia. Pitää sietää istumista vesilammikossa tunteja eikä perse saa kastua. Lahkeissa kiristykset, että eivät pala pakoputkiin.

Eilen käväisin allrightissa tilaamassa uuden visiirin ja ainakaan niillä ei ollut asiallista vaihtoehtoa. Sellaiset housut, joissa on jotain verkkokangata sisällä ei kelpaa, koska se verkko takertuu kenkiin...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viikonloppuna Imatranajot. Nyt sitten oikeaa ajoa, eikä mikään paraatihöntsä. Kannattaa mennä katsomaan. Olen kerran Saksassa Frohburgissa käynyt katsomassa tuon kv. katuratasarjan kisoja ja oli hienoa menoa ja hyvä tunnelma.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt se odoteltu muutos on tulossa, nimittäin moottoripyörävero (+venevero) on tulossa lähiaikoina hallituksen käsittelyyn. Pitkäänhän tässä on saatu harrastella verovapaasti. No polttoaineissa ja muissa palveluissa on toki alveja ynnä muita veroja makseltu ja uusista ajoneuvoista autojen lailla annettu voudille se mikä sille mielestään on kuulunut.
Itse nielen tuon uuden maksun kyllä, mutta ikävä kyllä siitä ollaan tekemässä omistukseen perustuvaa, eikä käyttöön perustuvaa, kuten autojen vastaava vero on. Jos siis autotallista löytyy ropailtavia laitteita ja muita ikuisuusprojekteja, jotka ovat olleet käynnissä viimeksi joskus viime vuosituhannella, niin niistäkin kolahtaa omistajalleen maksulappu. Kilpiäkään tuskin saa palautettua ilman romutustodistusta, joten veron kierto sillä tapaa ei liene mahdollista.

Ohessa vielä linkki motouutisten juttuun, joka sinänsä on tottakai oman eturyhmän puoleinen näkökulma.
http://www.motouutiset.fi/fi/mootto...kerralla-selvää-koko-mp-alasta.htm?ref=newest
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
nimittäin moottoripyörävero
No johan on. "Käyttövero" joka perustuu omistamiseen. Tää tapaa mp-liiketoiminnan Suomesta, jos on iso eli yli satasen. Lopputulokseksi tulee -kun huomioidaan kadonneet työpaikat ja yms- negatiivinen budjettivaikutus pidemmässä juoksussa. Uutisoinnin mukaan tää on persujen tahto.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse nielen tuon uuden maksun kyllä, mutta ikävä kyllä siitä ollaan tekemässä omistukseen perustuvaa, eikä käyttöön perustuvaa, kuten autojen vastaava vero on. Jos siis autotallista löytyy ropailtavia laitteita ja muita ikuisuusprojekteja, jotka ovat olleet käynnissä viimeksi joskus viime vuosituhannella, niin niistäkin kolahtaa omistajalleen maksulappu. Kilpiäkään tuskin saa palautettua ilman romutustodistusta, joten veron kierto sillä tapaa ei liene mahdollista.

Siinäpä se kiteytettynä. Ovelasti ensin vuosi sitten Trafi toi liikennekäytöstäpoiston mahdolliseksi, samalla pimennossa pelattiin pois rekisteristä poisto. Nyt siis voit poistaa rekisteristä ainoastaan myymällä ulkomaille (ja siellä rekisteröitäessä) tai Suomessa romuttamalla jolloin sitä pyörää (runkonumeroa) ei saa ikinä missään myöhemmin kilpiin. Nyt sitten kun vero isketään niin pakoon ei pääse ilmeisesti edes liikennekäytöstäpoistolla (kuten autoissa saa veron maksuperusteen katkaistua) niin täysin omistuspohjainen vero ja täysin vastoin kaikkia ajoneuvoverotuksen perusteita. Käyttövero, joka riippuu omistamisesta.

No, odotellaan vielä lopullista tuomiota mutta ei nämä vihjailut kansanedustajilta kovin lupaavia ole olleet.

Ahvenanmaa kiersi hienosti veneveron. Nostivat rekisteröintivaateet niin isoiksi, ettei käytännössä mikään vene vaadi rekisteröintiä ja täten rekisteröimättömiä ei voi verottaa.

In other news... Ensi vuodelle tulee liikennevakuutukseen uudistuksia ja mm. bonuskertymä/vahinkohistoria on kuskikohtainen. Eli jos olet autolla ajanut ilman vahinkoa niin sen historian voi hyödyntää mp-vakuutuksessa. Itse olen mp:llä kerryttänyt jo täydet bonarit mutta autoon ei, niin toivottavasti saan sillä auton vakuutusmaksua alas. Mutta eiköhän yhtiöt näissäkin sumpli preemiot kohdilleen, joten lopputulema on plusmiinus nolla.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Moottoripyöräveron uhka on enää paha muisto vain ja kausikin alkaa olla aluillaan. Kevät tuntuu tosin olevan myöhässä kun viime yönä on vielä tullut täällä etelässäkin lunta.

Ensi viikolla olisi tarkoitus ottaa oma kaksipyöräinen ajoon ja kesäksi suunnitteilla ainakin saariston rengastie rauhalliseen tahtiin ja ehkä jonkinlainen Keski-Euroopan turnee. Jälkimmäistä varten vain pitäisi keksiä tehokas tapa köyttää enemmän tavaraa sporttipyörään, tankkilaukku eteen ja joku takapenkkiin kiinnittyvä taakse, jollain ensi käden neuvoja?

Joko muilla kausi alkanut?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Moottoripyöräveron uhka on enää paha muisto vain ja kausikin alkaa olla aluillaan.

.......

Joko muilla kausi alkanut?

Tuon verouhkan takia otin omani aikoinaan pois liikennekäytöstä ihan vain periaatteen vuoksi. Tänään sitten tein kaupat uudesta pyörästä, jonka saan perjantaina. Niin se vaan veropäätös suuntaan tai toiseen vaikutti henkilökohtaisella tasolla ja korostan vielä, että periaatteesta oli kysymys.

Kiitos vaihdossa uuteen luovuttamalleni ensipyörälleni, uljaalle 10 vuotta palvelleelle japsikustomille. Sinun kanssasi tuli koettua hienoja hetkiä, joita muistelen vielä pitkään. Snif.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös