Moottoripyöräketju

  • 204 201
  • 1 010

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Eilen kausi auki kunnolla uudella pyörällä, vajaat 200 kilsaa tuli rullattua auringon paistaessa, pyöriä oli liikkeellä aivan hemmetisti pitkin eteläsuomea.

Rauhalliseen tahtiin tuli paineltua ja pysähdeltyä vähän väliä nauttimaan lämmin kuppi. Tulipa yksi olutkin napattua.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Mitä käytätte ketjuissa voiteluna? Luottoaineeni loppui ja sain tietää että sen valmistuskin on lopetettu.

Pesin juuri molempien pyörien ketjut dieselillä ja lähti kyllä hyvin puhtaiksi, kyllästin ne nyt juoksevimmalla voiteluaineella mitä löysin kun ei taas pariin päivään utle ajettua. Mutta siis haussa on nyt hyvin sitova rasva joka ei sitten lentele joka suuntaan vaan pysyy ketjuissa. Edellisen merkkiä en muista, sen muistan että oli vahaa ja muuttui valkoiseksi kun tuli pullosta ulos.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä käytätte ketjuissa voiteluna? Luottoaineeni loppui ja sain tietää että sen valmistuskin on lopetettu.

Pesin juuri molempien pyörien ketjut dieselillä ja lähti kyllä hyvin puhtaiksi, kyllästin ne nyt juoksevimmalla voiteluaineella mitä löysin kun ei taas pariin päivään utle ajettua. Mutta siis haussa on nyt hyvin sitova rasva joka ei sitten lentele joka suuntaan vaan pysyy ketjuissa. Edellisen merkkiä en muista, sen muistan että oli vahaa ja muuttui valkoiseksi kun tuli pullosta ulos.
Karting Shop Shell Advance ketjurasva 300ml Karting Shop

Shell Advance ketjurasva, aivan helvetinmoista liisteriä joka ei lähde ketjuista millään kun antaa levätä puolisen tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Sotkee vanteet ja muut osat inhottavasti jos hätäilee lähdön kanssa, mutta pysyy ketjuissa hyvin sateellakin. Pari kesää tällä menty, eikä mitään pahaa sanottavaa.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Karting Shop Shell Advance ketjurasva 300ml Karting Shop

Shell Advance ketjurasva, aivan helvetinmoista liisteriä joka ei lähde ketjuista millään kun antaa levätä puolisen tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Sotkee vanteet ja muut osat inhottavasti jos hätäilee lähdön kanssa, mutta pysyy ketjuissa hyvin sateellakin. Pari kesää tällä menty, eikä mitään pahaa sanottavaa.

Mulla on tapana rasvata aina ajon jälkeen, eli ketjut lämpimänä jolloin tartunta on parempi ja rasvat saa rauhassa pureutua ketjuihin.

Pitänee koittaa tuota.
 
Motorexin sitä valkoista rasvaa olen käyttänyt. Pysyy kiinni kohtuullisesti eikä sotke niin helvetisti. Veden sietokyky saisi olla vähän parempi kyllä.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
CRC Chain Lube / CRC Adhesive Lubricant. 40tkm ajettu samoilla ketjuilla/rattailla ja edelleen kulkee. Rasvaan tarpeen mukaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pyörien ketjut on tullut voideltua ihan vaihteistoöljyillä tms jollain jäykemmällä öljyllä, mitä tallissa purkkien pohjille on jäänyt. Normaali moottoriöljy on hieman ohuempaa ja tuntuu lentävän ketjulta pois herkemmin. Aikoinaan käytin noita ketjuvahoja ja spray-systeemeitä mutta niistä sai vaan ketjut todella likaisiksi ja nuo aineet jäävät todella hankalasti kiinni vanteeseen, katteisiin jne.

Öljyn hyviä puolia on halpuus ja helppo puhdistaa vanteelta. Lisäksi ei tee ketjuista sellaisia mömmöisiä johon tarttuu pöly ja hiekka. Öljyllä saa helposti sotkettua paikat jos käyttää sitä liikaa. Itse voitelen aina tarvittaessa ajon jälkeen öljyllä (levitän öljyn pensselillä) ja pyyhin ylimääräiset pois rätillä (samalla ketju puhdistuu aika paljon). Täten ketjuihin ei jää liikaa öljyä joka sitten lentää pois ja sotkee pyörän. Tietysti tuossa on hieman hommaa kaikkine nyhräyksineen, mutta varikkopukin kanssa helppoa&nopeaa ja vuosien varrella tuo on jäänyt sopivaksi tavaksi omalla kohdalla. Lisäksi kun oppii laittamaaan oikean määrän niin jälki ei ole sen sottaisampaa kuin ketjuvahoilla tai muilla spesiaalituotteilla.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Pyörien ketjut on tullut voideltua ihan vaihteistoöljyillä tms jollain jäykemmällä öljyllä, mitä tallissa purkkien pohjille on jäänyt. Normaali moottoriöljy on hieman ohuempaa ja tuntuu lentävän ketjulta pois herkemmin. Aikoinaan käytin noita ketjuvahoja ja spray-systeemeitä mutta niistä sai vaan ketjut todella likaisiksi ja nuo aineet jäävät todella hankalasti kiinni vanteeseen, katteisiin jne.

Öljyn hyviä puolia on halpuus ja helppo puhdistaa vanteelta. Lisäksi ei tee ketjuista sellaisia mömmöisiä johon tarttuu pöly ja hiekka. Öljyllä saa helposti sotkettua paikat jos käyttää sitä liikaa. Itse voitelen aina tarvittaessa ajon jälkeen öljyllä (levitän öljyn pensselillä) ja pyyhin ylimääräiset pois rätillä (samalla ketju puhdistuu aika paljon). Täten ketjuihin ei jää liikaa öljyä joka sitten lentää pois ja sotkee pyörän. Tietysti tuossa on hieman hommaa kaikkine nyhräyksineen, mutta varikkopukin kanssa helppoa&nopeaa ja vuosien varrella tuo on jäänyt sopivaksi tavaksi omalla kohdalla. Lisäksi kun oppii laittamaaan oikean määrän niin jälki ei ole sen sottaisampaa kuin ketjuvahoilla tai muilla spesiaalituotteilla.

Itse olen tullut siihen lopputulemaan, kun ketjut rasvaan noin 300 km välein, että helpompi käyttää vahaa ja putsata sitten tonnin välein ketjut puhtaaksi, kuin käyttää öljyä tms jonka saa putsata vanteesta, katteista ja joka paikasta jokaisen rasvauksen yhteydessä.

Öljyllä tosiaan on se vaikutus että se vie lian mennessään jos tosiaan jaksaa nähdä vaivan ja levittää esim pensselillä sen kuten sinä. Edellisillä ysin ketjuilla päästeli lähes 50 000km ennen vaihtoa kun vähän jaksoi nähdä vaivaa. Tuo dieselillä putsaaminen on mielestäni se joka niiden elinikää parhaiten pidensi.

Tuo huoltopukki on kyllä aika ehdoton hankinta jos vähänkään tekee hommia itse. Lankarullilla vielä menee helpommin haarukan alle kuin normi tukipukilla. Eikä edes maksa paljon.

Vielä kun kelit vähän lämpenisi, aika kalsaa kyytiä on vielä ollut.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei öljyillä saa pyörää yhtään sen likaisemmaksi kun vain laittaa öljyä oikein (eli ei liikaa, ohut kalvo riittää). Ainoastaan mistä yleensä näkee öljyn on pisarat vanteella (saman verran kuin vahoista lähtee) ja eturattaan kotelosta valuu hieman. Mullakin voiteluväli on jotain 200-400km, usein lähempänä 200km. Aikaahan tuohon ei mene kuin 1-2minuuttia, joten mielummin hifistelen tuon minuutin spraypurkkia enemmän kuin jynssään 10minuuttia vahoja irti vanteesta :) Mutta pääasia että pitää ketjuista huolta, oli menetelmät mitkä tahansa.

Pukit on ehdoton apu jos vähänkään tekee itse mitään huoltohommia. Jo pelkkä pyörän pesu helpottuu kun on etu- ja takapukki. Saa vanteet pestyä paljon helpommin kun voi pyöritellä vanteita. Suosittelen tuollaiset hankkimaan, vaikka käytettynä kun ei niitä käyttämällä rikki saa. Jos joskus jää tarpeettomaksi niin saa myytyä eteenpäin omakustannehintaan. Mulla on takahaarukasta nostava pukki, etuiskareiden alta nostava sekä emäputken alta nostava, sekä crossipyörälle alta nostava pukki, joten saa tehtyä renkaanvaihdot, iskarihuollot jne helposti (no katupyörässä takaiskarin irroitukseen joutuu vähän puupalikoita laittamaan alle). Kaikki ostettu käytettynä vuosien varrella ja maksaneet alle 100€ yhteensä.

Enpä ole vielä katupyörällä kautta avannut. En muista koska näin myöhään keväälle olisi mennyt....
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mites nuo kevaritouhut nykypäivänä? Tsekkailin piruuttani pyörien hintoja ja yllätyin kuinka halpoja käytetyt kevarit ovat. Alle tonnilla saisi vähän ajettuja ajopelejä omakseen. Se mitä tässä oikeastaan kysyn on se että monet noista käytetyistä näyttäisi olevan myynnissä ilman kilpiä.

Mitä kustannuksia kilvettömän moottoripyörän tieliikenteeseen sisältää? Noviisikysymyksiä kun ei itsellä ole pyörää koskaan ollut. Tietää vaan sitten vastailla kun tämä kevari-asia tulee pian ajankohtaiseksi jälkikasvun muodossa.

Esim . Hondan 125 cbr vaikuttaisi mielenkiintoiselta laitteelta. Onko kommentteja/kokemuksia?
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Esim . Hondan 125 cbr vaikuttaisi mielenkiintoiselta laitteelta. Onko kommentteja/kokemuksia?
Tuommoisella tuli ajeltua 13tkm kahtena kesänä joskus 9-10 vuotta sitten. Onhan se tuhnu ja vähän pienikokoinen, mutta toisaalta vauhti riittää muun liikenteen sekaan kunhan vaan kehtaa kierrättää konetta, 100km/h saa mittariin melkein joka kelillä. Käyttökustannuksethan tollasella nelitahtisella on todella halvat, kulutus oli 3-3,5l / 100km. Itsekin olen kieltämättä haikaillut tuollaisen perään, mutta toisaalta 600kuutioinen olisi paljon mukavampi, ihan vaan suorituskykynsä puolesta.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Upeeta kun kelit on mitä on niin on ilo maksaa vakuutusmaksuja ja pyörä seisoo tallissa pölyttymässä. Sen verran kermaperse kun olen niin sateella en aja.

On nyt kuitenkin uudella pyörällä 2 tkm saatu tauluun että ei ihan ilman rullaamista ole mennyt tämä "kesä".

Keularempan jouduin teettämään kun oli ollut ajamatta sen aikaa ja kuljetus kajaanista himaan aiheutti sen että stefat alkoivat vuotamaan. Muuten tuo kymppi on kylllä huikea peli, mutta tuntuu että siinä jotain feelua on, ei ota ykkösellä kuin 160 km/h. muahahhahhaaaaa
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Taitaa olla aika ostaa uusi kypärä, edellinen on kuusi vuotta palvellut hyvin, kolhimatta, mutta tuntuu että aika on ajanut ohi sen.
X-Liten X-701 on tuo vanha ja on istunut päähän varsin hyvin, eniten pidän siitä tuuliohjaimesta joka peittää nenän ja joka ohjaa viiman aika hyvin pois kasvoilta.

Mutta, nyt kysynkin että onko saatavilla kypärää jossa olisi hiilari-/komposiittirunko, tuo klyyvaripeite ja samalla mielellään bluetooth kajarit tai napit valmiina? Ei tunnu löytyvän. Tai sitten liike joka modifioisi maksua vastaan moisen mieleisekseni?
 
Taitaa olla aika ostaa uusi kypärä, edellinen on kuusi vuotta palvellut hyvin, kolhimatta, mutta tuntuu että aika on ajanut ohi sen.
X-Liten X-701 on tuo vanha ja on istunut päähän varsin hyvin, eniten pidän siitä tuuliohjaimesta joka peittää nenän ja joka ohjaa viiman aika hyvin pois kasvoilta.

Mutta, nyt kysynkin että onko saatavilla kypärää jossa olisi hiilari-/komposiittirunko, tuo klyyvaripeite ja samalla mielellään bluetooth kajarit tai napit valmiina? Ei tunnu löytyvän. Tai sitten liike joka modifioisi maksua vastaan moisen mieleisekseni?

Esimerkiksi Sharkilta pitäisi löytyä, Sharkilla on oma Bluetooth systeeminsä "Sharktooth" joka on näpsäkkä ja jää kypärän sisäpuolelle (myydään erikseen, useimmissa kypärissä valmius sille). Klyyvaripeitekkin on monessa mukana. Uusimmassa Sharkin kypärässä on vieläpä ledivalot jos sellaisia kaipaa.

Ja kyllä, näin tyytyväinen olen ollut omaan kypärääni, et varmaan ikinä arvaa merkkiä.
 

cyclone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Tälle kesälle tuli tehtyä totaalinen suunnanvaihdos kun kyykkyihin kyllästyneenä päivitin R6:n supermotoon. Uudeksi pyöräksi valikoitui KTM SMC 625 ja täytyy sanoa että olen löytänyt aivan uuden ulottuvuuden moottoripyöräilyn saralla! Eihän tuolla matkaa lähtisi ajamaan pirukaan mutta kaupunkikikkailu onnistuu vallan mainiosti ja tarvittaessa potkua löytyy todella paljon vaikkei tehoja hevosvoimien puolesta olekaan kyykkyjen veroisesti. Jos tarvetta ei ole pitemmille siirtymisille eikä pauke haittaa niin suosittelen lämpimästi kaikkia JA:n motoristeja tutustumaan tämän tyypin pyöriin, ette tule pettymään.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1½ viikon retki etelästä Altaan ja takaisin 2 miitin kautta tehty. Sateet pääosin vältetty, mutta kylmää oli. Poronpurijaisissa tuli seurattua Suomen parasta jalkapalloa. Pohjoinen voitti Etelän 2.19-1.24. Promillepallossa maalintekijä puhallutetaan ja siitä saadaan kerroin...

Onko millään firmalla kaupan lisähanskoja varsinaisten ajohanskojen päälle? Tyyliä kinnas ja vedenpitävä. Mitään paksuja talvihanskoja en halua tilaa viemään. Itse en ole moisia yrityksestä huolimatta löytänyt.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Uusimmassa Sharkin kypärässä on vieläpä ledivalot jos sellaisia kaipaa.
Tarkoituksena että muu liikenne erottaa paremmin vai mikä juttu?

Ostin uuden takarenkaan: 016 Verge 2X | Shinko Tire USA

Notta terve että on hyvä, pitoa on aivan pirun paljon sivuilla, lähes kantille asti on nyt painettu. Tuolla kuulemma painelee säntillisellä ajolla keskimäärin noin 12000 km.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Oliko jollakulla palstalaisella tarkempaa tietoa miten Zx-10r:ssa on tehty tuo rajoittaminen 299 km/h:ssa?
Kaveri oli ajanut Hallin kentällä kolme vetoa valvotusti tutkaan ja jokaisella kerralla oli pyörän mittari näyttänyt tuon rajoitetun 299:n, mutta vedot olivat tutkan mukaan 274 km/h, 282 km/h ja 284 km/h. Onko rajoitin jotenkin vaihteistossa vai missä?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nopeusrajoitin on yleensä elektroninen ja on koodattu ecuun, eli pitäisi ecu flashata ja siten poistaa rajoitin. On myös muitakin rajoittimia, usein esim. 1-3 vaihteilla voi olla tehoa rajattu. Usein kuitenkin "nopeusrajoitin" on vain mittaristossa eikä mittaristo näytä kuin 299kmh maksimissaan tai 299 jälkeen tulee vain viivat nopeusnäyttöön, mutta pyörä vielä kiihtyy ja kierroslukumittarin neula nousee. Selittää myös nuo tulokset.

Ihan on linjassa nuo nopeudet jos on vakiopyörä ja kun mittarivirhettäkin on japseissa sen 5-10% niin normitulokset. K5 Gixerillä aikoinaan kun 299 tuli tauluun niin todellista oli vasta ~275.

Vakiona olevaan mittarivirheeseen vaikuttaa lisäksi välitykset (jos muutettu rataskokoja) ja takarenkaan koko (jo pelkällä uudella ja kuluneella renkaalla on parin prosentin ero), jos nopeusanturi on vaihteistossa, kuten on useissa japseissa. Nykyisin kun pyörissä on absit ja luistonestot, jotka vaatii renkaiden nopeustietoa niin nykyisellään nopeustieto tulee renkaan (yleensä taka) nopeusanturista. Näin on erityisesti eurooppalaisissa pyörissä. RSV4:ssa tuli takarenkaalta nopeustieto ja mittari oli yllättävän tarkka.
 
Viimeksi muokattu:

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Omassa Busassa nopeusrajoitin oli juuri ECUssa. Käsittääkseni se oli toteutettu siten että kuutosvaihteella kierrosrajoitin on alempana kuin muilla pykälillä. Olisiko ollut reilun kymppitonnin 1-5 ja kutosella 9-10 välissä. Kun vaihdatin siihen kokoputkiston niin samalla tehtiin ECUn säätö pajalla, ja nostettiin myös kuutosvaihteen kierrosrajoitinta. Sen jälkeen Bussi kulki Hallissa 295 ja 305. Olisi mennyt ehkä kovempaakin mutta itselleni riitti kolmensadan ylitys.

Kävin kesälomalla kokeilemassa endurolla ajamista, tarkemmin sanottuna Motojyskyn Endurostart-alkeiskurssin. Kunnon enskavehkeillä mentiin, pyörinä KTM EXC 250 ja 350. Uskomattoman helposti nuo pelit menevät syvistä lätäköistä, nypyistä ja kivistä yli. Kivaa oli kokeilla, joskin ehkä turhan rankkaa hommaa omaan makuun. Olen kyllä miettinyt paremmin sorateille sopivan pyörän hankkimista. Kävin koeajamassa Triumph Tiger 800XCx:n, yllättävän hyvä peli asfaltillakin. Toisaalta oma pyörä on sen verran kiva laite että josko siihen hommaisi jotain soralle paremmin sopivaa rengasta. Nykyään löytyy 17-tuumaisissakin renkaissa ihan hyvin offroad-tarjontaa, jopa nappularengasta saa alle Continentalin TKC80:llä. Tosin sen verran vähän tullut kilsoja että vanhoissa katukumeissa (Michelin Pilot Power 3) on vielä puolet pintaa jäljellä. Saisikohan nuo vielä kaupaksi...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toukokuussa joku paskiainen (varmaan narkkari) yritti pölliä kadunvarresta Zetani, mutta ei onnistunut kuin hajottamaan etuhaarukan, lukkopesän sekä käyttämään pyörän kyljellään mikä aiheutti kylkiin lommoja ja jälkiä. Täydet pisteet vakuutusyhtiölleni Aktialle, jonka toiminta ja palvelu oli hyvää. Lopputuloksena yhtiö lunasti sopuhintaan pyörän minulta.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Onko palstalaisilla huomioita että kummalle kantille tulee kantattua rohkeammin?
Itse olen huomannut että vasemmalle on jotenkin helpompi kantata ja se on ihan konkreettisestikin todistettavissa koska takarengas on mennyt kantille asti helposti vasemmalta ja oikealla on noin puoli senttiä kantille matkaa siitä mistä rengas on kulunut selkeämmin.

Lisäksi, tulee viikonloppuna lähdettyä Poriin Lohjalta, olisiko jotain huikeita reittejä heittää matkalle. Mietin meneväni pusula-somero jne kautta, mutta siihen loppuu kokemukset alueen pikkuteistä, ehdotuksia otetaan vastaan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Molemmat puolet kuluu tasaisesti, tosin viimeisiä millejä ei tule normiliikenteessä käytettyä. Vasemmalle puolelle kallistus on kyllä rennomman oloista ja asiaan on tullut kiinnitettyä joskus huomiotakin.
Jos meet kerran Somerolle, niin siitä voi jatkaa Forssaan tietä 282. Jos ajatuksesi on mennä kakkostien tuntumassa, niin siitä pääsee Matkun 2841 kautta Nuutajärvelle, ja siitä edelleen 230-tietä Huittisiin. Myös Loimaan kautta kierrettäessä löytyy mukavia teitä, ja jos matka kulkee 2-tien eteläpuolta, niin kannattaa ottaa reitille ainakin Niinijoentie 2102 ja jatkaa tietä 2101 kohti Säkylää.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikealle kääntyminen reissuvarusteilla saa pakoputken raapimaan maata. Aika tiukasti pitää kuitenkin kantata. Molemmille puolille menee muuten samalla lailla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös